Ik heb het al vaak gezegd dat het hebben van een hele duidelijke en specifieke doelgroep van levensbelang is voor jouw onderneming. En dat je onderneming alleen succesvol wordt als je KIEST voor een doelgroep.

Hoe ziet je klant er uit?Als je je doelgroep gekozen hebt, is het belangrijk deze goed te leren kennen.

  • Heb jij enig idee hoe jouw klant er uit ziet?
  • Denk jij dat je je klant goed kent?
  • Heeft je klant een naam?
  • Ben jij ECHT in de huid van je klant gekropen?

Waarom is het belangrijk om dit allemaal te weten? Het geeft je duidelijkheid en focus, waardoor je veel gemakkelijker je sales- en marketingcampagnes kan ontwikkelen EN waardoor je campagnes ontwikkelt die veel beter converteren.

Hoe ziet jouw klant er uit? Maak een klantprofiel!

De tool die ik hiervoor graag gebruik is ‘Het Klantprofiel‘. Het klantprofiel is een A4-tje waarop je in kernwoorden je doelgroep beschrijft. Schrijf op dit klantprofiel de belangrijke factoren van je klant, beschrijf waarom je klant met jou zou gaan samenwerken, waar de klant zich bevind. Last but not least, geef je klant een naam en zoek er een foto bij van de persoon die jij voor ogen hebt. Blijf de gegevens in het klantprofiel aanvullen, want net als jij, ontwikkelt ook de klant zich.

En zoals ik net al schreef, om een klantprofiel te maken moet je je klant echt kennen en in de huid kruipen van je klant. Hoe doe je dat nou? Ik heb 5 tips voor je:

Lees alles wat je klant leest.

Lees dezelfde tijdschrijften, kranten, blogs, nieuwsbrieven. Weet wat actueel is voor hen en met welke onderwerpen ze bezig zijn.

Zoek je klant op

Ga naar bijeenkomsten waar ze zijn, woon seminars bij, welke onderwerpen worden besproken en luister goed naar de vragen die men stelt. Welke onderwerpen staan op de agenda?

Praat met anderen

Praat met andere ondernemers in dezelfde branche of met dezelfde doelgroep. Wat horen zij in hun dagelijkse gesprekken met prospects en klanten? Lees ook blogs van andere ondernemers, over welke onderwerpen wordt veel geschreven?

Analyseer

Bestudeer je website analytics. Op welke keywoorden zoekt jouw bezoeker, welke info wordt het meest gewaardeerd? Welke blogs worden het meest bezocht, op welke artikelen wordt het meest gereageerd? Kijk ook op je Social Media statistieken. Welke berichten worden het meest gedeeld en op welke onderwerpen wordt het meest geklikt.

Praat met je klant

Doe persoonlijke interviews met je klant. Focus je op de doelen die je klant wilt bereiken. Welke zaken frustreren hem of haar, waar liggen ze ’s nachts wakker van, waar worden ze juist heel blij van? Wat zouden ze zelf doen om te bereiken wat ze willen bereiken?

Besteed echt tijd en aandacht aan het ontwikkelen van je klantprofiel. En hou het ook bij. Net zoals jij blijft ook je klant zich ontwikkelen. Dus het profiel van je klant moet je blijven updaten en aanvullen. Het heeft alleen waarde als je er serieus tijd insteekt. Maar die tijd zal je terug verdienen, omdat je marketing effectiever wordt en je conversie hoger. Je gaat meer verkopen.

Dus, nu ben ik heel benieuwd naar jouw klanten en ik zou het geweldig vinden als jij in het reactieveld een korte omschrijving geeft van je doelgroep.

Ik ben heel blij met je reactie, omdat mij dat weer informatie geeft over mijn eigen doelgroep en ik het belangrijk vind dat anderen hier ook van leren. Als dank voor je reactie heb ik een cadeau voor je. Je ontvangt het format wat ik gebruik voor het maken van een klantprofiel. Dus zet je eerste stap en laat je reactie achter! Ik kijk er naar uit!

Make it a HAPPY day!
Marielle

PS. Wil jij mijn blog delen in je netwerk? Zodat andere ondernemers hier ook van leren? Dat kan heel gemakkelijk door op de onderstaande knoppen te klikken. Bedankt alvast!

Ontdek 6 Manieren Om Met Gemak Meer Klanten Te Krijgen

Praktisch handboek voor Startende Ondernemers. 

Ik geef toestemming voor:

Je hebt het ebook succesvol aangevraagd!