Wanneer is jouw klant totally happy?

1 reactie

Wanneer is jouw klant totally happy? Die belangrijke vraag kreeg ik op de ondernemersdag Succes met je Bedrijf. Je bent als ondernemer wel bezig met de vraag wanneer je zelf totally happy bent, maar helaas verlies je dan de behoeften van je klant volledig uit het oog.

Weet jij dat wel? Het gaat niet om jou

Ondernemers gaan regelmatig de fout in door aan te nemen dat ze wel weten wanneer hun klanten totally happy zijn. En op basis daarvan ontwikkelen ze een dienstverlening waar ze zelf verliefd op worden. Maar daar gaat het niet om. Niet jij, maar je klant moet verliefd worden op je diensten.

Het gaat om je klant

Succesvol ondernemerschap ontstaat pas als jij je richt op de behoeften van je klant. Want alleen door je klant totally happy te maken zal je bedrijf floreren. Daarnaast is het uiteraard belangrijk dat jij ook totally happy bent, maar dat staat los van het wel of niet slagen van je bedrijf. Als jij je bedrijf succesvol op de rit wil krijgen, moet je dienstverlening exact aansluiten op de wensen en behoeften van je klant. Dat betekent dat je steeds weer je klanten opzoekt en hen daarnaar vraagt.

Vraag het je klant

Stel die vraag eens aan je ideale klant: “Wanneer ben jij totally happy?”

Je zal ontdekken dat de dromen van je klant veel groter zijn dan je denkt. Of vraag hoe ze hun leven zien over vijf jaar, ook dat geeft heel interessante inzichten. Vraag: “Welke stappen denk je hierin te moeten zetten?”, “Hoe kan ik je hierin ondersteunen?”

Ondernemerschap

Je kan goed zijn in je vak. Je kan vele diploma’s boven je bureau hebben hangen, maar pas als jij goed wordt in het ondernemerschap krijg jij je bedrijf succesvol op de rit. Als je nu te hard werkt voor te weinig geld en het brengt je aan het twijfelen, dan heb jij simpelweg het ondernemerschap onvoldoende onder de knie.

Zoek het gesprek op

Ik ben nu zes jaar ondernemer en vanaf dag 1 had ik goede resultaten. Dat kwam omdat ik altijd het gesprek opzocht met mijn klant en hen deze vragen stelde:

  • Wanneer ben jij totally happy?
  • Waarom lukt het niet?
  • Hoe kan ik je hierin ondersteunen?

Mijn klanten zijn totally happy als ze een goedlopende business hebben en daarnaast voldoende andere dingen kunnen doen die ze graag willen. Ze zijn totally happy als ze goed geld verdienen en tijd over hebben in plaats van tijd tekort. Ze zijn totally happy als ze hun klanten echt van dienst kunnen zijn, dat geeft hen namelijk ongelofelijk veel voldoening. Mijn diensten ondersteunen hen om exact dat te realiseren.

Pas je dienstverlening aan op je klant

De input van mijn klant is altijd de basis geweest van mijn dienstverlening. Ga dat gesprek aan met je klant, vraag het ze iedere keer weer. En pas daar je dienstverlening op aan.

Het voordeel hiervan is:

  • Dat je gemakkelijk verkoopt voor een goede prijs.
  • Dat je jouw klanten langdurig kan ondersteunen. Immers in hun huidige situatie moeten ze vele stappen zetten om totally happy te zijn.
  • Dat je daarom minder klanten nodig hebt om dezelfde omzet te maken. Immers, klanten blijven langer en leveren daarom meer op. Dat scheelt je een hoop tijd en energie. Deze tijd en energie kan je bijvoorbeeld voor je gezin gebruiken, je reizen of investeringen in jezelf.

Je zal ook ontdekken dat de dromen en verlangens van je klant zich altijd ontwikkelen. En je klant heeft daarin altijd hulp nodig. Alleen al om die reden blijven klanten lange tijd bij je.

Zoek je klanten op!

Ik geef je een aantal suggesties hoe je je klanten kan vinden:

  1. Bel ze, mail ze, stuur ze een bericht en maak een afspraak. Je kan bijvoorbeeld vertellen dat je jouw dienstverlening aan het optimaliseren bent en dat je ze daarom heel graag wil uitnodigen voor een interview. Leg ze uit dat je hun input gebruikt om je diensten naar een hoger plan te brengen. Je klant zal zich vereerd voelen.

2. Je kan ook voorafgaand aan een advies- of coachingsgesprek vragen wanneer ze totally happy de deur uit zouden gaan. Het is een prachtig uitgangspunt voor een gesprek.

3. Je kan na afloop van een gesprek, een consult of een training vragen of de sessie waardevol was. Welke inzichten hebben ze opgedaan en wat vinden ze voor verbetering vatbaar?

4. Drink heel veel kopjes koffie (of thee) met je potentiële klanten. Neem hier echt de tijd voor. Want het gesprek met je klant is de basis van succesvol ondernemerschap.

5. Natuurlijk kan je online ook vragen stellen. Maar doe dat altijd naast het kopje koffie, nooit in plaats van. Maak een enquête en stuur die naar je netwerk. Je kan hier al je online kanalen voor inzetten. Ervaring leert wel dat mensen niet zomaar een vragenlijst invullen, ze willen er graag iets voor terug. Je kan bijvoorbeeld een sessie cadeau geven als dank voor het invullen. Op die manier kan je alsnog de vragen stellen met een kopje koffie erbij.

In de volgende editie van de ondernemersdag behandelen we de keus voor je ideale klant en wanneer jouw ideale klant totally happy is. Dat wordt een prachtige dag, die je ongelofelijk veel inzicht geeft hoe jij hier in jouw bedrijf invulling aan geeft, waardoor je makkelijker en betere resultaten boekt.

Ik kijk ernaar uit je te zien op de ondernemersdag!

Hartelijke groet,
Marielle

Uiteraard behandel ik jouw persoonlijke gegevens vertrouwelijk.
Ik verwijs je hiervoor naar de Privacy Verklaring.

1 Reactie

  1. Kit

    Mooi uitgangspunt om de klant te vragen wanneer ze totally happy zijn. En dit te gebruiken om te praten waar ze vast lopen, wat ze nodig hebben en hoe je dat voor ze kan oplossen met diensten. Mooi en helder blog. Ik ga hier weer eens wat meer energie in steken en mijn ideale klant actiever opzoeken en bevragen. Dankjewel!

    Antwoord

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *