Wat vindt je klant belangrijk?

1 reactie

Ben jij vooral bezig met wat jíj belangrijk vindt?

Zoveel ondernemers zijn bezig als coach, therapeut, schilder, webbouwer, arts, schoonheidsspecialiste of kunstverzamelaar. Ze zijn vooral bezig met wat zíj belangrijk vinden. Of met wat zij vinden dat hun klant nodig heeft. Ze gebruiken paarden, honden, wandelingen, modellen en methodes. Ze ontwikkelen producten en diensten die ze zelf nodig vinden voor hun klant.

Wil jij meer klanten? Dan raad ik je aan je eigen behoeften en werkwijzen even opzij te zetten en te ontdekken wat de wensen en behoeften van je klant zijn. Vraag het gewoon en lever dat. Bel je klant eens op en vraag: “Wat is de grootste uitdaging die jij op dit moment ervaart?”

Wat is de grootste uitdaging voor je klant?

Als jij aan je klant vraagt wat de grootste uitdaging van dit moment is, wat is dan het antwoord? Misschien dat jij denkt dat je klant het moeilijk vindt dat haar kinderen uit huis gaan, maar misschien heeft ze vooral behoefte aan meer steun van haar echtgenoot.  Misschien denk jij dat je klant slecht slaapt, maar misschien wil ze gewoon meer energie overdag. Misschien denk jij dat je klant meer bezoekers op zijn website wil, maar wil hij vooral een mooie website. Het is in elk geval nooit precies wat jij denkt.

Niet wat jij nodig vindt, maar wat je klant nodig heeft

Vraag daarom altijd wat de grootste uitdaging is die je klant zelf ervaart. Dus het uitgangspunt bij de ontwikkeling van jouw producten en diensten is niet jouw werkwijze of wat jij nodig vindt, maar wat je klant nodig heeft.

Vertrouwen

Door dit steeds weer te vragen ontstaat er vertrouwen.

  • Omdat jij ontdekt dat je je klant heel goed kan helpen in de uitdaging die ze ervaart.
  • Omdat je je klant steeds beter leert kennen. Het stelt je daardoor echt in staat een relatie met hem op te bouwen.
  • Omdat je klant zich gezien en gehoord voelt.
  • Omdat je klant zich erkend voelt in de uitdagingen die ze ervaart.
  • Omdat je klant ziet dat jij de expert bent.
  • Omdat je klant ontdekt dat jij degene bent die hem kan ondersteunen in het wegnemen van de uitdagingen die hij ervaart.
  • Omdat je klant daarmee gecommitteerd raakt en ontdekt dat met jouw ondersteuning verbetering mogelijk is.
  • Omdat je klant hierdoor in actie komt.

Dit leidt ertoe dat je klant zich vertrouwd voelt bij jou. En dat heeft ze nodig om uiteindelijk tot werkelijke resultaten te komen.

Focus op de uitdagingen van je klant

Je profileert je dus niet als paardencoach of wandelcoach, maar je gebruikt de paarden en de wandelingen als gereedschap om je klant te helpen zijn uitdagingen het hoofd te bieden. Focus niet op het paard of de wandeling, maar focus op de uitdagingen van de klant en de hulp die jij hierin biedt. Je klant heeft namelijk geen interesse in de methode waar je mee werkt, maar een verlangen. Je kan je werkwijze hoogstens gebruiken om je professionaliteit te onderstrepen, maar ik raad je aan hierin terughoudend te zijn. Laat vooral zien wat je werkwijze oplevert voor je klant.

Stel vragen

Stel dus twee heel simpele vragen:

  1. Wat is de grootste uitdaging die jij op dit moment ervaart?
  2. Hoe kan ik je hierin ondersteunen?

Dat is de beste kennismaking en de start van een waardevolle en langdurige samenwerking tussen jou en je klant.

Bel je klant op of stuur eventueel een mail. Nodig je klant uit om samen een kopje koffie te drinken. Ga in gesprek. Of nodig een aantal klanten uit en gebruik deze vragen om onderlinge verbinding en steun te creëren. Laat in ieder geval de wensen en behoeften van je klant het uitgangspunt zijn bij de ontwikkeling van je producten en diensten.

Masterclass Succesvol Ondernemerschap

Wil jij je verder ontwikkelen in succesvol ondernemerschap? Meld je dan aan voor mijn masterclass Succesvol Ondernemerschap. In deze masterclass krijg je tools en technieken die je helpen het succesvolle bedrijf te creëren dat jij voor ogen hebt. Daarbij is het een prachtige gelegenheid om kennis te maken met andere ondernemers die ook die ambitie hebben.

Ik werk alleen met kleine groepen, dus meld je direct aan. Het zou zonde zijn als er geen plaats meer voor je is.

Hier vind je alle informatie: masterclass Succesvol Ondernemerschap

Ik kijk ernaar uit je gauw te ontmoeten.

Hartelijke groet,
Marielle

1 Reactie

  1. Savannah

    Vandaag mijn eerste gesprek met mijn ideale klant (één van mijn hartsvriendinnen). Vertrouwd omdat het mijn hartsvriendin is en spannend, omdat ik een gesprek in deze vorm nog niet eerder heb gevoerd!

    Antwoord

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *