sb_et_cpt_li_post_layout Hoe ziet jouw klant er uit? - Maak een klantprofiel.

Hoe Ziet Jouw Klant Er Uit?

Doelgroep | 10 reacties

Ik heb het al vaak gezegd dat het hebben van een hele duidelijke en specifieke doelgroep van levensbelang is voor jouw onderneming. En dat je onderneming alleen succesvol wordt als je KIEST voor een doelgroep.

Hoe ziet je klant er uit?Als je je doelgroep gekozen hebt, is het belangrijk deze goed te leren kennen.

  • Heb jij enig idee hoe jouw klant er uit ziet?
  • Denk jij dat je je klant goed kent?
  • Heeft je klant een naam?
  • Ben jij ECHT in de huid van je klant gekropen?

Waarom is het belangrijk om dit allemaal te weten? Het geeft je duidelijkheid en focus, waardoor je veel gemakkelijker je sales- en marketingcampagnes kan ontwikkelen EN waardoor je campagnes ontwikkelt die veel beter converteren.

Hoe ziet jouw klant er uit? Maak een klantprofiel!

De tool die ik hiervoor graag gebruik is 'Het Klantprofiel'. Het klantprofiel is een A4-tje waarop je in kernwoorden je doelgroep beschrijft. Schrijf op dit klantprofiel de belangrijke factoren van je klant, beschrijf waarom je klant met jou zou gaan samenwerken, waar de klant zich bevind. Last but not least, geef je klant een naam en zoek er een foto bij van de persoon die jij voor ogen hebt. Blijf de gegevens in het klantprofiel aanvullen, want net als jij, ontwikkelt ook de klant zich.

En zoals ik net al schreef, om een klantprofiel te maken moet je je klant echt kennen en in de huid kruipen van je klant. Hoe doe je dat nou? Ik heb 5 tips voor je:

Lees alles wat je klant leest.

Lees dezelfde tijdschrijften, kranten, blogs, nieuwsbrieven. Weet wat actueel is voor hen en met welke onderwerpen ze bezig zijn.

Zoek je klant op

Ga naar bijeenkomsten waar ze zijn, woon seminars bij, welke onderwerpen worden besproken en luister goed naar de vragen die men stelt. Welke onderwerpen staan op de agenda?

Praat met anderen

Praat met andere ondernemers in dezelfde branche of met dezelfde doelgroep. Wat horen zij in hun dagelijkse gesprekken met prospects en klanten? Lees ook blogs van andere ondernemers, over welke onderwerpen wordt veel geschreven?

Analyseer

Bestudeer je website analytics. Op welke keywoorden zoekt jouw bezoeker, welke info wordt het meest gewaardeerd? Welke blogs worden het meest bezocht, op welke artikelen wordt het meest gereageerd? Kijk ook op je Social Media statistieken. Welke berichten worden het meest gedeeld en op welke onderwerpen wordt het meest geklikt.

Praat met je klant

Doe persoonlijke interviews met je klant. Focus je op de doelen die je klant wilt bereiken. Welke zaken frustreren hem of haar, waar liggen ze 's nachts wakker van, waar worden ze juist heel blij van? Wat zouden ze zelf doen om te bereiken wat ze willen bereiken?

Besteed echt tijd en aandacht aan het ontwikkelen van je klantprofiel. En hou het ook bij. Net zoals jij blijft ook je klant zich ontwikkelen. Dus het profiel van je klant moet je blijven updaten en aanvullen. Het heeft alleen waarde als je er serieus tijd insteekt. Maar die tijd zal je terug verdienen, omdat je marketing effectiever wordt en je conversie hoger. Je gaat meer verkopen.

Dus, nu ben ik heel benieuwd naar jouw klanten en ik zou het geweldig vinden als jij in het reactieveld een korte omschrijving geeft van je doelgroep.

Ik ben heel blij met je reactie, omdat mij dat weer informatie geeft over mijn eigen doelgroep en ik het belangrijk vind dat anderen hier ook van leren. Als dank voor je reactie heb ik een cadeau voor je. Je ontvangt het format wat ik gebruik voor het maken van een klantprofiel. Dus zet je eerste stap en laat je reactie achter! Ik kijk er naar uit!

Make it a HAPPY day!
Marielle

PS. Wil jij mijn blog delen in je netwerk? Zodat andere ondernemers hier ook van leren? Dat kan heel gemakkelijk door op de onderstaande knoppen te klikken. Bedankt alvast!

Uiteraard behandel ik jouw persoonlijke gegevens vertrouwelijk.
Ik verwijs je hiervoor naar de Privacy Verklaring.

10 Reacties

  1. Marion

    Ik zit al een tijdje met de vraag; Hoe ziet mijn ideale klant eruit?
    Maar ik heb nog geen idee hoe ik hier achter kom.
    Dit artikel helpt op weg maar ik ontvang graag jouw format hoe jij een klantprofiel maakt.
    Alvast bedankt!

    Antwoord
    • Marielle van der Vlies

      Hi Marion,

      veel succes met het bepalen van jouw ideale klant. Laat je het weten of het is gelukt?

      groetjes Marielle

      Antwoord
  2. Nelly

    Ik had een klantenprofiel gemaakt. Dit maakte het makkelijker om in contact te komen met mijn klanten. Verkopen bleef nog lastig.
    Sinds kort ben ik er achter dat elk product zijn eigen klantprofiel vraagt.
    Ik heb dan ook besloten om een nieuw klantenprofiel te maken voor de klanten die geïnteresseerd zijn in mijn kennismakingsaanbod.

    Antwoord
    • Marielle van der Vlies

      Mooi inzicht, Nelly. Deel je hier de korte omschrijving van jouw doelgroep voor je belangrijkste product hier omschrijven?
      Liefs Marielle

      Antwoord
  3. Hester

    Hallo,
    Ik ben druk bezig met het maken van mijn klantenprofiel. Sterker nog eigenlijk voor twee bedrijven tegelijk. Dus eerst maar eens beginnen met 1. Ik heb zeker wat gehad aan je tips die je hier hebt omschreven. Ik ontvang graag je e-book.
    Groetjes Hester

    Antwoord
    • Marielle van der Vlies

      Hi Hester,

      Fijn dat mijn blog waardevol is voor jou! Inderdaad, begin met het succesvol maken van één bedrijf, die uitdaging is al groot genoeg :-).
      Ik hoor graag wie je doelgroep is.

      Liefs Marielle

      Antwoord
  4. adriana

    Hoi Marielle,
    Ik heb a4tjes vol met verschillende doelgroepen en gegevens.
    ben nu op zoek naar handvaten hoe dat helder te krijgen.
    Ben benieuwd naar je format, Groet adriana

    Antwoord
  5. Chantal Tak

    Ik ben op dit moment bezig met het opstellen van mijn klantenprofiel. Ik heb een moodboard, vragen over mijn ideale klant beantwoord en wel een aardige schets kunnen maken. Nu komt stap 2… het klantenprofiel op papier zetten. Maar hoe ik dat zou moeten doen ben ik nog niet helemaal uit! Bedankt voor je blog er staan goede tips in waaraan ik nog zou kunnen werken.

    Antwoord
  6. Godfried Hartkamp

    Hi Marielle, een interessant artikel over ‘hoe je klant eruit ziet’ ik kwam op je blog omdat ik graag wil weten hoe je een klantprofiel opstelt. Zijn daar richtlijnen voor etc? Ik ontvang graag je gratis format als dat kan. Groet, Godfried

    Antwoord
  7. Thamar Coenen-Spronken

    Hallo Mariëlle, ik heb mijn doelgroep nog steeds niet helder, het is moeilijker dan ik dacht. Ik heb de dossiers van mijn klanten bekeken en daar uit blijkt dat de meeste klanten komen met vermoeidheid, hormonale klachten waaronder niet kunnen slapen, burn-out, overgang, niet zwanger kunnen raken, negatieve stress ervaren met wat ze allemaal moeten!
    Ik had een mooie titel voor mijn E-book: Hoe pak ik mijn hormonen aan. Maar nu achteraf, met anderen gesprokken te hebben en het grootste gedeelte van E-book geschreven te hebben is die titel niet goed en ik denk dat dat komt omdat ik mijn doelgroep niet helder heb. Groet Thamar
    Vraag: heb je tips waarmee ik in mijn zaak verder kom?

    Antwoord

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *