sb_et_cpt_li_post_layout Hoe laat je je bedrijf groeien? 4 tips om onkruid te wieden - Succes met je Bedrijf

Hoe laat je je bedrijf groeien? 4 tips om onkruid te wieden

doelen stellen, Focus, Implementatie | 8 reacties

De markt wordt overspoeld met ondernemers die hetzelfde doen als jij. Al jouw concurrenten lijken succesvolle ondernemers te zijn en het succes te bereiken dat jij ambieert. Ondernemers met dezelfde doelgroep en dezelfde expertise. Maar jou lukt het niet. Waarom?

Waarom lukt het jou niet?

Het lukt jou niet omdat de groei van je bedrijf wordt overschaduwd door onkruid.

Je vind bijvoorbeeld dat je aanwezig moet zijn op Facebook, omdat dat zichtbaarheid oplevert. Iedereen is tegenwoordig op Facebook, je leest er doorlopend succesverhalen. Je moet dagelijks berichten plaatsen en Facebook lives doen. En natuurlijk heb je ook nog een Instagramaccount erbij met mooie foto’s.

Je vind dat je webinars moet volgen om te leren hoe je marketing en sales doet. Je wordt nu al moe van alle webinars die je zelf moet geven, funnels die je moet bouwen en video’s die je moet opnemen.

Je past je prijzen aan, want anderen vinden dat je te duur bent. Je volgt alleen maar gratis lessen, want je moet immers eerst geld verdienen voordat je geld kan uitgeven aan een dure opleiding.

Onkruid-gedachten

Zo ben je doorlopend bezig met de mening van anderen. Wat zouden anderen ervan vinden dat je al zolang bezig bent? En nóg verdien je zo weinig.

Dit zijn zomaar wat gedachten die de zaadjes overschaduwen die jij hebt geplant. Die gedachten zijn allemaal onkruid.

En uiteindelijk word je er onzeker van. Ben je wel goed genoeg? Doe je er wel goed aan? Je onkruid blijft woekeren waardoor twijfel de overhand neemt. Wordt het niet tijd om gewoon weer een baan te gaan zoeken?

Niemand koopt van een twijfelaar

En dat is precies de reden dat het niet lukt. Waarom zouden mensen van je kopen als jij zelf al twijfelt?

Jij begon je bedrijf omdat je iets wil betekenen voor je klant. Je weet dat jij je klant heel goed kan helpen met jouw kennis en talenten. Maar als jij al twijfelt, waarom zou je klant dan zeker weten dat jij degene bent die kan helpen?

Je klant wil geen middelmatigheid; je klant wil meesterschap.

Met je bedrijf heb jij een zaadje geplant. Wil je dit zaadje laten groeien, dan moet je het water geven, verpotten en steeds meer ruimte geven om de wortels te laten groeien. Op enig moment ontstaat er een mooi, groen blaadje dat uitgroeit tot een prachtig en succesvol bedrijf. Het kan best lang duren voordat er vanuit dit zaadje een succesvol bedrijf ontstaat.

Focus op je plant

Als jij je onkruid laat voortwoekeren, gaat je plant dood en kan je inderdaad die baan gaan zoeken. Ga dus onkruid wieden. Zorg dat je plant de ruimte krijgt zich te ontwikkelen tot een mooie, groene, grote plant. Dat betekent dat je afscheid neemt van onkruid en focust op de groei van je plant. Dat is de enige manier om meesterschap te ontwikkelen.

Focus je op de kwaliteit van je werk. Zorg dat je jezelf ontwikkelt zodat je kan zeggen dat je verschrikkelijk goed bent in wat je doet.  Zorg dat je uitermate goed werk levert en dat je werkelijk betekenis geeft aan het leven van je klant. Dat is waar jouw succes zit, En je klanten geven dat weer door aan hun relaties.

Welke 4 dingen kun jij doen om je plant te laten groeien?

  1. Maak keuzes en hou daaraan vast.
  2. Vraag feedback.
  3. Toon leiderschap.
  4. Ontwikkel meesterschap.

Maak keuzes en hou daaraan vast.

Kies de klant die je wil helpen en ga in gesprek met deze persoon. Wat heeft je klant nodig? Ga het leveren en blijft dit doen. Lever net zolang totdat je klant tevreden is en de resultaten heeft die hij verlangt. Ontwikkel op deze manier kwalitatief hoogwaardige diensten en blijf die leveren.

Wijk hier de komende jaren niet vanaf. Je plant heeft minimaal 10.000 uren nodig om tot een volwassen plant uit te groeien. Voorkom dat je na 500 uur afhaakt en weer opnieuw moet beginnen met zaadjes. Dat kost dus discipline en doorzettingsvermogen.

Vraag feedback.

Zoek mensen om je heen die je feedback geven. Organiseer een team van mensen die je wijzen op je fouten. Zoek mensen die het beter weten, die je behulpzaam willen zijn en die je wijzen op je blinde vlekken.

Neem een coach die je een schop onder je kont geeft. Iemand je wijst op je onbewuste gedrag en je belabberde communicatie. Die je stimuleert meesterschap te ontwikkelen en je onkruid te blijven wieden. Die je houdt aan de keuzes die je hebt gemaakt.

Toon leiderschap.

Neem je verantwoordelijkheid. Twijfel is killing, neem daar dus afscheid van. Als jij bezig bent met je twijfel, dan ben je bezig met jezelf.

Kijk naar het grote geheel. Jouw plant staat niet op zichzelf. Het is onderdeel van een geheel. Dat betekent dat het niet om jou als ondernemer gaat, niet om je klant, maar om de betekenis die je klant aan deze wereld wil geven. Dus de functie van je bedrijf is veel groter dan je bedrijf in leven houden. Wat is jouw rol in deze wereld?

Ontwikkel meesterschap.

Als jij focust op jouw meesterschap, bestaat het onkruid niet meer. Facebook kan dienend zijn, net als andere socialmediakanalen, maar het staat nooit op zichzelf. Als je focust op meesterschap, leer je lessen over marketing en sales. Je leert verstandig om te gaan met geld en bouwt aan je vermogen. Je doet de benodigde investeringen en je ervaart geen problemen in het kiezen van de juiste strategieën om zichtbaar te zijn. Je bedrijf groeit uit tot een mooie, groene plant, die bescherming biedt aan jou en aan al je relaties, privé en op het werk.

Wil jij meesterschap ontwikkelen? Kom dan naar mijn masterclass Succesvol Ondernemerschap.

Meld je hier direct aan: Masterclass Succesvol Ondernemerschap

Ik werk met kleine groepen, omdat ik graag persoonlijke aandacht wil geven aan de deelnemers. Boek jouw stoel daarom direct. Het zou zonde zijn als je deze masterclass mist.

Ik kijk ernaar uit je te zien op de masterclass.

Hartelijke groet,
Marielle

Uiteraard behandel ik jouw persoonlijke gegevens vertrouwelijk.
Ik verwijs je hiervoor naar de Privacy Verklaring.

8 Reacties

  1. Barbara

    Mooi metafoor Marielle. En heel herkenbaar. Ik ben mijn uren aan het maken en mijn bedrijf én ik groeien door tot die mooie plant. Dank je voor de inspiratie.

    Liefs, Barbara

    Antwoord
    • Marielle van der Vlies

      Heel graag gedaan Barbara, fijn om te lezen en deze groei van dichtbij mee te maken.

      Antwoord
  2. Joycet Reinders

    Ontwikkel een Marketing Meesterwerk is wat ik nu leer. Dat wil zeggen, één product waar je je aanbod omheen creëert. Met één product kun je zoveel diensten ontwikkelen waar je klant zoveel mee kan. Met één product kun je continuïteit bieden en dat is waar ondernemerschap over gaat. tuurlijk je mag onderuit gaan, dat doen we allemaal. Als je maar weer opstaat en doorgaat want de je klant wacht op jou. Die mág je niet in de steek laten. Dat ben je een hem verplicht en aan jezelf. Dank voor dit mooie blog over onkruid wieden.

    Antwoord
    • Marielle van der Vlies

      Heel graag gedaan Joycet, jij dank voor je reactie.

      Antwoord
  3. Kit

    Hoi Marielle, ruimte geven om de wortels te laten groeien. Ruimte in je hoofd door afscheid te nemen van twijfel. En letterlijk ruimte nemen. Bedrijfszaken er niet een beetje erbij doen. Maar met een gedegen planning, doelen en een visie de wortelen laten groeien. Plus het vooral niet opgeven. Ik zit er midden in en zie steeds meer dat de weg is die ik te gaan heb.

    Antwoord
    • Marielle van der Vlies

      Het is een mooie weg Kit die je gaat.

      Antwoord
  4. Marie-José

    Mooi beschreven Marielle. Twijfel en onzekerheid zijn inderdaad killing voor je bedrijf. Vertrouwen in wat je doet, op wat je doet. Fouten? Wat zijn fouten? Allemaal manieren die je ontdekt hoe je het beter niet kunt doen en die jou leiden naar hoe je de boel wel het beste aanpakt. O en jouw Masterclass is zéker een aanrader!

    Antwoord
    • Marielle van der Vlies

      Allemaal loslaten he Marie-José? 🙂

      En de Masterclass is zeker een aanrader!

      Antwoord

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *