sb_et_cpt_li_post_layout Wat jij kan leren van Tony - Ondernemerslessen van Succes met je Bedrijf

“Je lijkt op die beroemde voetballer, hoe heet hij ook alweer, Zlatan.”

Ik was het natuurlijk direct met hem eens, mijn partner lijkt inderdaad op Zlatan Ibrahimovic: knap, lang en sterk ☺. Direct was het ijs gebroken en raakten we in gesprek. Over voetballers, wijn, lekker eten en wat er allemaal te doen is in de omgeving.

Glaasje wijn

Mijn Zlatan en ik waren met oud en nieuw in Aubel, een pittoresk dorp in Noord-België en op de zondag voor oudjaar op zoek naar een restaurant voor ons diner voor twee. Het was nog vroeg en alles gesloten, dus we besloten ergens anders een glas wijn te doen. Zo kwamen we terecht bij Tony. Of liever gezegd: we kwamen in de delicatessenwinkel van de vrouw van Tony. Naast de winkel had ze haar café, waar je haar delicatessen direct kon proeven.

Diner voor twee

Na het geweldige Zlatancompliment waren we direct fan en namen we plaats. Hij was zo enthousiast alsof hij al dagen op ons had zitten wachten. We kregen de beste wijn geserveerd, waarvoor we gewoon moesten betalen. Wat we kwamen doen in Aubel? Nou, dineren dus. Hij was zo geïnteresseerd in ons, hij bleef maar vragen stellen. Tony adviseerde ons de entrecote van zijn vriend, eigenaar van het beste restaurant van het dorp. Wilden we dat? Hij belde meteen even en reserveerde de beste tafel voor twee.

Prêt-à-porterherenmode

De wijn was heerlijk en Tony vroeg of we zijn herenmodezaak al hadden gezien. Ik begreep direct zijn verzorgde outfit. Hij nodigde ons uit om koffie te komen drinken als zijn winkel na oud en nieuw weer open was. Toen we later langs zijn winkel liepen, was ik onder de indruk van zijn prachtige etalage inclusief de bijbehorende hoge prijzen. Het was niet een gewone herenmodezaak, het was prêt-à-porter van de hoogste kwaliteit. In het restaurant werden we hartelijk ontvangen als de vrienden van Tony en kregen we de beste tafel. De entrecote was voortreffelijk.

Wat kan jij hiervan leren?

Hier kan jij als ondernemer een hoop van leren. Deze man hoefde ons namelijk niet te vertellen hoe goed hij was. Hij bewees het gewoon.

Hoe deed hij dat?

  • zijn geweldige compliment
  • zijn enthousiasme
  • zijn open uitstraling en zijn vrolijkheid
  • zijn zelfverzekerdheid
  • zijn interesse in ons
  • de kennismaking met zijn producten (de wijn in dit geval)
  • zijn bereidheid ons te helpen en door te verwijzen naar zijn netwerk
  • zijn eigen presentatie in de vorm van een geweldige outfit en prachtige etalage

Kortom, we hadden gewoon een leuk gesprek met elkaar. Dat is ook wat ondernemen is, ingewikkelder is het niet: het leuk hebben met elkaar. Plezier maken en elkaar het plezier gunnen. De verkopen volgen dan vanzelf.

Dat kan jij ook

Verkopen is plezier hebben in wat je doet. En natuurlijk ben jij goed in wat je doet! De reden dat het toch niet lukt met verkopen is dat je twijfelt: 'Ben ik wel goed, is mijn product wel goed en ben ik niet te duur?'

Als je twijfelt gaat dat ten koste van je plezier en kan je nooit met enthousiasme verkopen voor een goede prijs.

Toon belangstelling

Verkopen is in contact zijn met je klant, een relatie opbouwen. Echte gesprekken hebben, elkaar zien, elkaar spreken en kopjes koffie drinken. Je klant vragen hoe het met de kinderen is, en met de ouders waar zorgen om zijn. Belangstelling tonen. Af en toe een kaartje sturen of goede wensen op de app.

Lever het beste

Verkopen is een goede prijs vragen en kwaliteit leveren. Het hoeft niet gratis en goedkoop. Ga met je prijs omhoog als het verkopen niet lukt. Hoe hoger je prijs, hoe groter je expertstatus. En lever vervolgens het allerbeste aan je klant, zodat je klant de beste resultaten haalt met wat jij geeft.

Mijn Zlatan had er op dat moment geen nodig, maar mocht je op zoek zijn naar een herenkostuum dan raad ik je aan naar Tailleur Tony Constant te gaan in Aubel.

Webinar Goed Verkopen

Om je te helpen een volgende stap te zetten met je verkoop, nodig ik je uit voor mijn webinar Goed Verkopen. In dit webinar leer je hoe je ook zonder te verkopen toch goed betalende klanten krijgt. Ik geef je een script dat je keer op keer kan toepassen en dat er voor zorgt dat je klanten smeken om door jou geholpen te worden.

Meld je hier direct aan: Webinar Goed Verkopen

Ik zie ernaar uit je te zien op mijn webinar.

Hartelijke groet,

Marielle

Uiteraard behandel ik jouw persoonlijke gegevens vertrouwelijk.
Ik verwijs je hiervoor naar de Privacy Verklaring.

9 Reacties

  1. Veron Goemans

    Je roept met jouw verhaal bij mij meteen verlangen op om ook naar Aubel te gaan om daar Tony te ontmoeten.

    Het idee om zelf in alles ‘op top’ te zijn op een manier die bij jou en je bedrijf past, is zeker een aanrader. Je netwerk in zetten voor aanpalende diensten spreekt mij heel erg aan. Dat kan ook zeker in de online wereld en was ik net van plan om te gaan doen.

    Inspirerende blog Mariëlle!

    Antwoord
  2. Kit

    Mooi! Ik lees hoe Tony alles in harmonie weet te brengen. Alles klopt. Tot in de puntjes. Dat wil ik ook leren implementeren en hoe dichter ik bij mezelf ben hoe authentieker ik mij presenteer hoe meer ik in harmonie ben met alles wat ik doe, wil, verkoop. Dankjewel voor deze les!

    Antwoord
    • Marielle van der Vlies

      Precies Kit, hoe dichter je bij jezelf komt hoe meer alles gaat kloppen. Dan is er harmonie.

      Antwoord
  3. Marieke

    Ik vind je blog heel mooi want het is een geweldig praktijkvoorbeeld dat je als ondernemer niet hard hoeft te werken om klanten aan te trekken. Wees gewoon jezelf, heb vertrouwen in je kwaliteiten, maar verbinding met de ander en lever vanuit je hart. Veel dank voor deze prachtige blog met een verhaal uit de praktijk!

    Antwoord
    • Marielle van der Vlies

      Het harde werken zit ‘m juist vaak in het ontwikkelen van vertrouwen en jezelf leren kennen he Marieke? Want dat is soms zo ingewikkeld. Maar als dat lukt, dan volgt de rest vanzelf.

      Heel graag gedaan!

      Antwoord
  4. Antoinette

    Gaaf! Zo werkt het… Als ondernemer staan voor waar je in gelooft. En practise what you preach!… En dat in een netwerk van mensen die je kent en doorverwijzen als je iemand het beste gunt. En dat doe je voor je klanten. Dus het is heel fijn zo dat ‘dorpse’ gevoel van ondernemen.
    Dank je wel voor dat te reminden.

    Antwoord
    • Marielle van der Vlies

      Graag gedaan Antoinette

      Antwoord
  5. Marie-José

    Leuk artikel Marielle en zo zie je maar weer waar bloginspiratie vandaan te halen : real life 😊

    Antwoord
    • Marielle van der Vlies

      Dat klopt inderdaad Marie-José 🙂
      De inspiratie voor je bedrijf zit gewoon in je eigen leven. Maakt het ondernemerschap ook heel leuk natuurlijk.

      Antwoord

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Ontdek je Ideale Klant

Ontdek hoe je ideale klant je betalende klant wordt.
6 eenvoudige stappen