Uurtje-factuurtje, waarom je er beter afscheid van kan nemen.

Hoe verkoop je meer dan de uren die je hebt?

7 reacties

Veel ondernemers vragen mij hoe ze meer kunnen verkopen dan af en toe een los uurtje. Ik raad ze aan om afscheid te nemen van uurtje-factuurtje.

Waarom beperkt uurtje-factuurtje jou?

Waarom is uurtje-factuurtje eigenlijk zo’n beperkend businessmodel?

  • Je business is afhankelijk van de uren die je klant bij je inkoopt. Hiermee heb je geen grip op je verkoop, omdat je dat uit handen hebt gegeven aan je klant.
  • Je moet heel veel verkopen om tot de omzet te komen die je wil realiseren. Dat is hard werken en vaak uitputtend, omdat je naast het maken van die uren ook veel tijd en aandacht nodig hebt voor je marketing en verkoop.
  • Dit gaat ten koste van de kwaliteit van je werk. Want in een los uurtje zijn de resultaten van je klant veel minder groot dan bijvoorbeeld in een programma van 3 maanden.
  • Het gaat dus ten koste van je professionaliteit als ondernemer. Jij bent er als ondernemer namelijk bij gebaat dat je klanten resultaten halen. Hoe beter de resultaten van je klant, hoe beter je business draait.

Jouw uren zijn kostbaar, gebruik ze goed!

Hoe dan wel?

Hoe kan jij je business dan wel vormgeven als je afscheid neemt van uurtje-factuurtje? Ik leg het je uit aan de hand van een praktijkvoorbeeld van een huidtherapeut, een branche bij uitstek die uurtje-factuurtje behandelt. Maar dit voorbeeld is van toepassing op iedere ondernemer die diensten verleent in welke vorm dan ook.

Een klant van mij is schoonheidsspecialist, huidtherapeut en orthomoleculair therapeut. Ze behandelt vrouwen met huidproblemen, zoals eczeem en acne. Ze heeft een prachtig pakket aan dienstverlening waarmee ze ongelofelijk veel waarde kan geven aan haar klant. Met een enkele behandeling in het uurtje-factuurtje model brengt ze de huid kortdurend tot rust, maar daarmee geneest die nog niet. De klant voelt wel minder pijn en ziet verbetering. Ze betaalt alleen de behandeling van een uur met 65 euro. De klant ziet op dat moment even geen noodzaak voor een vervolgafspraak en belooft te bellen als ze weer behoefte heeft aan een vervolg. Klanten komen in dit voorbeeld 4 x per jaar, waarbij je dan 260 euro omzet.

Veel van haar klanten vinden de producten ter ondersteuning van de behandelingen bovendien te duur en schaffen zelf producten aan bij de drogist.

Je klant wordt niet geholpen

Het gevolg is dat de acne blijft bestaan. Het verbetert niet echt. De problemen worden niet minder en soms zelfs meer. Bij acne is het namelijk ook nog zo dat er een verandering van voeding en levensstijl nodig is, maar dat kost meer tijd en begeleiding dan één behandeling per kwartaal. De klant besluit daarom op enig moment dat de behandeling niet werkt en vertrekt naar een andere specialist die een behandeling biedt die wel werkt.

Herken je dat in je eigen business?

Vermijd uurtje-factuurtje

Neem daarom onmiddellijk afscheid van uurtje-factuurtje.

Je doet je klant tekort, want die heeft een serieus probleem. Ze heeft pijn, die ze iedere dag voelt. Acne, dat ze iedere dag ziet. Intussen ben jij er eigenlijk niet voor haar, behalve in dat ene uurtje. Maar je klant heeft echt je ondersteuning nodig voor een aantal maanden of misschien zelfs voor onbepaalde tijd.

Je doet jezelf tekort. De uitblijvende resultaten gaan ten koste van het vertrouwen in jou als ondernemer. Je klant zal je nooit aanbevelen. En wanneer er geen klanten komen, heb jij geen inkomsten.

Alternatief van uurtje-factuurtje

In plaats van die ene behandeling maak je dus samen met je klant een behandelplan van bijvoorbeeld een half jaar. Daarin spreek je alle behandelingen af, inclusief de bijbehorende producten. Je helpt je klant echt te genezen van de acne en je adviseert haar waar nodig. Je spreekt met je klant af dat ze iedere maand in je praktijk komt en dat ze de producten gaat gebruiken die jij aanbeveelt. Je geeft ook aan dat ze contact met je moet zoeken als ze voelt dat het achteruit gaat, of als ze het even niet meer weet. Je nodigt haar even uit in je salon en helpt haar huid tot rust te komen.

De prijs die je vraagt voor deze totale behandeling van een half jaar is bijvoorbeeld 1000 euro. Wat niet veel is, want ze betaalt niet voor de uren die jij levert, maar voor haar genezing. Hoe fijn is het dat ze van haar acne afkomt! Dat is haar zeker meer dan 1000 euro waard! Je kan maximale kwaliteit leveren aan je klant en de resultaten zijn optimaal.

Na een halfjaar spreek je een onderhoudsabonnement af. Dan komt ze bijvoorbeeld nog eens per zoveel weken terug voor een onderhoudsbehandeling en gebruikt jouw producten. Dit abonnement is per maand opzegbaar. Hiervoor betaalt ze bijvoorbeeld 100 euro per maand.

Ontwikkel programma’s

Ontwikkel op die manier trajecten en programma’s waarbij jij je klant langdurig begeleidt. Je kan op deze manier samen met je klant werken aan een continue verbetering en kwalitatief hoogwaardige ondersteuning bieden.

Jij bouwt echt contact op met je klant en je levert maximale waarde. Je klant blijft bovendien lange tijd bij jou.

Een belangrijk voordeel van dit businessmodel is dat het rust en overzicht in je agenda geeft. Je hebt minder klanten nodig voor dezelfde omzet, je krijgt steeds dezelfde mensen in je praktijk en je bouwt met hen een band op. Als je het goed doet, werk je zo aan een kring van ambassadeurs die jou gratis aanbevelen in hun eigen omgeving.

Daarnaast heb je veel beter grip op je geld. Je ontvangt namelijk niet 65 euro per uur, maar 1000 euro ineens. Dat is heel fijn voor je omzet, maar ook administratief scheelt het je een hoop werk. Met die 1000 euro op je rekening heb je bovendien meer ruimte om jezelf een fatsoenlijk salaris te betalen en investeringen te doen om je bedrijf verder te laten groeien.

Gratis GroeiSessie

Zo zijn er nog vele andere strategieën te ontdekken die van grote waarde zijn en jou ondersteunen in succesvol ondernemerschap. Ik ga ze met je delen in een gratis GroeiSessie.

Deze GroeiSessie is voor ondernemers die goed zijn in hun vak, maar als ondernemer stagneren. Je hebt te weinig klanten, maakt te weinig omzet en je werkt te hard. Je wil het anders, maar je weet niet hoe.

Ik ga je dat uitleggen.

Meld je hier aan: gratis GroeiSessie

Ik heb per sessie maximaal plek voor 10 ondernemers.

Ik kijk ernaar uit je te zien op de GroeiSessie!

Hartelijke groet,
Marielle

Uiteraard behandel ik jouw persoonlijke gegevens vertrouwelijk.
Ik verwijs je hiervoor naar de Privacy Verklaring.

7 Reacties

  1. Mary

    Hi Marielle, als astrologe en business coach geef ik zowel astrologie consulten als coachingsprogramma’s. Raad je aan om de astrologie consulten te schrappen?

    Antwoord
    • Marielle van der Vlies

      Hi Mary,
      Nee, deze zou ik zeker niet schrappen, maar ik zou ze wel onderdeel maken van een een programma.
      Tijdens het astrologie consult komt je klant waarschijnlijk tot bepaalde inzichten. Het is natuurlijk heel fijn als jij je klant vervolgens kan begeleiden in het toepassen van deze inzichten.
      Heb je zo antwoord op je vraag?
      Groetjes Marielle

      Antwoord
  2. Kit

    Ik heb regelmatig als therapeut gewerkt met klanten waarbij ik alleen maar brandjes hoefde te blussen. Dan werd hun leven moeilijk en mocht ik het oplossen. Plus dat ik soms weken op mijn geld moest wachten. Ik merk sinds ik werk met programma’s ik leukere, serieuze klanten krijg die mooie resultaten bereiken omdat ze veel meer gecommitteerd zijn. Mooi hoe je dat hier nog een keer zo duidelijk uitlegt Marielle!

    Liefs Kit

    Antwoord
    • Marielle van der Vlies

      Ja precies Kit. Dat is het ook. Je kan ook veel meer voor je klant doen op deze manier. Fijn Kit, dat het ook zo goed voor jou werkt.

      Antwoord
  3. Carla

    Je aanwijzingen zijn kort maar krachtig, heel fijn. Daar hou ik van en het blijft daardoor overzichtelijk. Teveel veroorzaakt bij mij vaak ‘ik zie door de bomen het bos niet meer’.
    Ben zeer benieuwd naar 16 april, ik kijk er naar uit!
    Carla

    Antwoord
    • Marielle van der Vlies

      Hi Carla, ontzettend leuk dat je bij de Masterclass aanwezig bent. Je zal zeker meer duidelijkheid en focus krijgen die dag.

      Groetjes Marielle

      Antwoord
  4. Marieke

    Fijn met een praktijkvoorbeeld erbij! Ik voel dan meteen dat de waarde van het programma zit in het oplossen van het probleem en niet in het bedrag.

    Antwoord

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *