In contact komen met je potentiële klant.

16 reacties

Wat houdt je tegen om contact te zoeken met je klant?

Waarom zoek je geen contact met je klant? Ben je onzeker dat je niet goed genoeg bent? Dat anderen beter zijn en meer ervaring hebben? Ben je te bescheiden? Denk je ‘Zitten ze wel op mij te wachten’?

Dat zijn allemaal gedachten die jou beperken, waardoor je niet in actie komt. En het resultaat van je onzekerheid is te weinig klanten, te weinig omzet en frustratie. Want je weet ook dat je veel kan betekenen voor anderen. Dat is natuurlijk ook wat je graag wil: impact maken. Je klanten begeleiden in het oplossen van hun problemen. Waardoor ook zij weer van betekenis kunnen zijn voor hun omgeving. Daar wordt de wereld mooier van.

Ze komen niet vanzelf.

Als je wacht tot je doelgroep met jou contact opneemt, kan je wachten tot je een ons weegt. Ze komen niet. Wil je verkopen, dan moet je zelf in actie komen en verkoopmomenten creëren. Liefst zo vaak en zo veel mogelijk, iedere week minstens één.

Je moet in actie komen.

Zelf in actie komen begint bij contact zoeken met je doelgroep. Pak de telefoon en bel. Ga de hort op en ga netwerken. Stuur een leuke mail of een persoonlijk bericht via LinkedIn. Je hoeft geen koude acquisitie te doen of meteen te verkopen. Ga gewoon een gesprek aan met je potentiële klant. Toon oprechte belangstelling. Laat jezelf zien. Deel je kennis.

Warme acquisitie werkt wel.

Verkopen is in verbinding zijn met je klant. Daarom is het ook zo leuk, want je hebt echt contact. En dat is ongelofelijk waardevol in deze online maatschappij. Warme acquisitie noem ik het. Het betekent contact opnemen met mensen uit je doelgroep waar je al een band mee hebt.

Hoe doe je dat?

Ik geef je hier het stappenplan met 6 eenvoudige stappen. Het is simpel en werkt perfect. Je hoeft het alleen maar te doen en hoe vaker je dit stappenplan toepast, hoe meer je verkoopt. 

Stap 1: Vraag om hulp.

Bel je potentiële klant op en vraag: ‘Wil je me helpen?’

Dat willen ze altijd. Vervolgens vertel je dat je bezig bent met de ontwikkeling van je bedrijf en graag van hen wil horen wat hun wensen en behoeften zijn, zodat je producten en diensten kan ontwikkelen die precies passen bij wat zij nodig hebben.

Stap 2: Maak een afspraak.

Zijn ze bereid te helpen, maak dan direct een afspraak. Zorg dat jij de tijd en de plek bepaalt, zodat zij zich aan jouw agenda aanpassen en niet andersom. Jij bent in de lead. Hiermee stimuleer je het commitment van je potentiële klant. Dat komt uiteindelijk de resultaten ten goede, want ze zijn straks sneller bereid iets van je te leren en zullen deze kennis gaan toepassen.

Stap 3: Vraag ze het hemd van het lijf.

Stel vragen, zoals:

• Wat is je uitdaging?

• Wat is je probleem?

• Wat is het gevolg van je probleem?

• Welke producten en diensten heb je nodig?

• Welke onderwerpen wil je dat ik behandel in mijn producten en diensten?

• Waarom?

• Wat is voor jou het voordeel als ik je help?

• Wat is de impact daarvan?

Stel zoveel mogelijk vragen en kruip op deze manier in de huid van je doelgroep. Zodat je ze net zo goed leert kennen als jij jezelf kent.

Stap 4: Ontwikkel een pilot.

Op basis van de input van het vraaggesprek ontwikkel je een pilot van het product dat jij in gedachten hebt of een dienst, zoals een workshop. Als dank voor hun hulp, nodig je de respondenten uit. Gratis uiteraard. Zodat ze zelf zien en ervaren hoe goed het werkt en zo werk jij aan het opbouwen van vertrouwen. Ook voor jouzelf is het nodig om een pilot te geven, omdat jij dan meteen weet of je je product nog moet aanpassen.

Stap 5. Vraag een aanbeveling.

Vraag de mensen die bij de pilot zijn geweest om een aanbeveling. En misschien zijn er meer mensen in hun netwerk die je product of dienst nodig hebben. Vraag dan ook hun naam, e-mailadres en telefoonnummer. Vraag of je hen kan bellen en of zij hen van tevoren vast willen informeren. Vraag hen ook waarom zij vinden dat de ander jouw product nodig heeft. Laat ze vertellen hoe goed je bent en laat ze dit opschrijven of maak er een eenvoudige video van. Deze aanbevelingen gebruik je later in je marketing.

Stap 6. Doe een aanbod.

Je doelgroep koopt alleen iets van je als ze je vertrouwen en er zeker van zijn dat jij hen kan helpen. Dat heb je nu laten zien. Je hebt naar ze geluisterd en op basis hiervan speciaal iets voor hen ontwikkeld. Doe ze dus een mooi aanbod. Want je kan ze immers nog veel verder helpen. Ze zullen zeker ingaan op je aanbod als je in alle stappen goed hebt gewerkt aan het persoonlijke contact.

Begin nu!

Begin dus vanaf nu eens per week een potentiële klant te bellen en volg dit stappenplan. Ik garandeer je ongekende resultaten. Je zal zien dat ieder gesprek je voldoening en zelfvertrouwen geeft. Daarbij geeft het je informatie over je doelgroep die jij nog niet wist, het levert je mooie nieuwe contacten op en… nieuwe klanten.

Hoe ga jij dat invullen? Heb jij nog een ander goed idee om met je klant in contact te komen? Deel het hieronder in het reactieveld. Help elkaar om er een flinke brainstorm van te maken, zodat jij zoveel mogelijk ondernemers aan nieuwe klanten helpt.

Boost Je Business.

Heeft jouw business een flinke boost nodig? Wil je leren welke stappen nodig zijn om de allerleukste klanten te krijgen en meer geld te verdienen? Ondernemen is soms flink buffelen. Dan is het wel fijn als je energie van je klanten krijgt en vooral als je er blij van wordt en echt plezier hebt in het ondernemen.

Die boost is precies wat ik je ga geven. Bovendien leer ik je hoe je het vast blijft houden, iedere dag weer.

Doe mee met mijn training Hoe Ik In Een Jaar Meer Dan 100 Klanten Kreeg, waarin je ontdekt hoe ik mijn business een boost gaf en in een jaar meer dan 100 klanten kreeg. Je betaalt slechts een kleine bijdrage in de onkosten.

Ik kijk ernaar uit je terug te zien in mijn training en je reactie te lezen op mijn blog.

Hartelijke groet,

Marielle

PS. Deel mijn blog met je vrienden. Dan hebben zij er ook wat aan.

Uiteraard behandel ik jouw persoonlijke gegevens vertrouwelijk.
Ik verwijs je hiervoor naar de Privacy Verklaring.

16 Reacties

  1. Barbara Kuipers

    Vooral stap 5 vind ik heel waardevol om nog eens te lezen. Juist op dit moment in het proces is dit een mooie manier om anderen weer aan je te binden. Ik vraag wel aanbevelingen bij mijn training of programma maar vergeet dat bij mijn 1-op-1 gesprekken. En ik vergeet dan ook te vragen of ze anderen kennen die mijn product of dienst nodig hebben en of ik hen kan benaderen. Dank voor de tip Marielle!

    Antwoord
    • Marielle van der Vlies

      Graag gedaan Barbara. En al die aanbevelingen kan je natuurlijk straks op je site zetten 🙂

      Groetjes Marielle

      Antwoord
  2. Kit

    Hoi Marielle,

    Bedankt dat het weer zo op een rijtje staat. Heel behulpzaam. Ik sta op het punt om mijn KAISHI methode (die ik in jouw Jaarprogramma helder kreeg) te gaan ontwikkelen. Ik ga beginnen bij de klant waar zij in dit moment behoefte aan hebben. Ik ga ze zo goed leren kennen dat ik werkelijk een top programma ga ontwikkelen, waar ik jaren mee kan doen. Dankjewel voor je heldere uitleg.

    Antwoord
    • Marielle van der Vlies

      Heel graag gedaan Kit, mooi ook jouw KAISHI methode waarin ook jouw eigen passies weer terug komen.

      Antwoord
  3. Marie-José

    Mooie stappen die je hier allemaal nog eens op een rijtje zet Marielle. En die we ook in het Jaarprogramma leren.
    Dus voor wie er zelf niet uitkomt:: dan is het Jaarprogramma misschien voor jou ook een goed plan 😉

    Antwoord
    • Marielle van der Vlies

      Dankjewel Marie-José voor je aanbeveling. Het in inderdaad een onderwerp wat uitgebreid aan bod komt in het jaarprogramma 🙂

      Antwoord
  4. Veron Goemans

    Het klinkt eenvoudig ‘bel je potentiële klant’, maar hoe en waar vind je die? Hoe weet je trouwens dat iemand een potentiële klant is?

    Eerlijk gezegd ben ik niet zo’n beller, ik ben eerder iemand die een mail stuurt of een Skypegesprek initieert.

    Maar Mariëlle, als jij uit eigen ervaring dit stappenplan aanraadt, dan wil ik het zeker uitproberen. Het zou me wel helpen als je nog een suggestie hebt waar ik die potentiële klant ga vinden.

    Antwoord
    • Marielle van der Vlies

      Dag Veron,

      Dat klinkt inderdaad heel eenvoudig en ik realiseer mij heel goed dat het dat helemaal niet is.
      Als jij kijkt naar jouw ideale klant, dan weet je ook wie je potentiële klant is. Namelijk die persoon die past in het profiel van je ideale klant. En als jij deze mensen in je netwerk hebt, dan neem je contact met ze op. Per telefoon, per mail, skype, zoom of welke andere vorm dan ook. En je vraagt om hulp. Dat is de eerste stap. En mijn ervaring is dat wanneer je belt je het beste effect hebt. Want zoals je zelf al zegt, mensen bellen nooit meer. Maar juist dat persoonlijke contact vinden ze heel fijn.

      Terugkomend op de vraag waar jij deze klant ga vinden: in je eigen netwerk en in het netwerk van je netwerk.

      Is dat een antwoord op je vraag Veron?

      Groetjes Marielle

      Antwoord
      • Veron Goemans

        Het is zeker een antwoord Mariëlle, dank daarvoor.

        Antwoord
  5. Vanja Wierenga

    Dank je wel Mariëlle, voor het verhelderen van de nodige stappen. Dit is zeker een stap die ik nog niet voldoende genomen heb. Fijn dat je het even zo op een rijtje zet, dan weet ik weer hoe ik het aan moet pakken, waar te beginnen. Soms vind ik het jammer dat we zo ver uit elkaar wonen; ik houd van persoonlijke inspiratie!

    Antwoord
    • Marielle van der Vlies

      Wat ga je het eerste doen, Vanja? En kom gerust persoonlijke inspiratie halen bij een van mijn implementatiesessies. Daar hou ik ook van!
      Liefs Marielle

      Antwoord
  6. Rebecca Siccama

    Heel helder, Marielle. Ik ben er voorzichtig 🙂 mee begonnen. Vind het nog wel lastig. Ik merk opnieuw dat ik meer moet vragen aan klanten. Dat vind ik wel eens lastig. Maar jouw stappenplan gaat me zeker helpen.

    Antwoord
    • Marielle van der Vlies

      Heel fijn dat je ermee bent begonnen, Rebecca. Dat is ook de beste manier, stap voor stap, elke keer implementeren.
      Liefs Marielle

      Antwoord
  7. Elsje Visser

    Wat een heerlijk duidelijke stappen; het echt mijn eigen ingewikkeldheid door het eng vinden weg.

    Antwoord
    • Marielle van der Vlies

      Goed zo, Elsje en wat ga je het eerste doen? Heb je dat helder?
      Liefs Marielle

      Antwoord
  8. Saskia van de Riet

    Heel fijn om te lezen, Marielle. Zoals je weet ga ik overstappen van het Nederlands op het Engels, en dat betekent dat het bevragen van mijn Engelstalige klanten nu voorrang heeft. Ik ga jouw stappenplan volgen!

    Antwoord

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *