E-mailmarketing: strategie, geen truc

2 reacties

Voordat ik je alles over e-mailmarketing vertel, wil ik je nogmaals op het hart drukken dat je het met strategieën alleen niet redt in je business. Het zijn geen trucs die zorgen voor snel meer klanten en geld, maar de strategieën die ik je geef zijn bedoeld om waarde te leveren aan je klanten, zodat je ze kan helpen bij hun urgente problemen. 

Kies daarom alleen strategieën die bij je passen en die voor jou en je klanten werken. Waardevolle marketing levert waarde aan je klanten, en je klanten behalen er goede resultaten mee. Dát is wat uiteindelijk een continue stroom aan klanten en geld oplevert.

Eerder heb je tips gekregen voor de strategie van aanbevelingen, nu geef ik je de strategie van e-mailmarketing. 

Overvolle mailbox

Ik hoor van veel ondernemers dat ze niet aan e-mailmarketing doen, omdat ze zich ergeren aan de enorme hoeveelheid mails die ze zelf in hun mailbox krijgen. Ook ik krijg dagelijks mails, maar daar heb ik zelf om gevraagd toen ik mij inschreef op een mailinglijst. Je ergeren heeft geen enkel nut, laat staan je eigen marketing daardoor laten beïnvloeden. Dan zou het gedrag van andere ondernemers (die misschien wel spammen) jouw marketing bepalen, dat is de omgekeerde wereld!

Waarom is e-mailmarketing zo’n waardevolle strategie?

De mensen die op jouw mailinglijst staan, hebben daar zelf om gevraagd. Ze hebben zelf hun naam en mailadres bij je achtergelaten, bijvoorbeeld omdat je een weggever of andere waardevolle content op je website hebt gezet. Met het achterlaten van hun e-mailadres geven ze je toestemming om jouw mails te ontvangen. Ze doen dit niet voor jan doedel, want niemand laat voor niets een naam en e-mailadres achter. 

Waardevolle content

Ga ervan uit dat mensen hun e-mailadres achterlaten omdat ze een urgent probleem hebben. Door de informatie die ze op je website vinden, hebben ze het idee gekregen dat jij hen daarbij kan helpen. Deze mensen hebben een urgent probleem en ze hebben jouw hulp nodig. Geef ze die hulp!

Dat doe je heel simpel door ze regelmatig een mail te sturen met waardevolle content. Natuurlijk zijn hun problemen niet onmiddellijk opgelost na het lezen en toepassen van jouw mails, maar het geeft hen wel vertrouwen dat er oplossingen mogelijk zijn. En als ze er dan echt aan toe zijn om vervolgstappen te zetten, worden ze je fans en zoeken ze contact met je. Dus als je een lijst wil aanleggen: zorg dat je waardevolle content aanbiedt op je website. 

Automatiseren

Je kan heel makkelijk je hele e-mailmarketing automatiseren. Neem een paar dagen de tijd, schrijf 52 mails en je bent bij wijze van spreke voor een heel jaar klaar. Iedereen die zich dan op jouw mailinglijst inschrijft, ontvangt automatisch deze hele riedel mails. Jij schrijft de mails één keer, je zet ze klaar in je e-mailmarketingsysteem en je hoeft er niet meer naar om te kijken. Dan heb je jouw kostbare tijd beschikbaar om aan je klanten te besteden. 

Welke mails?

Welke mails kan je versturen? Er zijn talloze mogelijkheden. Ik geef je een aantal suggesties:

  • Je hebt een nieuw en waardevol blogartikel geschreven, of een nieuwe podcast of video opgenomen. Deel de link met je fans.
  • Stuur een uitnodiging voor een ontmoeting, een kennismaking of een webinar.
  • Deel succesverhalen van je klanten.
  • Stel vragen, zoals: ‘Wat zijn je urgente problemen, wensen en behoeften?’ Stuur ze bijvoorbeeld een vragenlijst en als dank voor het invullen stuur je een waardevol cadeau in de vorm van een video of audio.
  • Vertel over je persoonlijke ervaringen en de lessen die je daaruit leerde. Uiteraard zijn dat lessen die ook waardevol zijn voor je lezers. 
  • Verkoop een van je producten of diensten.
  • Je kan ook waardevolle diensten van collega-ondernemers verkopen, zoals ik regelmatig diensten van Webalist verkoop aan mijn klanten.

Veel werk?

Nu denk je misschien: wat een boel werk, of: daar heb ik geen tijd voor. Ondernemen is nu eenmaal werk en werk kost tijd. Besef dat content ontwikkelen een belangrijke succesfactor is van je zakelijke groei en je financiële vrijheid. Kies zelf wat je ermee doet en hoe je dit toepast in jouw business. Wat je schrijft hoeft niet helemaal perfect te zijn. Het moet vooral interessant en waardevol zijn voor je klant. Dan ontdek je dat je de content altijd kan herhalen in je mails en op je website.

Inspiratie

Als je geen inspiratie hebt, neem dan een vraag van een klant in gedachten en geef daar antwoord op. Dan rolt er vanzelf iets moois uit. Je schrijft het antwoord uit in een blog, je neemt het op voor een podcast of je maakt er een mooie video van. Zo simpel is het. Het enige wat jij hoeft te doen is het te doen

Masterclass Upviral Marketing

Binnenkort op de agenda: de masterclass Upviral Marketing. Voor ondernemers die moeiteloos meer klanten willen en niet nog harder willen werken om de resultaten te halen waar ze naar verlangen.

In deze masterclass ontdek je hoe je jouw lijst eenvoudig laat groeien, zonder hoge advertentiekosten. 

2 Reacties

  1. Denise

    Goed artikel weer! Nog wel een vraag: stel ik heb die 52 mails geschreven, zet ze klaar en een paar weken later schrijf ik een blogartikel, deze wordt dan niet meegenomen in de mails. Hoe verwerk je toch dat artikel in je mails?

    Antwoord
    • Marielle van der Vlies

      Je kan deze uiteraard alsnog toevoegen aan je serie. Je kan de mail ook apart sturen naar je lijst. Dus buiten je mailseries om, kan je altijd nog losse mails versturen. Is dat antwoord op je vraag Denise?

      Antwoord

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *