Wanneer is jouw klant totally happy?

1 reactie

Wanneer is jouw klant totally happy? Die belangrijke vraag behandelde ik recent in een van mijn GroeiSessies. Wanneer je bezig bent met zelf totally happy te zijn, verlies je makkelijk de behoeften van je klant uit het oog.

Het gaat niet om jou

Ondernemers gaan regelmatig de fout in door aan te nemen dat ze wel weten wanneer hun klanten totally happy zijn. Op basis daarvan ontwikkelen ze een dienstverlening waar ze zelf verliefd op zijn. Maar daar gaat het niet om. Niet jij, maar je klant moet verliefd worden op je diensten.

Het gaat om je klant

Succesvol ondernemerschap ontstaat pas als jij je richt op de behoeften van je klant. Want alleen door je klant totally happy te maken zal je bedrijf floreren. Daarnaast is het uiteraard belangrijk dat jij ook totally happy bent. Als jij je bedrijf succesvol op de rit wil krijgen, moet je dienstverlening exact aansluiten op de wensen en behoeften van je klant. Dat betekent dat je steeds weer je klanten opzoekt en hen daarnaar vraagt.

Vraag het je klant

Stel die vraag eens aan je ideale klant: “Wanneer ben jij totally happy?”

Je zal ontdekken dat de dromen van je klant veel groter zijn dan je denkt.

Want je kan goed zijn in je vak en vele diploma’s boven je bureau hebben hangen, maar pas als jij goed wordt in ondernemen krijg jij je bedrijf succesvol op de rit. Als je nu te hard werkt voor te weinig geld en het brengt je aan het twijfelen, dan heb jij simpelweg het ondernemerschap onvoldoende onder de knie.

Zoek het gesprek op

Ik ben nu 6 jaar ondernemer en vanaf dag 1 had ik goede resultaten. Dat komt omdat ik altijd het gesprek opzoek met mijn klant en hen deze vragen stel:

  • Wanneer ben jij totally happy?
  • Waarom lukt het niet?
  • Hoe zie jij je leven over vijf jaar?
  • Welke stappen denk je hierin te moeten zetten?
  • Hoe kan ik je hierin ondersteunen?

Mijn klanten zijn totally happy als ze een goedlopende business hebben en daarnaast voldoende andere dingen kunnen doen die ze graag willen. Ze zijn totally happy als ze goed geld verdienen en tijd over hebben voor zichzelf. Ze zijn totally happy als ze hun klanten echt van dienst kunnen zijn, dat geeft hen namelijk ongelofelijk veel voldoening. Mijn diensten ondersteunen hen om exact dat te realiseren.

Pas je dienstverlening aan op je klant

De input van mijn klant is altijd de basis geweest van mijn dienstverlening. Ga dat gesprek aan met je klant, vraag het ze iedere keer opnieuw en pas daar je dienstverlening op aan.

Dit zijn de voordelen daarvan:

  • Je kan jouw klanten langdurig ondersteunen. Immers, vanuit hun huidige situatie moeten ze niet één, maar steeds weer nieuwe stappen zetten om totally happy te blijven.
  • Je hebt daardoor minder klanten nodig om dezelfde omzet te maken. Want op die manier blijven klanten langer en leveren ze meer op. Dat scheelt je een hoop tijd en energie om steeds nieuwe klanten te werven. Die tijd en energie kan je bijvoorbeeld voor je gezin gebruiken, je reizen of investeringen in jezelf.
  • Je verkoopt gemakkelijk voor een goede prijs.
  • De dromen en verlangens van je klant blijven zich ontwikkelen. En je klant heeft daarin altijd hulp nodig. Alleen al om die reden blijven klanten lange tijd bij je.

Zoek dus je klanten op!

Daarom is het dus belangrijk dat je je klanten opzoekt. Hoe doe je dat? Ik geef je 5 suggesties:

  1. Bel ze, mail ze, stuur ze een bericht en maak een afspraak. Je kan bijvoorbeeld vertellen dat je jouw dienstverlening aan het optimaliseren bent en hen daarom heel graag wil uitnodigen voor een interview. Leg ze uit dat je hun input gebruikt om je diensten naar een hoger plan te brengen. Je klant zal zich vereerd voelen.
  2. Je kan ook voorafgaand aan een advies- of coachingsgesprek vragen wanneer ze totally happy de deur uit zouden gaan. Het is een prachtig uitgangspunt voor een gesprek.
  3. Je kan na afloop van een gesprek, een consult of een training vragen of de sessie waardevol was. Welke inzichten hebben ze opgedaan en wat vinden ze voor verbetering vatbaar?
  4. Drink heel veel kopjes koffie (of thee) met potentiële klanten. Neem hier echt de tijd voor. Want het gesprek met je klant is de basis van succesvol ondernemerschap.
  5. Natuurlijk kan je online ook vragen stellen. Maar doe dat altijd naast het  ‘kopje koffie’, nooit in plaats van. Maak een enquête en stuur die naar je netwerk. Je kan hier al je online kanalen voor inzetten. Ervaring leert wel dat mensen niet zomaar een vragenlijst invullen, ze willen er graag iets voor terug. Je kan bijvoorbeeld een sessie cadeau geven als dank voor het invullen. Op die manier kan je alsnog de vragen stellen met een kopje koffie erbij.

Gratis GroeiSessie

Wie is jouw ideale klant en wanneer is die ideale klant totally happy? Dat bespreek ik graag met je in de gratis GroeiSessie.

Reserveer direct jouw plek. Ik heb per sessie slechts plek voor 10 ondernemers.

Klik hier: Gratis GroeiSessie.

Ik kijk ernaar uit je te zien op de sessie.

Hartelijke groet,
Marielle

1 Reactie

  1. Kit

    Mooi uitgangspunt om de klant te vragen wanneer ze totally happy zijn. En dit te gebruiken om te praten waar ze vast lopen, wat ze nodig hebben en hoe je dat voor ze kan oplossen met diensten. Mooi en helder blog. Ik ga hier weer eens wat meer energie in steken en mijn ideale klant actiever opzoeken en bevragen. Dankjewel!

    Antwoord

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *