sb_et_cpt_li_post_layout Iedereen helpen? 7 magische redenen om het niet te doen.

Wil je iedereen helpen? 7 magische redenen om dat niet te doen.

Doelgroep, Focus, Implementatie | 4 reacties

Wil jij dat je bedrijf een hobby blijft, namelijk dat het geld blijft kosten en niets oplevert? Dan raad ik je aan om iedereen te willen helpen.

Dat kost je namelijk al je tijd, energie en geld en het levert je niets op. Je bent dan onzichtbaar, onaantrekkelijk en je hebt geen structuur. Je diensten zijn gewoontjes in plaats van onderscheidend, waardoor het verkopen niet lukt.

Eng om te kiezen?

Ondernemers in mijn praktijk hebben vaak moeite om hun ideale klant te kiezen. Ze durven het niet, willen niet en begrijpen het niet. Niet je ideale klant kiezen betekent dat je druk bent met je eigen issues in plaats van met de ondersteuning en de betekenis die je kan geven aan je klant. En wanneer jij niet kiest, kiezen anderen ook niet voor jou. Dan kies je dus voor een hobby in plaats van een bedrijf.

Ik ga ervanuit dat je dit leest omdat je graag klanten wil. Ik geef je 7 magische redenen waarom ik je aanraad wél voor je ideale klant te kiezen.

1. Het geeft duidelijkheid

Door in gesprek te gaan met je ideale klant, leer je haar kennen. Je ontdekt wat haar problemen zijn, wat de uitdagingen zijn die ze tegenkomt in haar leven en wat haar ambities zijn. Op basis daarvan ontwikkel jij je producten en diensten en schrijf je de teksten voor je website.

2. Het geeft focus

Omdat je duidelijkheid hebt, heb je focus. Je weet wat je nodig hebt om je klant te ondersteunen. Andere acties zijn niet meer nodig. Actielijsten worden ook overbodig. De actie die nodig is ontvouwt zich namelijk vanzelf. Dat geeft ook rust en ruimte in je agenda.

3. Het maakt je zichtbaar

Je drijfveer om iets voor je klant te betekenen maakt je zichtbaar. Zichtbaarheid krijg je niet door zoveel mogelijk aanwezig te zijn op social media. Je wordt zichtbaar als je zoveel mogelijk van betekenis bent voor je ideale klant.

4. Het geeft energie

In plaats van dat je werk energie kost, levert het energie op als je voor je ideale klant kiest. Hoe fijn is het als jouw klant mooie resultaten haalt? Daar word je toch gewoon superblij van! Het plezier dat je hier uithaalt maakt het ondernemerschap ontzettend leuk. En het geeft je energie om nog meer mensen te helpen en van grotere betekenis te zijn.

5. Je ontwikkelt meesterschap

Omdat je jouw ideale klant steeds beter leert kennen en levert wat hij nodig heeft, word je steeds beter in wat je doet. Je levert kwaliteit, omdat je steeds in gesprek blijft. Daardoor ontwikkel je je steeds verder. Het stelt je in staat een businessmodel te ontwikkelen dat voor je werkt, in plaats dat jij werkt voor je business. Je ontwikkelt meesterschap en je bedrijf groeit uit tot een volwassen bedrijf.

6. Je onderscheidt je van anderen

Doordat je kwaliteit levert, onderscheid je je van anderen. Je ideale klant komt bij jou omdat je naar haar luistert. Omdat je heel goed in staat bent haar te ondersteunen bij de problemen die ze ervaart. Wat andere ondernemers doen is niet relevant. Je onderscheidt je namelijk van hen door te doen wat jij doet voor je klant. Je hulp heeft werkelijk impact op het leven van je klant en je klant haalt resultaat.

7. Je krijgt er klanten van

Jouw kwaliteiten, de zorg en aandacht die je hebt voor je klant, de kwaliteit van je producten en diensten en de resultaten van je klant zorgen ervoor dat je klanten krijgt. Daarmee verdien je geld en je bedrijf groeit. Mensen kiezen voor jou om die reden.

Wie is dan die ideale klant?

Je ideale klant is de persoon waar jij graag mee werkt en waar je een relatie mee op wil bouwen. Het is een persoon waar je wat voor wil betekenen. Jouw talenten hebben hem veel te bieden. Het is iemand die een echt leven heeft. Hij ervaart problemen die opgelost moeten worden, anders worden ze alleen maar groter.

Dat zijn precies de problemen waar jij hem in kan steunen. Omdat jij lessen hebt geleerd die je klant nog moet leren. Omdat jij die kennis en ervaring hebt die nodig is om zijn problemen het hoofd te bieden.

Je klant is iemand die bereid is zich open te stellen en die gecommitteerd is. Iemand die verantwoordelijkheid neemt voor zichzelf en de problemen die zijn ontstaan. Een persoon die de bereidheid heeft werkelijk actie te nemen, zodat de problemen worden opgelost. Een klant die de bereidheid heeft tijd, energie en geld in zichzelf te steken. Iemand die jouw lessen werkelijk toepast en ze daarmee ook weer door kan geven aan anderen.

Kies en word gekozen

De groei van je bedrijf begint dus bij jou. Bij de keuzes die jij maakt en de acties die daaruit voortvloeien. Uiteraard is de keuze aan jou. Maar realiseer je goed, dat jouw keuzes altijd consequenties hebben. Kies jij je ideale klant, dan kiest ze ook voor jou. Kies jij niet, dan word je ook niet gekozen.

Q&A Succes met je Bedrijf

Binnenkort geef ik voor het eerst een kosteloze en exclusieve Q&A Succes met je Bedrijf aan mijn ideale klant; een Question and Answer. Jij stelt je vraag en ik geef antwoord. Vragen over je ideale klant, met hem in contact komen, verkopen, ontwikkelen van producten en diensten, bepalen van je prijs, verkopen of ontwikkelen van een ultieme website. Alle vragen die jij tegenkomt in je zakelijke groei.

Ervaar jij problemen in de ontwikkeling van je business en heb je daarin ondersteuning nodig? Dan is deze Q&A voor jou. Ik heb maar plek voor enkele ideale klanten, meld je daarom direct aan. Het zou zonde zijn als je dit mist.

Meld je hier aan: https://succesmetjebedrijf.webinargeek.com/q-a-succes-met-je-bedrijf

Ik kijk ernaar uit je te zien bij de Q&A.

Hartelijke groet,

Marielle

Uiteraard behandel ik jouw persoonlijke gegevens vertrouwelijk.
Ik verwijs je hiervoor naar de Privacy Verklaring.

4 Reacties

  1. Kit

    Hoi Marielle,
    Ik herken alle 7 punten die je beschrijft als je kiest voor je ideale klant. Hier heb ik nog veel op te ontwikkelen, maar de belangrijkste stap heb ik gezet en dat is het kiezen van een ideale klant. De rest volgt vanzelf. Stap voor stap. Bedankt voor deze uitleg. Behulpzaam

    Liefs Kit

    Antwoord
    • Marielle van der Vlies

      Het ontvouwt zich vanzelf Kit, bij iedere stap die je zet wordt het duidelijker.

      Antwoord
  2. Marie-José

    Mijn ideale klant kiezen was een van de eerste stappen naar mijn bloeiende praktijk 🍀
    Doe dat en ga aan de slag met jouw beperkende overtuigingen en ook jouw business bloeit als nooit tevoren 🍀

    Antwoord
    • Marielle van der Vlies

      Ja mooi Marie-José. Ben ontzettend blij om te lezen dat je dat ervaart en dat je business bloeit.

      Antwoord

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *