Zorg jij wel goed voor je klant?

23 reacties

Hoe goed zorg jij voor je klant?Vorige weken vertelde ik je hoe jij bepaalt wie jou klant is en waarom het belangrijk te kiezen is voor een ideale klant, jouw VIP. Neem van mij aan: hoe duidelijker jij kiest voor jouw klanten, hoe sneller ze naar jou toekomen. En o ja, hier hoef je echt geen uitgebreid onderzoek voor te doen of maanden over te piekeren, dit kan binnen een uur. Jij KIEST! Het bepalen van de ideale doelgroep komt trouwens ook uitgebreid aan bod tijdens mijn training I Love My Systems.

Wanneer je weet wie je doelgroep is en je weet wie je VIP’s zijn dan heb je als ondernemer een belangrijke taak. Zorg voor je klant, maak ze gelukkig, ga van ze houden, zorg ervoor dat jij WAARDEvol bent voor jouw klant. Als jij echt om je klant geeft, bouw je een stevige basis voor een langdurige klantrelatie.

Om dit werkelijk te kunnen doen, is het belangrijk dat jij VRAAGT aan je klant wat zijn wensen en behoeften zijn. Wat heeft jouw klant echt nodig. Het is vrij eenvoudig om hier achter te komen… VRAAG het ze!

Weet je waarom?

  • Jouw klant is hier harstikke blij mee, want er zijn maar weinig ondernemers die werkelijk geïnteresseerd zijn in de behoeften van jouw klant. Jij hebt bij voorbaat een streepje voor en je bouwt hiermee een stevige fundering voor een langdurige klantrelatie.
  • Als jij weet wat je klant nodig heeft, wat je klant wilt en waar hij echt behoefte aan heeft, ontwikkel je op basis daarvan je product.
  • Als jij weet waar jouw klant behoefte aan heeft en je levert dit vervolgens ook, is jouw klant ook veel sneller geneigd van jou te kopen.
  • Als jij precies levert wat jouw klant nodig heeft, je klant voor eeuwig je klant blijft.
  • Je klant gaat je aanbevelen bij anderen, want ze vinden je namelijk geweldig.
  • Jij voelt veel meer voldoening als ondernemer, omdat je werkelijk iets betekent voor je klant. Je lost echt een probleem op.

Er zijn verschillende manier waarop je de behoefte van je klant inventariseert. Dit zijn mijn favorieten:

inventariseer behoefte van je klant1 op 1 gesprekken

Hier kan je echt diep ingaan op je vragen, doorvragen en nog eens doorvragen. Dit is echt de beste, maar ook meest tijdrovende manier om informatie te krijgen van je klant. Je kan dit live doen (onder het genot van een koffie/lunch/diner), telefonisch, per skype. Genoeg opties.

Mail

Stuur een mail naar je klant met je vragen. Je kan bijvoorbeeld deze tekst gebruiken: ik ben bezig met een onderzoek naar (nu noem je jouw onderwerp) en ik zou het ook heel fijn vinden jouw mening te horen. Of meer persoonlijk: om mijn huidige (noem je diensten/producten/onderwerpen) voor jou als klant te verbeteren vind ik het heel fijn jouw mening hierover te horen. Ik heb daarom een aantal vragen voor je.

Enquête

Stuur je klant een enquete met alle vragen die je hem wilt stellen. Je kan hier bijvoorbeeld surveymonkey.com voor gebruiken of de enquêtetool van google. Het voordeel is dat je het automatiseert en het daardoor veel makkelijk in gebruik is, zowel voor jou als voor je klant.

Blog

Je kan vragen stellen in je blog. Bijkomend voordeel is dat een blog waar reacties op komen en waar gediscussieerd wordt, veel waardevoller zijn als blogs waar dat niet gebeurd. Omdat je ook van de reacties van anderen veel kan leren. Daarom vraag ik ook altijd om reacties van mijn lezers, omdat het WAARDE heeft.

Goed, nu is het jouw beurt. Ik ben heel benieuwd wat jij graag zou willen weten van je klant. Welke vragen zou jij je klant stellen? Laat het weten in het reactieveld en ontvang een mooi CADEAU!

Als dank voor het reageren op mijn blog ontvang je van mij alle vragen die je aan je klant kan stellen. Om zo een compleet beeld te krijgen van de behoefte van je klant. EN ik geef je mijn geheim HOE je er voor kunt zorgen dat je van zoveel mogelijk mensen uit je doelgroep antwoord ontvangt.

Ik kijk uit naar je reactie!

Make it a HAPPY day!
Marielle

PS er is trouwens een geweldige film die gaat over dit onderwerp. Kinky Boots. Dus bekijk deze film! Klik HIER voor de trailer.

23 Reacties

  1. mazeinstra

    Soms moet je iets een (flink) aantal keren lezen om pas echt te begrijpen wat er staat, maar volgens mij is het kwartje bij mij nu eindelijk gevallen: gewoon VRAGEN waaraan mijn klant behoefte heeft! Niks ongepasts aan, toch? Tot nu toe zat ik nog vooral in de “probleemoplossende” modus, maar de meeste pianoleerlingen en koorleden zijn hier helemaal niet mee bezig, die willen gewoon lekker muziek maken. Daarover kan ik natuurlijk ook prima doorvragen: wat (denk je) heb je daarvoor nodig?

    Antwoord
    • Marielle Meijer

      Juist ja, gewoon vragen. Jij bent mijn klant, jij valt in mijn doelgroep en ik vraag jou: wat is jou grootste uitdaging als ondernemer? En ik beloof jou vervolgens dit op te lossen. Dat is het.

      De vraag is: WIE staat centraal in je onderneming. Jij je klant? Als je je klant centraal stelt is de behoefte van je klant ALTIJD het uitgangspunt.

      Antwoord
  2. Anne Buiskool

    Hallo Marielle
    De Enquête die ik uitgezet heb levert hele mooie input voor het verbeteren van mijn diensten aan ouders die met een scheiding te maken hebben. Ik krijg legio blogonderwerpen, nieuwe inzichten en…een betere relatie met mijn doelgroep en mijn specifieke klanten.
    Het zijn 37 waardevolle open vragen geworden die zowel voor de klant als voor de reeds gescheiden ouder van waarde zijn.
    Zodra mensen in de gaten hebben dat ze met het invullen van de enquête ook andere mensen kunnen helpen om niet in dezelfde valkuilen te stappen is er een grotere bereidheid om de enquête in te vullen.
    Naast de gratis 100 tips op http://www.goedgescheidenouders.nl dus een waardevol document.
    Wie mee wil doen, laat het me weten, dan stuur hem via de mail.

    Antwoord
  3. tinekehuizengaimagostylist

    Dank je wel Marielle voor dit fijne blog.
    Het filmpje gaf een lach op mijn gezicht!
    Ik ben erg benieuwd naar je vragen om te stellen. Ik wil heel goed voor mijn klant zorgen.
    Verder kom ik er nog niet helemaal uit om mijn doelgroep te beschrijven.
    Ik ben benieuwd naar je reactie!
    Zichtbare groet, Tineke Huizeng

    Antwoord
  4. Robert Scheerder

    Hoi Marielle,

    Zoals je weet, ben ik gisteren onder jouw bezielende begeleiding geswitcht van doelgroep, omdat ik niet in mijn passie zat. Mijn doelgroep zijn innovatieve ondernemers in duurzaamheid, die meer klanten, meer impact en meer omzet willen. Wat ik veel zie is dat zij aanbodgedreven werken. Ik wil ze o.a. de volgende vragen stellen:
    – wie is jouw doelgroep?
    – welke pijn los jij op voor jouw doelgroep?
    – wat zijn jouw drie grootste frustraties in het bereiken van meer klanten, meer impact en meer omzet?
    – noem 10 dingen die je bij jezelf of vanuit je omgeving toelaat, die jou belemmeren in het bereiken van jouw doel?

    Uit ervaring weet ik dat jouw vragenlijsten zeer nuttig zijn, dus stuur ze maar door 😉 #implementeren

    Met hartelijke groet,
    Robert

    Antwoord
    • Marielle Meijer

      Hi Robert, dat zijn hele goede vragen die je gaat stellen aan je nieuwe doelgroep! Waar ik nog wel benieuwd naar ben Robert, is wat je precies verstaat onder innovatief en duurzaamheid. Deze begrippen zou je nog iets verder kunnen uitwerken.

      Ik kijk er naar uit met je samen te werken de komende weken Robert!

      Hartelijke groet,
      Marielle

      Antwoord
      • Robert Scheerder

        Hoi Marielle,

        Dat vraag ik mezelf ook nog af, dus dat ga ik aanscherpen in de stap doelgroep en ideale klant bepalen.

        Groet,
        Robert

        Antwoord
  5. suzanne trieling

    Hoi Marielle!
    Ik heb al een tijdje een survey klaar liggen, maar nog steeds niet openbaar gemaakt. Het wordt tijd dat ik er ets mee ga doen. Dus bedankt voor je blog en dat je me eraan herinnert om in actie te komen:)
    Wat ik horeca ondernemers wil vragen is of ze liever verse bloemen of zijden bloemen in hun bedrijf willen hebben staan? En waarom? Wat ze denken nodig te hebben om meer sfeer te creëren in hun bedrijf? ( misschien een open deur?) Waar lopen ze tegen aan met de huidige bloemdecoraties? Meer suggesties zij welkom.

    Groetjes,
    Suzanne

    Antwoord
    • Marielle Meijer

      Hi Suzanne,

      Dank je voor je waardevolle reactie Suzanne! Dat zijn inderdaad relevante vragen voor jouw klanten! Je ontvangt mijn vragenlijst en dat geeft je vast nog meer inspiratie.

      Hartelijke groet,
      Marielle

      Antwoord
    • mazeinstra

      Hallo Suzanne,
      Wat een lekker concrete vragen heb je! Ik heb een goede kennis die horeca ondernemers adviseert over inrichting en dergelijke. Wat is je website-of blogadres, dan stuur ik het wel even aan haar door.

      Antwoord
  6. Monique

    DIt blog kwam op het juiste moment, Marielle, dank je wel daarvoor!

    Ik ben nu bezig met het opstellen van de vragen die ik aan mijn klanten wil stellen. Als Personal Empower Assistant wil ik graag weten:
    1. welke frustraties ondernemers hebben als het gaat om het creëren van meer vrije tijd
    2. wat ze denken nodig te hebben om meer vrije tijd te creëren
    3. welke doelen ze dit jaar willen bereiken, als ze hiervoor meer tijd zouden hebben

    Ik ben heel benieuwd of dit in lijn is met jouw vragen. In ieder geval bedankt voor het delen van je kennis en je inspirerende blogs.

    Groetjes,
    Monique

    Antwoord
    • Marielle Meijer

      Wat een mooie vragen Monique! Je gaat hiermee vast heel veel waardevolle informatie krijgen van je klanten!

      Antwoord
  7. Delphine

    Hoi Marielle,
    ik wil heel graag weten wat het eerste is waar gescheiden moeders aan dachten eens ze besloten op hun leven terug op te bouwen, wat ze vervolgens deden en waar ze advies gingen zoeken. Vonden ze daar wat ze zochten? Wat voor advies zochten ze precies?

    Groeten,
    Delphine

    Antwoord
    • Marielle Meijer

      Dank je voor je waardevolle reactie. Mooie vragen Delphine! Ik ben heel benieuwd of je van jouw doelgroep ook de antwoorden krijgt waar je vervolgens dan je diensten/producten mee kan bouwen?

      Vragen die je ook nog zou kunnen stellen zijn bijvoorbeeld: welke frustraties hebben ze op het gebied van (jouw onderwerp), waar zijn ze juist tevreden over of wat denken ze nodig te hebben om binnen zoveel tijd weer gelukkig te worden. Je ontvangt in ieder geval mijn vragenlijst en ik ben benieuwd naar de antwoorden van je doelgroep!

      Hartelijke groet,
      Marielle

      Antwoord
      • Delphine

        Heel erg bedankt voor jouw feedback Marielle, hier kan ik heel wat verder mee! Ik ga nu een enquête maken en ze uitsturen.

        Antwoord
    • mazeinstra

      Hoi Delphine,
      Ik ben erg benieuwd hoe jij je vragen stelt. Zo’n persoonlijke vraag stellen over een dergelijk gevoelig onderwerp is een vak apart, zeker als je elkaar nog niet kent. Ik zou van mijn doelgroep heel graag willen weten, wat muziek maken in hun leven betekent, welke toegevoegde waarde het heeft voor hun zijn. Omdat ik nogal huiverig ben dat mijn vraagstelling en toon misschien ongepast zijn, durf ik een enquête nog niet eens aan.

      Antwoord
  8. Arnoud Kas

    Allereerst complimenten voor je aanpak. Super!

    Onlangs heb ik mijn nieuwe website toptroubadours.nl gelanceerd.
    Aan mijn klanten heb ik het volgende gevraagd:
    1. Wat vind je goed aan deze site?
    2. Welke 3 punten zouden wat jou betreft anders moeten?
    Bijvoorbeeld: Tekst, Foto’s, Filmpjes? Zijn er dingen die je mist op de website?
    3. Zou je op basis van de informatie die hier staat een troubadour willen boeken? of heb je meer info nodig?
    4. Zou je deze website aanbevelen aan anderen? Zo nee, wat is hier dan voor nodig.

    De eerste feedback heb ik al binnen op: http://poptroubadour.nl/?p=3551

    Succes Arnoud

    Antwoord
    • Marielle Meijer

      Dank je Arnoud voor je waardevolle reactie en voor je mooie compliment! Leuk ook dat je zo trouw op mijn blogs reageert!

      En wat een goede vragen heb je gesteld aan je klanten en ik zie ook dat je hele goede feedback hebt ontvangen. Je ontvangt van mij mijn vragen, ik ben benieuwd welke inspiratie je dat geeft!

      Hartelijke groet,
      Marielle

      Antwoord

Trackbacks/Pingbacks

  1. 6 Tips Om Meer Klanten Te Krijgen | Marielle Meijer - […] Zorg dan heel goed voor je prospect, niet zomaar een beetje, nee ECHT in de watten leggen. […]
  2. Jouw goedkoopste marketingtool | Marielle Meijer - […] 1: kies je doelgroep Stap 2: bepaal je ideale klant Stap 3: inventariseer de behoeften Stap 4: lever dit…
  3. Hoe win je het vertrouwen van je klant | Marielle Meijer - […] Waarom je goed voor je klant moet zorgen […]

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *