Laat jij je klant verzuipen?

12 reacties

Jij doet alles voor je klanten. Je veegt je agenda leeg, je helpt ze bij alles waarvan jij vindt dat ze het nodig hebben en nog veel meer. Je neemt vaak het initiatief, want jij bent tenslotte de expert en ze hebben je betaald. Je voelt je verantwoordelijk. Daarom help je jouw klant vooral met dat waar ze niet om vragen.

Zo ben je verantwoordelijk voor hun falen

Aan het eind van de rit ben je uitgewoond, vermoeid en gefrustreerd. En je klant waarschijnlijk ook, want die komt geen stap verder. Door jou zijn ze lui geworden en wachten ze op jouw initiatief. Ze zuigen je leeg. Je pampert ze en verwent ze tot op het bot. Je beloont ze voor hun wangedrag. Ze maken jou verantwoordelijk voor hun falen en dat ben je dan ook. Want je wil ze redden, maar ze verzuipen omdat ze zelf niet hebben leren zwemmen.

Laat jij je leegzuigen?

De meeste ondernemers willen hun klanten redden. Ze laten zich leegzuigen door hun klanten. En omdat ook hier de wet van aantrekkingskracht het werk doet, zijn zij niet alleen leeggezogen, maar ook hun klant. Ze verzuipen allebei op deze manier.

Laat jij je leegzuigen? Dat is destructief voor jou, je business en je klant. En ook voor je kinderen, je partner en je familie. Wat gebeurt er als je al die aandacht die je aan je klant geeft nu gewoon aan je eigen geliefden geeft? En de verantwoordelijkheid van je klant bij je klant laat? Dan heb jij veel meer tijd en energie.

Wat is jouw taak dan?

Ik geloof dat het jouw taak is om je klanten zichzelf te leren redden. Zodat ze zelf de verantwoordelijkheid nemen. Zelf hun problemen oplossen. Het is de enige weg die zorgt voor werkelijke impact op je klanten. Het is aan jou om je klant hierin te ondersteunen. Jij leert je klanten hulp te vragen wanneer het nodig is. Wanneer je klanten jou nodig hebben, ben jij er altijd voor hen.

Ga maar na.

Ik daag je uit om hier eens over na te denken:

  • Wat gebeurt er als je het initiatief voor het maken van een afspraak bij je klant laat?
  • Wat gebeurt er als je klant zich aanpast aan jouw agenda?
  • Wat gebeurt er als je klant naar jou komt in plaats van jij naar hem?
  • Wat gebeurt er als jij wacht met helpen tot je klant een concrete hulpvraag aan je stelt?
  • Wat gebeurt er als jij alleen antwoord geeft op de vraag die je klant je stelt?
  • Wat gebeurt er als jij je feedback pas aan je klant geeft als je klant er echt om vraagt?
  • Wat gebeurt er als jij je loyaliteit aan je klant loslaat en loyaal bent aan jezelf?
  • Wat gebeurt er als jij niets doet als je klant ook niets doet?
  • Wat gebeurt er als jij de verantwoordelijkheid voor het oplossen van problemen bij je klant laat, waar die hoort?

Heb je een beeld?

Ik zal je helpen:

  • Je hebt meer rust,
  • meer tijd,
  • meer energie,
  • je voelt je vrij,
  • je krijgt meer klanten,
  • je prijzen gaan omhoog
  • en je business gaat eindelijk floreren.

Waarom? Om de doodeenvoudige reden dat je klanten zichzelf leren redden en daardoor betere resultaten gaan halen. Ja, het duurt langer en ja, zowel jij als je klant worden geconfronteerd met allerlei pijnlijke gedachten en overtuigingen. Maar dat is precies de bedoeling. Want dat is leerzaam en jij bent er om je klant daarin te ondersteunen. Je klant heeft duidelijkheid nodig en grenzen. Jouw standvastigheid en vertrouwen. Jij bent het lichtend voorbeeld.

Wat gebeurt er met je klant?

  • Je klant leert zelf verantwoordelijkheid te nemen.
  • Je klant leert in actie te komen, wat nodig is om de pijn op te lossen.
  • Je klant leert hoe zij zelf het probleem kan oplossen.
  • Je klant krijgt zelfvertrouwen.
  • Het geeft je klant een gevoel van veiligheid en erkenning.
  • Je klant voelt zich gesteund. Door jou én door andere mensen om haar heen. Je klant leert ook dat ondersteuning altijd beschikbaar is.
  • Je stimuleert je klant om werkelijk haar passie te volgen en zo maakt ze impact op haar klanten en haar omgeving.

Dat is wat de wereld werkelijk mooier maakt.

‘Ja maar, als mijn klant dan wegloopt?’

Misschien ben je bang dat een klant naar een ander gaat, als hij enige tijd niets van jou hoort. Prima als hij zich wil laten pamperen door iemand anders. Zijn pijn zal alleen maar groter worden. Als jij vertrouwen uitstraalt, jezelf bent, duidelijkheid geeft en daarin vastberaden bent, raak je hem diep in het hart. Dan is naar een ander gaan geen optie.

Doet hij dat wel? Ook goed. Ieder is vrij in zijn keuze. Het gaat om de groei van de klant. Als een ander hierin kan ondersteunen is het ook goed. Zie het als waardevolle feedback voor je eigen groei als ondernemer.

Laat hieronder weten wat jouw belangrijkste inzicht én actie is, nu je dit artikel hebt gelezen. Ik zie uit naar je reactie.

Masterclass Succesvol Ondernemerschap

Ik nodig je uit voor mijn masterclass Succesvol Ondernemerschap. In de training krijg je inspiratie en hoor je wat ik doe om mijn klanten te krijgen. Klanten die gecommitteerd zijn, die bereid zijn te investeren, die zichzelf open en kwetsbaar opstellen en zelf verantwoordelijkheid willen nemen. Klanten met ontzettend veel potentie en die grote impact kunnen maken op hun klanten. Je ontdekt hoe jij mensen in het hart kan raken. Namelijk door jezelf te zijn, jezelf te zien en te ont-wikkelen. Daardoor ontstaat echte verbinding met je klant.

Daarbij krijg je een hoop duidelijkheid. Want je krijgt voldoende gereedschappen die je direct kan toepassen in je business.

Ik nodig je van harte uit hierbij te zijn.

Klik hier: masterclass Succesvol Ondernemerschap

Ik kijk ernaar uit je spoedig te ontmoeten.

Hartelijke groet,

Marielle

12 Reacties

  1. Simone Maaswinkel

    Wat ik leuk vind, Marielle aan jou is je steeds weer herkenbare focus in alles!

    Wat ik zie, is dienstbaar zijn aan wat voor jou belangrijk is en voor je omgeving van belang is.
    Daar gaat het denk ik steeds over.

    In mijn werk als V kundige kan ik niet anders, ik ben steeds beter in staat om mijn plaats als dienstverlenend Mens in te nemen. Dat betekend dat ik grenzen stel aan waar ik me voor leen.
    En stel de ander in staat zijn eigen verantwoordelijkheid te nemen.

    Antwoord
    • Marielle van der Vlies

      Dankjewel Simone voor je reactie op mijn blog. Dat is waar het over gaat inderdaad: dienstbaarheid. Wat dus niet wil zeggen dat je alles voor de ander doet. Maar die omstandigheden creëert waardoor de ander zelf alles leert doen.

      Antwoord
  2. Veron Goemans

    Je blog deed mij meteen denken aan de drama-driehoek (aanklager, redder, slachtoffer) en hoe je dan uiteindelijk samen met je klant in alle rollen terecht komt. Als je de klant vaak gaat redden kan er zo maar een moment komen dat je de klant gaat aanklagen omdat hij onvoldoende luistert en/of jouw tips opvolgt.

    Gelukkig beschrijf jij in je blog hoe je het veel effectiever kunt aanpakken in plaats van de rol van de redder innemen. Ik ben het helemaal met je eens dat pamperen de klant niet helpt om zijn eigen verantwoordelijkheid te nemen. Het is win-win als je jouw aanpak volgt.

    Dank voor je mooie blog, want die drama-driehoek ligt altijd op de loer.

    Antwoord
    • Marielle van der Vlies

      Dankjewel Veron voor je reactie. Het redden is eigenlijk een drama.. ;-), het gaat immers ten koste van alle partijen.

      Antwoord
  3. Femke

    Heel herkenbaar en zeker iets waar ik aan moet werken. Lastig want ik werk vaak als manusje van alles en ben er juist om dingen op te lossen waar zij dan niet over na hoeven te denken. Ik snap je punt helemaal en ga eens bedenken hoe ik dat goed kan gaan inzetten in mijn geval ;)!

    Antwoord
    • Marielle van der Vlies

      Manusje van alles?? Volgens mij is het juist ontzettend waardevol wat je doet, zou het niet bestempelen als manusje van alles. Meer operationeel manager oid 🙂
      Ook dan is het belangrijk je hier bewust van te zijn. Natuurlijk neem je hen dingen uit handen, maar de verantwoordelijkheid blijft bij je klant.

      Misschien kan je daar iets mee?

      Antwoord
  4. Kit

    Mooi Marielle, ik merk dat ik wel vaak op mijn handen moet gaan zitten om zaken niet voor te zijn of alvast uitgekauwd aan de klant voor te leggen. Als ze uiteindelijk echt zelf met een oplossing of een vraag komen die ik al mijlen van te voren zag aankomen is de voldoening veel groter. Bijzonder hoe juist het bij de klant laten leidt tot grotere impact en voldoening. Helder beschreven. Dankjewel!!

    Antwoord
    • Marielle van der Vlies

      Heel graag gedaan Kit. Ja mooi he? Dat als je klant het uiteindelijk zelf ontdekt jouw voldoening ook veel groter is. Het is zo waardevol voor je klant op deze manier. Zeer ondersteunend in zijn groei.

      Fijn Kit, dank je wel voor je reactie.

      Antwoord
  5. Marie-José

    Allemaal naar stappen naar werken met de ideale klant. Heel fijn dat je ze nog eens op een rijtje hebt gezet Marielle ?

    Antwoord
    • Marielle van der Vlies

      Ja precies, graag gedaan Marie-José!

      Antwoord
  6. Barbara

    Mooie vraag Marielle ‘wat gebeurt er als je het initiatief voor het maken van de afspraak bij je klant laat?’. Ik heb voor het inplannen van een aantal gratis coachsessies Calendly gebruikt. Wat een verademing! Ten eerste omdat ik niet aan het heen en weer mailen ben voor een datum, ik ook niet allerlei opties in mijn agenda hoef vrij te houden en ik geen volgelopen mailbox heb. Wat een rust brengt dat.
    Kan ik me mooi concentreren op feedback en loyaliteit want dar kan ik nog een stap in zetten. Dank voor de mooie vragen.

    Antwoord
    • Marielle van der Vlies

      Calendly is superhandig he? Om je eigen agenda te bewaken, maar ook het initiatief bij je klant te laten. Fijn dat dit zo goed voor je werkt.
      Heel graag gedaan Barbara en jij bedankt voor je reactie.

      Liefs Marielle

      Antwoord

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *