Hoe maak je een Succesvolle Start met je Bedrijf?

0 Reacties

Wat zijn de patronen die jou in de ratrace houden? Juist deze uitdagende tijd biedt je een goede kans om uit die ratrace te stappen en een nieuwe en succesvolle start te maken met je bedrijf. Hoe doe je dat?

Mijn verhaal

Jaren geleden was ik op jacht naar klanten, geld en succes. Naar meer en beter. Ik zat in een ratrace van altijd hard werken en presteren. Ik bleef maar doorhobbelen en dat putte me uit. Ik werd er ontzettend moe van, omdat het nooit goed genoeg was. Het kon altijd beter. 

Een van de oorzaken was mijn angst voor een tekort aan geld. Dat zorgde dat ik altijd meer geld moest verdienen. Bij veel ondernemers zie ik de angst dat het niet goed genoeg is, dat het altijd beter moet. Of de angst voor kritiek van anderen, waardoor je nooit meer hulp durft te vragen. 

Hoe pakte ik dat aan?

Ik koos ervoor om het op een andere manier aan te pakken. Een manier die mij meer rust gaf, meer voldoening, en meer plezier in mijn leven en mijn ondernemerschap. Ik koos ervoor om te stoppen met jagen en presteren. Om uit de ratrace te stappen. Dat ging niet allemaal direct goed, want ik merkte dat de ratrace me ook houvast gaf. Ik kende de kring van jagen, hard werken en presteren veel beter dan de rust waar ik zo’n behoefte aan had. Daarom moest ik ook zoveel oefenen.

Hoe kom je aan rust?

De rust waar ik het over heb, gaat overigens niet over niets doen. Het gaat ook niet over eerder naar bed gaan of langer blijven liggen. Het gaat zelfs niet over de actielijst die ineens wél afkomt. Ik pleit niet voor avonden Netflix of afscheid nemen van alles wat je onrust bezorgt. 

De rust waar ik het over heb, is rust in je hoofd. Je kan het ook kalmte noemen, of stilte. Stilte aanbrengen in je innerlijke dialoog. Want de stemmetjes die je de hele dag door vertellen dat je het niet goed doet zijn de oorzaak van jouw ratrace. Dat is je innerlijke dialoog, waar jij je vaak niet bewust van bent. Om die reden is bijvoorbeeld een meditatie heel waardevol, omdat jij je daardoor bewust wordt van de stemmetjes die jou beperken. Het gaat dus om een betere nachtrust, meer energie en tijd voor jezelf. Over weten dat het altijd goed is waar je bent. 

Van buiten naar binnen

Veel ondernemers vragen mij hoe ze succes bereiken, klanten krijgen en geld verdienen. Dat lijkt de grootste behoefte te zijn van ondernemers: klanten en geld. Maar dat is precies jouw grootste valkuil.

Ik heb mezelf ook vaak de vraag gesteld hoe ik succes kon bereiken. Maar ik heb ontdekt dat het zinloos is om deze vragen keer op keer te stellen. Succes zit niet in prestaties – succes zit in jou. De enige succesvolle weg is je eigen innerlijke weg. Het succes is niet het resultaat, maar je vermogen om die innerlijke weg te gaan. Je kan erop vertrouwen dat het succes waar jij naar verlangt komt, wanneer jij de innerlijke weg neemt. Het succes is er dus al, je hoeft alleen maar je eigen innerlijke weg te gaan. En jij maakt de keuze welke stap je daarin wil zetten. 

Natuurlijk ligt er nog steeds een hoop werk op je te wachten. Je website kan wel een make-over gebruiken, je wil graag blogs schrijven en zichtbaar zijn op social media. Daar moet je nog steeds een hoop dingen voor doen. En natuurlijk wil je leuke klanten hebben en lekker geld verdienen. Maar dan moet je eerst die innerlijke weg gaan. 

Wat kan je doen?

Ondernemers doen graag. Ik geef je daarom iets te doen. Het is een mooie eerste stap om weer eens naar jezelf te kijken. 

Neem een moment voor jezelf, bijvoorbeeld aan het begin van je werkdag. Pak je notitieblok erbij of een stapel geeltjes. Sluit je ogen en vraag jezelf een moment af: wat kan ik goed? Open je ogen en schrijf alles op wat er binnenkomt en blijf doorschrijven. Sluit vervolgens weer je ogen en vraag jezelf een moment af: wat vind ik leuk? Schrijf weer alles op wat er binnenkomt en blijf doorschrijven. 

Maak een overzicht van wat je én goed kan én leuk vindt om te doen. Rubriceer het naar onderwerp. Benoem per onderwerp welke lessen jij je klant erover kan leren. Zo ontstaat er een blauwdruk. Deze blauwdruk is een overzicht van alles wat jij aan je klant kan leveren. Het is heel waardevolle input voor je dienstverlening. 

In deze blauwdruk benoem je dus allerlei onderwerpen die jij leuk vindt, die je goed kan en die van waarde zijn voor je klant. Laat dat nou precies het begin zijn van een Nieuwe en Succesvolle Start. 

Ik nodig je uit

Maak een nieuwe en succesvolle start met je bedrijf. Dat kan nu. Meld je aan voor de gratis online training Succesvolle Start met je Bedrijf

Klik hier

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *