Waarom bloggen?

0 Reacties

Waarom zou je bloggen? Je hebt toch al social media? Je hebt toch een ultieme website waarop je al vertelt wie je bent en wat je doet? Het hóéft toch niet?

Want eerlijk gezegd heb je er geen zin in. Het kost tijd en moeite. Het is frustrerend. Je weet niet waar je moet beginnen. Of waarover je moet schrijven. Maar hier zijn allemaal oplossingen voor. En gelukkig kan iedereen leren bloggen. Of laten bloggen.

Op mijn masterclass Bloggen voor Succes met je Bedrijf heeft iedereen verschillende redenen. Ik heb er 66 verzameld:

Autoriteit

  1. Alle grote denkers delen hun kennis, want je kennis is pas van waarde als anderen weten dat je die bezit. Nu dit online kan, is het alleen maar makkelijker en sneller geworden. Als je je kennis deelt, krijg je gezag en autoriteit op je vakgebied. Je laat letterlijk zien dat jij kennis hebt van je vak.
  2. Je laat zien wat je in huis hebt; je kunt je hele portfolio tonen.
  3. Je kunt precies en stap voor stap uitleggen wat je werkwijze is, uitleggen waarom die effectief is en voorbeelden geven van de effectiviteit van je werkwijze.
  4. Je kunt de diepte ingaan en de nuance zoeken met je favoriete onderwerpen en over je vak vertellen.
  5. Je toont interesse en kennis in het onderwerp en kunt jouw visie geven.
  6. Je deelt je kennis op een informatieve wijze, zonder op te scheppen. Jouw kennis heeft pas waarde als je die deelt.

Vertrouwen en gunfactor

  1. Je wekt vertrouwen bij je doelgroep, het maakt je sympathiek en levert je een hoge gunfactor.
  2. Je laat zien hoe goed je bent in concrete situaties.
  3. Je laat zien dat je actief bent en oplossingen kunt bieden.
  4. Je vergroot je geloofwaardigheid.

Interactie

  1. Je bindt je doelgroep en je klanten aan je bedrijf door hen waarde te bieden. Je houdt ook contact met al je relaties, zonder dat je voortdurend bij iedereen op de koffie moet.
  2. Je kunt een dialoog met je doelgroep aangaan. Dat leidt tot hechtere relaties.
  3. Je kunt je klanten laten vertellen wat zij vinden van je producten en diensten en vragen naar reacties uit de markt. Daarmee bied je bovendien een podium aan je klanten en zelfs aan prospects.
  4. Je onderhoudt contact met je relaties: klanten, zakelijke partners, leveranciers, vakgenoten, deskundigen en de rest van je netwerk.
  5. Je kunt zien waar je doelgroep het meest in geïnteresseerd is door hen te volgen.
  6. Je kunt je doelgroep specifieke en gerichte vragen stellen die ze eerder beantwoorden dan op een koude vragenlijst.
  7. Reacties op je blog kun je verwerken in je diensten en producten. Je scherpt je mening en je visie aan door de interactie.
  8. Je kunt je doelgroep inspireren en creëert betrokkenheid.
  9. Met interne links kun je je lezer door je website geleiden en verleiden nog veel meer te lezen.
  10. Je kunt een community bouwen met je blog.

Aandacht

  1. Je kunt nu nog de eerste zijn die blogt en daarmee voorloper zijn in je vakgebied.
  2. Met elk artikel op internet kom je weer onder de aandacht van je prospects. En met elke nieuwsbrief die ernaar verwijst kom je weer onder de aandacht met een waardevolle bijdrage.
  3. Mensen zijn langer op je website, omdat ze een (goed geschreven) artikel helemaal uitlezen.
  4. Je verhoogt je zichtbaarheid, bekendheid en vindbaarheid (SEO).
  5. Je vindt prospects en nieuwe contacten die anders nooit van je zouden horen.
  6. Naamsbekendheid. Elke keer als iemand je naam tegenkomt, blijft die beter hangen.
  7. Je kunt je potentiële klanten interesseren voor een dienst die je aan het ontwikkelen bent.
  8. Je kunt een podium bieden aan mensen met wie je graag samenwerkt of deskundigen buiten je bedrijf en krijgt via hen extra bezoekers op je website, bijvoorbeeld omdat ze er zelf over schrijven op social media, naar verwijzen vanaf hun website of mailing of wanneer iemand hun naam googelt en op jouw website terecht komt.
  9. Je maakt contact met andere professionals, uitvoerders, klanten en nieuwe contacten.
  10. Als ze een opdracht hebben, denken je klanten meteen aan jou, omdat ze elke keer een mail van je krijgen waarin je naar je blog verwijst.
  11. Als een relatie van je volgers een opdracht geeft, denken ze ook aan jou!
  12. Je kunt jezelf onderscheiden van je concurrenten.
  13. Je bent beter vindbaar online, want een blog ondersteunt je zoekmachineoptimalisatie (SEO).

Communicatie online

  1. Bloggen is de basis voor een goede en effectieve communicatie online. Het is de beste manier om in één klap je online communicatie op orde te brengen en zonder verspilling gericht bij te dragen aan je bedrijfsmissie en conversie van je website.
  2. Je creëert waardevolle content voor je social media en versterkt die.
  3. Je onderhoudt en actualiseert je website.
  4. Je leidt je doelgroep op een natuurlijke manier naar je website en krijgt zo meer bezoekers, e-mailadressen en leads.
  5. Je haalt eindelijk de investering van je website eruit.
  6. Doordat je inhoudelijk waardevolle artikelen deelt, kijken mensen uit naar je mailings en posts op social media. Daarbij krijgen ze ook expliciete reclame van je bedrijf, diensten en producten te zien, die ze welwillender zullen lezen.
  7. Als je echte wiki-artikelen schrijft, zullen mensen je blog delen op social media, per mail en persoonlijke berichten, in hun blog en op hun website.

Verkoop

  1. Je leidt bezoekers van je website stap voor stap naar hun eerste aankoop.
  2. Je bent vindbaar op internet met cruciale zoekwoorden.
  3. Je krijgt meer opdrachten en kunt hogere tarieven rekenen.
  4. Je kunt met voorbeelden (casussen) precies vertellen waar je mee kunt helpen en hoe je dat doet. Je toont dus je dienst zonder reclame te maken.
  5. Je deelt je kennis op een wervende wijze, zonder reclame te maken.
  6. Je krijgt meer leads met e-mailadres en al.
  7. Je kunt linken naar diensten en producten vanuit je blogartikelen.

Betere wereld

  1. Gezaghebbenden hebben de kans om effectief bij te dragen aan een betere wereld. Zij inspireren anderen.
  2. Je kunt uitleggen wat je hebt te bieden aan de maatschappij en daarnaast ingaan op je maatschappelijke projecten en goede doelen die je steunt.

Collega’s

  1. Je weet intern van elkaar wat je doet.
  2. Accountmanagers en verkopers krijgen beter overzicht van de kwaliteiten van je team.
  3. Mensen schrijven over onderwerpen waar ze goed in zijn en waar ze warm voor lopen. Dit biedt interessante perspectieven op HRM-gebied.

Het proces van schrijven

  1. Je leert communiceren over je vak in klare taal.
  2. Je ontdekt hoeveel kennis je hebt, waarvan jij je vaak niet bewust bent – wat je al weet vind je normaal. Je realiseert je dat je ergens goed in bent.
  3. Je krijgt de kans je te presenteren als je minder extravert bent.
  4. De beste manier om je kennis eigen te maken, is om die over te dragen.
  5. Je kunt al bloggende zelf actief zijn met nieuwe onderwerpen en nieuwe kansen bedenken.
  6. Je creëert content voor een boek, training, workshop, lezing of andere offline situaties en je wekt meteen de interesse van je doelgroep daarvoor.
  7. Wanneer je anderen interviewt over je eigen vakgebied, kun je er zelf nog wat van leren. Van klanten krijg je feedback, van andere deskundigen hun visie en vakkennis.
  8. Je leert schrijven in klare taal; dat is een andere taal dan je voor wetenschappelijke rapporten of klantrapportages gebruikt.
  9. Je kunt je successen vieren.

Jouw verhaal

  1. Je kunt je bedrijfsfilosofie uiteenzetten in al zijn nuance.
  2. Je kunt laten zien wat je achter de schermen allemaal doet om je klant te helpen.
  3. Je kunt je klant optimaal voorbereiden en informeren.
  4. Je kunt een beeld geven van waar je als bedrijf voor staat; je persoonlijke aanpak en benadering.
  5. Je kunt laten zien wat je belangrijk vindt, wie je bent en waar je voor staat.

Uiteraard behandel ik jouw persoonlijke gegevens vertrouwelijk.
Ik verwijs je hiervoor naar de Privacy Verklaring.

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *