Iedereen heeft wel een smoes om geen e-boek te schrijven.
“Ik kan niet schrijven.”
“Het kost te veel tijd.”
“Iedereen heeft al een e-boek, waarom zou ik het ook nog doen?”
“Niemand leest het.”
“Waarom zou ik al mijn kennis gratis weggeven?”

Smoesjes!

Gisteren tijdens de trainingsdag had ik het weer over de onmisbaarheid van een e-boek. Alle excuses heb ik weer voorbij horen komen. Alle deelnemers weten dat het een belangrijk element is van hun website, maar ze doen het niet. Want ze zien de belangrijkste redenen over het hoofd.

Wat is de belangrijkste reden voor een e-boek?

Je schrijft je e-boek vooral voor jezelf. Omdat je er zelf zo ontzettend veel van leert:

  • Je ontdekt welke kennis (content) waardevol is voor je doelgroep.
  • Je ontdekt hoeveel je weet.
  • Je ontdekt hoe makkelijk schrijven is.
  • Het is goed voor je zelfvertrouwen.

Bovendien is content-creatie nodig om je bedrijf op te bouwen. Je kunt namelijk alleen content verkopen die op papier staat. Je hebt dus niets aan content die in je hoofd zit, want die kun je niet verkopen.

Alles-in-één.

Voordat jij je bedrijf hebt opgebouwd, ben je een paar jaar verder. Het vraagt van jou dat je dagelijks aan je bedrijf werkt, content creëert, systemen ontwikkelt en in contact bent met je doelgroep. Juist het schrijven van een e-boek is zo’n prachtige methode waarmee je al deze vliegen in één klap slaat.

Je krijgt er simpelweg klanten mee.

Je e-boek is bovendien een geweldige manier om vertrouwen op te bouwen bij je doelgroep. Je doelgroep heeft immers een probleem dat opgelost moet worden. En jij helpt hen door je waardevolle kennis met hen te delen, als een eerste stap. Dat geeft vertrouwen. Als je vervolgens je kennis blijft delen worden de mensen uit je doelgroep je fans en uiteindelijk voor lange tijd je klant.

Het is hard werken.

Ja, een e-boek schrijven is buffelen, maar dat hoort bij het ondernemerschap. Kan je dat niet, dan is een eigen bedrijf sowieso niet voor jou weggelegd. Je moet het schrijven, je moet investeren in een goede opmaak en een mooie cover. Je hebt iemand nodig die het op je website zet. En dan heb ik het nog niet eens over al die tijd en moeite die je moet steken om lezers voor je e-boek te krijgen.

Ik ga je helpen.

Maar je hoeft het niet allemaal ineens. Neem de tijd. Bovendien help ik je. Want ik geef binnenkort een webinar Schrijf je E-boek. Daarin leer je hoe jij snel je e-boek schrijft.

Jij kan het ook.

Ik ben inmiddels geoefend in het schrijven en ik schrijf een e-boek in 3 uur tijd, verdeeld over 3 weken. Jij kan dat ook. Maar je moet weten hoe je dat moet doen en je moet het dan ook echt gaan doen. Ik geef je hier mijn belangrijkste tips:

1. Doe het gewoon.

Ga iedere dag zitten en begin je dag met 15 minuten schrijven. Het schrijven is ook voor jezelf heel leerzaam, omdat je ontdekt hoeveel impact je kan maken op je klant. Juist dat je iedere dag werkelijk in actie komt, maakt dat je echt mooie stappen zet als ondernemer. Kijk bijvoorbeeld naar Evelyne Bos, ze ging dit jaar de uitdaging aan om iedere dag een stukje te schrijven. Inmiddels zijn al haar stukjes uitgegroeid tot een online programma dat ze binnenkort lanceert.

2. Neem een vraag van je klant in gedachten.

Beantwoord die. Schrijf het exact op zoals je het ook zou vertellen aan je klanten. In je e-boek praat je namelijk gewoon en informeel tegen je klanten. Als je klanten je e-book lezen, moeten ze jou horen praten. Weet je geen vraag? Vraag dan aan je klanten welke vraag ze voor jou hebben.

3. Beantwoord niet alleen de vraag van je klanten, maar geef er meteen een opdracht bij.

Zodat je klanten leren dat ze ook aan de slag moeten. Het allerbelangrijkste voor het behalen van jouw resultaten is, dat je klanten werkelijk in actie komen. Door je klanten een opdracht te geven, stimuleer je hen in actie te komen. Daarmee maak je dus enorme impact.

4. Zet deze stappen 10 dagen achter elkaar.

Dan heb je 10 waardevolle tips, inclusief bijbehorende opdracht. Daarmee heb je een prachtig e-boek. De uitdaging zit in het werkelijk doen. Maar ook jij bereikt alleen mooie resultaten als je echt in actie komt en excuses achterwege laat.

5. Vertrouw erop dat je tekst goed is, twijfel is niet nodig.

Je hoeft het ook niet te laten tegenlezen of feedback te vragen aan vrienden en klanten. Vraag alleen een expert om het te redigeren.

6. Geef je e-boek een goede cover met je naam en foto erop.

Vraag een grafisch designer een cover voor je te maken in 2D en 3D. Een goede cover maakt jou meteen een expert en is ook goed voor je zelfvertrouwen. Deze cover gebruik je ook om je e-boek te promoten bij je doelgroep.

7. Zet het e-boek op je website en promoot het bij je doelgroep.

Dat is meteen een mooie manier om je mailinglijst te vergroten. Gebruik hiervoor je socialmediakanalen. Adverteer met je e-boek op Facebook en target je doelgroep. Je kunt het ook laten drukken. Dan heb je meteen een fantastisch visitekaartje.

Nu ben ik heel benieuwd. Waar gaat jouw e-boek over? Laat het weten hieronder in het reactieveld.

Succes met jouw e-boek!

Succes met jouw e-boek is ook voor jou weggelegd en tijdens het webinar leer ik je hoe je een e-boek schrijft in 3 uur tijd. Ook jij kan het.

Meld je direct aan voor het webinar Schrijf je E-boek.

Ik kijk ernaar uit je reactie te lezen en je te zien op het webinar.

Make it a HAPPY day!
Marielle

PS. Kijk even op de site van Joycet Reinders  en van Remko Zuidema. Prachtige voorbeelden van e-boeken die ze geschreven hebben tijdens mijn trainingen.

Ontdek 6 Manieren Om Met Gemak Meer Klanten Te Krijgen

Praktisch handboek voor Startende Ondernemers. 

Ik geef toestemming voor:

Je hebt het ebook succesvol aangevraagd!