Hoe creëer je verkoopmomenten?

19 reacties

Hoe creëer je verkoopmomenten?

Als ondernemer ben je verkoper. En om te kunnen verkopen heb je verkoopmomenten nodig. Die momenten creëer je zelf door in contact te zijn met je klant. 

De start van Succes met je Bedrijf

In 2014 begin ik Succes met je Bedrijf. Ik heb dan net afscheid genomen van mijn eerste bedrijf en begin helemaal opnieuw. Ik heb nog geen klanten, geen website. En ik weet ook nog niet hoe ik mijn dienstverlening ga vormgeven. Maar ik voel wel de behoefte om met ondernemers in contact te zijn, omdat ik weet dat ik veel voor hen kan doen. 

In gesprek met mijn klanten

De eerste maanden gebruik ik vooral om gesprekken te voeren met mijn ideale klanten. Ik stel ze veel vragen: wie zijn ze, hoe leven ze, wat ondernemen ze, wat zijn hun ambities, welke uitdagingen komen ze tegen en wat is hun meest urgente probleem? Vele kopjes koffie heb ik gedronken. Na elk gesprek vraag ik of ze mij vervolgens in contact willen brengen met de ondernemers in hún netwerk. Zo breidt mijn netwerk van ondernemers zich uit. De gesprekken en mijn persoonlijke contact maken mij zichtbaar. 

Daarnaast vraag ik mijn hele netwerk om een vragenlijst in te vullen. Dat doe ik tot op de dag vandaag. Ze krijgen allemaal dezelfde vragen: wat zijn je ambities, wat zijn je uitdagingen en welke stappen wil je zetten? De blauwdruk van Succes met je Bedrijf ontstaat en die geeft me alle input die ik nodig heb voor het ontwikkelen mijn dienstverlening. Alle ondernemers die bereid zijn geweest mijn vragenlijst in te vullen, kopjes koffie met me te drinken en hun urgente problemen met mij te bespreken, nodig ik uit voor een gratis training als dank voor hun hulp. 

20 deelnemers

Toen had ik ineens 20 ondernemers in de zaal. Het was mijn allereerste training. Ik ontdekte tijdens die training een aantal dingen:

  • Ik vind het waanzinnig leuk om als trainer voor de groep te staan en ik kan het ook goed.
  • Door de gesprekken en de input uit de vragenlijsten weet ik precies wat mijn ideale klanten van mij nodig hebben. Tijdens de trainingen geef ik precies dat, wat maakt dat het heel waardevolle trainingen zijn. 
  • Ik kan goed verkopen. Ik sluit mijn training af met een onweerstaanbaar aanbod en plotseling heb ik 5.000 euro verdiend: 5 mensen gaan op mijn aanbod in. Dat ik goed kan verkopen wist ik eigenlijk al, want dat had ik de 20 jaar daarvoor ook al gedaan, maar dan in mijn baan. Voor jezelf verkopen is toch weer andere koek. 

Mijn eerste klanten

Zo krijg ik mijn eerste klanten. Dit businessmodel gebruik ik nog steeds. Inmiddels is het 7 jaar verder en het is nog steeds de focus van mijn business: persoonlijk contact, gesprekken met ondernemers, vragen stellen, goed luisteren, waardevolle dingen leveren, vlieguren maken, meesterschap ontwikkelen en daardoor kwaliteit leveren. 

Ik weet precies wat mijn ideale klanten van mij nodig hebben en daardoor halen ze mooie resultaten. Je kan dus beginnen zonder klanten. Als je dan iedere dag een stap zet, krijg je er iedere maand klanten bij.

Je moet verkopen

Om te groeien en meer klanten te krijgen, moet je verkopen. Verkopen is geld vragen voor wat je doet, niets meer en niets minder. Want als je niet verkoopt, heb je gewoon een dure hobby. Dat kan ook een keuze zijn, maar wees je ervan bewust dat dit meer geld kost dan het oplevert. 

Je bent het aan jezelf verplicht om te verkopen, want je hebt immers geld nodig in het dagelijks leven. Daarbij ben je het ook verplicht aan je klant om te verkopen. Verkopen is aan je klanten vragen om een investering in zichzelf te doen, zodat ze zich ontwikkelen met jouw ondersteuning. Het is een cadeau dat ze zichzelf geven; ze geven het niet aan jou. Het is dus logisch dat je daar geld voor vraagt.

Creëer verkoopmomenten

Om te kunnen verkopen is het nodig om momenten met je klant creëren waarop je je verkoop kan doen. Ieder contactmoment met je klant is een verkoopmoment. Hoe meer verkoopmomenten je kan creëren, hoe meer je verkoopt.

Hoe creëer je verkoopmomenten?

Verkopen lukt alleen als er echt contact is tussen jou en je klanten – als je een relatie met ze ontwikkelt. Dat betekent dat je aandacht hebt voor je klanten en voor hun behoeften: know – like – trust. Dit contact opbouwen heet marketing. Je klanten kopen alleen van je als ze je kennen, leuk vinden en vertrouwen. Je kan pas verkopen als dat vertrouwen er is. 

Doe dit vooral op je eigen manier. Denk aan: 

  • Samen een kop koffie drinken, met voor of na de koffie een wandeling. 
  • Een vragenlijst versturen ter voorbereiding van een gesprek of webinar. 
  • Het webinar zelf geven, of een online training. Bel je deelnemers ook na het webinar om te vragen hoe ze het hebben ervaren. 
  • Een kosteloos consult geven ter kennismaking.
  • Een inspirerende netwerkmiddag, filmavond, workshop of ander groepsgebeuren organiseren. 

Het zijn allemaal waardevolle contactmomenten. Voor jou waardevol, maar ook voor je klanten. Bied altijd een vervolgafspraak aan. 

Wees proactief

Het is aan jou om contact te zoeken met je klanten. Bel ze op, nodig ze uit en  organiseer leuke dingen. Kortom, breng mensen in beweging, want dat geeft energie. Daarmee lever je waarde aan je klanten, dus waarom zou je daar terughoudend in zijn? Zij kiezen zelf of ze op je uitnodiging in willen gaan.

Wat doe jij?

Welk verkoopmomenten zet jij in? Laat het weten in het reactieveld hieronder. Als dank voor je reactie heb ik een geweldig format voor je: Het Simpel Sales Script. Het is het format dat ik gebruik bij het uitschrijven van mijn verkoop. Zodra ik je reactie heb toegelaten, ontvang jij het format in je mail.

Gratis Succes Webinar

Verlang je naar een continue stroom van klanten? Wil je dat zaken makkelijker en moeitelozer gaan? Meld je dan aan voor het gratis Succes Webinar. Je krijgt strategieën die je helpen om met meer gemak te verkopen en financiële vrijheid te bereiken.

Klik hier: Gratis Succes Webinar

 

19 Reacties

  1. Caroline

    Een verhelderend blog. Soms maak ik het allemaal wat te moeilijk.

    Antwoord
    • Marielle van der Vlies

      Hoe eenvoudiger hoe beter inderdaad Caroline.

      Antwoord
  2. Monique

    Bedankt voor je inspirerende blogs. Ik ben aan het starten met mijn bedrijf en leer er heel veel van. mijn belangrijkste verkoopmoment is een informatie sessie. Ik zou dit nog meer kunnen uitbuiten door beter kennis te hebben van mijn doelgroep. Ik ga binnenkort eens proberen wat kopjes koffie af te spreken. Een vragenlijst om te ontdekken wat de doelgroep nodig heeft vind ik ook een goed idee omdat ik daarmee een grotere groep kan bereiken. Hoe kan ik ervoor zorgen dat die vragenlijst ook daadwerkelijk ingevuld wordt?

    Antwoord
    • Marielle van der Vlies

      Door het persoonlijk te vragen aan je doelgroep. Dus niet een algemeen bericht op je facebook of linkedin. Nee, je doelgroep persoonlijk een mail sturen. Zou je me willen helpen? Ik heb een vragenlijst opgesteld om die en die reden. Ben je bereid deze voor mij in te vullen, etc.
      Zou dat lukken Monique?
      Succes!

      Antwoord
  3. Kit

    Hoi Marielle,
    Mooi de volledige strategie een keer zo bij elkaar. Overzie ik het beter. Dankjewel.
    Mijn favoriete verkoopmoment zijn tot nu toe gratis trainingen en begin de kracht van de herhaling te zien. Alles wat ik nu voor het eerst doe moet ik nog vele malen gaan doen en wordt het steeds makkelijker en authentieker door de ervaring. Bedankt voor dit inzicht! Liefs Kit

    Antwoord
  4. Veron Goemans

    Hoi Mariëlle, ik gebruikte ooit ook een gratis sessie waarin mensen kennis met mij maakten.
    Aan het eind wilde ik ze mijn dienst verkopen maar door de waarde in de sessie hadden ze het gevoel dat ze het wel alleen konden.

    Ben nu mijn sessie aan het veranderen.

    Antwoord
    • Marielle van der Vlies

      De gratis sessie is inderdaad bedoeld ter kennismaking met jou en met je werk. Het is altijd goed om je kennismaking steeds verder te verbeteren en te onderzoeken waarom ze niet van je kopen. Dat ze het gevoel hebben dat ze het verder alleen kunnen, dat hoor ik vaak.. Uiteraard is iedereen vrij hier zelf een keuze in te maken, maar het is aan jou je klanten uit te leggen dat de waarde zit in jouw begeleiding.

      Antwoord
  5. Marie-José

    Bovenstaande heb je ons allemaal geleerd tijdens jouw Jaarprogramma ?
    Mijn verkoopmoment op dit moment: gratis kennismakingssessie.

    Liefs
    Marie-José

    Antwoord
    • Marielle van der Vlies

      Ja, geweldig he Marie-José :-). En dat het dan ook werkt.
      Liefs Marielle

      Antwoord
  6. Fiorella Martijnse

    Mijn favoriet verkoopmoment is het 1ste telefoongesprek als informatie wordt gevraagd over een bepaalde leerwens. Daarna timmer ik het af in het gratis intakegesprek, eventueel nog gevolgd door een offerte aan de beslisser, als de cursist niet zelf zijn cursus betaalt. Per mail kan ook wel, maar ik heb ze het liefst aan de lijn, omdat de uitwisseling dan meteen op gang komt en het intake gesprek gemakkelijker wordt afgesproken. Dit geldt voor mijn oudste bedrijf.

    Mijn nieuwe bedrijf? Dat weet ik nog niet. Ik werk aan het e-book en de website is ook nog niet af. Dit gaat over artikelen die te koop zijn en waarvan je verstand moet hebben om ze op waarde te schatten, Daar zie ik het vooral in het verbreiden van kennis over stijlkenmerken en het laten zien van de schoonheid ervan d.m.v. foto’s en filmpjes en een paar keer per maand een openstelling van de verkoopexpositie, waarbij je in gesprek kunt raken met de potentiële koper/levensgenieter.

    Antwoord
    • Marielle van der Vlies

      Dankjewel Fiorella, voor je uitgebreide antwoord. Wat hebben jouw klanten met je nieuwste bedrijf van je nodig? Dat kun je gaan uitvragen met een enquête. Daarna wordt het makkelijker een gratis dienst aan te bieden.
      Liefs Marielle

      Antwoord
  7. Arina Angerman

    Marielle: “Ik weet precies wat mijn doelgroep van mij nodig heeft en daardoor heb ik veel verkocht.” Geweldig inzicht!

    Hoe organiseer ik mijn verkoopmomenten: vooral door regelmatig (3x per maand in sept.) een blog te schrijven voor mijn doelgroep met een aantal gratis adviezen op de website van mijn bedrijf en de inhoud daarna in etappes te delen op social media zoals LinkedIn, Twitter en Facebook (pagina). In november ga ik weer ‘n webinar geven.

    Antwoord
    • Marielle van der Vlies

      Het webinar Arina is jouw verkoopmoment. Je blog is ervoor bedoeld om vertrouwen op te bouwen, zodat je doelgroep zich opgeeft voor je webinar en daarna van je koopt. Je blog is geen moment om te verkopen.

      Groetjes Marielle

      Antwoord
  8. Anna

    Hoi Marielle,
    Tot zo ver heb ik het best verkocht via netwerkbijeenkomsten, maar ik hoop ook meer via sociale media en bv mijn E-book te kunnen verkopen.

    Antwoord
    • Marielle van der Vlies

      Dankjewel Anna. Wat ga je doen om meer te verkopen via sociale media? En via je e-book?
      Liefs Marielle.

      Antwoord
  9. Aafke Dijkstra

    Hoi Marielle,
    Ik heb een aantal weggevers t.w. e-books, gratis gevalideerde stresstest Evt gecombineerd met een professionele
    bloeddrukmeting. Mijn manco is de mailinglist, die nog klein is.
    Groetjes, Aafke

    Antwoord
    • Marielle van der Vlies

      Hi Aafke, mooi dat je een aantal gratis weggevers hebt. Doe je in elk van die weggevers met een call to action ook een aanbod? Het belangrijkste is dat je een mailing lijst hebt. Laat die groeien!
      Liefs Marielle

      Antwoord
  10. Rebecca

    Hoi Marielle, ik heb nu mijn high tea inspiration event klaar staan en 1 keer gegeven. Ik moet nu vaker de mensen uitnodigen hiervoor en enquêtes gaan sturen om te weten wat mijn doelgroep graag wil. Ook wil ik gratis een les schilderen gaan geven. Zo moet ik elke dag een stapje nemen. Het blijft nog even spannend allemaal… maar je geeft me veel nieuwe ideeën en manieren van aanpak. Dankjewel!

    Antwoord
    • Marielle van der Vlies

      Heel goed, Rebecca, dat je jouw event hebt staan. Blijf uitnodigen, gebruik het format en blijf zulke events geven. Zo creëer je steeds weer verkoopmomenten.
      Liefs Marielle

      Antwoord

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *