Wil jij een succesvol online programma?

15 reacties

do

Dan heb ik 5 do’s en 5 don’ts voor jou.

 

Een online programma [link naar vorig artikel] zet je niet zomaar neer. Dat kost heel wat voorbereiding, tijd en geld. En je kunt vast ook wel mijn kennis en ervaring gebruiken. Ik geef je vast wat tips.

5 Do’s –  Wat doe je wel?

Deel je kennis en expertise.

Wat voor bedrijf je ook hebt, jouw kennis en expertise is waardevol voor je doelgroep. Gebruik die voor het ontwikkelen van je online programma.

Weet wat ze nodig hebben.

Zorg dat je weet wat je doelgroep van je nodig heeft. Als de inhoud van je programma hier exact op aansluit, wordt je programma heel waardevol voor hen en verkoopt het makkelijk. Vraag gewoon aan je doelgroep: ‘Wat heb je van me nodig?’

Zet kleine stapjes.

Het maken van een online programma is veel werk. Hak dit werk in kleine stapjes. En zet vervolgens iedere dag één stap. Reserveer de tijd die je hiervoor nodig hebt in je agenda.

Het is deel van je business.

Ontwikkel je online programma als onderdeel van je totale business. Een online programma is één van je producten. Dit moet passen bij de andere producten en diensten die je aanbiedt. Zo kan jij ook andere producten of diensten aanbieden aan de klanten die jouw online programma kopen.

Reserveer een budget.

Om een online programma te maken heb je een speciale website nodig. Je hebt video’s of audio’s nodig. Dit kost geld. Reserveer geld voor de aanschaf hiervan en voor de maandelijkse lasten aan onderhoud. Reken op 1.000 tot 2.000 euro op jaarbasis.

5 Don’ts – Wat doe je niet?

Het aan iedereen willen verkopen.

Helaas, 99% van de mensheid zit niet te wachten op jouw online programma. Focus je in je marketingstrategie op die 1% die het wel wil kopen, want al je aandacht voor de rest is verspilde moeite.

Het perfect willen doen.

Als het perfect moet zijn, komt het nooit af. Persoonlijk vind ik het juist veel leuker als het imperfect is. Dat maakt je menselijk.

Het allemaal zelf willen doen.

Laat het bouwen van de website over aan experts, ga niet zelf lopen prutsen. Dat kost je te veel tijd en energie. Het zelfde geldt voor het maken van de video’s. Focus op wat jij goed kan en investeer dus in de expertise van anderen. Als je het goed doet, verdien je dit met een paar maanden terug. Bovendien kun je die tijd wel beter gebruiken!

Snel rijk willen worden.

Je wordt alleen snel rijk als je geluk hebt of de loterij wint. Het maken en verkopen van een online programma is een paar jaar buffelen en daarna kan je er veel geld mee verdienen. Mits je het goed doet.

Stoppen omdat je niet snel rijk wordt.

Jouw klanten komen niet zomaar op jouw online programma af. Jij moet je marketing hiervoor optuigen. Dat kost veel tijd. Als je na 3 maanden nog geen klanten hebt, dan werkt je marketing niet. Dan moet je dat dus op orde brengen.

Nu ben ik heel benieuwd. Welke van bovenstaande punten spreekt jou het meeste aan? Laat dat weten hieronder in het reactieveld? Ik ben je altijd dankbaar dat je de tijd neemt om mijn blog te lezen en reageert. Het is namelijk leerzaam voor mij en voor de andere lezers van mijn blog.

Succes met jouw online programma

Een online programma is een onmisbaar product voor jou als ondernemer. Omdat jij ervan groeit en je een enorme impact ermee maakt op je doelgroep. Maar hoe maak je het? Hoe onderscheid jij je van andere ondernemers? Hoe verkoop je het? Ik leer het je allemaal tijdens de training Succes met je Online Programma.

Je betaalt voor deze training alleen een onkostenvergoeding van 27 euro.

Klik op de training Succes met je Online Programma en meld je direct aan. Er zijn nog enkele plaatsen beschikbaar.

Ik kijk ernaar uit je reactie te lezen en je te ontmoeten tijdens de training!

Make it a HAPPY day!

Marielle

 

15 Reacties

  1. Rebecca

    Wat mij aanspreekt is kleine stapjes nemen en tijd ervoor inplannen. En financiën ervoor vrij zetten. Leuke uitdaging wordt dat! Volhouden en niet afhaken halverwege lijkt me ook handig en is iets wat ik steeds tegen mezelf zeg.

    Antwoord
    • Marielle van der Vlies

      Precies, Rebecca. Met kleine stapjes is het ook vol te houden. Dat is inderdaad nodig.
      Liefs Marielle

      Antwoord
  2. Shirly

    Hai Mariëlle,
    Je blog heeft heeft mij gestimuleerd eens goed te kijken naar wat mij aanspreekt. Bedankt voor het helder formuleren van je informatie.

    Wat spreekt mij aan?

    Do:
    Allemaal, maar vooral punt 2, vaak is mijn doelgroep zich niet bewust dat ze een probleem hebben. Ze hebben wel eens van het probleem gehoord, maar dat is alles. Hoe benader ik deze vrouwen?!

    Degene die het probleem herkennen, hebben vaak volgens hun al alles geprobeerd soms goede maar vaak slechte ervaringen.Methode’ s die duur zijn, of maar een korte tijd werken, onbegrip van specialisten. Hoe overtuig ik deze groep, dat er nog hoop is?!

    Dont’s
    Allemaal, maar vooral punt 5, Net als iedereen is mijn huidige inkomsten bron erg belangrijk en die moet je handhaven om de onlineprogramma’s te kunnen maken, implementeren en bekostigen. Dat betekent jongleren met de tijd en geld. Vaak kies je dan toch voor hetgeen wat je al hebt. Om niet in deze valkuil verstikt te raken heb ik mezelf een bepaald doel gesteld.

    Antwoord
  3. Gerbrig

    Hoi Marielle,

    Wat bij mij vooral speelt is het onderwerp dat ik kan gebruiken voor een online programma (daarvoor dus in gesprek gaan met mijn doelgroep). Moet het probleem specifiek zijn, of juist algemeen? En hoe lang zo’n programma dan duurt zodat het effectief is voor mijn doelgroep. Ik heb er op dit moment nog geen duidelijk beeld bij over hoe ik het kan toepassen, en hoe het van toegevoegde waarde kan zijn (aangezien kinderen en ouders bij mij in de praktijk komen). Dat ik dan op afstand tips geef bijvoorbeeld? Ik denk dat bij mij voornamelijk speelt dat ik het ‘perfect wil doen’, of in ieder geval goed.
    Daarom heb ik me aangemeld voor de online training van morgen! Ben heel benieuwd naar de nieuwe inzichten die ik ongetwijfeld ga krijgen.

    Groeten,
    Gerbrig

    Antwoord
  4. Marion Geelen-Landeo

    Het perfect willen doen springt er voor mij uit. Maar wat is perfect, vraag ik me af. Ik wil er toch wel een goed gevoel bij hebben wat ik maak. Ik vind het een lastig punt. Wanneer is het goed genoeg?

    Antwoord
  5. Aafke

    De eerste 3 Do’s en alle Don’ts. Ik denkt wel van: Waarom wil ik dit ook alweer?Moet ik niet eerst andere dingen afmaken, die op mijn to do lijst staan.
    Nu na een jaar ben ik nog niet zoveel opgeschoten
    Wel veel geleerd in een rap tempo. Een jaar geleden wist ik echt niets over social media en marketing. Maar de implementatie? laat te wensen over.
    Maar oke?af en toe een dip in dit doolhof moet kunnen.

    Antwoord
  6. Jantine

    Voor mij springt don’t nummer 5 er uit. Het komt je niet aanwaaien, je moet er wat voor doen om er een succes van te maken. Da’s niks nieuws onder de zon, prima om daar volledig en gecommitteerd aan te gaan staan. Maar de superconcrete meetlat van die 3 maanden doet het ‘m voor mij. Niet blijven aanmodderen of afwachten. Gewoon na 3 maanden de balans opmaken en kritisch kijken wat je nou eigenlijk doet in je marketing en of daar wat anders in kan/moet (en daar dan ook hulp bij zoeken, zou mijn aanvulling zijn :-)).

    Antwoord
  7. Saskia van de Riet

    Mooi overzicht en wat er voor mij uitspringt is het opstellen van een budget, en dan vooral het deel in dat budget voor de onderhoudskosten op jaarbasis… bedankt weer voor je duidelijkheid !!

    Antwoord
  8. Marie-Astrid Zeinstra

    Ha Mariëlle,
    Wat ben je weer lekker op dreef in dit blog! Mijn favorieten: Kennis delen en expertise, kleine stapjes zetten (héél belangrijk voor mij), niet perfectionistisch zijn en zeker ook niet alles zelf willen doen. Dat leidt dan wel meteen tot de noodzaak een budget te reserveren, die is (gezien mijn financiële situatie) een heel stuk minder favoriet… Uiteindelijk komt het voor mij steeds weer terug op: weten wat mijn doelgroep nodig heeft. Voor een muziekdocent is het lastig een antwoord te krijgen op deze vraag, daarvoor komen ze juist bij mij!

    Antwoord
  9. Adrienne Lijs

    Hi Marielle, ik ga op alle tips aan! En welke punten het meest? Bij de do’s op 4. De don’ts liggen wat mij betreft in elkaars verlengde. Maar zoals in feite bij alle producten blijft 1 een belangrijk aandachtspunt.

    Antwoord
  10. Anneke

    hallo Marielle,
    ik kan mij helemaal vinden in de nummers 2 en 3 van de don’ts:
    loslaten van perfectionisme
    niet alles zelf willen doen.

    Antwoord
  11. Andrea

    Hi Mariëlle,

    Zeer waardevolle tips! Heb ook je webinar gezien en deze kan ik iedereen aanraden. Vooral t systematisch plannen en inpassen van je onlineprogramma in je hele bedrijf is een hele goede tip. Voor iedereen die online programma’s wil maken, een aanrader om de training van Mariëlle te volgen!

    Antwoord
    • Marielle van der Vlies

      Dank je wel Andrea voor je mooie en warme aanbeveling! Super ook dat je erbij was!

      Antwoord
  12. Veron Goemans

    Hoi Mariëlle,
    Fijn dat je de do’s and dont’s op een rijtje hebt gezet. Dank daarvoor.

    Wat mij het meeste aanspreekt is punt 4 van de do’s.

    Ik ben het helemaal met je eens dat je online programma deel moet uitmaken van een productlijn.

    Antwoord
    • Marielle van der Vlies

      Graag gedaan Veron! Go darling!

      Antwoord

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *