Hoe komen je klanten steeds weer terug? 5 tips

33 reacties

De deelnemers die mijn allereerste programma kochten, kwamen de afgelopen jaren steeds weer bij mij terug. Als klant en als samenwerkingspartner. Het is heel fijn als je kan blijven verkopen aan reeds bestaande klanten. Want dat scheelt je een hoop tijd, energie en geld.

Hoe ontwikkel jij diensten die je klanten steeds weer terugbrengen?

Het allereerste programma dat ik in 2014 verkocht was een trainingsprogramma van 3 maanden. Het bestond uit een sessie van 3 uur, om de 2 weken. Ik begon net. Ik wist zeker dat ik deze mensen goed kon helpen, al wist ik nog niet precies waarmee. Iedere sessie stelde ik de vraag: “Wat is de grootste uitdaging die jij vandaag wil behandelen?”

Ik hielp hen door gewoon antwoord te geven op de vraag die ze mij stelden. Door het hele groepsproces ontstonden er fantastische inzichten bij de deelnemers. Omdat ik zelf alles wat ik leerde ook implementeerde, stimuleerde dat hen om hetzelfde te doen.

Alle vragen die ze mij stelden en alle inzichten die de deelnemers kregen, noteerde ik ook zelf. Ik beschreef de lessen vervolgens in mijn blogartikelen, in verschillende e-boeken en in mijn boek. Ze kwamen terug in mijn online programma’s, in mijn volgende trainingen en in mijn één-op-ééncoachingsessies.

Zorg dat je klant verliefd wordt

De input van mijn klant vormt nog steeds de basis van mijn dienstverlening. Veel ondernemers zijn zelf verliefd op hun diensten. Zij vinden het helemaal geweldig en hun partner en vrienden vinden dat ook. Maar niemand koopt het. Zorg dat jij een dienstverlening ontwikkelt waar je klanten verliefd op worden. De enige manier om dat te doen, is de wensen en behoeften van je klant als uitgangspunt te nemen voor je producten. Ontwikkel het gaandeweg. Natuurlijk staat het niet in één keer goed. Maar begin gewoon en pas het iedere keer een beetje aan.

Hoe doe je dat? Ik geef je 5 onweerstaanbare tips

1. Pijn is de basis

Hoe groter het probleem van je klanten, hoe makkelijker voor jou. Want wanneer de problemen van je klanten groter zijn, komen ze sneller in beweging. Er is meer commitment, ze willen er graag snel vanaf. Het is jouw taak je klanten te ondersteunen in dit proces en de stappen aan te reiken die ze nodig hebben. Ontwikkel diensten die daarop aansluiten.

Dus wat is het probleem van je doelgroep?

  • Zijn ze dagelijks moe en futloos? Zijn ze te dik of slapen ze slecht?
  • Voelen ze zich onzeker? Hebben ze relatieproblemen?
  • Twijfelen of ze wel een goede moeder zijn?
  • Hebben ze kinderen die ontsporen?
  • Hebben ze geen klanten, geen omzet en werken ze te hard?
  • Hebben ze een team dat klaagt en een te hoog ziekteverzuim?
  • Hebben ze chaos in huis?
  • Voelen ze zich oud en lelijk op hun 36e?

Beschrijf de pijn van je doelgroep. Als je niet weet wat hun pijn is, vraag dan eerst: “Wat is jouw grootste probleem?”

Vervolgens help jij hen om dat op te lossen.

2. Hoe uniek ben je?

Waarom willen motorrijders een Harley Davidson en geen Honda?

Waarom willen telefoongebruikers een iPhone en geen Nokia?

Waarom willen kinderen een pleister met een stripfiguur in plaats van zo’n saaie beige?

Juist. Omdat het anders is. Het geluid van de Harley, de exclusiviteit van de iPhone en het plaatje op de pleister.

Wat maakt jou uniek en exclusief? Wat doe jij anders dan al die ondernemers die exact hetzelfde doen? Creëer focus, dat is wat je kan leren van Harley Davidson, Apple en plaatjespleisters. Bied enkele producten aan en verbeter ze steeds. Maar hou het bij die paar producten. Maak ze anders, beter en bijzonderder dan die van je concurrent.

3. De prijs maakt het verschil

Durf je echt de prijs te vragen die je product waard is? Het gaat namelijk nooit om je prijs, het gaat altijd om de waarde die je geeft. Die lelijke lamp wil je zelf toch ook nog niet cadeau, maar voor je droomreis heb je een maandsalaris over. Het gaat dus altijd om de waarde die de klant ervaart.

Jij vraagt je klanten een investering te doen in henzelf en je belooft meteen dat jij voor een goed resultaat zorgt. Namelijk dat ze met jouw ondersteuning inzichten krijgen waarmee ze hun problemen kunnen oplossen – mits ze die implementeren. Wat is de waarde daarvan? Die is onbetaalbaar. Dus wat doe jij dan als ondernemer? Ofwel je geeft het gratis weg, want het is niet in geld uit te drukken. Ofwel je vraagt er een goede prijs voor. Meer dan je eigenlijk durft. Zet eens een nul achter je prijs of een 1 ervoor. Hoe voelt dat?

Jij kiest. Als je hoge prijzen vraagt, positioneer jij jezelf als de expert. Dat maakt je altijd interessanter dan de ondernemer die zich uitslooft voor een paar centen. Uiteraard lever je een dito kwaliteit.

4. Creëer een ervaring

Creëer een wauweffect; wanneer mensen bij jou zijn geweest, kunnen ze niet meer van je los komen. Zoiets als wat Mirja schrijft: “Ik kwam Marielle tegen. Weer zo’n businesscoach dacht ik. Maar iets aan haar maakte mij nieuwsgierig. En ik kan zeggen: Marielle is echt anders. Zij motiveert, zet aan tot actie, tot het nemen van de juiste stappen die direct resultaat hebben. Ze leert je je waarde te ontdekken. Waarde voor de wereld om je heen. Maar ook jezelf te waarde-ren. Ze helpt je bij het inzicht krijgen in wie je bent en wie je kunt zijn. Ik heb er enorm veel van geleerd en echt stappen genomen.”

Dat is precies wat jij mensen wil geven: dat ze stappen zetten. Dat ze echt die zekerheid, blijdschap en vervulling voelen. Dat ze een krachtige ervaring van je meekrijgen die hen werkelijk helpt bij het oplossen van hun problemen.

Help je klant werkelijk de stappen te zetten die nodig zijn. Stuur ze niet met een kluitje het riet in. Laat ze knallen en knal met ze mee, zodat ze prachtige resultaten halen. Resultaten zitten niet alleen in het oplossen van het probleem, maar ook in het vertrouwen dat ze het kunnen. Geef dat vertrouwen.

5. Speciaal en alleen voor je ideale klanten

Vergeet ‘iedereen’. Focus op je ideale klanten. Maak het relevant voor hén. Ontwikkel je diensten alleen voor dat ene type ideale klant. Diensten voor ‘iedereen’ kunnen echt niet meer, dat weet je als je al langer mijn blogs leest. Jij wil diensten die verkopen. Diensten voor iedereen zijn onaantrekkelijk en onmogelijk te verkopen. Kies en word gekozen. Laat zien dat jij je klanten kent en dat je heel goed weet wat zij van je nodig hebben. Ontwikkel diensten waar je klanten smoorverliefd op worden.

Je klant is die ene favoriete klant. Een klant met een naam en een echt leven. Iemand die normen en waarden heeft. Een persoon met ambities, onzekerheden en iemand nachten wakker kan liggen van een probleem – dat jij kan oplossen. Omschrijf hoe deze persoon eruitziet en neem deze persoon in beeld als je jouw producten ontwikkelt. Download hier mijn werkboek Ideale Klantprofiel als je jouw ideale klant nog niet helder hebt.

Must haves

Met deze 5 tips ontwikkel jij dienstverlening die een must have zijn voor je klant. Een must have is een dienstverlening waar je klant om vraagt. Verkopen is dan heel eenvoudig.

Ik heb een format geschreven waarmee jij must haves ontwikkelt die verkopen. Ik geef het je cadeau. Laat hieronder even weten of je het wil ontvangen, dan stuur ik het je direct.

Gratis GroeiSessie

In mijn online training Hoe Ik In Een Jaar Meer Dan 100 Klanten Kreeg doe ik voor hoe ik in een jaar meer dan 100 klanten kreeg.

Deze online gratis GroeiSessie is een must have voor jou. Omdat je klanten wil en niet weet hoe je dat voor elkaar krijgt. Ik vertel het je op deze gratis GroeiSessie.

Meld je hier aan: gratis GroeiSessie

Ik heb per keer plek voor maximaal 10 ondernemers. Dus doe het direct. Het zou zonde zijn als je lang moet wachten.

Tot dan!

Hartelijke groet,

Marielle

Uiteraard behandel ik jouw persoonlijke gegevens vertrouwelijk.
Ik verwijs je hiervoor naar de Privacy Verklaring.

33 Reacties

  1. Evelien Wekker

    Hoi Mariëlle,
    Mijn product voldoet aan alle tips. Ik ken het probleem van mijn “klanten”, ik bied het product op een zeer unieke maar zeker niet minder professionele manier aan. Ik vraag er geen salaris voor en wie eenmaal een les van mij heeft bijgewoond, wil iedere keer terugkomen. Of mijn product onbetaalbaar is qua waarde is niet door mij, maar aan mijn deelnemers om te bepalen. Ik volg het advies van Pablo Picasso: De bedoeling van het leven is je talent ontdekken. Het doel van het leven is om het weg te geven.
    Dat geeft mij het hoogste “salaris”!

    Antwoord
    • Marielle van der Vlies

      Wat een prachtige uitspraak van Pablo Picasso, dankjewel voor het delen Evelien.

      Antwoord
  2. Albert

    Hoi Marielle,

    Dankjewel voor je tips. Ik zou ook graag het format willen ontvangen.

    Antwoord
    • Marielle van der Vlies

      Dag Albert, het format zit in je mail hoor.

      Antwoord
  3. Yvon Van leeuwen

    Hi Mariëlle, ik volg je nav een tip van iemand uit mijn netwerk. Ik overweeg ondernemen. Ik ontvang heel graag je format.

    Antwoord
    • Marielle van der Vlies

      Wat leuk om te lezen Yvon. Overweeg je het of ga je het doen?
      Ik ben heel benieuwd of het format je helpt.

      Antwoord
  4. maria

    Hoi Mariëlle,
    je hebt me nieuwsgierig gemaakt.
    Ik ontvang graag je tips.
    Groetjes Maria

    Antwoord
  5. Francis

    Wat een interessant artikel! Thanks voor de handige tips.

    Antwoord
    • Marielle van der Vlies

      heel graag gedaan Francis. Succes met implementeren van de tips!

      Hartelijke groet,
      Marielle

      Antwoord
  6. Rosita

    Hi Mariëlle,
    Net startend met alles en mij aan het verdiepen. Fijn om je format te mogen ontvangen!

    Groeten, Rosita

    Antwoord
    • Marielle van der Vlies

      graag gedaan Rosita, veel succes met de opbouw van je business en de ontwikkeling van je producten!

      Groetjes Marielle

      Antwoord
  7. Percy

    Ha Marielle,
    Ik ontvang ook graag het format van je.
    De laatste 2 dagen waren weer super. Het heeft me meteen deze week aan de slag gezet met mijn zichtbaarheid, Blog geschreven en op de social media kanalen geplaatst. Meteen reactie gekregen, Super tof terwijl ik er vroeger zo tegenop zag. en totaal niet wist waar ik over zou moeten schrijven.
    Net ook weer een nieuwe aanvraag gehad voor een klus.

    Liefs

    Percy

    Antwoord
    • Marielle van der Vlies

      Wat fijn om te lezen Percy. Lekker in de flow he? Het format gaat je ook zeker helpen.

      Antwoord
  8. Ronald

    Hi Marielle,
    Ook ik ontvang graag de formats.
    Groet!

    Antwoord
    • Marielle van der Vlies

      Je hebt het in je mail Ronald. Veel succes met de ontwikkeling van jouw producten en diensten.

      Antwoord
  9. Femke

    Inspirerend en zeer leerzaam! Ik heb al zoveel geleerd en ben eindelijk stappen aan het zetten, mede dankzij jou! Dank! Ik wil het format ook graag ontvangen!

    Antwoord
    • Marielle van der Vlies

      Het zit in je mail Femke. Fijn om te lezen dat het implementeren zo goed lukt. Het format gaat je zeker verder helpen.

      Antwoord
  10. Barbara

    Ik ben ook fan! Marielle helpt je verder, steunt je, geeft je een schop onder je kont als je dat nodig hebt, is eerlijk en duidelijk, geeft veel en viert je successen mee! Met haar aan mijn zij maak ik een succes van mijn bedrijf!

    Antwoord
    • Marielle van der Vlies

      Fijn Barbara, dank je wel! 🙂

      Antwoord
  11. Evelyne

    Ik ben een van die fans! Al jaren… als je doet wat Marielle zegt, gebeuren er mooie dingen. Dank je wel voor al je inzichten!

    Antwoord
    • Marielle van der Vlies

      Heel graag gedaan Evelyne!

      Antwoord
  12. Joycet Reinders

    Ja, ik ben al een tijdje verliefd op je. Nu zit ik in je jaarprogramma en iedere keer als ik je weer hoor en lees, implementeer ik weer nieuwe dingen. En zo ga ik steeds beter doorgronden waar ondernemen over gaat. Nu mijn eerste vierdaagse training aan het ontwikkelen.

    Antwoord
    • Marielle van der Vlies

      Ja mooi he? Iedere keer weer nieuwe stappen zetten Joycet. Ik ben zeer benieuwd naar je vierdaagse!

      Antwoord
  13. Danielle

    Ben benieuwd naar je format!

    Antwoord
    • Marielle van der Vlies

      Het zit in je mail!

      Antwoord
  14. Joke Hart

    Met Marielle blijf je geïnspireerd om steeds weer stappen te zetten.

    Antwoord
    • Marielle van der Vlies

      Wat fijn om te lezen Joke, dank je wel!

      Antwoord
    • Marielle van der Vlies

      Graag gedaan Veron 🙂

      Antwoord
  15. Angelique

    Hoi Mariëlle,

    Wil je mij de formats toesturen

    Antwoord
    • Marielle van der Vlies

      Zit in je mail hoor Angelique!
      Succes met implementeren.

      Antwoord
  16. Marie-José

    En zoals Marielle het zegt / jou leert werkt.
    Echt!

    Antwoord
    • Marielle van der Vlies

      Het werkt zeker Marie-José. Fijn he dat jij dat nu ook ervaart.

      Antwoord

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *