Wil je iedereen helpen? 7 magische waarden voor focus

12 reacties

Wat wil je liever, een hobby of een bedrijf? Een hobby kost geld en levert niets op. Als jij dat wil, raad ik je aan om iedereen te helpen.

Dat kost je namelijk al je tijd, energie en geld en het levert je niets op. Je bent dan onzichtbaar, onaantrekkelijk en je hebt geen structuur. Je diensten zijn gewoontjes in plaats van onderscheidend, waardoor verkopen niet lukt.

Durf je niet te kiezen?

Ondernemers in mijn praktijk hebben vaak moeite om hun ideale klant te kiezen. Ze durven het niet, willen het niet en begrijpen het niet. Niet je ideale klant kiezen betekent dat je druk bent met je eigen issues, in plaats van met de ondersteuning en de betekenis die je kan geven aan je klant. En wanneer jij niet kiest, kiezen anderen ook niet voor jou. Dan kies je dus voor een hobby in plaats van voor een bedrijf.

Ik ga ervanuit dat je dit leest omdat je graag klanten wil. Stop dan met iedereen helpen. Ik geef je 7 magische waarden om wél voor je ideale klant te kiezen.

1. Het geeft duidelijkheid

Door in gesprek te gaan met je ideale klanten, leer je hen kennen. Je ontdekt wat hun problemen zijn, wat de uitdagingen zijn die ze tegenkomen in hun leven en wat hun ambities zijn. Op basis daarvan ontwikkel jij je producten en diensten en schrijf je de teksten voor je website.

2. Het geeft focus

Omdat je duidelijkheid hebt, heb je focus. Je weet wat je nodig hebt om je klanten te ondersteunen. Andere acties zijn niet meer nodig. Actielijsten worden overbodig. De actie die nodig is, ontvouwt zich namelijk vanzelf. Dat geeft ook rust en ruimte in je agenda.

3. Het maakt je zichtbaar

Je drijfveer om iets voor je klant te betekenen maakt je zichtbaar. Zichtbaarheid krijg je niet door zoveel mogelijk aanwezig te zijn op social media. Je wordt zichtbaar als je zoveel mogelijk van betekenis bent voor je ideale klant.

4. Het geeft energie

In plaats van dat je werk energie kost, levert het energie op als je voor je ideale klant kiest. Hoe fijn is het als jouw klant mooie resultaten haalt? Daar word je toch gewoon superblij van! Het plezier dat je hieruit haalt, maakt het ondernemerschap ontzettend leuk. En het geeft je energie om nog meer mensen te helpen en van nog grotere betekenis te zijn.

5. Je ontwikkelt meesterschap

Omdat je jouw ideale klanten steeds beter leert kennen en levert wat ze nodig hebben, word je steeds beter in wat je doet. Je levert kwaliteit, omdat je steeds in gesprek blijft. Daardoor ontwikkel je je steeds verder. Het stelt je in staat een businessmodel te ontwikkelen dat voor jou werkt, in plaats van dat jij werkt voor je business. Je ontwikkelt meesterschap en je bedrijf groeit uit tot een volwassen bedrijf.

6. Je onderscheidt je van anderen

Doordat je kwaliteit levert, onderscheid je je van anderen. Je ideale klanten komen bij jou omdat je naar hen luistert. Omdat je heel goed in staat bent hen te ondersteunen bij de problemen die ze ervaren. Wat andere ondernemers doen is niet relevant. Je onderscheidt je namelijk van hen, door te doen wat jij doet voor je klanten. Je hulp heeft werkelijk impact op het leven van je klanten en je klanten halen resultaat.

7. Je krijgt er klanten van

Jouw kwaliteiten, de zorg en aandacht die je hebt voor je klanten, de kwaliteit van je producten en diensten en de resultaten van je klanten zorgen ervoor dat je klanten krijgt. Daarmee verdien je geld en je bedrijf groeit. Mensen kiezen voor jou om die reden.

Wie is dan die ideale klant?

Je ideale klant is de persoon waar jij graag mee werkt en waar je een relatie mee op wil bouwen. Het is een persoon waar je wat voor wil betekenen. Jouw talenten hebben je ideale klant veel te bieden. Het is iemand die een echt leven heeft. Die persoon ervaart problemen die opgelost moeten worden, anders worden ze alleen maar groter.

Dat zijn precies de problemen waar jij je ideale klant in kan steunen. Omdat jij lessen hebt geleerd die je klant nog moet leren. Omdat jij die kennis en ervaring hebt die nodig is om diens problemen het hoofd te bieden.

Je klanten zijn gecommitteerd en bereid om zich open te stellen. Ze nemen verantwoordelijkheid voor zichzelf en hun problemen. Ze zijn bereid om werkelijk actie te ondernemen, om problemen op te lossen. Je klanten zijn bereid om tijd, energie en geld in zichzelf te steken. Ze passen jouw lessen werkelijk toe en kunnen die daarmee ook weer doorgeven aan anderen.

Kies en word gekozen

De groei van je bedrijf begint dus bij jou. Bij de keuzes die jij maakt en de acties die daaruit voortvloeien. Maak dus wel de goede keus. En realiseer je goed, dat jouw keuzes altijd consequenties hebben. Kies jij je ideale klanten, dan kiezen ze ook voor jou. Kies jij niet, dan word je ook niet gekozen.

Business Succes Sessie

Wil jij de volgende stap zetten in je ondernemerschap? Wil je ontdekken welke waarde je te bieden hebt aan je ideale klanten en hoe zij betalende klanten worden?

Boek dan nu je Business Succes Sessie. Daar krijg je inzicht in de belangrijkste stappen om je investering werkelijk terug te verdienen.

Boek hier direct een afspraak in mijn agenda: Business Succes Sessie.

Ik kijk ernaar uit om je dan te zien.

Hartelijke groet,
Marielle

Uiteraard behandel ik jouw persoonlijke gegevens vertrouwelijk.
Ik verwijs je hiervoor naar de Privacy Verklaring.

12 Reacties

  1. Simone

    Hoi Marielle,

    Dank voor je blog waarin je beschrijft hoe belangrijk focus is.
    Ik kan daar nog in leren.

    Antwoord
    • Marielle van der Vlies

      We leren allemaal iedere dag.. 😉

      Antwoord
  2. Veron Goemans

    Mooi blog Marielle en oh zo waar die punten.
    Je ideale klant goed kennen en waarde bieden, is het fundament van je bedrijf.

    Antwoord
    • Marielle van der Vlies

      Precies Veron

      Antwoord
  3. Marieke

    Hier ga ik de komende tijd een mooie stap in zetten! Dank je voor je blog.

    Antwoord
    • Marielle van der Vlies

      Fijn Marieke, veel succes met het zetten van jouw mooie stap!

      Antwoord
  4. Simona

    Hai Marielle,

    Mooi want alle 7 punten zijn zo cruciaal en ondervind ik elke dag in mijn onderneming. Dankzij de tips die ik van je geleerd heb weet ik dat ik mezelf kan zijn en inderdaad mijn doelgroep zelf uitkies. En klanten mij uitkiezen om wie ik ben. Dit was de grootste les die ik heb geleerd. Het vertrouwen in jezelf geeft zoveel rust in je leven, want je weet dat de klanten komen omdat je jezelf bent en je ze de waarde kan geven die ze nodig hebben. Dank voor de beste les die er is.😍

    Liefs Simona

    Antwoord
    • Marielle van der Vlies

      Fijn om te lezen Simona dat je de waarde hiervan ook ervaart in jouw ondernemerschap. Met alle liefde gedeeld uiteraard.

      Antwoord
  5. Kit

    Hoi Marielle,
    Ik herken alle 7 punten die je beschrijft als je kiest voor je ideale klant. Hier heb ik nog veel op te ontwikkelen, maar de belangrijkste stap heb ik gezet en dat is het kiezen van een ideale klant. De rest volgt vanzelf. Stap voor stap. Bedankt voor deze uitleg. Behulpzaam

    Liefs Kit

    Antwoord
    • Marielle van der Vlies

      Het ontvouwt zich vanzelf Kit, bij iedere stap die je zet wordt het duidelijker.

      Antwoord
  6. Marie-José

    Mijn ideale klant kiezen was een van de eerste stappen naar mijn bloeiende praktijk 🍀
    Doe dat en ga aan de slag met jouw beperkende overtuigingen en ook jouw business bloeit als nooit tevoren 🍀

    Antwoord
    • Marielle van der Vlies

      Ja mooi Marie-José. Ben ontzettend blij om te lezen dat je dat ervaart en dat je business bloeit.

      Antwoord

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *