Het geheim van leuke marketing

0 Reacties

Je wilde iets doen met je passie. Maar nu ben je alleen nog bezig met regelen en redderen. Tussendoor help je af en toe een klant, maar die lopen ook de deur niet plat. Daarom ben je dus steeds druk met je marketing. Maar als marketing je passie was geweest, had je wel een baan in de marketing gezocht!

Wil jij alleen druk zijn met je passie? Dan heb ik het geheim waardoor ook marketing alleen maar over jouw passie gaat.

Verhalen over je passie

Als iemand je vraagt naar je bedrijf gaan je ogen glimmen. Gepassioneerd vertel je wat je doet en voor wie. Je vertelt over die ene klant die jij zo enorm hebt geholpen, die anekdote waarbij je zo ontzettend gelachen hebt en die keer dat je moest huilen, zo heftig. Maar wel mooi.

Kortom, je vertelt verhalen. En niets dat mensen zo aanspreekt als verhalen over mensen.

Effectieve marketing 

Dit is dus je allerbeste en effectiefste marketing.

Als je dit niet alleen op verjaardagen en netwerkborrels vertelt, maar verder de wereld inbrengt, spreek je mensen aan. Mensen uit je doelgroep. 

Maar verhalen op een verjaardag zijn nog geen marketing. Was er maar een manier om die gesprekken te delen met iedereen. Was er maar een machine die iedereen raadpleegde, een machine die ze dan bij jouw verhalen brengt.

De geheime machine

Wacht.

Die is er.

En jij hebt toegang tot die machine om je boodschap te verspreiden. Ik heb het niet over een beperkend format met ondoorgrondelijke algoritmen zoals social media, maar een plek waar je precies het verhaal kunt vertellen dat je aan vrienden vertelt, in precies de vorm die jij wilt. Ik noem het een blog.

Aargh een blog!

Alarmbellen. 

“Een blog?! Aargh, dat kan ik niet, dat is precies die marketing waar ik zo tegenop kijk, en dat moet dan ook elke week, dat hou ik niet vol en ik kan helemaal niet schrijven.”

Relax. 

Het hoeft niet perfect

Je kunt jouw verhaal delen op de manier die het beste bij jou past. Praat je gemakkelijker als iemand je iets vraagt? Maak podcasts en laat een ander de vraag stellen. Bijvoorbeeld een favoriete klant, of leuker nog, geef het als kennismakingscadeau aan een nieuwe klant. (Bij heel persoonlijke vragen kun je een ander de vraag laten stellen, het is alleen bedoeld als trigger om jou je verhaal te laten vertellen.) 

Vind je praten eng? Misschien schrijf je je antwoord liever op (net als ik). Vertel je je verhaal het liefst in de natuur? Maak een vlog met je mobiel. 

Het hoeft niet perfect. Het gaat er juist om dat je authentiek, op je eigen manier, in je eigen kwetsbaarheid vertelt over wat je zo graag doet. En het leuke is, dat je daarmee supereffectieve marketing creëert!

Waarover bloggen?

De eerste hobbel van een blog heb je al genomen. De eerste vraag van beginnende bloggers is namelijk meestal “Waar moet ik het over hebben?” Over je passie dus. Het soort verhalen dat je op feestjes en borrels vertelt. Die waar je ogen van gaan glimmen. Geloof me, dat lees je zelfs terug in platte tekst. Ga maar na wat je de laatste keer verteld hebt. Perfect verhaal voor je blog.

Elke week?

Misschien is het nu wat minder eng. Maar dan, elke week een blog, vlog of podcast?

Het minimum is eens per maand, omdat je anders wegzakt uit het actieve geheugen van je volgers. Maar sla dan ook geen enkele keer over! Geen kerstvakantie, geen zomervakantie. Je kunt alles klaarzetten en automatisch versturen, dus je kunt rustig zes weken vrij nemen, maar er zijn altijd wel volgers die naar je blog uitkijken en regelmaat is continuïteit, de basis voor je business!

Marielle blogt elke week, ik eens per twee weken. Als je denkt dat het veel werk is, begin dan met eens per maand. En maak eerst een voorraadje. 

“Ja doei, dat wordt ploeteren. Zoveel discipline heb ik niet.”

Discipline?

De enige discipline die je nodig hebt is je passie en je alertheid. Na elke klant, elke borrel, elke vraag op social media, elke aanvraag die géén klant is geworden, elke mijmering over je prachtige vak vraag je jezelf af: zit hier een blog in? 

O, je vraagt hoe je dat kunt weten. Nou, daar heb ik een heel simpele checklist voor.

Checklist Zit hier een blog in? 

  1. Gaat het over een mens waar je doelgroep zich in herkent? Dit is de held van je verhaal.
  2. Heeft die persoon een specifieke wens, droom, horizon of zelfs een visie (die dus aansluit bij die van je doelgroep)? 
  3. Is er iets concreets wat je held dwars zit om die droom te bereiken?
  4. Heb jij iets gedaan (of zou je iets kunnen doen) om je held over die hobbel heen te helpen, wat zonder jou niet lukte?
  5. Is er een duidelijk resultaat (een stap onderweg naar de droom) van jouw bijdrage en steekt dat lekker af tegen wat je held zonder jou heeft bereikt? 

Antwoord op deze vijf vragen is eigenlijk al een heel blogartikel, gesproken of geschreven.

Het hoeft niet perfect, hè. Het gaat om het verhaal. Op die borrel is het ook niet meteen een speelfilm, maar het raakt de toehoorders wel. Omdat het gaat over mensen die een verandering doormaken. Ga maar na, elke film, elke roman, elk stoer vakantieverhaal voldoet aan de checklist. 

Jij bent niet de held

Één nuance. Ik noem vertegenwoordiger van je doelgroep de held. Hoewel het dus gaat om de marketing van jouw dienst, is je klant de held. Want je wilt je doelgroep aanspreken, niet je concurrenten. Jouw rol bestaat er daarom uit om vanuit de coulissen de oplossing aan te reiken zodat je held op het podium zélf het probleem kan oplossen. Zodat de lezers of toehoorders, die zich dus herkennen in de held, zichzelf ook een held voelen. Want mensen onthouden niet wat je zegt, maar hoe ze zich voelen bij je verhaal.

Kortom

Dus zodra je iets denkt of meemaakt waar een blog in zit, noteer je in steekwoorden de antwoorden op de checklist-vragen. Met de schrijfmethode van Marielle schrijf je dat uit of spreek je het in.

Pas als je een stevige voorraad hebt, plaats je de eerste op je website. En wanneer je dan even een rustig moment in je bedrijf hebt, omdat het vakantie is of zo, werk je weer een stapeltje uit. 

Ja, daar help ik je graag bij. Maar je kunt heel veel zelf. En dan staan er op mijn blog nog meer dan honderd artikelen waar je meer tips uit kunt halen. Succes!

Neem hier contact met mij op.

Uiteraard behandel ik jouw persoonlijke gegevens vertrouwelijk.
Ik verwijs je hiervoor naar de Privacy Verklaring.

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.