Effectieve marketing – 6 eenvoudige stappen

0 Reacties

Je marketing moet klanten opleveren. Het is frustrerend als je tijd en energie besteedt aan je marketing en het levert je niks op. Daarom geef ik je 6 eenvoudige stappen die weinig tijd kosten.

De basis van je marketing is de kwaliteit van je dienstverlening. Dat is echt de allerbelangrijkste en eerste stap van je marketing. Immers, als je diensten slecht zijn, vertrekken je klanten en dan is je marketing wel heel inefficiënt en onnodig duur. 

Dus zorg voor goede dienstverlening. Omgekeerd leveren de activiteiten die je doet voor je marketing een belangrijke bijdrage aan de ontwikkeling en levering van goede diensten. 

Voor je marketing hoef je dus niet veel meer te doen dan gewoon goede dienstverlening. Dat maakt het voor jou effectief en heel efficiënt.

Stap 1: Maak een website die klanten oplevert

Maak om te beginnen een website. Je website is je belangrijkste gereedschap in je marketing. Wanneer levert je website klanten op? Als wat jij schrijft op je website aansluit bij wat je bezoekers willen lezen. Dus zet je interessante en lezenswaardige dingen op je website. Daarnaast positioneer je jezelf als de expert die je bezoekers kan helpen bij de urgente problemen waarvoor ze op je website komen. 

Besef dat de mensen die je website bezoeken bereid zijn om te betalen voor je dienstverlening. Ze doen dat niet onmiddellijk, maar ze willen je eerst graag beter leren kennen, leuk vinden en vertrouwen. Daar kan je dan de volgende stappen voor zetten. 

Stap 2: Ontwikkel Know – Like – Trust met een weggever

Niemand koopt zomaar. Je klanten gaan pas van je kopen als ze je vertrouwen. Dat kost tijd en aandacht. Besteed aandacht op je website aan het contact met je bezoeker en ontwikkel vertrouwen. Doe dat om te beginnen door een waardevolle weggever op je website te zetten.

Je bezoekers komen op je website omdat ze een urgente vraag hebben. Leef je in in je bezoekers, wat is hun urgente vraag? In je weggever geef je daar antwoord op. Een e-boek, een video, een audio, een pdf, je portfolio of iets anders waardevols en aantrekkelijks. Uiteraard ontvangen ze deze weggever als ze hun naam en e-mailadres achterlaten. Het spreekt voor zich dat jij netjes omgaat met deze gegevens en hun privacy respecteert.

Stap 3: Schrijf waardevolle content

Je blogartikelen zijn het waardevolle hart van je website. Met je blogartikelen lever je waarde, geef je tips en antwoorden op vragen van je bezoekers. Je behandelt relevante thema’s. Je blog is de reden dat je bezoekers steeds weer terugkomen op je website. 

Daarnaast is het schrijven van blogartikelen ook voor jou zelf superleerzaam. Artikelen schrijven geeft je overzicht over wat je allemaal kan doen voor je klant. Hoe je dat verwoordt. Je ervaart wellicht dat je regelmatig all over the place bent en het lastig is om je kort en krachtig uit te drukken in je marketing. Blogs schrijven helpt je een krachtige stem te ontwikkelen. Het brengt structuur in je business en rust in je hoofd.  

Je kan zinsneden uit je blogs bijvoorbeeld delen op je social media met een link naar je blog. En je kan je mailingslijst informeren dat er een nieuw blog voor ze klaar staat. 

Stap 4: Mail regelmatig waardevolle berichten

Je bezoekers hebben je weggever gedownload en ze staan op je mailinglijst. Je weet dat ze je website hebben bezocht en inderdaad dat ene urgente probleem hebben. Anders zouden ze niet je weggever hebben gedownload. Wanneer ze je weggever hebben ontvangen, verwen je ze met je waardevolle blogartikelen. Zo wordt je lijst met mensen een lijst met fans. En fans kopen sneller en blijven langer klant. 

Doe dit regelmatig. Ik ben zelf voorstander van wekelijks. Dagelijks mag ook. Liever meer dan minder, maar doe vooral wat het beste werkt voor jou en het meeste oplevert. Het feit dat je dit regelmatig doet maakt dat je in beeld blijft bij je bezoeker. De continuïteit zorgt voor vertrouwen. Continue activiteiten zorgen voor continue resultaten, dat is een simpele universele wet. 

Je blogs zijn de beste reden om regelmatig je mailinglijst een mail te sturen. Ik hou zelf van korte mails met daarin een link naar mijn blog. Je kan er ook voor kiezen je blog in de mail zelf te zetten. Ik kies daar niet voor, omdat het minder resultaat heeft. Daarbij vindt Google het ook fijn als mijn blogs op mijn website worden gelezen en beloont mij met een hogere ranking. 

Stap 5: Creëer verkoopmomenten en verkoop!

De bezoekers van je website zijn bereid om van je te kopen, weet je nog? Zie stap 1. Dat is de reden dat je behalve waardevolle berichten ook uitnodigingen stuurt waar je potentiële klant wat aan heeft.

Interessante bijeenkomsten zoals kennismakingen, webinars, masterclasses, trainingen, strategiegesprekken of wat voor interessante zaken jij ook in petto hebt voor je klant. Het is de bedoeling dat je marketing voor verkoop zorgt. Jij kan daar continuïteit in brengen door je fans regelmatig uitnodigingen te sturen en je diensten te verkopen. 

Deze bijeenkomsten zijn jouw verkoopmomenten. Gebruik deze momenten dus ook om te verkopen. Breng je programma onder de aandacht bij je deelnemers. 

Stap 6: Deel aanbevelingen en succesverhalen

Vergeet niet om aanbevelingen te vragen van je klanten en die op je website of op andere relevante plaatsen te delen. Het is ook heel mooi als je klanten interviewt en hun succesverhalen op je website plaatst. 

Bescheidenheid is niet echt op zijn plaats als het gaat om marketing. Als jij het niet doet, doet iemand anders het wel. Als je goede dienstverlening levert en je klanten zijn daar blij mee, waarom zou je daar terughoudend in zijn? Vraag dus altijd om aanbevelingen en gebruik ze in je marketing. 

Dat is alles

Deze 6 stappen kan je keer op keer zetten. Dat is het fijne, je hoeft geen andere marketing te bedrijven dan deze. Natuurlijk zijn er ook nog talloze andere opties en mogelijkheden, maar deze is bewezen effectief en eenvoudig. 

Niets doen in je marketing levert geen klanten op. Maar doe het zo eenvoudig en effectief mogelijk. Ik snap ook dat dit allemaal niet in een week klaar is en niet onmiddellijk tonnen omzet oplevert. Zet dagelijks één eenvoudige stap. Als je dan na een week of een maand terugkijkt, zie je hoeveel je gedaan hebt en dat iedere kleine stap je rijkdom brengt. En dichter bij financiële vrijheid. 

Wat heb je nodig?

Wat heb je nodig om dit alles op poten te zetten? Een website, een e-mailmarketingsysteem en een schrijfmethode. En een goede coach die je helpt bij de inrichting van dit alles en het schrijven van je teksten. 

Vandaar dat ik de komende weken een aantal waardevolle masterclasses heb gepland om je te helpen al de benodigde stappen te zetten. 

Hier vind je alle details en kan je je direct aanmelden.

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *