Hoe creëer je verkoopmomenten?

17 reacties

Vorige week heb ik je verteld wat je nodig hebt om te verkopen. Als je eenmaal hebt geleerd om te verkopen, heb je verkoopmomenten nodig. Vandaag vertel ik je hoe je die creëert.

In 2014 begin ik Succes met je Bedrijf zonder klanten. Ik heb dan afscheid genomen van mijn eerste bedrijf en de eerste maanden vooral gebruikt om mijn doelgroep te bepalen. Aan hen heb ik gevraagd wat ze van me nodig hebben en wat hun uitdagingen en ambities zijn. Alle mensen die bereid zijn geweest mijn vragenlijst in te vullen, kopjes koffie met me te drinken, hun problemen op tafel te leggen en met mij te bespreken, heb ik uitgenodigd voor een gratis training.

20 deelnemers

Toen had ik ineens 20 deelnemers in de zaal. Ik ontdekte tijdens deze training een aantal dingen:

  • Ik vind het waanzinnig leuk om als trainer voor de groep te staan en ik kan het ook goed.
  • Door mijn voorbereiding weet ik goed wat mijn doelgroep van mij nodig heeft en ik kan hen dus in trainingen veel waarde geven.
  • Ik kan goed verkopen, want ik sluit mijn training af met een onweerstaanbaar aanbod en plotseling heb ik 5.000 euro verdiend: 5 mensen gaan op mijn aanbod in.

Mijn eerste klanten

Zo krijg ik mijn eerste klanten. Dit is het model dat ik nog steeds gebruik, waardoor ik als trainer meesterschap heb ontwikkeld en hoogwaardige kwaliteit lever. Ik weet precies wat mijn doelgroep van mij nodig heeft en daardoor halen mijn klanten mooie resultaten. Dat is een belangrijke groeifactor geweest en dat is het nog steeds. Je kunt dus beginnen zonder klanten. Als je dan iedere dag een stap zet, krijg je er iedere maand klanten bij.

Je moet verkopen

Om te groeien en meer klanten te krijgen, moet je verkopen. Verkopen is geld vragen voor wat je doet, niets meer en niets minder. Je bent het aan jezelf verplicht te verkopen, want je hebt immers geld nodig in het dagelijks leven. Daarbij ben je het ook verplicht aan je doelgroep om te verkopen. Verkopen is aan je klanten vragen om een investering in zichzelf te doen, zodat ze zich ontwikkelen met jouw ondersteuning. Het is een cadeau dat ze zichzelf geven; ze geven het niet aan jou. Het spreekt dus voor zich dat je daar geld voor vraagt.

Creëer verkoopmomenten

Om te kunnen verkopen is het nodig om momenten met je doelgroep creëren waarop je je verkoop kan doen. Zoals ik dat doe met mijn trainingen. Ieder contactmoment met je klant is een verkoopmoment. Hoe meer verkoopmomenten jij kan creëren, hoe meer je verkoopt.

Hoe creëer je verkoopmomenten?

Zorg dat het contactmoment met je klant heel waardevol is en dat de tijd van je doelgroep goed besteed is. Waardevol, omdat het je doelgroep bepaalde inzichten geeft waar ze mee vooruit kunnen. Wat zijn goede verkoopmomenten?

  • Nodig je klant uit voor een kopje koffie en stel vragen.
  • Stel vragen in een vragenlijst die je verstuurt.
  • Nodig ze uit voor een kennismakingsgesprek.
  • Organiseer een waardevol webinar.
  • Organiseer een onmisbare training, workshop, inspiratiesessie of ander groepsgebeuren.
  • Geef een kosteloze coachingsessie.

Je doelgroep gaat niet zomaar van je kopen. Het is nodig dat je eerst bouwt aan de relatie en dat ze jou vertrouwen als expert. Besteed daar tijd en aandacht aan. Doe dat vooral door waarde te geven. Een mooi uitgangspunt is to serve; je dienstbaar opstellen aan je doelgroep. Begin daar dus mee.

Wees proactief

Het is aan jou om contact te zoeken met je doelgroep. Nodig je doelgroep regelmatig uit om deel te nemen aan je sessies en van je te kopen. Je levert immers waarde aan je doelgroep; waarom zou je daar terughoudend in zijn? Zij kiezen zelf of ze op je uitnodiging in willen gaan.

Simona nodigt bijvoorbeeld haar doelgroep regelmatig uit voor een VIB-workshop. Een workshop Very Important Bookkeeping. Een super waardevolle workshop voor ondernemers die meer inzicht willen krijgen in hun boekhouding en hun financiën op de rit willen krijgen.

Het wordt steeds leuker

Als je, zoals Simona, iedere week een kosteloze sessie geeft, levert je dit dus ook iedere week nieuwe klanten op aan wie jij jouw waarde kan leveren. Je zult merken: je wordt er steeds beter in, het wordt steeds leuker en het gaat je steeds gemakkelijker af. Het zijn behalve belangrijke verkoopmomenten, ook momenten waarop jij meesterschap ontwikkelt als ondernemer.

Wat doe jij?

Welk verkoopmoment is jouw favoriet? Laat het weten in het reactieveld hieronder. Als dank voor je reactie heb ik een geweldig format voor je. Het is het format dat ik gebruik bij het uitschrijven van mijn verkoop. Zodra ik je reactie heb toegelaten, ontvang jij het format in je mail.

Masterclass Succesvol Ondernemerschap

Wil jij afscheid nemen van hard werken? Wil je meer rust en ruimte in je agenda en een continue stroom van klanten creëren? Meld je dan aan voor de Masterclass Succesvol Ondernemerschap. Je krijgt strategieën die je helpen met meer gemak te verkopen en financiële vrijheid te bereiken.

Klik hier: Masterclass Succesvol Ondernemerschap

Ik kijk ernaar uit je te ontmoeten op de masterclass en je te ondersteunen in je persoonlijke en zakelijke groei.

Hartelijke groet,
Marielle

PS. Deel mijn blog in je netwerk. Zo profiteren ook andere ondernemers van mijn waardevolle artikelen. Maak daarvoor gebruik van onderstaande knoppen.

Uiteraard behandel ik jouw persoonlijke gegevens vertrouwelijk.
Ik verwijs je hiervoor naar de Privacy Verklaring.

17 Reacties

  1. Monique

    Bedankt voor je inspirerende blogs. Ik ben aan het starten met mijn bedrijf en leer er heel veel van. mijn belangrijkste verkoopmoment is een informatie sessie. Ik zou dit nog meer kunnen uitbuiten door beter kennis te hebben van mijn doelgroep. Ik ga binnenkort eens proberen wat kopjes koffie af te spreken. Een vragenlijst om te ontdekken wat de doelgroep nodig heeft vind ik ook een goed idee omdat ik daarmee een grotere groep kan bereiken. Hoe kan ik ervoor zorgen dat die vragenlijst ook daadwerkelijk ingevuld wordt?

    Antwoord
    • Marielle van der Vlies

      Door het persoonlijk te vragen aan je doelgroep. Dus niet een algemeen bericht op je facebook of linkedin. Nee, je doelgroep persoonlijk een mail sturen. Zou je me willen helpen? Ik heb een vragenlijst opgesteld om die en die reden. Ben je bereid deze voor mij in te vullen, etc.
      Zou dat lukken Monique?
      Succes!

      Antwoord
  2. Kit

    Hoi Marielle,
    Mooi de volledige strategie een keer zo bij elkaar. Overzie ik het beter. Dankjewel.
    Mijn favoriete verkoopmoment zijn tot nu toe gratis trainingen en begin de kracht van de herhaling te zien. Alles wat ik nu voor het eerst doe moet ik nog vele malen gaan doen en wordt het steeds makkelijker en authentieker door de ervaring. Bedankt voor dit inzicht! Liefs Kit

    Antwoord
  3. Veron Goemans

    Hoi Mariëlle, ik gebruikte ooit ook een gratis sessie waarin mensen kennis met mij maakten.
    Aan het eind wilde ik ze mijn dienst verkopen maar door de waarde in de sessie hadden ze het gevoel dat ze het wel alleen konden.

    Ben nu mijn sessie aan het veranderen.

    Antwoord
    • Marielle van der Vlies

      De gratis sessie is inderdaad bedoeld ter kennismaking met jou en met je werk. Het is altijd goed om je kennismaking steeds verder te verbeteren en te onderzoeken waarom ze niet van je kopen. Dat ze het gevoel hebben dat ze het verder alleen kunnen, dat hoor ik vaak.. Uiteraard is iedereen vrij hier zelf een keuze in te maken, maar het is aan jou je klanten uit te leggen dat de waarde zit in jouw begeleiding.

      Antwoord
  4. Marie-José

    Bovenstaande heb je ons allemaal geleerd tijdens jouw Jaarprogramma 😊
    Mijn verkoopmoment op dit moment: gratis kennismakingssessie.

    Liefs
    Marie-José

    Antwoord
    • Marielle van der Vlies

      Ja, geweldig he Marie-José :-). En dat het dan ook werkt.
      Liefs Marielle

      Antwoord
  5. Fiorella Martijnse

    Mijn favoriet verkoopmoment is het 1ste telefoongesprek als informatie wordt gevraagd over een bepaalde leerwens. Daarna timmer ik het af in het gratis intakegesprek, eventueel nog gevolgd door een offerte aan de beslisser, als de cursist niet zelf zijn cursus betaalt. Per mail kan ook wel, maar ik heb ze het liefst aan de lijn, omdat de uitwisseling dan meteen op gang komt en het intake gesprek gemakkelijker wordt afgesproken. Dit geldt voor mijn oudste bedrijf.

    Mijn nieuwe bedrijf? Dat weet ik nog niet. Ik werk aan het e-book en de website is ook nog niet af. Dit gaat over artikelen die te koop zijn en waarvan je verstand moet hebben om ze op waarde te schatten, Daar zie ik het vooral in het verbreiden van kennis over stijlkenmerken en het laten zien van de schoonheid ervan d.m.v. foto’s en filmpjes en een paar keer per maand een openstelling van de verkoopexpositie, waarbij je in gesprek kunt raken met de potentiële koper/levensgenieter.

    Antwoord
    • Marielle van der Vlies

      Dankjewel Fiorella, voor je uitgebreide antwoord. Wat hebben jouw klanten met je nieuwste bedrijf van je nodig? Dat kun je gaan uitvragen met een enquête. Daarna wordt het makkelijker een gratis dienst aan te bieden.
      Liefs Marielle

      Antwoord
  6. Arina Angerman

    Marielle: “Ik weet precies wat mijn doelgroep van mij nodig heeft en daardoor heb ik veel verkocht.” Geweldig inzicht!

    Hoe organiseer ik mijn verkoopmomenten: vooral door regelmatig (3x per maand in sept.) een blog te schrijven voor mijn doelgroep met een aantal gratis adviezen op de website van mijn bedrijf en de inhoud daarna in etappes te delen op social media zoals LinkedIn, Twitter en Facebook (pagina). In november ga ik weer ’n webinar geven.

    Antwoord
    • Marielle van der Vlies

      Het webinar Arina is jouw verkoopmoment. Je blog is ervoor bedoeld om vertrouwen op te bouwen, zodat je doelgroep zich opgeeft voor je webinar en daarna van je koopt. Je blog is geen moment om te verkopen.

      Groetjes Marielle

      Antwoord
  7. Anna

    Hoi Marielle,
    Tot zo ver heb ik het best verkocht via netwerkbijeenkomsten, maar ik hoop ook meer via sociale media en bv mijn E-book te kunnen verkopen.

    Antwoord
    • Marielle van der Vlies

      Dankjewel Anna. Wat ga je doen om meer te verkopen via sociale media? En via je e-book?
      Liefs Marielle.

      Antwoord
  8. Aafke Dijkstra

    Hoi Marielle,
    Ik heb een aantal weggevers t.w. e-books, gratis gevalideerde stresstest Evt gecombineerd met een professionele
    bloeddrukmeting. Mijn manco is de mailinglist, die nog klein is.
    Groetjes, Aafke

    Antwoord
    • Marielle van der Vlies

      Hi Aafke, mooi dat je een aantal gratis weggevers hebt. Doe je in elk van die weggevers met een call to action ook een aanbod? Het belangrijkste is dat je een mailing lijst hebt. Laat die groeien!
      Liefs Marielle

      Antwoord
  9. Rebecca

    Hoi Marielle, ik heb nu mijn high tea inspiration event klaar staan en 1 keer gegeven. Ik moet nu vaker de mensen uitnodigen hiervoor en enquêtes gaan sturen om te weten wat mijn doelgroep graag wil. Ook wil ik gratis een les schilderen gaan geven. Zo moet ik elke dag een stapje nemen. Het blijft nog even spannend allemaal… maar je geeft me veel nieuwe ideeën en manieren van aanpak. Dankjewel!

    Antwoord
    • Marielle van der Vlies

      Heel goed, Rebecca, dat je jouw event hebt staan. Blijf uitnodigen, gebruik het format en blijf zulke events geven. Zo creëer je steeds weer verkoopmomenten.
      Liefs Marielle

      Antwoord

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *