Geld is geld.

10 reacties

Soms maak je de zaken te ingewikkeld. Je gedachten over geld bijvoorbeeld. Geld is gewoon geld. Het is geen tool voor geluk, succes of liefde. Net zomin als dat het een tool is voor onzekerheid, afwijzing of ongeluk.

Geld zit in je portemonnee, staat op je bankrekening en je hebt het nodig om te betalen wat je wil kopen. Net zoals je klanten jou betalen voor wat ze van jou kopen

Maak het niet te ingewikkeld.

Maar veel ondernemers maken het ingewikkeld, omdat ze allerlei emoties op geld plakken. Met als gevolg dat ze te weinig verkopen. Misschien herken je dit:

‘Als een klant niet van mij koopt, vindt hij mij niet goed genoeg.’
‘Als een klant niet van mij koopt, voel ik mij afgewezen.’
‘Als een klant wel van mij koopt, voel ik mij bevestigd in mijn expertise.’
‘Het aanbieden van mijn producten in een gratis sessie voelt als een truc. Daarom durf ik het niet.’
‘Ik ben nog niet goed genoeg in mijn vak of ik begin net en daarom houd ik mijn prijzen laag.’
Maar dit is de ergste: ‘Mijn klanten vinden het niet fijn als ik verkoop, daarom doe ik het niet.’

Je doet jezelf tekort.

Wil jij slagen in je business, dan moet je nú afscheid nemen van deze gedachten. Je doet jezelf enorm tekort en óók je doelgroep. Want emoties die jij voelt bij geld en verkopen blokkeren jou. Ze staan tussen jou en je klant in. Dat is de reden dat je te weinig in contact bent met je klant en daardoor te weinig verkoopt. Daarbij is de groei van je business afhankelijk van jouw emoties.

Jij hebt de plicht te verkopen.

Ik vind dat jij de plicht hebt om te verkopen aan je klant. Hoe vaker hoe beter. Niet om je eigen bankrekening te vullen, maar omdat je door het verkopen meer voor je klant kan betekenen.

Je klanten hebben je nodig.

Haal alle emoties ertussenuit en bekijk het rationeel. Want als een klant niet van je koopt, wat zegt dat dan over jou? Niets. Het zegt alleen dat een klant niet van je koopt.
Als een klant wel van je koopt, wat zegt dat dan over jou? Ook niets. Het zegt alleen dat je klant graag door jou geholpen wil worden en vertrouwen heeft in jou.
Waarom breng je je prijzen niet omhoog? Zet er maar een 0 achter of ten minste een 1 ervoor.
Jij bent zo goed als je bent. Je leert iedere dag bij en daarom ben je morgen beter dan vandaag.
Je klanten hebben je nodig, dus je biedt je producten en diensten zo vaak mogelijk aan.

Meer verbinding zonder emoties.

Als je alle emoties ertussenuit haalt, is je verkoop plots een stuk krachtiger en eenvoudiger. Je resultaten zijn beter. Omdat je meer in verbinding staat met je klant, zonder dat die emoties ertussen zitten. Dat is dus goed voor jou, voor de groei van je bedrijf en voor je bankrekening.

Help je klanten en verkoop!

Dus als jij nog steeds vindt dat je klanten het niet fijn vinden als jij verkoopt; als je daarom nog steeds niet verkoopt, wil ik dat je daar nu mee ophoudt. Deze gedachte vind ik echt de ergste, omdat dit nou juist exact de reden is dat het je klanten zijn. Jouw klanten hebben een probleem! Daarom komen ze naar jou! Dus ze hebben je nodig! Verkoop daarom juist wel! Omdat je ze daarmee helpt.

Hoe denk jij over geld?

Nu ben ik heel benieuwd, wat is jouw gedachte over geld? Deel het hieronder in het reactieveld. Als dank geef ik je graag mijn reactie.

En nu ga ik ook verkopen..

Want ik geef namelijk een training Succes met je Bedrijf. Live in Haarlem. In deze training leer ik je hoe jij met gemak meer klanten krijgt. Het is een eerste kennismaking met mij en daarom vraag ik alleen een bijdrage van 17 euro in de onkosten. Geen zorgen, tijdens de training doe ik jou een Onweerstaanbaar Aanbod voor mijn betaalde programma.

Meld je hier direct aan voor de training Succes met je Bedrijf.

Ik zie je graag op de training, tot dan!

Make it a HAPPY day!
Marielle

10 Reacties

  1. Fiorella Martijnse

    Geld als middel heb ik altijd beschouwd als een geboorterecht. Wat ik doe heeft weinig te maken met geld dat ik ermee verdien. Ik doe het omdat ik het gewoon niet kan laten. Maar geld is wel nodig om te kúnnen doen wat ik niet kan laten. Ik heb ook gemerkt mensen meer waardering hebben voor wat je doet als je er meer geld voor vraagt. Dat vind ik nog steeds heel gek. In mijn taalinstituut gingen de individuele taaltrainingen pas goed lopen toen mijn man eens de telefoon oppakte en in een opwelling vertelde dat het 2x zoveel kostte als ik tot dan toe had gevraagd! “Joh, wat zeg je nòu !” riep ik verschrikt, maar hij had wel gelijk. Al ben ik nog steeds niet goed in prijsverhogingen.

    Antwoord
    • Marielle van der Vlies

      Je klanten komen naar jou, omdat ze iets van je willen leren. Daar willen ze geld voor betalen. Niet alleen omdat jouw hulp het waard is, maar ook omdat het zorgt voor commitment bij je klanten. Allebei is waardevol.
      Is het een idee om jouw man wat vaker de telefoon voor je op te laten pakken?
      Liefs Marielle

      Antwoord
  2. Anneke

    Van huis uit ben ik opgevoed dat je klaar moet staan voor een ander die hulp nodig heeft. Dus toen ik beroepsmatig mensen ging helpen en dat later zelfstandig ging doen, vond ik dat in het begin een lastig ding. Ik vind het nog wel eens lastig als iemand echt hulp nodig heeft voor zijn kind en er eigenlijk geen geld voor heeft.
    Maar tegelijkertijd vind ik het zelf ook heel normaal dat ik bij elke arts of hulpverlener moet betalen voor de hulp die ik daar krijg, dus het is een vreemde belemmering 🙂
    Ik heb er gelukkig inmiddels wel mijn draai in gevonden!

    Antwoord
    • Marielle van der Vlies

      Heel goed, Anneke, dat je beseft wat jouw belemmerende gedachten zijn over geld. Geld staat niet tussen jou en je klanten in, het is een ruilmiddel dat jou in staat stelt je klanten zo goed mogelijk te helpen. Zij zijn dat waard en jij bent dat waard.
      Liefs Marielle

      Antwoord
  3. Verginia

    Geld is inderdaad een betaalmiddel, maar daar kunnen wij niet omheen. Waar ik tegen aanloop is, dat klanten vaak wederdiensten willen, in plaats van kortingen of bonussen.

    Bij klanten dien je vanaf begin heel duidelijk en eerlijk te zijn. Dan maken ze voor hun zelf de keus of ze je diensten willen of niet.

    Zonder enige druk van jouw zijde natuurlijk, want het kan zijn dat zij het op financieel gebied op dat moment niet sterk staan.

    Dat schept verder vertrouwen. Zo voorkom je dat je tijd en energie verspilt.En zo loopt je vertrouwen en je Business ook geen deuk op. .

    De kans is, dat zij niet je klant worden, maar achteraf komen ze toch bij jou terug, omdat je toch eerlijk bent geweest van begin. En uiteindelijk nemen ze toch je diensten af. En ze betalen uiteindelijk toch voor je diensten.

    Het kan ook voorkomen dat ze daarna weer weg gaan als klant. Dan bedank je ze voor de samenwerking en vertrouwen in jou, zonder enige boosheid of teleurstelling. Dan weet je dat je in een positieve zin toch je bijdrage geleverd hebt aan hun Business.

    Antwoord
    • Marielle van der Vlies

      Ja, Verginia, het gaat dus altijd over het houden van vertrouwen en het delen van je waardevolle kennis. Verkopen gaat dan vanzelf.
      Liefs Marielle

      Antwoord
  4. Rebecca

    Geld is voor mij gewoon een middel. Geld voor waarde in wat voor vorm ook. Geld is wel een levensstroom die je nodig hebt om te leven. Maar tegelijkertijd gaat de stroom vanzelf als ik geef. Dus ik geef en dan kan ik leven.

    Antwoord
    • Marielle van der Vlies

      Precies, Rebecca. Geld is een ruilmiddel. Niets meer en niets minder. En let op, geld is niet de levensstroom, dat wat je kunt kopen met geld is de levensstroom. En ja, dat geld krijg je in ruil voor wat jij je klanten geeft.
      Liefs Marielle

      Antwoord
  5. Anne Marieke

    Zoo herkenbaar, dank voor je tips en de pep-talk 🙂 Ik ga meer klanten helpen door geld te vragen!

    Antwoord
    • Marielle van der Vlies

      Ja, Anne Marieke, je gaat meer klanten helpen door geld te vragen voor de hulp die je ze biedt!
      Liefs Marielle

      Antwoord

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *