Hoe word je zichtbaar voor je Ideale Klant? 7 stappen naar zichtbaarheid

16 reacties

Zichtbaarheid begint met jezelf zien, schreef ik eerder. Omdat zichtbaarheid voor je ideale klant pas echt effect heeft, als je het ziet bij jezelf. Pas dan kan je het ook aan anderen laten zien. Pas dan heeft wat je allemaal onderneemt echt effect op je zichtbaarheid.

Wayne Dyer zegt daarover: “We kunnen alleen aan anderen weggeven wat we in onszelf hebben.”

Het is dus belangrijk dat je eerst ziet wat je in jezelf hebt.

Hoe laat jij jezelf aan je klant zien?

Jij denkt misschien dat zichtbaarheid gaat over jouw aanwezigheid op social media, waar dan zoveel mogelijk mensen je berichten voorbij zien komen. Wellicht besteed je ook veel tijd, aandacht en energie aan berichten plaatsen op social media. Maar zelfs met waardevolle berichten is het probleem vaak dat ze geen zichtbaarheid of klanten opleveren. Hoe fijn zou het zijn als je berichten wel gezien worden door de juiste mensen! Helemaal als deze mensen vervolgens contact met jou zoeken en je klanten worden.

Het klopt inderdaad dat aanwezigheid op social media bijdraagt aan je zichtbaarheid. Maar als het fundament van je zichtbaarheid ontbreekt, zijn deze berichten slechts losse flodders die je klanten nooit zien.

Je krijgt hier 7 stappen die je helpen om het fundament te onwikkelen voor je zichtbaarheid. Wanneer je dit fundament hebt staan, ben je klaar om berichten te plaatsen op social media, zodat je wel zichtbaar bent.

Als laatste krijg je een cadeau. Ik  heb een superwaardevolle checklist gemaakt. Het doel van je socialmediaberichten is namelijk dat je zichtbaar bent voor jouw ideale klant: je doelgroep. Zodat je doelgroep vertrouwen krijgt in je dienstverlening en van je koopt. De checklist bevat een overzicht van wat daarvoor nodig is. Je krijgt de checklist cadeau als je een reactie op dit blogartikel plaatst.

7 stappen naar zichtbaarheid voor je klant

Stap 1 – Kies je ideale klant

Als je zichtbaar wil zijn om klanten te werven, moet je eerst weten wie die klanten zijn. Kies daarom je ideale klant. Door te kiezen voor je ideale klant ben je onderscheidend en daarmee aantrekkelijk.

Het is essentieel dat je niet alleen weet wie deze persoon is, maar dat je haar ook echt kiest. Je ideale klant is een persoon met een echt leven. Die woont ergens, werkt, heeft een gezin, familie en vrienden en doet een sport – of juist niet. Je klant heeft problemen, verlangens en ambities. Je klant wil haar dromen waarmaken. Ken je haar niet, dan roep je maar wat in het wilde weg en blijf je onzichtbaar voor haar.

Ontwikkel een website waar je jouw ideale klant aanspreekt. Kijk ook eens of je LinkedInprofiel aantrekkelijk is voor jouw ideale klant.

Stap 2 – Ontdek de wensen en behoeften van je ideale klant

Kijk in je netwerk of je mensen kent die aan het profiel van je ideale klant voldoen. Bel hen op en zeg dat je komend jaar de kwaliteit van je dienstverlening wil verbeteren en dat je hen daarom graag wat vragen stelt. Vraag of ze daar tijd voor hebben. Vraag hen vervolgens: “Wat zijn de uitdagingen waar jij mee zit?”, “Wat zijn je verlangens?”

Hun antwoorden geven je veel inzicht in de behoeften van je klanten. Je kan wel bedenken wat je klanten nodig hebben, maar het is veel beter als ze het zelf vertellen. Maak notities of neem het gesprek op. Ontwikkel op basis daarvan je producten en diensten.

Presenteer deze diensten op je website. Benoem welke problemen het oplost en wat de resultaten zijn die je klanten bereiken met jouw hulp.

Stap 3 – Geef

Verkopen lukt pas als je ideale klant het vertrouwen heeft dat jij de expert bent die hem kan ondersteunen in het oplossen van de problemen die hij ervaart. Verkopen houdt in dat je een relatie opbouwt en dat begint met luisteren naar je klant en hem te geven wat hij nodig heeft.

Schrijf hiervoor regelmatig blogartikelen op je website. Geef daarin antwoord op de vragen die je ideale klant jou stelt. Als je klant wil weten hoe hij van zijn acné afkomt, vertel je dat. Als een klant wil weten hoe zij meer winst moet maken, vertel je dat. Als een klant wil weten hoe hij een gelukkige relatie krijgt, vertel je dat. Eenvoudige, simpele lessen die je klant makkelijk kan toepassen.

Plaats je blog op je website. Gebruik social media om je ideale klant te attenderen op je waardevolle blog. Dat betekent dat de link naar je website altijd terug moet  komen in je socialmediaberichten. Je website is daardoor de plek waar je ideale klant steeds weer terugkeert. Social media is alleen een tool om dat bij je ideale klant onder de aandacht te brengen.

Stap 4 – Bepaal je doelstellingen

Wat wil je bereiken met je socialmediaberichten? Wil jij je lijst laten groeien? Wil jij je webinars vullen? Wil je verkopen? Wil je bouwen aan je positionering als ondernemer? Wil je aanbevelingen ontvangen? Wil je inspireren? Wil je jouw bereik vergroten? Wil je om hulp vragen?

Kies per bericht enkele doelstellingen. Zorg dat je bericht aansluit bij die doelstellingen. Dus als jij je lijst wil laten groeien, plaats je een bericht waar in ieder geval een link naar je weggever op je website staat. Je kan een afbeelding van je weggever plaatsen, bijvoorbeeld de cover van je e-boek. In het bericht plaats je een waardevol citaat uit je weggever.

Stap 5 – Breng continuïteit aan

Blijf geven. Het feit dat je regelmatig een blog publiceert op je website en trouw blijft aan de behoefte van je klant, bouwt vertrouwen op. Het zijn steeds weer kleine zaadjes die je plant. Publiceer wekelijks, eens per twee weken of eens per maand. Kijk wat werkt en voer het uit. Anders word je vergeten en blijf je onzichtbaar.

Je kan ieder blog in stukjes hakken en deze stukjes tekst gebruiken op je social media. Plaats er een afbeelding bij en vooral een link naar je blog. Gebruik bijvoorbeeld Hootsuite om je berichten klaar te zetten op social media. Kies hoe vaak je dat wil en voer het uit.

Het hoeft niet heel vaak, maar wel regelmatig. Het heeft namelijk geen zin om 4 weken achter elkaar te bloggen en dan weer maanden niet. Het heeft ook geen zin om een maand lang dagelijks aanwezig te zijn op social media en dan weer een tijd lang niet. Kies een schema dat werkt voor je en hou dit vol.

Stap 6 – Wees trouw aan jezelf

Deze stappen leveren niet onmiddellijk klanten op. Het is geen quick fix. Het zijn stappen die je keer op keer moet zetten en die alleen op lange termijn klanten opleveren.

Twijfel niet. Laat je niet leiden door je hunkering naar meer klanten. Blijf jezelf zien en blijf vertrouwen dat jij het juiste doet. Weet dat je daarmee zichtbaar bent voor je ideale klant. En vertrouw erop dat het uiteindelijk klanten oplevert, wat anderen ook zeggen. Eerst lijkt het misschien alsof niemand je ziet. Of dat andere ondernemers veel beter presteren. Laat dit los en blijf jezelf zien.

Je leert veel over jezelf en je kwaliteiten als ondernemer, wanneer jij deze stappen blijft zetten. Je leert ook veel over de behoeften van je ideale klant en hoe jij voor haar van betekenis kan zijn. Door iedere dag een klein stapje te zetten, ontwikkel je een dienstverlening die onderscheidend is en van hoge kwaliteit. Je toont je kwaliteiten aan de wereld door online steeds dezelfde boodschap te brengen. Dat kan je alleen wanneer je trouw bent aan jezelf en weet wat je kan betekenen voor je klant. Want dát is de basis voor zichtbaarheid en duurzaam zakelijk succes.

Stap 7 – Verkoop veel en vaak

Wanneer jij stap 1 tot en met 5 iedere keer weer zet, gaat verkopen vanzelf. Het enige wat jij hoeft te doen, is enkele kwalitatief hoogwaardige diensten aan te bieden die aantrekkelijk zijn voor je klant. Diensten die exact aansluiten bij wat je klant van je nodig heeft.

Presenteer je diensten met trots. Twijfel niet of het wel goed genoeg is en vraag je niet af of ze er wel op zitten te wachten. Je klant is zelf verantwoordelijk om daar een weloverwogen keuze in te maken. Het is aan jou om iedere keer weer je ideale klant heel duidelijk te maken hoe waardevol jouw ondersteuning voor haar is. Want dat is wat je iedere keer weer doet: van waarde zijn.

Uitnodiging Gratis Groeisessie

Wil jij zichtbaar zijn voor je ideale klanten en meer aan hen verkopen? Dan nodig ik je uit je om aan te melden voor de Gratis GroeiSessie. Dan leer je exact hoe je dat doet.

Meld je hier aan: Gratis Groeisessie.

Ik kijk ernaar uit je te ontmoeten. Tot dan!

Hartelijke groet,
Marielle

16 Reacties

  1. Louise

    Wat een mooie blog Marielle! Het is steeds weer een kleine stap zetten en geduld ontwikkelen. Dat geeft mij zachtheid en vertrouwen. Dankzij deze boodschappen voel ik mij lichter! Dankjewel hiervoor!

    Antwoord
  2. Joycet Reinders

    Als trouwe klant heb ik deze boodschap van Marielle vaker gelezen. En iedere keer weer weet ze een snaar in mij te raken. Mariëlle’s verhaal gaat over liefde voor jezelf. En de liefde die je van daar uit aan anderen kunt geven. In het bijzonder aan je klanten. Die jouw unieke kennis expertise en levenslessen nodig hebben om te groeien. Weer een zeer waardevolle blog.

    Antwoord
    • Marielle van der Vlies

      Precies Joycet. Je kan alleen aan een ander geven waarmee jij gevuld bent. Daarom is het ook zo belangrijk dat te zien bij jezelf. Fijn dat het waardevol voor je is.
      Liefs,
      Marielle

      Antwoord
  3. Els

    Mooie blog. Eigenlijk zou ik het uit moeten te printen en op te hangen bij mijn bureau. Deze boodschap is zo de basis van elke stap die je neemt voor je bedrijf. Dank je wel

    Antwoord
    • Marielle van der Vlies

      Weet je wat zo fijn is Els? De stappen die je zet zijn eigenlijk steeds weer hetzelfde. Je doet niet steeds andere dingen, maar je zet dezelfde stappen steeds opnieuw. Dat is ook zo fijn, want dat geeft groei. Je stappen worden steeds krachtiger.

      Antwoord
  4. Bastiaan Vercouteren

    Mooie blog. En de waarde van bloggen kan ik alleen maar onderschrijven. Ondernemers die daar geen tijd aan willen besteden, weten echt niet wat ze mislopen.

    (en je hoeft geeneens veel tijd te besteden als je slim en strategisch blogt).

    Keep up the good work en veel blogkracht!

    Antwoord
    • Marielle van der Vlies

      Dankjewel Bastiaan. Leuk om jouw reactie hier te lezen.

      Antwoord
  5. Kit

    Mooi blog Marielle. Vertrouwen dat ik het juiste doe en daar mee zichtbaar ben voor mijn klant. Dat merk ik steeds meer. Mijn blogs worden beter gelezen en te verwoorden wat mijn klant nodig heeft. Gaaf blog!

    Antwoord
    • Marielle van der Vlies

      Wanneer je vertrouwen hebt, dan heb je een missie. Dan weet je hoe essentieel het is jouw waarde te delen met je klant. Dat is wat zichtbaar wordt.

      Antwoord
  6. Simona

    Bedankt voor deze lessen.
    Door het steeds opnieuw uit te voeren en jou werkwijze te implementeren komen de klanten echt vanzelf. Het wil niet zeggen dat je niets hoeft te doen, maar de juiste stappen te zetten. Zeer dankbaar dat je mij op het goede spoor zet.

    Liefs Simona

    Antwoord
    • Marielle van der Vlies

      Met alle liefde deel ik mijn lessen Simona. Ze blijken steeds weer opnieuw heel waardevol te zijn. Fijn dat ik ze ook met jou kan delen.
      Liefs,
      Marielle

      Antwoord
  7. Els

    Hoi Marielle, deze blog zou je als ondernemer zelf wekelijks moeten lezen. Geven van waarde is zo belangrijk en het geeft jezelf ook waarde terug omdat je iets geeft aan een ander. En geven is fijn en leuk. Bedankt voor de waardevolle blog

    Antwoord
  8. Femke

    Dank voor dit wederom verhelderende blog. Geven vind ik echt heel mooi en waardevol. Elk dag een stapje en doen wat voor mij werkt om dit vol te houden!

    Antwoord
    • Marielle van der Vlies

      Wat fijn om te lezen Femke. En door iedere dag een stapje te zetten, groei je iedere dag.

      Antwoord
  9. Marieke

    Het is goed om nog eens te lezen dat er geen ‘quick fix’ is. Consistent waarde blijven geven is een van de sleutels in het opbouwen van mijn prachtige bedrijf. Bedankt weer voor deze blog.

    Antwoord
    • Marielle van der Vlies

      Nee, de quick fix bestaat gewoon niet.
      Fijn dat ook zo waardevol is voor de opbouw van jouw bedrijf Marieke.

      Antwoord

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *