Waarom je niet bang hoeft te zijn

0 Reacties

Het kan zijn dat de gevolgen van de crisis je angst aanjagen. Je bent bang voor de gevolgen en bang om er financieel aan onderdoor te gaan. Maar dat hoeft niet.

Kalmte

Lao Tzu zegt in vers 26 van de Tao te Ching: “Leef in kalmte.” En ik schreef al eerder dat ik deze crisis zie als een uitnodiging om innerlijke kalmte te ontwikkelen. Je hebt geen invloed op wat er om je heen gebeurt, dus ook niet op deze crisis. Je hebt wél invloed op hoe jij erop reageert. Wanneer je de leiding over jezelf pakt voel je onmiddellijk kalmte in jezelf ontstaan.

Herhaal dagelijks

Neem het besluit dat je te midden van deze crisis je centrum opzoekt. Ieder mens heeft een aangeboren vermogen om voor kalmte te kiezen wanneer een crisis je overvalt. Nu is je kans dit te ontdekken. Neem iedere dag een moment voor jezelf en herhaal: “Ik heb het vermogen evenwichtig en veerkrachtig te blijven, ongeacht wat er om mij heen gebeurt.”

Neem je vervolgens voor dit dagelijks in praktijk te brengen. Je ervaart dat de angst langzaam verdwijnt. Je innerlijke kalmte is de basis van de activiteiten die je de rest van de dag doet.

De behoefte van je klant blijft

Ook in crisistijd blijft de behoefte van je klant bestaan. De problemen van je klant zijn nog net zo groot als voor de crisis, of wellicht nog groter. Blijf erop vertrouwen dat mensen ook in deze crisis nog geld uitgeven en investeren. Ze kopen misschien andere dingen en schakelen over van offline naar online, maar ze blijven verlangens hebben. Daarom blijft het in deze crisis belangrijk om je te focussen op de behoefte van de klant.

Ga in gesprek

Ga met je klant in gesprek en vraag aan je klant wat hij nu nodig heeft. Lever dat. Deze crisis vraagt misschien om een aanpassing van je dienstverlening of het vraagt om een aanpassing van de manier waarop je jouw diensten levert. Waar je eerst offline contact had met je klant heb je nu online contact met je klant.

Wat doe je met de prijs?

Ik raad je af de diensten die je eerder betaald leverde nu gratis aan te bieden. Ik raad je ook af om je prijzen te verlagen, ook als je nu online levert in plaats van offline.

De waarde van je dienstverlening zit in de resultaten die je klant krijgt met je diensten. Je klant betaalt voor die waarde. De waarde zit niet in je online of offline levering. Dat is alleen de manier waarop jij je waarde faciliteert. Blijf je in je dienstverlening dus focussen op de waarde en zorg dat de kwaliteit van je waarde hoog blijft. Dan blijven je klanten bereid om daarvoor te betalen.

Wat is nu urgent voor je klant?

Als ondernemer is het nodig dat je veerkrachtig bent en dat je flexibel inspringt op plotselinge veranderingen die in de markt optreden, zoals deze crisis. Zie deze momenten dus als kansen in plaats van als een bedreiging. Die veerkracht heb je nu nodig.

Het vraagt ook om snel handelen. Ga dus meteen met je klant in gesprek en vraag hen wat op dit moment hun meest urgente probleem is waar ze graag zo snel mogelijk een oplossing voor willen. Bied hen dat aan en verkoop het. Misschien is deze crisis wel de kans voor jou om eindelijk te verkopen wat je altijd al had willen leveren. Het gaat er niet om wat je doet en hoe je het levert. Het gaat om de waarde die het heeft voor je klant en de resultaten die het je klant geeft.

Jouw keus

Je hebt de keus. Je kan vanuit angst besluiten nemen. Dan blijf je bang en dan blijft deze crisis grip op je hebben. Besluiten vanuit angst gaan altijd ten koste van de kwaliteit van je dienstverlening. Je kan ook vertrouwen ontwikkelen, waardoor je vanuit rust en kalmte besluiten kan nemen. Wat denk je dat meer waarde heeft voor jou en voor je klant?

Nieuwe online dienstverlening

Je kan dezelfde diensten blijven verkopen zoals je dat altijd hebt gedaan, voor dezelfde prijzen, maar dan online. Ondertussen kan je nieuwe online dienstverlening ontwikkelen, zodat je in de toekomst nog meer waarde kan leveren aan je klanten en de kwaliteit van je diensten kan verbeteren.

Happy Online

De afgelopen weken hebben veel ondernemers mij gevraagd hoe ze hun diensten online kunnen aanbieden. Daar geef ik graag antwoord op in mijn nieuwe gratis online training: Happy Online Programma. Het is de laatste live-uitzending van deze online training.

Meld je hier direct aan: Happy Online Programma

Ik hoop je te zien op de training en wens je veel innerlijke rust en kalmte.

Hartelijke groet,
Marielle

Uiteraard behandel ik jouw persoonlijke gegevens vertrouwelijk.
Ik verwijs je hiervoor naar de Privacy Verklaring.

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *