Wat houdt je tegen om contact te zoeken met je klant?

Waarom zoek je geen contact met je klant? Ben je onzeker dat je niet goed genoeg bent? Dat anderen beter zijn en meer ervaring hebben? Ben je te bescheiden? Denk je ‘Zitten ze wel op mij te wachten’?

Dat zijn allemaal gedachten die jou beperken, waardoor je niet in actie komt. En het resultaat van je onzekerheid is te weinig klanten, te weinig omzet en frustratie. Want je weet ook dat je veel kan betekenen voor anderen. Dat is natuurlijk ook wat je graag wil: impact maken. Je klanten begeleiden in het oplossen van hun problemen. Waardoor ook zij weer van betekenis kunnen zijn voor hun omgeving. Daar wordt de wereld mooier van.

Ze komen niet vanzelf.

Als je wacht tot je doelgroep met jou contact opneemt, kan je wachten tot je een ons weegt. Ze komen niet. Wil je verkopen, dan moet je zelf in actie komen en verkoopmomenten creëren. Liefst zo vaak en zo veel mogelijk, iedere week minstens één.

Je moet in actie komen.

Zelf in actie komen begint bij contact zoeken met je doelgroep. Pak de telefoon en bel. Ga de hort op en ga netwerken. Stuur een leuke mail of een persoonlijk bericht via LinkedIn. Je hoeft geen koude acquisitie te doen of meteen te verkopen. Ga gewoon een gesprek aan met je potentiële klant. Toon oprechte belangstelling. Laat jezelf zien. Deel je kennis.

Warme acquisitie werkt wel.

Verkopen is in verbinding zijn met je klant. Daarom is het ook zo leuk, want je hebt echt contact. En dat is ongelofelijk waardevol in deze online maatschappij. Warme acquisitie noem ik het. Het betekent contact opnemen met mensen uit je doelgroep waar je al een band mee hebt.

Hoe doe je dat?

Ik geef je hier het stappenplan met 6 eenvoudige stappen. Het is simpel en werkt perfect. Je hoeft het alleen maar te doen en hoe vaker je dit stappenplan toepast, hoe meer je verkoopt. 

Stap 1: Vraag om hulp.

Bel je potentiële klant op en vraag: ‘Wil je me helpen?’

Dat willen ze altijd. Vervolgens vertel je dat je bezig bent met de ontwikkeling van je bedrijf en graag van hen wil horen wat hun wensen en behoeften zijn, zodat je producten en diensten kan ontwikkelen die precies passen bij wat zij nodig hebben.

Stap 2: Maak een afspraak.

Zijn ze bereid te helpen, maak dan direct een afspraak. Zorg dat jij de tijd en de plek bepaalt, zodat zij zich aan jouw agenda aanpassen en niet andersom. Jij bent in de lead. Hiermee stimuleer je het commitment van je potentiële klant. Dat komt uiteindelijk de resultaten ten goede, want ze zijn straks sneller bereid iets van je te leren en zullen deze kennis gaan toepassen.

Stap 3: Vraag ze het hemd van het lijf.

Stel vragen, zoals:

• Wat is je uitdaging?

• Wat is je probleem?

• Wat is het gevolg van je probleem?

• Welke producten en diensten heb je nodig?

• Welke onderwerpen wil je dat ik behandel in mijn producten en diensten?

• Waarom?

• Wat is voor jou het voordeel als ik je help?

• Wat is de impact daarvan?

Stel zoveel mogelijk vragen en kruip op deze manier in de huid van je doelgroep. Zodat je ze net zo goed leert kennen als jij jezelf kent.

Stap 4: Ontwikkel een pilot.

Op basis van de input van het vraaggesprek ontwikkel je een pilot van het product dat jij in gedachten hebt of een dienst, zoals een workshop. Als dank voor hun hulp, nodig je de respondenten uit. Gratis uiteraard. Zodat ze zelf zien en ervaren hoe goed het werkt en zo werk jij aan het opbouwen van vertrouwen. Ook voor jouzelf is het nodig om een pilot te geven, omdat jij dan meteen weet of je je product of dienst nog moet aanpassen.

Stap 5. Vraag een aanbeveling.

Vraag de mensen die bij de pilot zijn geweest om een aanbeveling. En misschien zijn er meer mensen in hun netwerk die je product of dienst nodig hebben. Vraag dan ook hun naam, e-mailadres en telefoonnummer. Vraag of je hen kan bellen en of zij hen van tevoren vast willen informeren. Vraag hen ook waarom zij vinden dat de ander jouw product nodig heeft. Laat ze vertellen hoe goed je bent en laat ze dit opschrijven of maak er een eenvoudige video van. Deze aanbevelingen gebruik je later in je marketing.

Stap 6. Doe een aanbod.

Je doelgroep koopt alleen iets van je als ze je vertrouwen en er zeker van zijn dat jij hen kan helpen. Dat heb je nu laten zien. Je hebt naar ze geluisterd en op basis hiervan speciaal iets voor hen ontwikkeld. Doe ze dus een mooi aanbod. Want je kan ze immers nog veel verder helpen. Ze zullen zeker ingaan op je aanbod als je in alle stappen goed hebt gewerkt aan het persoonlijke contact.

Begin nu!

Begin dus vanaf nu eens per week een potentiële klant te bellen en volg dit stappenplan. Ik garandeer je ongekende resultaten. Je zal zien dat ieder gesprek je voldoening en zelfvertrouwen geeft. Daarbij geeft het je informatie over je doelgroep die jij nog niet wist, het levert je mooie nieuwe contacten op en… nieuwe klanten.

Hoe ga jij dat invullen? Heb jij nog een ander goed idee om met je klant in contact te komen? Deel het hieronder in het reactieveld. Help elkaar om er een flinke brainstorm van te maken, zodat jij zoveel mogelijk ondernemers aan nieuwe klanten helpt.

Boost Je Business.

Heeft jouw business een flinke boost nodig? Wil je leren welke stappen nodig zijn om de allerleukste klanten te krijgen en meer geld te verdienen? Ondernemen is soms flink buffelen. Dan is het wel fijn als je energie van je klanten krijgt en vooral als je er blij van wordt en echt plezier hebt in het ondernemen.

Die boost is precies wat ik je ga geven. Bovendien leer ik je hoe je het vast blijft houden, iedere dag weer.

Doe mee met mijn training Hoe Ik In Een Jaar Meer Dan 100 Klanten Kreeg, waarin je ontdekt hoe ik mijn business een boost gaf en in een jaar meer dan 100 klanten kreeg. Je betaalt slechts een kleine bijdrage in de onkosten.

Meld je hier aan: Ja, ik wil een boost voor mijn business.

Ik kijk ernaar uit je terug te zien in mijn training en je reactie te lezen op mijn blog.

Hartelijke groet,
Marielle

PS. Deel mijn blog met je vrienden. Dan hebben zij er ook wat aan.

Uiteraard behandel ik jouw persoonlijke gegevens vertrouwelijk.
Ik verwijs je hiervoor naar de Privacy Verklaring.

 

Ontdek 6 Manieren Om Met Gemak Meer Klanten Te Krijgen

Praktisch handboek voor Startende Ondernemers. 

Ik geef toestemming voor:

Je hebt het ebook succesvol aangevraagd!