Problemen met je klant?

9 reacties

Heb jij wel eens dat je werk niet voldoet aan de verwachtingen van je klant?

Er ontstaat dan onderling gedoe en soms een verhitte discussie per mail. De communicatie loopt steeds stroever en op een gegeven moment kan je niet anders dan stoppen met werken voor die klant. Of je klant besluit de samenwerking te stoppen en vervolgens de factuur niet betalen.

Nachtmerrie

Problemen met je klant is de nachtmerrie van veel ondernemers. Als je dit wel eens hebt meegemaakt, heb je dan onderzocht welke rol jij zelf hierin hebt gespeeld?

Je hebt misschien de neiging om de oorzaak van het probleem bij je klanten te leggen en hen de schuld te geven. Maar je hebt geen enkele invloed op wat een ander zegt of doet. Je hebt alleen invloed op de manier waarop jij naar dingen kijkt, wat jij zegt en hoe jij je gedraagt. Wees je ervan bewust dat het jouw emoties zijn wanneer jij boos bent of wanneer jij je bekritiseerd, teleurgesteld of onzeker voelt in de samenwerking met je klant. Je klant raakt iets bij jou waardoor jij deze emoties voelt. Je klant is hier dus geen schuldige, je klant is iemand die je bewust maakt van die emoties. Dat is alleen maar fijn, want daar kun je beter van worden. Je weet dus dat je werk te doen hebt.

Wat kan je doen?

Wanneer er problemen met je klant ontstaan, vraag je dan af:

  • Wat leer ik hiervan?
  • Wat had ik hier anders kunnen doen?
  • Welke rol heb ik zelf gespeeld om dit te laten ontstaan?
  • Wat zijn mijn gedachten hierover?
  • Welke emoties voel ik nu en waar komen ze vandaan?

Misschien heb je hier niet direct een antwoord op, maar deze vragen geven wel een opening om constructiever de samenwerking met je klant te ontwikkelen.

Je kan de samenwerking met je klant namelijk vanuit twee verschillende energieën benaderen: de energie van tekort of de energie van overvloed.

De energie van tekort

Als je werkt vanuit de energie van tekort doe je meestal eenmalige, kortdurende opdrachten en daarna beëindig je de samenwerking. Er bestaat een ongelijkwaardige relatie met je klanten. Het is het principe ‘u vraagt wij draaien’ en jij past je aan aan de wensen van je klanten. Je klanten zijn in the lead. Jij zet je klanten op een voetstuk en je bent bang om ze te verliezen. Je voelt je regelmatig terecht gewezen en bekritiseerd. Je bent ook bang om kritiek te krijgen en je werk niet goed te doen. Je voelt dat wanneer jij je werk niet goed doet, je klanten gemakkelijk naar een ander gaan. Er is steeds discussie en je werkt je tien slagen in de rondte om alles voor je klanten te regelen. Je klant betaalt laat of niet.

Het is vanuit deze energie dat er regelmatig problemen ontstaan. Het werk dat je levert heeft nooit de kwaliteit die jij of je klanten zouden wensen. Dit is gebaseerd op angst, onduidelijkheid, wantrouwen, twijfel, onzekerheid en stress.

De energie van overvloed

Maar het kan ook anders. Een gelijkwaardige relatie tussen jou en je klant ontstaat vanuit verbinding, die steeds verder groeit en die duurzaam is. Er is vriendelijkheid, wederzijds begrip en onderling vertrouwen. Je klanten weten dat je levert wat nodig is en dat het kwaliteit heeft. Je klanten weten dat ze altijd bij jou terecht kunnen. Je klanten voelen zich begrepen en gezien door jou. Je klanten accepteren je grenzen en zijn blij met de duidelijkheid die je geeft. Je klanten betalen keurig op tijd de facturen. Het is vanuit deze energie dat er langdurige samenwerkingen ontstaan en dat je klanten jou aanbevelen bij anderen. Het werk dat je levert is altijd van hoge kwaliteit en wordt steeds beter.

Dit is gebaseerd op vertrouwen, zekerheid, vriendelijkheid, duidelijkheid, veiligheid en eerlijkheid.

Hoe kom je tot een energie van tekort?

In het geval van de energie van tekort doe je de offerte, omdat je de klant nodig hebt. Omdat je geld wil verdienen. Omdat je wil presteren. Het gaat dan om je eigen behoefte om jouw tekorten aan te vullen. Je doet de offerte, omdat het nou eenmaal moet, niet omdat je de klant graag wil helpen. Stiekem ben je blij dat je geen reactie op de offerte krijgt, want je wilde de klant helemaal niet. Of je baalt dat die wel ingaat op de offerte, want je verdient er eigenlijk te weinig aan.

Je energie van tekort heeft impact op de inhoud van de offerte en op de prijs. Je kijkt naar welke tijd jij beschikbaar hebt en voor welke prijs jij denkt dat de klant het zou willen doen. Alleen om de offerte binnen te slepen.

En hoe kom je tot een energie van overvloed?

In het geval van energie van overvloed doe je de offerte, omdat je zeker weet dat de klant jouw ondersteuning nodig heeft. Je stelt je dienstbaar op en je offerte is ingegeven vanuit de wens om je klant aan te bieden wat hij werkelijk nodig heeft. Je doet de offerte, omdat je je klant het allerbeste gunt en weet dat je van grote betekenis kan zijn voor je klant in het behalen van zijn resultaten. Je beschouwt het als een voorrecht dat je deze offerte aan je klant kan doen en je weet dat je klant vrij is om te kiezen of hij wel of niet op je offerte ingaat. Wat de keus ook is van je klant, het heeft geen invloed op jouzelf. De inhoud en de prijs van je offerte zijn gebaseerd op de waardevolle betekenis die jij aan je klant geeft en de kwaliteit die je biedt. Je gaat in de offerte uit van een langdurige samenwerking.

Mijn advies

Het spreekt voor zich dat ik je aanraad te kiezen om de samenwerking met je klant te ontwikkelen vanuit een energie van overvloed. Dat is de meest vervullende manier van samenwerking voor zowel jou, als voor je klant. Het is ook een manier van samenwerken die de beste resultaten oplevert en die langdurig is. Maar het is niet de eenvoudigste. Het vraagt namelijk van jou dat je steeds naar jezelf en je ondernemerschap kijkt, in plaats van naar het gedrag van je klant. Dat is soms confronterend en pijnlijk, omdat je daarmee ontdekt dat je zelf de problemen met je klant veroorzaakt. Meestal door je gevoel van tekort.

Jij maakt de keus

Wil je werken vanuit de energie van tekort of vanuit de energie van overvloed?

Werken vanuit een energie van overvloed wil niet zeggen dat er nooit problemen ontstaan. Maar je weet, dat je die problemen altijd het hoofd kan bieden. Dat ze bedoeld zijn om jou wat te leren. Waardoor de samenwerking met je klant alleen nog maar steviger wordt en de kwaliteit van je werk hoger.

Samenwerken met je klanten

Samenwerken met klanten is het opbouwen van relaties. Het kost tijd, aandacht en energie. De relaties zijn er niet om je gelukkig te maken, maar om je bewust te maken en dingen te leren.

Hoe kan je op deze manier samenwerken?

Er is maar één manier om samen te werken vanuit overvloed, en dat is je dienstbaar op te stellen. To serve. Geven wat je klanten van je nodig hebben. Gun je klanten prachtige resultaten en alles wat ze verder nog verlangen. Gun ze het allerbeste.

Voel de overvloed

Je kan dit alleen maar doen als je overvloed voelt in jezelf. Als je je vervuld voelt. Gevuld bent. Want als jij gevuld bent, heb je veel te geven. Dan sta je altijd stevig. Dat is dus jouw taak: zorgen dat je werkt vanuit een gevoel van overvloed. De rest ontvouwt zich vanzelf.

Kosteloze Business Succes Sessie

Wanneer jij je als ondernemer verder wil ontwikkelen, is het nodig dat je iemand hebt die je een spiegel voorhoudt. Die je bewust maakt van de dingen die je over het hoofd ziet en je op je blinde vlekken wijst. Dat heeft positieve impact op de kwaliteit en de resultaten van je werk. Daarom nodig ik je uit om je aan te melden voor de kosteloze Business Succes Sessie.

Klik hier: kosteloze Business Succes Sessie

Ik kijk ernaar uit je te ontmoeten.

Hartelijke groet,
Marielle

Uiteraard behandel ik jouw persoonlijke gegevens vertrouwelijk.
Ik verwijs je hiervoor naar de Privacy Verklaring.

9 Reacties

  1. simona

    Heel leerzaam en het is iets wat je mij geleerd hebt. Ook ik deed alles om mijn klant te pleasen en maar iets te willen verkopen. Nu ik mijn doelgroep duidelijk heb en ik durf echt te zeggen dat het niet mijn ideale klant is, ik het ook niet verkoop maar bijvoorbeeld aan een collega geef waar het wel de ideale klant voor is. Dan voelt dat zo goed. Ook het gevoel van verkopen is er niet meer maar van helpen. Natuurlijk moet ik nog heel veel leren en maak ik ook wel eens fouten. Daar leer ik van.

    Liefs Simona

    Antwoord
  2. klazien

    Mooie blog weer, Marielle! Een goede reminder.

    Antwoord
    • Marielle van der Vlies

      Dat is het Klazien, sommige boodschappen moet je gewoon vaker krijgen.

      Antwoord
  3. Marie-Astrid Vermaas

    Dankjewel lieve Marielle! Je tekst is me uit het hart gegrepen. Momenteel zit ik in een situatie met een klant, waarbij deze tekst naar twee kanten kan spiegelen. Ik deel jouw blog daarom graag met de beslissers binnen de betreffende groep.

    Antwoord
    • Marielle van der Vlies

      Natuurlijk Marie-Astrid, voel je vrij mijn blog te delen. Ik wens je veel wijsheid.
      Hartelijke groet,
      Marielle

      Antwoord
  4. Marieke

    Prachtig hoe je dit zo hebt uitgeschreven zodat het verschil goed duidelijk is. Dank je wel daarvoor.

    Antwoord
    • Marielle van der Vlies

      Met alle liefde Marieke

      Antwoord
  5. Maria Krutikow

    Bedankt voor deze gedachten. Klant is inderdaad een spiegel van mijn attitude en bron van inzicht. Het is ook niet altijd even eenvoudig om in deze relatie te handelen. Ik vind het ook soms moeilijk om te bekennen dat ik niet iedereen van dienst kan zijn en niet iedereen kan bereiken. Dat dit ook niet een vruchtbare gedachte is. Het gaat steeds beter. Ik leer elke dag weer:)

    Antwoord
    • Marielle van der Vlies

      Ja dat begrijp ik heel goed Maria. Het is zeker een leerproces en het is mooi als je dat aan kan gaan.

      Antwoord

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *