Hoe hou je het simpel? 3 tips.

4 reacties

Je kan het als ondernemer heel ingewikkeld maken voor jezelf.

Herken je dit?

  • Geen keuzes maken voor je doelgroep.
  • Producten en diensten proberen te verkopen die je zelf leuk vind en vergeten dit te checken bij je doelgroep.
  • Vergeten in gesprek te gaan met je doelgroep.
  • Niet durven verkopen.
  • Niet in jezelf geloven.
  • Niet bereid zijn in jezelf te investeren
  • Alles perfect willen hebben.
  • Te hoge kosten maken
  • Te veel tegelijk willen doen.
  • Te hard werken.

En zo kan ik nog een hele lijst verzinnen. Hoe ingewikkelder je het maakt, hoe leger je bankrekening. Als gevolg daarvan besteed je geen tijd meer aan waar het werkelijk om gaat: iets betekenen voor je klant.

Wat betekent het voor je klant?

Dat is het enige wat je dagelijks voor ogen moet houden: wat is de betekenis hiervan voor mijn klant? Als je je daar op focust, doe je het heel goed. Voor jezelf en voor je klant. De rest komt op de tweede plaats.

Succes ontstaat door lange tijd achter elkaar simpele dingen te doen. Hoe hou je het simpel? Ik geef je 3 tips.

1. Focus op één doelgroep.

Je doelgroep is één persoon waar jij voor kiest. De persoon die jij graag als klant wil hebben. Kies het profiel van deze persoon. Als je hier hulp bij nodig hebt, meld je dan aan voor het webinar Kies je Doelgroep dat ik hierover geef. Het maakt je leven een stuk simpeler. Want als jij weet wie jouw doelgroep is, dan weet je tegen wie je praat en wat jij voor die persoon kan betekenen. Kies en word gekozen.

Vind je het eng om te kiezen? Of wil je het niet? De keus is aan jou. Maar realiseer je goed: wanneer jij niet kiest, krijg je geen klanten. En als ondernemer is dat best ingewikkeld.

2. Spreek deze doelgroep aan op je website.

Dus je hebt die ene persoon voor ogen. Praat tegen haar op je website, gewoon alsof ze tegenover je zit. Heel praktisch: ‘Wat is je probleem? Ik help je.’

Geef ze daarom een gratis e-book. Dan heb je twee vliegen in één klap. Je doelgroep kan hiermee meteen de eerste stappen zetten in het oplossen van het probleem. Bovendien weet jij wie ze zijn, want je hebt hun naam en mailadres. Daarmee kan je ze regelmatig een mail sturen met je blogartikelen en uitnodigen voor een kennismaking met jou.

Want doe dat vooral, bloggen. Jouw blog is namelijk heel waardevol voor jou en voor je klant. Voor jou, omdat je kennis veel meer waard wordt als jij die aan het papier toevertrouwt . Je kan het namelijk op heel veel verschillende manieren delen. Op je blog, op social media, in je e-book, in video’s en in gesprekken met je klant. Blijft al die kennis in je hoofd, dan is het ingewikkeld om het te delen met anderen. En als je het niet kan delen, kan je klant er niets van leren.

3. Verkoop!

Je vergeet het nogal eens. Of durft het niet. Verkopen. Maar ja, dan verdien je niets. Dus je bent het wel aan jezelf verplicht om geld te vragen. Geld is gewoon een ruilmiddel, verder niet. Ik geef jou mijn dienst of product, jij geeft mij geld. Ook dat is heel simpel. Dus iedere keer dat je je klant spreekt of ziet, bied je een product aan. Je klant kiest of ze bereid is hiervoor te betalen. Zo nee, dan is het ook goed.

That’s it. Doelgroep kiezen, tegen hen praten, je waardevolle kennis met hen delen en hen uitnodigen van je te kopen. Zo simpel is het. Je kan daarvoor echt volstaan met een WordPress-website, een e-mailmarketingaccount, een LinkedInprofiel en een Facebookpagina. Meer heb je niet nodig.

Ik ben benieuwd, wat vind jij ingewikkeld aan het ondernemerschap? Ik lees het graag hieronder in het reactieveld. Als dank krijg je natuurlijk een reactie van mij.

Webinar Kies je Doelgroep.

Het is echt heel simpel. Ik help je met het kiezen van je doelgroep. Kies en word gekozen, hét fundament van jouw succes. In het webinar Kies je Doelgroep leer ik je waarom het zo belangrijk is, hoe je kiest en hoe je vervolgens aan hen verkoopt.

Meld je direct aan, ook heel simpel ☺: Webinar Kies je Doelgroep.

Ik kijk ernaar uit je reactie te lezen je te zien op mijn webinar!

Make it a HAPPY day!
Marielle

PS. Deel mijn blog met je vrienden, heel simpel door onderstaande knoppen te gebruiken.

4 Reacties

  1. Marielle van der Vlies

    Stel deze vragen aan je klanten, Maartje. Vraag ze of zij mensen zoals zijzelf kennen. Elke keer dat jij je klanten spreekt of ziet, stel ze steeds vragen, zodat je ze beter leert kennen en steeds beter leert te vinden. Meld je in ieder geval aan voor mijn webinar, ook als je deze al eer keer gezien hebt.
    Liefs Marielle

    Antwoord
  2. Veron Goemans

    Wat ik ingewikkeld vind aan het online ondernemerschap is dat ik het gevoel heb dat ik het in het luchtledige sta te doen. Het maakt dat ik steeds ophoud met bloggen. Maar…. ik begin ook steeds weer, want ik weet dat het zonder consistentie helemaal niet werkt.

    Goed dat jij me er weer aan herinnert dat ik het simpel moet houden, maar in die simpelheid wel moet volharden!

    Antwoord
    • Marielle van der Vlies

      Heel goed, Veron. En volharden is zoveel makkelijker als je het simpel houdt!
      Liefs Marielle

      Antwoord
  3. Maartje

    Ik vind het nog wel moeilijk om met mijn doelgroep in contact te komen. Zowel offline – waar vind ik ze? als online – hoe krijg ik reacties als ik iets vraag aan mijn doelgroep? Heb je hier tips voor?

    Antwoord

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *