21 tips om je mailinglijst te laten groeien.

27 reacties

Vorige week ben ik van start gegaan met mijn online trainingsprogramma “Op weg naar de TOP”. Een gratis videoserie waarin ik jou leer welke stappen je moet zetten om succes te hebben met je bedrijf. Deelnemers die zich inschrijven voor mijn gratis videoserie komen op mijn mailinglijst. Ik heb immers hun naam en emailadres nodig om hen mijn gratis video’s toe te sturen.

Waarom is je mailinglijst zo belangrijk?

Nu is je mailinglijst één van jouw belangrijkste tools als ondernemer. Waarom? Jouw mailinglijst is een database van prospects en klanten die binnen jouw doelgroep vallen. Je hebt hun gegevens nodig, zodat je contact met hen kan onderhouden en om een relatie op te bouwen. Hoe groter jouw database met prospects en klanten, hoe groter de waarde van jouw onderneming.

Ik ga ervan uit dat mensen die mijn website bezoeken geinteresseerd zijn in datgene wat ik voor ze kan betekenen. Ik heb al moeite gedaan om ze op mijn website te krijgen en nu wil ik ze graag op mijn website houden. Want ik kan ze helpen. Maar ik kan ze alleen helpen als ik weet wie ze zijn. En daarvoor heb ik hun gegevens nodig, in ieder geval een naam en emailadres. Bezoekers van websites gaan nooit zomaar hun naam of emailadres achter laten. Daarvoor moet je iets interessants te bieden hebben. Iets wat WAARDEVOL is voor hen en iets wat GRATIS is. Dus in ruil voor hun naam en emailadres stuur je hen een gratis product. En daarna kan je ze blijven helpen met datgene wat jij doet met jouw bedrijf.

Oh, en by the way, wil je ook mijn gratis videoserie ontvangen? Laat dan hier meteen even je naam en je emailadres achter!


Ik zei het net al. Het is belangrijk dat je aandacht besteed aan de groei van je mailingslijst en aan de mensen die vervolgens op je mailinglijst staan. Zodat deze nog verder groeit. Ik heb daarvoor 21 tips. En ik vertel je precies wat ik doe om mijn mailinglijst dagelijks te laten groeien.

Laat je mailinglijst groeien!

  1. Ontwikkel een gratis product en biedt dit aan in ruil voor een naam en emailadres. Bijvoorbeeld een e-book of een video.
  2. Zorg ervoor dat jouw gratis product een WAARDEvol product is voor een speciale doelgroep is of gaat over een speciaal product.
  3. Maak een speciale pagina aan op je website en biedt hier je gratis product aan. Deze pagina gaat dus uitsluitend over je gratis product.
  4. Zeg op je website dat het gratis is.
  5. Vertel je doelgroep op je pagina waarom jouw gratis product zo waardevol voor hen is.
  6. Voeg een duidelijke call-to-action toe. Oftwel vertel je doelgroep precies wat ze moeten doen om je gratis product te ontvangen.
  7. Koppel je gratis product aan een mailprogramma (bijvoorbeeld Mailchimp of Aweber), zodat je hier geen werk aan hebt.
  8. Als je niet weet hoe je dit zelf moet doen, dan vraag je hiervoor een expert. Dat scheelt je bakken met tijd en energie.
  9. Plaats een bericht of advertentie op Facebook waarmee je mensen triggert jouw gratis product te downloaden.
  10. Informeer al je linkedin contacten PERSOONLIJK over je gratis product en stuur ze naar de pagina.
  11. Als je al een mailinglijst hebt voor bijvoorbeeld een andere website, dan informeer je deze mailinglijst ook over je (nieuwe) gratis product.
  12. Vraag aanbevelingen van je doelgroep over je gratis product.
  13. Gebruik deze aanbevelingen om anderen ervan te overtuigen hoe geweldig jouw gratis product is. Dus verspreid deze via je site en je social media.
  14. Vraag anderen met een mailinglijst of zij de mensen op hun mailinglijst willen vertellen over jouw gratis product.
  15. Vertel op social media over je gratis product en waarom dat zo waardevol is voor jouw doelgroep. Voeg de link van je pagina toe.
  16. Zorg ervoor dat je uitsluitend WAARDEvolle berichten naar je mailinglijst stuurt.
  17. Stuur regelmatig berichten naar de mensen op je mailinglijst, zodat ze je niet vergeten.
  18. Leef je in in je prospect en praat tegen hen zoals je ook tegen je vriend of vriendin praat.
  19. Zie degene die jouw gratis product heeft ontvangen als jouw potentiële klant! Behandel deze persoon met jouw respect zoals jij zelf ook respectvol behandeld wilt worden.
  20. Doe de mensen op je mailinglijst af en toe een mooie aanbieding. Ga geen ellenlange berichten sturen of uitsluitend mooie verkooppraatjes.
  21. Wees blij als mensen zich uitschrijven voor je mailingslijst. Zij zitten kennelijk niet te wachten op jouw informatie en behoren dan niet tot jouw ideale klant.

mailinglijst laten groeienNu ben ik heel benieuwd. Heb jij een gratis product waarmee je je mailinglijst opbouwt? Deel de link in het reactieveld hieronder. Ik weet zeker dat de lezers van mijn blog jouw product ook waardevol vinden en wil je daarom de mogelijkheid bieden om je mailinglijst te laten groeien.

Heb je geen mailingslijst? Laat dan weten wat je nodig hebt om het op te zetten. Dan kan ik je ook helpen.

Ik ben je altijd dankbaar voor je reactie op mijn blog. Omdat het mij helpt mijn mailinglijst te laten groeien. Ik gun jou dat ook. En ik heb nog veel meer tips die ik graag met je wil delen. Maar dan wordt mijn blog te lang. Daarom stuur ik je als dank mijn pdf met al mijn waardevolle en supersonische tips om dagelijks je mailinglijst te laten groeien.

Ik kijk er naar uit van je te horen!

Make it a HAPPY day!
Marielle

O ja nog even, ik vind het fijn als je mijn blog wilt delen in jouw netwerk, zodat andere ondernemers ook profiteren van mijn waardevolle informatie. Klik hiervoor op de onderstaande knoppen.

Uiteraard behandel ik jouw persoonlijke gegevens vertrouwelijk.
Ik verwijs je hiervoor naar de Privacy Verklaring.

27 Reacties

  1. Ans Rozendal Studio Sprankel

    Hoi hoi,
    Mijn gratis product zijn 5 waardevolle vrolijke oefeningen die jouw hoog gevoelige kind helpen ontspannen en prikkels te verwerken.
    http://www.studiosprankel.info/index.php?p=1_145_Sprankelende-tips

    Telkens krijg ik van andere coaches te horen dat zij deze ook graag gebruiken omdat ze inderdaad fijn zijn om te gebruiken en inderdaad helpen bij hun cliënten.

    En het leuke is, ze zijn ook leuk om gewoon even tussendoor te doen. Thuis of in de klas/groep.

    Bedankt voor jouw tips! Heb nog wat te doen =)
    Groet,
    Ans

    Antwoord
  2. Thamar Coenen-Spronken

    Beste Mariëlle,

    Aanstaande dinsdag heb ik de trainingsdag hoe bepaal ik mijn Doelgroep. Ik ga er helemaal van uit dat ik die dan ook werkelijk heb. Dan heb ik mijn startpunt (basis). Vandaar uit volgt de rest, hoe maak ik mij bekend bij mijn doelgroep! Website (www.cosprocare.nl) E-book, bloggen etc.
    Er komt zoveel voorbij, ik ben er heel enthousiast over! Heb nu eindelijk het gevoel dat ik structuur krijg in mijn praktijk mijn werk als Bowentherapeut. Vertel me wat de routing is van opbouw na het bepalen van mijn Doelgroep.

    Hartelijk dank!
    Thamar

    Antwoord
    • Marielle van der Vlies

      HOERA Thamar, ik ben blij voor je. Fijn gevoel he?

      Antwoord
  3. Jolanda

    Goede morgen Marielle!

    Allereerst dank voor het liken van mijn Facebook pagina ‘Daten met eten’!
    Ook dank dat je op deze manier contact blijft houden na mijn EYE OPENING ‘open circles business bootcamp’ ervaring in de zomer van 2014.

    Ik sta nu in de start blokken voor het ‘laten’ maken van een website.
    Graag zou ik met je willen brainstormen hierover en ook meer willen weten over de website bouwer die jij hier aan prijst.

    Very interested to pick your brain on my next steps!

    Antwoord
  4. Eva

    Hi Marielle, nu ik net jouw 21 tips heb gelezen zie ik dat ik toch nog even wat werk te doen heb rondom het laten groeien van mijn mailinglist. Ik heb een geweldig gratis product maar het wordt nog weinig opgevraagd. Ik zie in de reacties op jouw blog dat anderen hier ook mee worstelen, dus gelukkig ben ik niet de enige. In ieder geval ga ik bij mijn prospects om feedback vragen en ben ik van plan via FB te adverteren zodra ik mijn doelgroep nog helderder heb. Afijn, jouw tips bezorgen mij weer een puist met werk, maar leiden uiteindelijk wel tot een groeiende mailinglist. En daar gaat allemaal om toch?

    Antwoord
  5. Petra

    Hi Marielle, Weer een waardevolle blog :). Zoals je weet ben ik net begonnen met mijn blog/website. Ik heb voor mijn boekomslag gebruik gemaakt van het (sommige boekomslagen gratis) programma http://www.myecovermaker.com/ groetjes Petra

    Antwoord
  6. Leni

    Hi Marielle, mooi en duidelijk blog. Goede tips! Ik heb een vraag over het informeren van al je LinkedIn contacten PERSOONLIJK. Want dat is heel veel werk. Bij mijn weten kun je niet zoals bij Mailchimp een persoonlijke aanhef maken, wat ook niet persoonlijk is trouwens. 1 voor 1 is niet te doen toch?

    En ik zou dan alleen de doelgroep doen binnen je LinkedIn contacten. Die moet je dan wel getagd hebben. Dan nog, wordt het een groeps mail (let op dat je dat bcc doet).
    Maar misschien heb je een tip hoe je dit zou willen doen?

    succes!
    Leni

    Antwoord
    • Marielle Meijer

      Hi Leni,

      Dank je wel voor je waardevolle bijdrage op mijn blog en goed ook dat je het vraagt. Als ik iedereen persoonlijk mail, dan doe ik dat 1 voor 1, bij voorkeur ook een persoonlijke tekst erbij EN de vraag of ze het in hun netwerk willen delen. Is inderdaad veel werk, moet je een paar uurtjes voor gaan zitten. Maar ja, als je dit vervolgens een groei voor je mailinglijst oplevert, dan moet je dan gewoon doen.

      Hartelijke groet,
      Marielle

      Antwoord
      • Leni

        Hi Marielle, dank voor je reactie. Als het een paar honderd zijn lukt dat wel, maar wat doe je als je 3500 connecties hebt? Ik heb dus een tag voor mijn doelgroep aangemaakt. En deze bericht ik in voorkomende gevallen een voor een, maar niet iedereen. Want de rest van mijn netwerk zou ik daar mee spammen omdat ze niet tot mijn doelgroep behoren. Natuurlijk zijn er mensen die betrokken zijn en willen doorsturen. Die bericht ik op een andere manier.
        Knap van je dat je dit zo doet!
        Leni

        Antwoord
  7. Sannie

    Hi Marielle, mooie en overzichtelijke tips , dank je wel. Het meeste is mij niet onbekend, maar goed om alles weer eens gestructureerd door te lopen. Super. Ik zou graag eens met je sparren over bovenstaand onderwerp. Als je kijkt op onze website, kun je zien dat wij zeilreizen met een culinaire twist aanbieden op de Middellandse Zee. Komende zomer rond de Balearen. We vissen in een kleine vijver met een heel scala aan aanbieders, waarbij wij echter wel iets bijzonders aanbieden in vergelijking met onze collega’s. Graag zou ik via social media willen adverteren en potentiele klanten een cadeau aanbieden. Ik heb ideeen, maar worstel tegelijkertijd met de haalbaarheid van een en ander in relatie tot het budget. Is het mogelijk om hierover eens samen te sparren, los van dit openbare medium? M.vr.gr., Sandra van Oorschot

    Antwoord
    • Marielle Meijer

      Dag Sannie,

      natuurlijk kunnen we hier over sparren, ik heb je al even een mail gestuurd.

      Ik zie inderdaad dat je bijzondere reizen aanbiedt, ik zou zo meewillen:-). Maar wat ik ook zie is dat bezoekers van jouw site nergens een naam of emailadres achter kunnen laten. Dat zou ik als eerste gaan regelen. Het is vooral belangrijk DAT je iets gratis aanbiedt, je kan het altijd nog aanpassen of verbeteren.

      Succes en hartelijke groet,
      Marielle

      Antwoord
  8. Saskia Steur

    Strak artikel, Marielle, dankjewel!

    Bijna alle punten heb ik al gedaan en doe ik al, en toch vind ik het weer heel verfrissend om alles in jouw woorden te lezen en dingen opnieuw binnen te laten komen. Ik heb nog geen pagina speciaal voor mijn gratis product(en) dus heb ik meteen iets aan gedaan 😉 – feedback is welkom…. http://bit.ly/Jouw_BlogRecept

    Antwoord
    • Marielle Meijer

      Hi Saskia,

      Wat goed van je, meteen implementeren die hap:-)! Complimenten hoor voor je snelheid!

      Ik heb ook nog even naar je blogrecept gekeken en ik heb een paar punten van feedback:
      – Ik zou je optin ook bovenaan zetten, dat is duidelijker en mijn ervaring is dat mensen dat dan direct invullen.
      – Wat is nu precies het voordeel van jouw blogrecept Saskia? Waarom MOET iedereen jouw recept direct downloaden?
      – Ik zou er zelf een waarde aangeven. Hoeveel is het jouw waard als je in een uur je blog kan schrijven in plaats van 10 uur? Nou toch minstens 1000 euro.. iets in die trant.
      – Wat is het blogrecept precies? Een format? Misschien iets duidelijker omschrijven.

      Succes Saskia!

      Hartelijke groet,
      Marielle

      Antwoord
  9. brenda serree

    Ik geef gratis een mini ebook weg waarmee bewuste ondernemers, trainers en coaches zelf mooi drukwerk kunnen maken. En tevens een gratis brandingscan van een uur, alleen aan mensen uit deze doelgroep. Ik krijg er aanmeldingen op en ik heb meteen mensen op mijn pad die ik graag als klant wil.

    Antwoord
    • Marielle Meijer

      Wauw, mooi Brenda! Wat fijn dat je het met ons deelt, dank je!

      Antwoord
  10. Rene

    Ik heb zowat alle punten uit je lijst uitgevoerd. Ik heb een eBook geschreven. Ik heb op zo’n beetje alle digitale kanalen die ik maar kon vinden geadverteerd dat ik die gratis weggeef. Drie keer inmiddels 😉 Op mijn website staat een speciale pagina met een invulformulier dat is gekoppeld aan mailchimp.
    Ik heb er 30 mensen mee in mijn mailinglijst gekregen en nu droogt het op. Ik zou graag (veel) meer willen, maar misschien ben ik te ongeduldig of te voortvarend?
    Dat van die aanbevelingen vind ik interessant. Hoe pak je dat aan?

    Antwoord
    • Marielle Meijer

      Hi René,

      Dank je wel voor je waardevolle reactie op mijn blog! Ook voor jou is zichtbaarheid belangrijk. Wie ben je en waarom ben jij DE persoon om jouw klanten te helpen.

      Kijk ook nog een keer goed naar je site vanuit het oogpunt van je prospect. Als ik als prospect op jouw site kom, hoe duidelijk is het dan dat jij me kan helpen? Aan alles wat je schrijft, aan de plaatjes, foto’s enz. Heb je een goede cover voor je boek en staat deze prominent op je site?

      Veel succes René!

      Hartelijke groet,
      Marielle

      Antwoord
  11. Bianca van Rooij

    Mijn gratis E-boek staat al weer een tijdje online en daarmee heb ik al een heel aantal mensen kunnen toevoegen aan mijn mailinglist. Maar nu stopt die toevoer! Moet ik een nieuw gratis product maken? Hoe vaak moet je dat eigenlijk ‘verversen’? Ook de gratis producten die ik aanbied via mijn blogs lopen voor geen meter. Dus ‘wat doe ik fout’? Of ben ik gewoon ongeduldig?!
    Aanbevelingen vragen over mijn gratis product valt ook niet mee. Mijn E-boek is namelijk nog niet gelezen! Dus hoe vraag je hier dan een aanbeveling over? Kortom: nog een heleboel vragen! Maar ik ga stug door hoor.

    Antwoord
    • Marielle Meijer

      Hi Bianca,

      In ieder geval stug doorgaan, dat sowieso.

      Verder heb ik een vraag aan je: als ik jouw doelgroep vraag of ze jou kennen en hoe ze jou kennen, hoeveel mensen kennen je dan? Of als ik grote baggeraars vraag of ze je kennen, zodat ze je door kunnen verwijzen naar jouw doelgroep, hoeveel kennen jouw dan? Het gaat er om Bianca dat je heel zichtbaar wordt voor je doelgroep. Het leveren van gratis producten gratis advies is daar een onderdeel van. Via online EN offline kanalen.

      Dus zorg ervoor dat je actief bent in groepen op LinkedIn, meedoen in de discussies. Zet een advertie op Facebook, wees actief op Facebook. Zorg dat IEDEREEN je kent! Zodat ze weten wie je bent en wat je doet.

      Heb je hier wat aan? Succes Bianca, je kan het echt!

      Hugs,
      Marielle

      Antwoord
  12. Harry Heijligers

    Dank je Marielle! Tja mijn ebook is in het Engels. Dat heeft een historie, waar ik je nu maar even niet mee lastig ga vallen, maar je tip neem ik ter harte! Ik ga zoveel mogelijk in het Nederlands zetten en zal op Fiverr een betere cover laten maken.

    Antwoord
  13. Harry Heijligers

    HELP ER KOMT IEMAND OP MIJN MAILINGLIST!

    Terwijl ik mijn vorige reactie schreef, verscheen er ineens een berichtje van MailChimp dat zich iemand heeft aangemeld op mijn mailinglijst! De eerste! Help!!
    Want behalve een formulier heb ik nog niets geregeld. Ik heb dus maar ff snel deze persoon handmatig een mailtje gestuurd met mijn gratis E-book!

    Antwoord
    • Marielle Meijer

      TADAAAAA! Gefeliciteerd! De eerste persoon op je mailinglijst! Vieren die hap! En geef ook even de link van je pagina, dan kunnen we het allemaal downloaden! En kan jij nog even snel de zaken in mailchimp regelen:-)

      Antwoord
    • Marielle Meijer

      Ik heb even op harryheijligers.com gekeken..:-). Heb een tip voor je: je gebruikt Nederlands en Engels door elkaar op je site. Ik zou op een nederlandse site alleen Nederlands gebruiken en geen Engels. Pas ook je Optinformulier en de titel van je boek hier op aan. Ik vind de cover van je boek overigens een beetje onscherp. Kijk even op fiverr.com. Voor 5 dollar heb je een prachtig exemplaar!

      Verder complimenten Harry, want in korte tijd heb je al een hoop geimplementeerd!

      Antwoord
  14. Eleonora van Grinsven

    Hoi Mariëlle, mijn gratis product is er. Het promoten blijkt niet mijn sterkste kant. Tevens maakt dat me erg onzeker over mijn gratis product. Een E-book is in de maak en wordt mijn nieuwe gratis product. Dat wordt echt geweldig. En dan durf ik ook beter in mijn kracht te gaan staan en anderen erover te vertellen. Promotie zal een uitdaging blijven maar ik vermoed wel dat het makkelijker gaat worden. Zeker met jouw tips. Ik heb ze toegevoegd aan mijn to-do lijst van het E-book. Fijne dag.

    Antwoord
    • Marielle Meijer

      Dag Eleonara,

      Nou daar snap ik nou helemaal niets van. Waarom ben je onzeker over je gratis product? Weet je wat het is Eleonara? Als jij datgene opschrijft waar je jouw prospects en klanten mee helpt dan zijn ze hartstikke blij. Al zijn het 10 eenvoudige tips over jouw onderwerp. Jouw expertise is voor jou misschien heel gewoon, maar voor anderen heel waardevol.

      En let op: het hoeft NIET PERFECT te zijn! Je kan het gedurende de tijd nog verder aanpassen en verbeteren.

      Veel succes en hartelijke groet,
      Marielle

      Antwoord
  15. Harry Heijligers

    Hoi Marielle,

    Waardevol artikel! Ik beaam volledig de waarde van een mailinglist! Ik ben er ook onlangs mee begonnen door een gratis ebook weg te geven. Waar ik echter nog mee worstel is de vormgeving op mijn website van het formulier. Hoe heb jij jouw formulieren gemaakt?

    Groet, Harry

    Antwoord
    • Marielle Meijer

      Hi Harry,

      Ik heb mijn formulier gemaakt in Aweber.com en de cover van mijn ebook laten maken via Fiverr.com.

      Hartelijke groet,
      Marielle

      Antwoord

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *