Succesvol Ondernemen – de Checklist

42 reacties

Wil jij continuïteit in je bedrijf, in plaats van steeds ploeteren om klanten te krijgen en toch weer achter de feiten aan te rennen? Wil je dat je business voor jou zorgt, in plaats van dat jij steeds zo hard moet werken om je business overeind te houden? Soms moet je zelfs een baan ernaast houden om je business te financieren. 

Het gebrek aan continuïteit gaat gepaard met een hoop stress en vele zorgen. Het kost veel energie en het levert je te weinig op. Niet alleen te weinig geld, maar ook te weinig voldoening, te weinig plezier en energie. De boel raakt uit balans.

Dat kan anders

Het goede nieuws is dat het anders kan. Dat betekent wel dat je dingen anders moet doen. En daar is daadkracht voor nodig. Je moet tot daden komen, maar wel andere daden. Want als je dingen doet die je deed, krijg je wat je kreeg. 

Breng daarom nu continuïteit in je bedrijf, voordat je uitgewoond op de bank zit en tot weinig meer in staat bent. Continuïteit geeft je blijvend grip op je bedrijf. 

Checklist voor continue zakelijke groei.

Wat kan je anders doen dan wat je al doet? Ik heb daar een waardevolle checklist voor gemaakt. Deze checklist is een overzicht van de 25 stappen die jij kan zetten om je klanten te helpen hun resultaten ook werkelijk te behalen. Wanneer jij deze stappen zet, ontdek je dat je zichtbaar bent en onderscheidend. Dat je kwaliteit levert aan je klant. Dat verkopen veel eenvoudiger is. Je ontdekt ook dat je mag vertrouwen dat resultaten komen, je hoeft ze niet na te jagen. En er is veel meer flow. 

Zet deze stappen één voor één. Gewoon iedere dag een kleine stap, dan heb je na een maand een hele berg werk verzet. Continu stappen zetten zorgt voor continue groei. 

Stap voor stap

Gebruik de checklist om te ontdekken hoe je ervoor staat en welke stappen je kan zetten en verbeteren om meer continuïteit te creëren. Neem de komende weken de tijd om alle stappen op deze checklist te implementeren. Ik garandeer je dat je klaar bent voor continue groei als je deze stappen zet in je business. Ga systematisch te werk en neem de tijd om per stap de noodzakelijke acties te ondernemen.

Meld je daarnaast ook aan voor Het Gesprek van je Leven. Dan help ik je daar graag bij. 

3 onderdelen

De checklist bestaat uit 3 onderdelen: Zakelijke Groei, Financiële Zekerheid en Persoonlijke Ontwikkeling. Deze 3 onderdelen zijn de basis van succesvol ondernemen. In dit blogartikel behandel ik de 10 punten uit het onderdeel Zakelijke Groei. Wil jij de complete checklist ontvangen? Laat dan een reactie achter onder dit blogartikel, dan stuur ik je die toe.

Checklist Zakelijke Groei

1. Ideale Klant

Je weet wie jouw ideale klant is en wat de wensen en behoeften van je ideale klant zijn. Je hebt een overzicht van alle onderwerpen die jij met je klant kan behandelen. Je durft te gaan voor deze klant, het is wat je zichtbaar maakt en onderscheidt van anderen. 

2. Business Model

Je hebt enkele diensten ontwikkeld waarmee je jouw ideale klanten lange tijd kan begeleiden. Diensten waarmee jij je klanten ondersteunt in de realisatie van hun ontwikkeling en groei. Wil je graag impact maken? Lever dan kwaliteit en focus op de wensen en behoeften van je klanten. Zo ontwikkel je diensten die jou onderscheiden. Je durft hier een goede prijs voor te vragen. Een prijs die in verhouding is met de waarde die je levert. Dus voor een hoge kwaliteit vraag je een hoge prijs. 

3. Ultieme Website

Je hebt een website waar je klanten regelmatig op terugkomen, omdat er veel waardevolle informatie op staat. Je website is een prachtige manier om jezelf te laten zien, je bezoekers doen tenslotte graag zaken met jou; met iemand van vlees en bloed. Ga het gesprek aan op je website. Je website is veel meer dan een visitekaartje, het is je belangrijkste marketinggereedschap.

4. E-mailmarketing

Je hebt een e-mailmarketingsysteem en je gebruikt dat regelmatig om waardevolle informatie en tips te delen met je klanten. De tips die je deelt sluiten uiteraard aan bij de wensen en behoeften van je klanten. Stuur iedere week een lezenswaardige mail naar je klant. Met aantrekkelijke en waardevolle info. Nodig ze uit voor een waardevolle sessie of workshop. 

5. Social media

Je gebruikt je socialmediaprofielen om zichtbaar te worden bij je ideale klanten. Maak hen steeds weer attent op de waardevolle informatie op je website. Zorg dat je met zo min mogelijk berichten een maximaal bereik hebt. En zorg dat je berichten echte klanten opleveren. 

6. Ambassadeurs

Je klanten zijn je ambassadeurs en bevelen je aan bij hun netwerk. Hun aanbevelingen en succesverhalen staan op je website en je social media. Je klanten vertellen hun succesverhalen regelmatig in hun eigen netwerk. Vraag je klanten hier ook om: “Wil je me aanbevelen, heb ik toestemming dit om mijn website te zetten? Heb jij mensen in je netwerk die baat hebben bij mijn diensten?” Doe het. Vraag het. 

7. Netwerk

Je hebt een aantal online en offline netwerken waar je actief in bent, omdat je ideale klant daar te vinden is. Je hebt belangstelling voor de bezigheden van de andere deelnemers. En zonder schroom spreek je over je eigen kwaliteiten en diensten.

8. Verkoopvaardigheden en verkoopmomenten

Je creëert je eigen verkoopmomenten en grijpt dan je kans om te verkopen. Zonder schroom durf je jouw diensten te verkopen en er een goede prijs voor te vragen. Wees hier nooit terughoudend in. Als jij onzekerheid, conflict of schaamte ervaart bij de verkoop, ontwikkel dan je verkoopvaardigheden. (Tip: meld je aan voor De Ondernemers Zoom Workshop van binnenkort.)

9. Community

Veel van mijn klanten zijn zzp’er en zitten regelmatig de hele dag alleen achter hun computer. Zoek anderen op, doe het samen, zoek partners met wie je kan samenwerken, sluit je aan bij een community of creëer zelf je community. Samen kom je gewoon veel verder. 

10. Werk áán je business

Op enig moment wil je dat je business vanzelf gaat draaien, of op zijn minst onderdelen daarvan. Dat werkprocessen geautomatiseerd lopen of dat je zaken kan uitbesteden. Vaak gaat het contact met je klant ten koste van al het werk dat je moet doen. Dat is zo zonde, want het contact met je klant is nou juist het belangrijkste en het leukste. Werk aan je bedrijf om zaken efficiënter in te richten, dingen te standaardiseren en te automatiseren. Denk bijvoorbeeld aan het geautomatiseerd versturen van je mails of je facturen. 

Ik besef goed dat het implementeren van al deze stappen tijd en energie kost. Natuurlijk. Maar doe het, zet iedere dag een stap. Je hoeft niet de hele boel overhoop te gooien, maar zorg ten minste dat je activiteiten in je business echt klanten opleveren. Als je dagelijks berichten op social media post en je krijgt er geen klanten van, stop er dan mee. Als je podcasts maakt en het levert je geen klanten op, stop er dan mee. Ga eerst terug en leg een goed fundament. Daar kan je mooi deze checklist voor gebruiken. 

Wil jij de complete checklist?

Hierboven heb ik je de stappen gegeven die tot zakelijke groei leiden. In de complete checklist geef ik je ook de strategieën die je Financiële Zekerheid en Persoonlijke Ontwikkeling bieden. Ik stuur je heel graag de complete checklist. Laat daarvoor hieronder in het reactieveld weten welke van de bovenstaande strategieën jij als eerste gaat implementeren. Als dank voor je reactie ontvang je dan de complete checklist in je mail.

Het Gesprek van je Leven

Hard werken is geen punt. Maar als jij hard werkt en de business stagneert, is dat wel een probleem. Want als je dan blijft doen wat je deed, wordt de stagnatie steeds groter en neemt je onzekerheid en stress toe. 

Het hoeft niet zo. Je kan flow ervaren, je mag vertrouwen hebben in de toekomst. Je mag er op vertrouwen dat ook jij het succes kan realiseren waar je naar verlangt. Ontdek hoe je dat doet en meld je aan voor Het Gesprek van je Leven.

Hier vind je alle informatie en kan je je aanmelden: Het Gesprek van je Leven

42 Reacties

  1. Renate

    Ha Mariëlle,

    Ik realiseer nu stappen 2,8 en 10, en soms denk ik dat ik 1 nog eens opnieuw preciezer moet definiëren, dus laat ik die er bij optellen.

    Ik ben benieuwd naar de gehele lijs en ontvang hem graag.
    ??‍♀️

    Antwoord
  2. Laerke

    Lieve Marielle,

    weerza een mooie een zeer hulpzame lijst van jou. Altijd heel fijn.
    Geeft overzicht, focus en rust….

    Ik ga de komende tijd me meer verdiepen in mijn ideale klant, en hierbij een manier ontwikkelen om juist die ondernemers op een zeer persoonlijke manier te benaderen.

    Dus punt 1,2 en 5 is waar ik me op ga richten.

    Ik ontvang natuurlijk graag de rest van jouw mooie lijst.
    Dankjewel hiervoor.

    Liefs,
    Laerke

    Antwoord
  3. Dominique

    Ik heb na jaren ondernemerschap nog steeds stap 1 niet helder en dat is de basis van alles. Dus….nog veel te doen. Daarom zou ik graag de hele lijst ontvangen.

    Antwoord
  4. Ria Meijer

    Ik ben momenteel mijn website aan het herzien. Daarna is het zaak te beginnen met e-mailmarketing en wil ik processen gaan automatiseren.

    Antwoord
  5. Wim

    Ik wil aan de gang gaan met het BUSINESS MODEL.
    Door corona en de digitale revolutie is de markt enorm aan het veranderen in een razend tempo. Ik wil graag kijken of onze huidige business model moet worden aangepast of misschien helemaal veranderen.

    Vriendelijke groet,
    Wim

    Antwoord
  6. Wim

    Ik ga werk maken van stap 5.

    Antwoord
  7. Erica

    Ik ben nog heel erg bezig met her-orientatie. Mijn hele website moet op de schop. Ben daar nu kleine stappen in aan het zetten. Kan niet alles tegelijk. Momenteel is het wat rommelig dus.

    Antwoord
    • Marielle van der Vlies

      Nee, je kan zeker niet alles tegelijk 🙂
      Kleine stapjes zetten.

      Veel succes Erica!

      Antwoord
  8. Alexandra

    Ik ben bezig met stap 2, 3 en 10. Ik heb een goed lopende 1-op-1 praktijk voor integrale coaching en therapie.

    Daarnaast ben ik bezig met het opzetten van een online platform en ben ik al flink op weg met het maken van mijn eerste cursus die ik deze zomer hoop af te hebben en te kunnen lanceren. Dan moet ik nog het automatiseringssysteem “aanzetten” wat ervoor gaat zorgen dat de verkoop, aankoop en start van de training automatisch gaan verlopen. Daar hoort natuurlijk ook de e-mailmarketing en social media marketing bij.

    Al met al ben ik al aardig op weg, ik vind het ook superleuk om te doen, ik kan er heel veel van mijn kennis en creativiteit in kwijt, maar soms voelt het wel als nog een behoorlijke hobbel die ik te nemen heb.

    Maar stapje voor stapje zie ik het wel groeien en dat motiveert dan weer.

    Antwoord
    • Marielle van der Vlies

      Wat goed om te lezen Alexandra!
      Iedere keer een stapje inderdaad, dat is het beste wat je kan doen. Hobbels blijven altijd onderdeel van ons pad he? Hebben we niet altijd invloed op :-).

      Succes!

      Antwoord
  9. Sanne

    Dag Marielle,

    Bedankt voor de eerste 10 tips.
    Mijn aandacht gaat nu uit naar punt 7.
    Ik zie de andere tips graag tegemoet.
    Alvast bedankt!

    Antwoord
  10. Enid

    Ja, stap 8

    Antwoord
  11. sacco van munster

    Hallo Marielle.Wil jij mij een complete checklist naar mij toe sturen.

    Antwoord
  12. Kit

    Onder jouw deskundige begeleiding stap 1,2 en 3 geïmplementeerd. Nu al een tijdje bezig met stap 4 door trouw wekelijks blogs te publiceren. Voor nu mijn activiteiten gaan richten op belangrijkste doel mijn mailinglist te laten groeien. Mooi om zo de stappen zien. Ik ben benieuwd naar de hele lijst. ?

    Antwoord
    • Astrid Gies

      1,2,3

      Antwoord
  13. miranda

    Stap 3 en 4 -> elke week een nieuwe blog en die dan elke week met nieuwsbrief naar mijn lijst.

    Antwoord
  14. Petra

    nr 4

    Antwoord
  15. Anke

    ik ben benieuwd naar de hele lijst. Zelf ben ik bezig met stap 3 en 5

    Antwoord
  16. Toine

    Stap 9. Ben ook benieuwd naar de hele lijst. Alvast bedankt

    Antwoord
    • Savannah

      Punt 1 ✅
      Punt 2-4 work in process
      Punt 5 en verder…stap voor stap ?

      Antwoord
      • Marielle van der Vlies

        stap voor stap, precies Savannah 🙂

        Antwoord
  17. Albert

    Ik ben hard aan het werk om al deze punten te integreren, maar het is meer werk dan ik dacht. Maar goed, gewoon doorgaan, toch?

    Antwoord
    • Marielle van der Vlies

      Gewoon doorgaan Albert. Maar dan wel met de juiste stappen te zetten. Je hebt er niet zo heel veel aan als je hard werkt, maar de verkeerde dingen doet he?
      Laat je het weten of de lijst behulpzaam is voor je?

      Hartelijke groet,
      Marielle

      Antwoord
  18. Barbara

    Fijne houvast, dank je wel!

    Antwoord
  19. Louise Wellens

    Hoi Mariëlle,

    ik ben bij stap 3, dat weet je natuurlijk want je hebt me geweldig begeleid om zover te komen. Hoewel ik er al lang mee bezig ben heb ik erg veel geleerd over mijn aanwezigheid in mijn bedrijf en ben ik nu in staat stappen te zetten. Het klinkt als stap 3 maar voor mij is het stap 300 :). Je hebt me het inzicht gegeven en mijn moed aangewakkerd om door te gaan met wat goed voor mij en daarmee ook voor mijn klant is. Je bent echt een geweldige inspiratiebron voor mij. Liefs Louise

    Antwoord
    • Marielle van der Vlies

      Je hebt het vooral zelf gedaan, dus dat is een groot compliment aan jezelf. Ik heb dingen in je wakker gemaakt en jij bent in beweging gekomen, dat heb je gewoon heel erg goed gedaan.
      En binnenkort komt er een hele mooie website van jou life, waar we reikhalzend naar uitkijken 🙂

      Liefs,
      Marielle

      Antwoord
  20. Femke

    Vooral bezig met verkoopmomenten creëren en aanpakken! Alle 10 de punten onder de aandacht en ben benieuwd naar de hele lijst!

    Antwoord
  21. Petra

    Hi Marielle, ik ben bezig met samenwerkingen, met een website, social media, waarvan met name concreet LinkedIn (binnenkort training) en zit midden in stap 8 op dit moment. Benieuwd naar je complete lijst. Wat tof dat je dit deelt. Dank! Ps. de hieronder genoemde website is van mijn samenwerkingsverband, mijn eigen nieuwe website komt binnenkort online, happyparent.nl

    Antwoord
  22. ella

    ik ben bezig met stap 1 en 2 en ben benieuwd naar de hele lijst. super bedankt voor het delen van deze info.

    Antwoord
  23. Elly

    Beste Marielle, ik ben op dit moment bezig met het optimaliseren van mijn ultieme website, dus stap nummer 3.

    Antwoord
  24. Lisa

    Hi Marielle, stap 1+2 is duidelijk en is uitgewerkt. Momenteel met stap 3 bezig. Gr Lisa

    Antwoord
  25. Peter Klerkx

    Benieuwd of in de 25 tips – en om te ontdekken of ik ze volledig toepas, nooit te laat om verder te optimaliseren.

    Antwoord
  26. Marieke

    Punt 8. De verkoopmomenten benutten om zonder schroom mijn aanbod te doen omdat ik weet dat de klant zo geholpen is met mijn begeleiding.

    Antwoord
  27. Paula

    Ik heb nog geen website. Toch maar eens haast mee maken…..

    Antwoord
  28. Esther

    Dag Mariëlle, ik ben momenteel met stap 10 bezig, systematiseren en automatiseren. En dan vooral eerst mijn eigen werkwijze an een overzichtelijke kapstok te hangen zodat ik sneller kan werken en dingen goed kan terugvinden. Datzelfde ook op administratief vlak. Orde op zaken!;-)

    Antwoord
  29. Yvon van leeuwen

    Goedendag, interessant om te lezen! Absoluut nummer 1, dus wie/wat is je klant en natuurlijk je ideale klant. Hierna verder naar het business model.
    Ik ben reuze benieuwd naar de hele lijst.
    Groet Yvon

    Antwoord

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *