De beste marketingstrategie in 5 stappen

0 Reacties

E-mailmarketing is de meest waardevolle marketingstrategie die er is. Maar opmerkelijk genoeg passen ondernemers die het minst toe.

Waardevolle marketing

E-mailmarketing is zo waardevol, omdat je hiermee de meeste waarde aan je klant kan geven. Je klanten krijgen jouw waardevolle e-mails in hun mailbox en kunnen die altijd raadplegen. De e-mails die je verstuurt aan je klanten bevatten dus waarde: ze sluiten aan bij de wensen en behoeften van je klant. Iedere e-mail is een handreiking. Deze waarde geef je vorm met interessante blogartikelen, uitnodigingen en aanbiedingen in je e-mails.

Gerichte marketing

Het is daarmee gerichte marketing, omdat je die toepast op de mensen die echt interesse hebben in je dienstverlening. Dat is een groot verschil met bijvoorbeeld socialmediamarketing, waarbij je berichten de lucht in slingert en je nooit zeker weet wie je bericht ziet.

Bestendige marketing

Om deze marketing vorm te geven is het nodig dat je teksten schrijft. Met die teksten creëer je waardevolle blogartikelen. Ieder blogartikel is een handreiking aan je lezer: dit is wat je kan doen om je probleem op te lossen. De teksten die je hiervoor schrijft kan je behalve voor je blogs, ook toepassen voor je e-mails, je salespagina’s en je socialmediaberichten. De teksten die je schrijft blijven waardevol. Daarmee is deze marketing een bestendige vorm van marketing. Je blijft altijd waarde geven, het is dus altijd waardevol voor je lezer.

Waardevol voor jou als ondernemer

Het is voor jou als ondernemer bovendien waardevol om teksten  te schrijven. Je ontdekt dan hoe groot de waarde is die jij aan je klant kan geven. Het geeft zelfvertrouwen. Het vraagt bovendien een continue ontwikkeling van jou en dat is precies wat je nodig hebt voor je onderneming.

Meerdere marketingstrategieën

Het is altijd verstandig meerdere marketingstrategieën naast elkaar in te zetten. Je website met je blog en je e-mailmarketing zijn het fundament van je marketinghuis. Daarop kan je voortbouwen met social media, advertentiecampagnes op Facebook of welke andere vorm van marketing dan ook. Iedere vorm van marketing die je toepast zonder dat fundament is instabiel en onzeker.

Social media en e-mailmarketing

Veel ondernemers zijn vooral gericht op social media. Ze besteden veel tijd en aandacht aan hun zichtbaarheid daar en vergeten daardoor hun e-mailmarketing. Dat is een gemiste kans, omdat social media en e-mailmarketing elkaar enorm versterken, waardoor de resultaten van beide strategieën verbeteren: 1+1=3. Ik raad je dus altijd aan eerst je e-mailmarketing goed in te richten, voordat je los gaat op social media.

Social media gebruik je vervolgens om je waardevolle blogartikelen onder de aandacht te brengen bij je volgers. Je volgers bezoeken je website en treffen daar jouw waardevolle artikelen. Op die manier zijn ook je socialmediaberichten zeer behulpzaam voor je volgers.

Maak waar wat je belooft

Maak je marketingbeloftes ook werkelijk waar. Zorg dat de kwaliteit van je dienstverlening goed is. Anders heb je straks een prachtig marketinghuis gebouwd, maar gaat iedereen die daar binnenkomt via de achterdeur weer naar buiten en dan ben je ze definitief kwijt. Blijf je dus hiernaast ontwikkelen en blijf werken aan je diensten. En hoe mooi is het dat juist je e-mailmarketing daar een bijdrage aan kan leveren!

Dus mijn dringende advies is om je e-mailmarketing goed op de rit te zetten. Welke stappen kan je daarin zetten?

Stap 1: Maak je website

Zorg allereerst voor een goede website. Wil je daar meer over weten? Kijk dan naar het Happy Website Webinar dat ik daarvoor aanbied.

Stap 2: Maak een weggever

Schrijf een e-boek of maak een andere waardevolle weggever. Die weggever plaats je op je website op een duidelijk zichtbare plek. De weggever is waardevol voor de bezoekers van je website. Je bezoekers komen namelijk nooit toevallig op je website. Ze komen daar omdat ze vragen hebben, problemen, uitdagingen of verlangens. Met je weggever help je ze een stap op weg. Zie het als een prachtig cadeau dat je hun gratis aanbiedt.

Stap 3: Schrijf blogartikelen

Met je weggever kan je lezer een eerste stap zetten.  Help je lezer daarna verder op weg door regelmatig blogartikelen te schrijven. Je verstuurt deze blogartikelen via een e-mail naar de mensen op je lijst. Ik doe dat wekelijks, maar uiteraard kies je de frequentie die bij jou en je doelgroep past. Je blogartikelen bevatten waardevolle tips, suggesties, inzichten, stappen, methoden en strategieën die behulpzaam zijn voor je doelgroep.

Stap 4: Investeer in een e-mailmarketingtool

Ik gebruik Active Campaign, op dit moment een van de meest gebruikte tools wereldwijd. Het is een eenvoudig en betaalbare tool. Ook voldoet het aan de eisen van de AVG (privacywetgeving). Je kan je lidmaatschap van Active Campaign doorgaans eenvoudig aankopen via je webbouwer.

Je hebt een e-mailmarketingtool nodig om de naam en het e-mailadres te ontvangen in ruil voor je e-boek. Wanneer jij echt een waardevol e-boek hebt gemaakt, is het voor je websitebezoekers geen probleem om hun naam en e-mailadres aan jou te geven. En jij weet dan meteen wie je websitebezoekers zijn.

Om het e-boek aan te bieden op je website, naam en e-mailadres te vragen en het e-boek op te sturen heb je een e-mailmarketingtool nodig.  Het voordeel is dat je het maar eenmaal hoeft in te richten en dat het daarna altijd blijft werken.

Stap 5: Stuur regelmatig mails

Hier gaat het vaak mis. Je hebt eindelijk een website, een e-boek en een e-mailmarketingprogramma en je hebt alles in place gebracht. Dan moet je ook waardevolle content sturen. De mensen op je lijst hebben met het achterlaten van hun naam en e-mailadres immers toestemming gegeven om je mails te ontvangen. Ze willen graag waardevolle mails! Stuur ze dan ook. Regelmatig. Iedere week of zelfs een paar keer per week. Het maakt niet uit hoe vaak, maar doe het in ieder geval.

Stuur waardevolle blogartikelen, inzichten, levenslessen en uitnodigingen. Stuur wat ze nodig hebben om hun problemen het hoofd te bieden. Bemoedig ze, sta ze bij, kortom, wees aanwezig in het leven van je potentiële klant. Dat geeft vertrouwen en helpt hen om werkelijk in actie te komen.

Ondernemen is geven

Want ondernemen gaat niet om ontvangen, het gaat om geven. Geef je waardevolle content. Wanneer je dat doet, ontvang je vanzelf.

Natuurlijk kost deze vorm van marketing tijd. Tijd, energie en aandacht. Zet daarom iedere dag één stap in het bouwen en ontwikkelen van je marketing. Wanneer je dat iedere dag doet, staat je marketinghuis over een tijd heel stevig. Daar kan je dan jaren mee voort en het is goed bestand tegen bijvoorbeeld een crisis.

Zowel jij als je klant kunnen hier ongelofelijk veel profijt van hebben wanneer je dat vanaf dag 1 goed aanpakt. Want wanneer je iedere dag een stap zet in de ontwikkeling van je marketing, zet je iedere dag een stap in je ontwikkeling. Als jij focust op het geven van waardevolle marketing, heeft dat ook veel waarde voor je klant.

Heb je nog vragen?

Ik kan me voorstellen dat je hier vragen over hebt. Je marketinghuis is niet in één dag te bouwen en je kan het niet alleen. Daarom bied ik mijn hulp aan. Meld je aan voor de gratis GroeiSessie. Dan help ik je graag bij het zetten van die stappen.

Doe het wel snel, want ik heb per sessie maar plaats voor maximaal 10 ondernemers. Op dit moment lopen de sessies erg snel vol.

Klik hier om je aan te melden: gratis GroeiSessie

Ik kijk ernaar uit je daar te zien.

Hartelijke groet,
Marielle

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *