Verbinding met je klant? Geef een Webinar – 5 tips

4 reacties

Webinars zijn een prachtige manier om in verbinding te komen met je ideale klant. Met een webinar geef je hun de kans om nader kennis te maken met jou en met jouw waardevolle kennis. Daarbij is het voor jou superleerzaam, want een webinar maken, geven en dan ook nog deelnemers krijgen is een proces waar je hartstikke veel van leert. Win-win-win: jij leert ervan, je klant leert ervan en samen kan je mooie dingen doen.

Mijn eerste webinar

In 2016 gaf ik mijn eerste webinar. Het was in de tijd dat Remco Treuren begon met Webinargeek en ik was uitgenodigd bij hem in Zoetermeer om een webinar te geven. Hij regelde de techniek, de camera en het geluid en ik gaf het webinar. Ik vond het meteen geweldig. Ik ging zitten achter het scherm en begon te praten en er gebeurde iets magisch. Er kwamen allerlei dingen in mij naar boven die ik nooit eerder zo had uitgesproken en die superwaardevol zijn voor mijn doelgroep. Sindsdien geef ik bijna wekelijks een webinar. De techniek de Remko met zijn team heeft ontwikkeld voor Webinargeek zit inmiddels zo goed in elkaar, die kan ik je zeer aanbevelen. En met hun supportdesk en snelle service zijn ze beschikbaar voor al je vragen. Goed werkende techniek is namelijk wel een vereiste voor een webinar.

Verschillende technieken

Veel webinars worden nu echter gegeven met Zoom Meetings. Wat zijn de verschillen tussen webinars via Webinargeek en via Zoom Meetings?

1. Interactie

Webinargeek laat jou op het scherm zien, jij ziet de deelnemers niet en de deelnemers zien elkaar niet. Interactie met je deelnemers loopt via de privéchat of de openbare chat. 

In Zoom Meetings zijn alle deelnemers zichtbaar op het scherm, maar er is direct interactie mogelijk met elkaar. Bij grote groepen heb je een moderator nodig om de boel in goede banen te leiden. 

2. Functionaliteiten voor Sales en Marketing

Webinargeek bevat alle functionaliteiten om je marketing en sales te ondersteunen. Je kan eenvoudig een koppeling maken met je mailingslijst en je salespagina. Zoom Meetings heeft deze functionaliteiten niet. 

3. Opname

Webinargeek maakt automatisch een opname, in Zoom kan je dat eenvoudig instellen. Wanneer je een opname hebt, kan je ervoor kiezen om die tijdelijk of oneindig beschikbaar te stellen. Je kan de opname bijvoorbeeld exporteren en vervolgens importeren op je YouTube-kanaal. 

4. Privacy Wetgeving

De opname van Webinargeek bevat jouw presentatie. De opname van de Zoom Meeting bevat ook de gezichten, namen en interactie met de deelnemers.

Wanneer jij persoonlijke gegevens van klanten opslaat, maakt niet uit welke, heb je vanwege de privacywetgeving altijd hun uitdrukkelijke toestemming nodig. Bovendien moet je in je privacyverklaring uitleggen waar je die gegevens voor gebruikt. Dat maakt het lastig om deze opnames te gebruiken voor bijvoorbeeld marketing. Terwijl de opnames van Webinargeek meestal helemaal geen gegevens van je klanten bevatten. 

5. De prijs

De kosten zijn afhankelijk van het abonnement dat je afsluit. Je kan de gratis versie van Zoom gebruiken en zijn ook diverse betaalde abonnementen. De kosten van Webinargeek beginnen bij 9 euro voor de starter. Hoe meer je betaalt, hoe uitgebreider de beschikbare functionaliteiten. Onderzoek voor jezelf wat je gaat gebruiken en welk abonnement bij je past.

Verschillende systemen

Naast Webinargeek zijn er uiteraard ook nog heel veel andere systemen die je kan gebruiken voor je webinars. Bijvoorbeeld Go to webinar, Webinarjam en Zoom Webinars. Elk systeem heeft zo zijn eigen plussen en minnen. Ik werk zelf al jaren met Webinargeek en heb nooit een ander systeem gebruikt, dus daar kan ik je niet over adviseren. Onderzoek welk systeem bij je past. Probeer het uit en ontdek op deze manier wat het beste voor je werkt. 

Zoom Meetings is een techniek die je wel goed kan gebruiken in de meetings en sessies met je klant. Webinargeek is heel geschikt voor het geven van webinars en online trainingen, en bovendien goed in te zetten in je marketing.

5 tips voor webinars

Ik geef je graag 5 tips die behulpzaam zijn in de voorbereiding van je webinar. Want mijn ervaring is: als het eenmaal staat, kan je hetzelfde webinar blijven geven. Zet jouw vraag over webinars in het reactieveld, ik beantwoord het graag in mijn blogartikelen. En als dank voor je reactie ontvang je de checklist Happy Webinars

1. Bepaal het onderwerp

Wat is het onderwerp dat je gaat behandelen? Maak om te beginnen een blauwdruk van de inhoud van je webinar. In deze blauwdruk staat het onderwerp dat je behandelt en de lessen die je deelt. Ook de inhoud van je webinar geeft antwoord op de meest urgente vraag van je klant. Bepaal 5 tot 7 lessen, waarmee je klanten stappen kunnen zetten om dat ene urgente probleem op te lossen. 

2. Maak een presentatie

Maak een mooie presentatie over deze lessen. Ik maak deze zelf in Canva. Uiteraard kan je ook powerpoint gebruiken, ontdek wat voor je werkt. Als je je eigen logo en kleuren gebruikt, heb je al vrij eenvoudig een professionele presentatie. Maak per les bijvoorbeeld 3 sheets. Tijdens het webinar zorg je voor afwisseling, dat is belangrijk om de deelnemers betrokken te houden. Je zet bijvoorbeeld afwisselend jezelf en je presentatie op het scherm. 

3. Bereid je verkoop voor

Uiteraard bereid je je verkoop voor om tijdens je webinar doen. Je webinar is een verkoopmoment en die kans moet je altijd grijpen. Je eindigt je presentatie dus met je verkoop. Zorg ook dat het goed op je sheets staat. 

4. Richt Webinargeek in

Vul de registratiepagina in, de bedankpagina en de mail met link om deel te nemen. Webinargeek heeft daar allerlei instructievideo’s voor – doe precies wat er in de instructies staat, dan is het opzetten van je webinar heel eenvoudig. Neem de tijd ervoor. Het is niet moeilijk, maar wel veel.

5. Zorg voor deelnemers 

Promoot de boel. Uiteraard kan je daarvoor je socialmediakanalen gebruiken en je netwerk vragen het bericht te liken en te delen. Wanneer je webinars gaat geven, zal je ook meteen de waarde van een mailingslijst ontdekken. Want een groeiende mailinglijst betekent een groeiend aantal deelnemers voor je webinars. 

Nog meer webinars

Zoals ik al zei, ik wil de komende tijd meer artikelen over webinars schrijven en er een training over geven. Ik ben heel benieuwd welke vragen jij hebt over webinars. Als dank voor je input stuur ik je graag de checklist Happy Webinars. Dan kan je vast en eerste stap zetten in het ontwikkelen van je eigen Happy Webinar. 

Masterclass

De Masterclass Happy Webinars is dus in ontwikkeling ☺. Voor nu maak ik je blij met de gratis online training Happy Website van binnenkort. In deze training behandel ik onder andere hoe jij je mailinglijst laat groeien, zodat je straks ook deelnemers hebt voor je webinar.

 

4 Reacties

  1. Savannah Engelenberg

    Ik vind webinargeek erg prettig werken.

    Het is best even een klus om het allemaal in te richten, maar ook behoorlijk eenvoudig.
    En dat is voor mensen zoals ik, waarbij techniek geen favoriet onderdeel is van het ondernemen ;-), heel aangenaam.

    Ik ben er 8 april zeker bij!

    Antwoord
    • Marielle van der Vlies

      Fijn Savannah dat je er bij bent!

      Antwoord
  2. cathy

    Ha ha heerlijk Marielle, deze komt net binnen nadat ik mijn eerste webinar heb gegeven 🙂 Ik vind het geweldig en smaakt naar meer. En ja, je leert er enorm veel van en inderdaad is voor mij de waarde van een mailinglijst gelijk duidelijk. De registratie voor het webinar verliep via een andere organisatie: daardoor kwam het onder de aandacht van een veel breder publiek dan mijn eigen netwerk, daarentegen heb ik niet de beschikking over hun gegevens. Op zich niet erg: ik heb gevraagd om feedback en om hun mailadres als ze meer willen weten.
    Ik heb gebruik gemaakt van zoom, wel de video en geluid van de deelnemers uitgeschakeld en de chat gebruikt. Nu zat ik naar zwarte vierkantjes te kijken ipv hoofden, dus dat was erg vreemd (en de opname is daardoor niet echt bruikbaar) Webinargeek is in dit geval een betere optie. Uiteindelijk moet je voor een programma gewoon meerdere programma’s gebruiken, blended learning. Als trainer spreekt me dit enorm aan om verder uit te werken.

    Afijn, ik heb heel veel tips en ideeen opgedaan. Vragen?
    – veel mensen hebben camera / techniek angst. Met een paar tips (oa via webinar geek) kon ik eenvoudig thuis uit de voeten zonder de beschikking te hebben over een cameraploeg, moderator etc. : voldoende licht (lamp achter de laptop), staand presenteren, laptop op oog hoogte etc.
    – ik mis wel de interactie van deelnemers onderling, maar dat moet je misschien niet willen in een webinar
    – ik vond het een absolute meerwaarde om een live webinar te doen. De chat en de wetenschao dat er tegenlijkertijd mensen zitten mee te kijken/doen geeft een andere dynamiek dan een filmpje opnemen.
    – ik heb nog veel meer vragen, bv wat nu ? maar daarvoor heb ik me opgegeven bij je webinar: maken van online programma 🙂

    Antwoord
    • Marielle van der Vlies

      Wat goed om te lezen Cathy en super dat je er 8 april bij bent! Het geven van een webinar is gewoon heel erg leuk en leerzaam. En dat je de onderlinge interactie mist, dat begrijp ik heel goed. Dat is denk ik wat we allemaal wel missen in deze tijd, het samenzijn en het groepsgebeuren. In het webinar kan je daarvoor wel een aantal dingen doen, heel goed
      om dat ook te behandelen.

      Antwoord

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *