Met alleen een website red je het niet meer als ondernemer. Je hebt ook nog een  weggever zoals een e-boek nodig en een e-mailmarketingstrategie. De implementatie van de nieuwe wet- en regelgeving is een mooie kans om je e-mailmarketing op te poetsen.

Nieuwe wet? Heb jij daar dan wat mee te maken?

De Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) is per 25 mei 2018 van kracht. Deze wet bepaalt dat jij alleen nog mails mag versturen aan mensen die daar expliciet toestemming voor hebben gegeven. Daar deed je als ondernemer sowieso al verstandig aan, maar na 25 mei ben je strafbaar als je mails verstuurt zonder toestemming.

Alleen mail voor wie het echt wil

Ik zeg altijd: “De wet is er om je te beschermen. Als persoon en als ondernemer.” Dat geldt ook voor deze wet. Niemand wil ongevraagd mails in zijn overvolle mailbox. Jij wil ook geen mails sturen naar mensen die daar niet om vragen. Dat wekt irritatie en onbegrip, niet echt een aanbeveling voor een serieuze ondernemer.

Maar je wil wél mails sturen naar mensen die je wél toestemming geven. Wat helaas ook bar weinig ondernemers doen, met als gevolg dat ze zonder klanten zitten. Omdat hun mogelijke klanten dan simpelweg de hulp van anderen inroepen.

Hoe pak je dat dan aan?

Dit is zoals het werkt:

  1. Jij hebt een website en je presenteert daarop een e-boek.
  2. Je bezoeker komt op jouw website en wil graag je e-boek lezen. Het staat immers boordevol waardevolle tips. Dus je bezoeker laat naam een e-mailadres achter. Je bezoeker geeft in datzelfde proces ook toestemming om jouw mails met waardevolle tips en aanbiedingen te ontvangen.
  3. Je stuurt regelmatig waardevolle tips en aanbiedingen.

Het hoeft natuurlijk niet. Je kunt ook niets doen. Op je website staat geen e-boek en je verstuurt geen mails. Je eenmalige bezoeker vergeet je en gaat naar een andere ondernemer waar die wel iets van hoort.

Het allerslechtste excuus

Ik hoor zo vaak van ondernemers: “Ik stuur liever niet te vaak een mail naar mijn lijst. Ik ben bang dat het overkomt als spam”, of weet ik wat voor slecht excuus ze hebben.

Geloof me, je bezoekers vragen erom. Ze willen je mails ontvangen. Je bezoekers geven je uitdrukkelijk toestemming, dus stuur ze dan ook wat op! Deze mensen hebben je nodig, ze zitten op je hulp te wachten. En jij zegt ‘nee’ met een slecht excuus, maar eigenlijk vooral omdat je anderen beter vindt dan jezelf en omdat je jezelf niet als expert ziet.

Ga onmiddellijk aan de slag!

Het is dus de hoogste tijd om over je eigen schaduw heen te stappen en een fantastische website te creëren die ook nog eens voldoet aan de nieuwe wet. Daarom geef ik de training Krijg Klanten met je Website.

Op dit blog geef ik je graag een aantal tips om je e-mailmarketing de kwaliteit te geven die het nodig heeft. Daarmee downloadt en leest je doelgroep je e-boek en komen je bezoekers steeds weer bij je terug.

Gebruik een e-mailmarketingsysteem

Om je e-mail zo goed mogelijk te organiseren en er zo min mogelijk aan te doen, gebruik je een e-mailmarketingsysteem. Bij voorkeur Active Campaign. Die is ook ingericht op de nieuwe wet- en regelgeving. Vraag je webbouwer of die een account heeft, of zoek een webbouwer die reseller is van Active Campaign.

Maak een actief opt-informulier

In Active Campaign maak je een actief opt-informulier of liever, vraag een expert om dit te doen. Dus zorg dat je een webbouwer hebt, die verstand heeft van e-mailmarketingsystemen en die dit voor je op je website kan zetten. Een opt-informulier is de techniek die je gebruikt om je e-boek te presenteren en naam en e-mailadres van je doelgroep te vragen. Actief betekent dat het voor je bezoekers duidelijk is waarom ze je e-boek moeten downloaden. Geef in je opt-informulier duidelijk aan wat de impact is van jouw e-boek; welke resultaten je bezoekers ermee kunnen bereiken in hun leven.

Vraag om toestemming

Vraag in je opt-informulier je bezoeker om toestemming voor het wekelijks versturen van je waardevolle artikelen en aanbiedingen. Dat kan met het aan- of uitzetten van een vinkje. Verwijs in je opt-informulier naar je privacyverklaring.

Verstuur mails

Zet minimaal 7 mails klaar in je e-mailmarketingprogramma. Dat heet een automation. Active Campaign verstuurt deze mails automatisch naar iedereen die je e-boek heeft ontvangen en je toestemming heeft gegeven voor het versturen van die mails.

Wat zet je in die e-mails?

Zorg voor een duidelijke volgorde, zodat je je bezoekers voorbereidt op jouw diensten en producten.

Mail 1: Bedank voor het downloaden van het e-boek en geef (een link naar) het e-boek.

Mail 2: Vraag of ze het e-boek inmiddels hebben gelezen en wat de inzichten waren.

Mail 3: Stel jezelf voor als expert. Vertel waarom je doet wat je doet. Bij voorkeur in een video.

Mail 4: Nodig ze uit voor een gratis sessie om verder met je kennis te maken.

Mail 5: Vraag naar hun belangrijkste uitdagingen, laat ze een enquête invullen of nodig ze uit voor een gratis sessie.

Mail 6: Geef ze een waardevolle tip die ze direct kunnen implementeren. Verwijs eventueel naar een blog of video. Nodig ze nogmaals uit voor je gratis sessie.

Mail 7: Geef ze nogmaals een waardevolle tip die ze direct kunnen implementeren en verwijs weer eventueel naar een blog of video. Herinner ze aan je gratis sessie.

Mail 8: tot en met oneindig: Stuur ze je blogartikelen en nodig ze uit voor je gratis en je betaalde producten en diensten.

Geef bij iedere mail de gelegenheid tot uitschrijven.

Geef in iedere mail duidelijk aan dat je ontvanger zich kan uitschrijven en dan geen mails meer ontvangt. Geef ook de link waar ze zich kunnen uitschrijven.

Wil je mijn formats?

Het inrichten van je e-mailmarketing is een enorme klus. Het kost tijd en veel schrijfwerk. Om je te helpen heb ik een aantal formats ontwikkeld die het voor jou een stuk makkelijker maken. Ik stuur deze formats graag naar je toe. Maar ook ik wil jou niet spammen met mails waar je niet op zit te wachten. Dus geef hieronder even aan of je de formats wil ontvangen, dan stuur ik ze op.

Nog meer hulp nodig?

Als jij van jouw bedrijf een daverend succes wil maken, moet je website tiptop in orde zijn en je e-mailmarketing draaien als een geoliede machine.

Op mijn training Krijg Klanten met je Website leer je precies hoe je dat doet.

Ik kijk ernaar uit je reactie te lezen!

Make it a HAPPY day!
Marielle

Ontdek 6 Manieren Om Met Gemak Meer Klanten Te Krijgen

Praktisch handboek voor Startende Ondernemers. 

Ik geef toestemming voor:

Je hebt het ebook succesvol aangevraagd!