Wat kan je doen in tijden van corona?

0 Reacties

De Corona crisis is een feit en nu blijkt je kwetsbaarheid als zzp’er. De kans is groot dat jij nu je inkomsten kwijtraakt als je altijd uurtje factuurtje werkt of je business op een andere manier afhankelijk is van je aanwezigheid. Want je klanten blijven weg of je moet de deuren tijdelijk sluiten. Dit zijn risico’s die jij je eigenlijk niet kan permitteren. Voor jezelf niet en ook niet voor je klant.

Daarnaast heb je vaak geen financiële reserves en kan de overheid maar een beperkt financieel vangnet bieden. Dat maakt je kwetsbaarheid extra groot.

Hoe kijk je ernaar?

Aan de omstandigheden kan je op dit moment niets veranderen. Maar je hebt wel de keus hoe je naar deze omstandigheden kijkt en hoe je omgaat met deze Corona crisis.

Ben je bang?

Je kan ervoor kiezen om je onzeker te voelen en bang te zijn om ziek te worden en anderen te infecteren. Misschien zie je jezelf al in het ziekenhuis liggen of ben in paniek omdat daar straks geen plek voor je is. Je kan bang zijn voor gederfde inkomsten en dat je daardoor misschien failliet gaat. Hele noodscenario’s spelen door je hoofd. Je kan er letterlijk ziek van worden. Je raakt in een staat van complete verwarring.

Voel de liefde

Je kan er ook voor kiezen om liefde te voelen, zeker te zijn en de kalmte in jezelf op te zoeken. Wees stil, trek de lessen en ontdek de kansen die je krijgt. Juist nu kan je er zijn voor anderen. Ook al is er afstand en beperkt fysiek contact, toch kan je liefde verspreiden en saamhorigheid creëren.

Verwarring of vrede?

Lao Tzu zegt in de Tao Te Ching: “Leef in kalmte: je zult weten  dat de omstandigheden niet je geestelijke staat bepalen, want die macht berust bij jou. Door een vredige innerlijke houding te bewaren, zelfs te midden van de chaos, verander je je leven.”

Dat is een wijsheid die je doet beseffen dat je altijd een keus hebt. Wil jij in staat van verwarring leven of geef je de voorkeur aan innerlijke rust en vrede?

Jij kiest. En ik begrijp dat het in dit tumult moeilijk is. Maar dat is nou juist waarom het tumult er is: omdat jij deze keus moet maken. Voor nu en voor de rest van je leven.

Kies voor ontwikkeling

Ook voor de ontwikkeling van je ondernemerschap kan je kiezen. Kijk je ernaar vanuit angst of vanuit liefde? Natuurlijk zijn je problemen niet meteen zijn opgelost wanneer je met liefde naar dingen kijkt. En het is een illusie om te denken dat je risico’s dan onmiddellijk zijn afgedekt.  Maar met liefde kijken naar je ondernemerschap geeft wel andere antwoorden dan wanneer je met angst kijkt. En ik heb zelf ervaren dat activiteiten die je vanuit liefde onderneemt, vele malen krachtiger zijn wat je onderneemt vanuit angst.

Wat kan je nu doen?

Welke activiteiten kan je nu ondernemen?

  • Zorg goed voor je klanten. Neem contact met ze op, onderzoek wat je klanten nu nodig hebben en ga dat regelen.
  • Zet online activiteiten op voor je klanten. Gebruik daarvoor Zoom of Webinargeek, twee systemen die eenvoudig in te richten zijn.
  • Zoek andere ondernemers op. Samen sta je sterker en kijk wat je met elkaar kan oppakken om je klanten te steunen in deze tijd.

Los de risico’s op

Ondertussen raad ik je aan je huidige dienstverlening onder de loep te nemen en de risico’s die je daar nu mee loopt uit te bannen. Dat betekent dat je continue inkomsten gaat creëren. Ontwikkel dus een dienstverlening die onafhankelijk is van het aantal uren dat je erin stopt en onafhankelijk van je aanwezigheid. Dit kan je ontwikkelen naast je bestaande dienstverlening.

Je businessmodel

Je hebt hiervoor een eenvoudig businessmodel nodig dat dit ondersteunt. Dat businessmodel behandel ik in dit artikel: De magie zit in de eenvoud.

In dit businessmodel is de behoefte van je klant het uitgangspunt van je dienstverlening. Je ontwikkelt trajecten of programma’s waarmee jij je klanten gedurende een bepaalde periode ondersteunt in het realiseren van hun behoefte. Je kan die programma’s online en offline geven, of in een combinatie daarvan. Bovendien heeft het een aantal voordelen, wanneer je programma’s verkoopt en dus een prijs vraagt voor een programma in plaats van voor een uur:

  • Je verdient er meer aan.
  • Je kan meer voor je klant doen, want je kan je klant echt helpen problemen op te lossen.
  • Je klant blijft voor lange tijd je klant.
  • Je ontwikkelt continuïteit in je klantenstroom en je inkomsten.
  • Je bent beter bestand tegen financiële risico’s.

Blog en programma

Ik kan me voorstellen dat je hierbij tegen vragen aanloopt. Ik wil daar komende week meer artikelen over schrijven, dus schrijf je in voor mijn blog (zie hieronder), zodat je die in je mail ontvangt. Daarnaast nodig ik je uit om te komen naar de gratis online training Happy Online Programma. In deze online training behandel ik welke eerste stappen je kan zetten om Happy Online Programma’s te ontwikkelen: programma’s waar je klanten blij van worden!

Meld je hier aan: gratis online training Happy Online Programma

Ik zie je graag terug op mijn training. Tot dan!

Hartelijke groet,
Marielle

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *