Hoe word je zichtbaar voor je Ideale Klant? 6 stappen naar zichtbaarheid

5 reacties

Zichtbaarheid begint bij jezelf zien, schreef ik eerder. Omdat zichtbaarheid voor je Ideale Klant pas echt effect heeft, als je het ziet bij jezelf. Pas dan kan je het ook aan anderen laten zien. Dan pas heeft het echt effect wat je allemaal onderneemt om zichtbaar te worden.

Wayne Dyer zegt daarover: “We kunnen alleen aan anderen weggeven wat we in onszelf hebben.”

Hoe laat jij jezelf aan je klant zien?

Veel ondernemers besteden veel tijd, aandacht en energie aan berichten plaatsen op social media. Zelfs met waardevolle berichten is het probleem vaak dat ze geen zichtbaarheid of klanten opleveren. Hoe fijn zou het zijn als je berichten wel gezien worden door de juiste mensen! Helemaal als deze mensen vervolgens contact met jou zoeken en je klanten worden.

6 stappen naar zichtbaarheid voor je Ideale Klant

Stap 1 – Kies je Ideale Klant

Als je zichtbaar wil zijn om klanten te werven, moet je eerst weten wie die klanten zijn. Kies daarom je Ideale Klant. Het is essentieel dat jij niet alleen weet wie deze persoon is, maar dat je haar ook echt kiest. Je Ideale Klant is een persoon met een echt leven. Die woont ergens, werkt, heeft een gezin, familie en vrienden en doet een sport – of juist niet. Je klant heeft problemen, verlangens en ambities. Je klant wil haar dromen waarmaken. Ken je haar niet, dan roep je maar wat in het wilde weg en blijf je onzichtbaar voor haar.

Stap 2 – Ontdek de wensen en behoeften van je Ideale Klant

Kijk in je netwerk of je mensen kent die aan het profiel voldoen van je Ideale Klant. Bel hen op en leg hen uit dat je komend jaar de kwaliteit van je dienstverlening wil verbeteren en dat je hen daarom graag wat vragen stelt. Vraag of ze daar tijd voor hebben. Stel hen vervolgens vragen. Jij kan wel bedenken wat je klant nodig heeft, maar het is veel beter als je klant het zelf aan jou vertelt. Maak notities of neem het gesprek op. Ontwikkel op basis hiervan je producten en diensten.

Stap 3 – Geef

Verkopen lukt pas als je Ideale Klant het vertrouwen heeft dat jij de expert bent die hem kan ondersteunen in het oplossen van de problemen die hij ervaart. Verkopen houdt in dat je een relatie opbouwt en dat begint bij het luisteren naar je klant en hem te geven wat hij nodig heeft. Schrijf hiervoor regelmatig blogartikelen op je website. Geef daarin antwoord op de vragen die je Ideale Klant jou stelt. Als je klant wil weten hoe hij van zijn acné afkomt, vertel je dat. Als een klant wil weten hoe zij meer winst moet maken, vertel je dat. Als een klant wil weten hoe hij een gelukkige relatie krijgt, vertel je dat. Eenvoudige, simpele lessen die je klant makkelijk kan toepassen.

Plaats je blog op je website. Gebruik social media om je Ideale Klant te attenderen op je waardevolle blog. Je website is daardoor de plek waar je Ideale Klant steeds weer terugkeert. Social media is alleen een tool om dat bij je Ideale Klant onder de aandacht te brengen.

Stap 4 – Breng continuïteit aan

Blijf geven. Het feit dat je regelmatig een blog publiceert op je website en trouw blijft aan de behoefte van je klant, bouwt dat vertrouwen op. Publiceer wekelijks, eens per twee weken of eens per maand. Kijk wat werkt en voer het uit. Anders word je vergeten en blijf je onzichtbaar. Je kan ieder blog in stukjes hakken en deze stukjes tekst gebruiken op je social media. Plaats er een afbeelding bij en vooral een link naar je blog. Gebruik bijvoorbeeld Hootsuite om je berichten klaar te zetten op social media. Kies hoe vaak je dat wil en voer het uit.

Doe het in elk geval regelmatig. Het heeft namelijk geen zin om 4 weken achter elkaar te bloggen en dan weer 3 maanden niet. Het heeft ook geen zin om een maand lang dagelijks aanwezig te zijn en dan weer 3 maanden niet. Kies een schema dat werkbaar voor je is en hou dit vol.

Stap 5 – Wees trouw aan jezelf

Deze stappen leveren niet onmiddellijk klanten op. Het is geen quick fix. Het zijn stappen die je keer op keer moet zetten en die alleen op lange termijn klanten opleveren.

Twijfel niet. Laat je niet leiden door je hunkering naar meer klanten. Blijf jezelf zien en blijf vertrouwen dat jij het juiste doet. Weet dat je daarmee zichtbaar bent voor je Ideale Klant. En vertrouw erop dat het uiteindelijk klanten oplevert, wat anderen ook zeggen. Eerst lijkt het misschien alsof niemand je ziet. Of dat andere ondernemers veel beter presteren. Laat dit los en blijf jezelf zien.

In het creëren van zichtbaarheid voor je Ideale Klant leer je veel over jezelf en je kwaliteiten als ondernemer, wanneer jij deze stappen blijft zetten. Je leert ook veel over de behoeften van je Ideale Klant en hoe jij voor haar van betekenis kan zijn. Door iedere dag een klein stapje te zetten, ontwikkel je een dienstverlening die onderscheidend is en van hoge kwaliteit. Je toont je kwaliteiten aan de wereld door online steeds dezelfde boodschap te brengen. Dat kan je alleen wanneer je trouw bent aan jezelf en weet wat je kan betekenen voor je klant. Want dát is de basis voor zichtbaarheid en duurzaam zakelijk succes.

Stap 6 – Verkoop veel en vaak

Wanneer jij stap 1 tot en met 5 iedere keer weer zet, gaat verkopen vanzelf. Het enige wat jij hoeft te doen, is enkele kwalitatief hoogwaardige diensten beschikbaar te hebben die aantrekkelijk zijn voor je klant. Diensten die exact aansluiten bij wat je klant van je nodig heeft.

Presenteer je diensten met trots. Twijfel niet of het wel goed genoeg is en vraag je niet af of ze er wel op zitten te wachten. Je klant is zelf verantwoordelijk om daar een weloverwogen keuze in te maken. Het is aan jou om iedere keer weer je Ideale Klant heel duidelijk te maken hoe waardevol jouw ondersteuning voor haar is. Want dat is wat je iedere keer weer doet: van waarde zijn.

Uitnodiging ondernemersdag Succes met je Bedrijf

Wil jij zichtbaarheid voor je Ideale Klant en meer aan hen verkopen? Dan nodig ik je uit je om aan te melden voor de ondernemersdag Succes met je Bedrijf. Dan leer ik je exact hoe je dat doet.

Meld je hier aan: Ondernemersdag Succes met je Bedrijf

Ik kijk ernaar uit je te ontmoeten. Tot dan!

Hartelijke groet,
Marielle

Uiteraard behandel ik jouw persoonlijke gegevens vertrouwelijk.
Ik verwijs je hiervoor naar de Privacy Verklaring.

5 Reacties

  1. Kit

    Mooi blog Marielle. Vertrouwen dat ik het juiste doe en daar mee zichtbaar ben voor mijn klant. Dat merk ik steeds meer. Mijn blogs worden beter gelezen en te verwoorden wat mijn klant nodig heeft. Gaaf blog!

    Antwoord
  2. Simona

    Bedankt voor deze lessen.
    Door het steeds opnieuw uit te voeren en jou werkwijze te implementeren komen de klanten echt vanzelf. Het wil niet zeggen dat je niets hoeft te doen, maar de juiste stappen te zetten. Zeer dankbaar dat je mij op het goede spoor zet.

    Liefs Simona

    Antwoord
  3. Els

    Hoi Marielle, deze blog zou je als ondernemer zelf wekelijks moeten lezen. Geven van waarde is zo belangrijk en het geeft jezelf ook waarde terug omdat je iets geeft aan een ander. En geven is fijn en leuk. Bedankt voor de waardevolle blog

    Antwoord
  4. Femke

    Dank voor dit wederom verhelderende blog. Geven vind ik echt heel mooi en waardevol. Elk dag een stapje en doen wat voor mij werkt om dit vol te houden! Ik kom zeker naar de ondernemersdag!

    Antwoord
  5. Marieke

    Het is goed om nog eens te lezen dat er geen ‘quick fix’ is. Consistent waarde blijven geven is een van de sleutels in het opbouwen van mijn prachtige bedrijf. Bedankt weer voor deze blog.

    Antwoord

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *