13 fouten die je niet moet maken.

2 reacties

Deze fouten kosten je klauwen met geld, tijd en energie. En als je er niets aan doet, dan kosten ze je ook bijna je business. Door deze fouten  lukt het je elke keer niet om genoeg omzet te maken.

Maar ik heb ze wel allemaal gemaakt en ik heb er ongelofelijk veel van geleerd. Daar zijn fouten namelijk voor: om van te leren. Het makkelijkste voor jou is dat jij van mijn fouten leert. Dit zijn de 13 belangrijkste.

1. Laat een logo ontwikkelen.

De meeste ondernemers gaan naar de Kamer van Koophandel, laten vervolgens als eerste een logo maken en daarna een website. En dan maar hopen op klanten die niet komen. Maar een logo kost veel geld en draagt niet bij aan je omzet. Zorg eerst dat je goede omzet maakt en ga daarna geld uitgeven aan een logo.  Of niet.

2. Koop een dure website en ga eindeloos prutsen om hem mooi te maken.

Ik heb maanden aan mijn eerste website gewerkt en er verschrikkelijk veel geld voor betaald. Het was dan ook een prachtige website. Nu heb ik een simpele en goedkope website, waar ik veel minder werk aan heb en hij levert me dagelijks klanten op. Geef maximaal 1000 euro uit aan een site. Zorg dat je website je geld oplevert. Pas als je geld verdient, kan je geld uitgeven aan duurdere sites.  Of niet.

3. Ga aan iedereen verkopen.

Als je tegen iedereen roept, hoort niemand je. Klanten willen graag speciaal zijn en ze zoeken een expert. Kies daarom een doelgroep, praat exclusief tegen hen op je website en bied je producten en diensten alleen aan deze groep aan.

4. Word verliefd op je eigen producten en diensten.

Je vindt je eigen producten en diensten geweldig, maar niemand koopt ze. Want het gaat ook niet om jou, het gaat om je doelgroep. Zoek daarom contact met je doelgroep en vraag hen wat hun problemen en frustraties zijn. Want daar kan jij ze bij helpen. Op basis hiervan ontwikkel je je producten en diensten. En niet andersom.

5. Praat over jezelf.

Jij bent alleen interessant voor je doelgroep als jij hen kunt helpen. Praat daarom vooral over de problemen van je klant en geef tips hoe zij die op kunnen lossen.

6. Focus op verkopen.

Mensen prikken dwars door verkooppraatjes heen. Zo lang ze je niet kennen, zullen ze niets van je kopen. Zorg dat ze je eerst kennen en dan vertrouwen. Dat doe je dus niet door over jezelf te praten, maar begin steeds bij je doelgroep. Deel de kennis waarmee je hen kunt helpen in je blog, mails en video’s. Creëer hier vertrouwen mee en ga dan pas verkopen.

7. Werk zonder duidelijke doelen.

Het is natuurlijk heerlijk als je helemaal in de flow zit, maar je hebt wel een business. Bepaal dus hoeveel geld je wil verdienen en  hoeveel klanten je hiervoor nodig hebt. Zet vervolgens iedere dag een stap die bijdraagt aan deze doelen. Heb je je doelen niet helder, dan werk je misschien wel heel hard, maar zonder resultaat.

8. Doe alles wat gratis is.

Het is fijn dat er gratis trainingen, webinars en challenges beschikbaar zijn, want je leert er een hoop van. Maar als jij alles gratis wil, krijg je klanten die ook alles gratis willen. Dat levert dus geen geld op. Investeer in training en coaching, zodat je je kennis echt vergroot en verder komt dan de standaardtrucs van de gratis trainingen. Alleen dan krijg je betalende klanten.

9. Geef al je geld uit.

Je eerst verdiende geld als ondernemer geef je gemakkelijk uit. Je moet toch alles vieren? Vooruit, een bos bloemen voor je eerste betaalde klus mag. Maar investeer verder je geld alleen in zaken die geld opleveren. Zorg ook dat je van iedere euro die je verdient minimaal 10% weg zet om te sparen. Zo groeit je vermogen.

10. Zoek je klanten op Facebook.

Je kan uren op Facebook rondsurfen en gezellig met iedereen kletsen, maar daaraan verdient vooral Facebook een heleboel. Jij raakt er vooral heel veel tijd aan kwijt. Gebruik Facebook alleen om je klanten naar je site te sturen. Bijvoorbeeld met een aantal advertenties. Zorg dat je klanten op je site komen en vervolgens op je mailinglijst.

11. Doe alles zelf.

Investeer in een goede administratief medewerker. Zorg dat je mensen om je heen verzamelt die je helpen, zonder dat ze er meteen de hoofdprijs voor vragen.

12. Blijf twijfelen.

Je kunt het jezelf heel moeilijk maken: ben ik wel goed genoeg, is dit wel de juiste aanpak, kan die kleur groen niet nog een klein beetje zachter?

Twijfel, en de stress die daarmee gepaard gaat, zijn killing voor je business. Laat ze los. Vind een coach die je helpt afscheid te nemen van je twijfel en geloof in jezelf.

13. Wil alles perfect doen.

Het kan altijd beter. Maar perfectionisme is even killing als twijfel. Beide zorgen ervoor dat je geen stap verder komt. Blijf in actie, blijf werken aan het bereiken van je doelen en gaandeweg maak je de dingen perfect. Maar ga eerst geld verdienen.

Wat is jouw grootste fout?

Het komt erop neer dat je omzet laat liggen als je deze fouten maakt. Daarom zijn ze duur. Stop er dus zo snel mogelijk mee.

Wees niet bang, iedereen maakt fouten. Deel jouw grootste fout hieronder in het reactieveld. Laat dan ook weten wat je eraan hebt gedaan.

Wat heb ik eraan gedaan?

Ik heb al deze fouten gemaakt en ik heb er ontzettend veel van geleerd. Daarom heb ik mijn jaarprogramma Succes met je Bedrijf ontwikkeld. Het is mijn passie om mijn kennis met je te delen, zodat jouw business gaat floreren. Dat is mijn bijdrage om de wereld een stukje mooier te maken.

Het jaarprogramma Succes met je Bedrijf is een supergaaf programma voor ambitieuze ondernemers die ook een bijdrage willen leven aan een betere wereld. Ondernemers die lekker willen knallen. Iedere dag weer. Ik leer je in een jaar tijd alles wat je nodig hebt om je business goed op poten te krijgen, leuke klanten te krijgen en goede omzet.

Klik hier voor alle informatie en om je direct op te geven: Jaarprogramma Succes met je Bedrijf.

Ik kijk ernaar uit je terug te zien in mijn programma!

Make it a HAPPY day!
Marielle

 

2 Reacties

  1. Sandra

    Te weinig vakkundig personeel inzetten is dodend.

    Antwoord
  2. Mirjam

    Nuttige en tips en soms herkenbaar. Ik stond voor iedereen klaar, maar merkte op een gegeven moment dat ik vaak voor dezelfde soort klussen werd gevraagd. Daar richt ik mij nu op. Op dit moment ben ik zelfs bezig met een aangepaste logo en bedrijfsnaam. In het begin volgde ik alleen gratis cursussen en webinars, maar dat wissel ik nu af.

    Antwoord

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *