Hoe kom je van je klanten af? 5 tips

21 reacties

Wat doe je met klanten die wel willen betalen en vervolgens helemaal niets doen met wat jij hen leert? Die klanten hebben wel geld betaald en bereiken geen resultaat, omdat  ze niet implementeren. Dat creëert frustratie en irritatie. Vervolgens krijg jij de schuld van het uitblijven van resultaat. Van deze klanten moet je echt zo snel mogelijk afscheid nemen, liefst nog voor ze überhaupt van je kunnen kopen.

Jij bepaalt met wie jij werkt en of jij iemand als klant wil hebben. Je zegt nee tegen mensen die wel willen betalen, maar niet willen implementeren.

Niet het geld, maar het resultaat telt

Veel ondernemers belonen hun klanten voor passief gedrag en luiheid. Zij verwennen juist deze mensen met extra aandacht. Exact om die reden hebben ze te weinig klanten. Want het is trekken en sleuren om deze mensen in beweging te krijgen. Resultaten blijven uit. Niet het geld, maar de resultaten van je klanten zorgen voor de groei van je bedrijf. Dus selecteer die klanten die in staat zijn om resultaten te behalen. Focus je op mensen die echt willen implementeren.

Dat betekent dat jij je klant moet selecteren. Eigenlijk laat je jouw klanten bij je solliciteren, nog voordat ze bij je kopen. Aan klanten die niet door deze ronde komen, verkoop je niets.

Selecteer je klant als de ideale klant

Focus op je ideale klanten en je business groeit. Niet alleen in omzet, maar ook in kwaliteit. Want je impact groeit. Dat is enorm vervullend, kan ik je zeggen.

Alleen mijn ideale klanten hebben toegang tot mijn Business VIP Lounge. Ik geef hen alles wat ze nodig hebben om hun business op te bouwen en geweldige resultaten te bereiken.

Ik geef je vijf tips om net zulke fijne klanten te krijgen als ik.

1. Weg met verkeerde klanten.

Welke gedrag weiger jij te tolereren? Welke eigenschappen vreten jouw energie? Welke mensen weiger je de toegang tot jouw Business VIP Lounge? Schrijf het op.

Werp eens een serieuze blik op je klantenbestand. Wees absoluut eerlijk naar jezelf. Van welke klanten zou je eigenlijk liever afscheid willen nemen en waarom? Hoe zou jij je voelen als je dat ook werkelijk hebt gedaan? Levert het angst op of geeft het juist opluchting? Misschien beide, omdat je niet alleen afscheid neemt van je klant, maar ook van de omzet die het genereert.

Stel nou dat die klant waar je afscheid van wilt nemen je 50 euro per uur oplevert en die klant die je van harte welkom wilt heten in je Business VIP Lounge levert je 2500 euro op. Wat zou je dan doen?

2. Definieer je ideale klant.

Welke mensen vind je leuk? Wie geven je energie? Hebben ze genoeg geld voor je diensten? Wat zijn hun normen en waarden? Hoe leren ze? Wat is hun bijdrage aan de maatschappij? Zijn ze behalve leergierig ook dankbaar en bereid jou aan te bevelen?

Kijk nu eens naar je klanten. Wie is je allerleukste klant? Waarom? Welke kwaliteiten moeten ze absoluut hebben om het beste in jou naar boven te halen? Wie is die ene klant waar je er wel tientallen van zou willen hebben? Beschrijf deze persoon en noteer minimaal 5 redenen waarom je zoveel energie van deze persoon krijgt.

Mijn ideale klant is zelfstandig ondernemer, ambitieus en ze wil resultaat. Ze wil een omzet halen van minimaal een ton en ook nog genoeg tijd over hebben voor partner en kinderen. Bovendien is ze goed in haar vak. Heel goed. Mijn klant neemt verantwoordelijkheid. Ze neemt haar business serieus en is dus bereid te investeren in tijd, geld en energie. Ze betaalt direct de factuur. Ze is aanwezig, dat is tenslotte 80% van het succes.

3. Alleen aandacht voor resultaten.

Beloon alleen gewenst gedrag met jouw aandacht. Focus je op klanten die in actie komen en die daardoor resultaten halen. Laat klanten die niet in actie komen in hun sop gaarkoken. Daardoor vergroot je hun pijn. Dat is goed. Want daardoor creëer je urgentie en dan komen ze alsnog in actie.

Ik maak bijvoorbeeld geen opnamen van mijn webinars. Deelnemers die zich wel opgeven en niet komen, beloon ik dus niet met een opname. Deelnemers die wel komen, beloon ik met een fantastisch aanbod. Ik doe dus niets voor klanten die zelf ook niets doen.

4. Creëer urgentie.

Waarom moet je klant nu handelen en niet pas over 3 weken? Wees hier heel duidelijk in: geef bij je klant aan wat de consequenties zijn wanneer ze niets doen. Belasting betalen kan je ook beter niet uitstellen, zo’n sterke urgentie moet je dus creëren. Mijn aanbod is nú geldig voor deze prijs. Grijp je kans. Over 3 weken vis je naast het net.

Laat je klant een contract ondertekenen waarin ze bevestigen dat ze verantwoordelijkheid voor zichzelf nemen, actie nemen, bereid zijn uit hun comfortzone te stappen en alles doen wat nodig is – ook als ze weerstand voelen.

5. Creëer implementatie

Zitten klanten eenmaal in je Business VIP Lounge, creëer dan implementatiemomenten voor hen. Doen is de grote truc; doe je niets, dan bloedt de hele boel dood. Dat geldt zowel voor jou als voor je klant. Stimuleer je klanten om in beweging te komen door hen regelmatig uit te dagen tot implementatie. Bijvoorbeeld met een wekelijkse Q&A, netwerkmeetings of door buddy’s aan te wijzen, zodat je klanten elkaar verantwoordelijk houden.

Wat ga jij nu doen?

Je snapt het al: niets doen is gewoon geen optie. Zet nu je eerste stap in de creatie van je Business VIP Lounge. Laat hieronder weten welke kwaliteit je ideale klanten absoluut moeten hebben, wil je ze in deze lounge toelaten.

Als dank voor je reactie op mijn blog heb ik een geweldig format + audio voor je waarmee ik het hele principe van de Business VIP lounge uitgebreid toelicht.

Blijf niet stilstaan en neem jouw volgende stap!

Voor je volgende stap meld je je aan voor mijn Exclusieve Training Hoe Ik In Een Jaar Meer Dan 100 Klanten Kreeg. In deze training leer ik je hoe je jouw Business VIP Lounge vult met geweldige klanten, zodat je goed gaat verdienen. Deze training is voor zelfstandig ondernemers die werken als coach, trainer, consultant of adviseur. Mensen die de moed hebben ervoor te gaan en het lef om te investeren in tijd, geld en energie.

De training vindt plaats op 6 september van 10 – 17 uur in Amsterdam. Je betaalt alleen een tegemoetkoming in de kosten: 47 euro.

Ik heb nog enkele plaatsen vrij. Klik hier direct om jouw stoel te reserveren.

Tot dan!

Make it a HAPPY day!
Marielle

 

 

21 Reacties

  1. Christien

    De persoon die waardeert wat je doet is in mijn ogen een fijn mens en een ideale klant. Dat hoeft niet onder woorden gebracht te worden, maar wanneer je ziet dat er progressie is in de situatie, wanneer de klient het gevecht aangaat
    zijn doelen nastreeft. Dan ben ik dik tevreden.

    Antwoord
  2. Joycet

    Wat een krachtige blog weer Mariëlle. In mijn Business VIP Lounge mogen startende ondernemers plaatsnemen die waarde toe willen voegen aan de wereld maar hun expertstatus nog niet 100% helder hebben. Zij weten nog niet welk urgent probleem zij hebben opgelost waarmee ze anderen die nog met dat urgente probleem worstelen verder kunnen helpen. Ze vragen zichzelf voortdurend af wat anderen van ze vinden als zij zichzelf laten zien. De angst die dat oproept maakt dat ze maar liever helemaal niet aan dat zichtbaar worden, beginnen. MAAR met die pijn en dat ongemak en vooral onvermogen zijn ze hélemaal klaar. Ze zijn bereid alles te doen wat nodig is om uit die cirkel te komen. En daar kan ik ze bij helpen.

    Antwoord
    • Marielle van der Vlies

      Dank je wel Joycet, mooie doelgroep heb je. En ontzettend nodig dat je deze doelgroep helpt, zodat ze hun potentie volledig kunnen benutten.

      Antwoord
  3. Percy

    Mijn ideale klant is medeverantwoordelijk voor het resultaat door de juiste info te geve en daarbij het achterste van haar tong te laten zien. Samen een verbouwing ontwerpen en begeleiden vraagt om eerlijkheid en actie. Zo kom je samen tot het gewenste resultaat en kan ik het zelfs overtreffen. Daarbij is een vlotte betaling onderdeel van het proces ook om de voortgang erin te houden. Gelukkig heb ik daar weinig problemen mee door de tevredenheid van mijn klanten.

    Antwoord
    • Marielle van der Vlies

      Wat fijn, die vlotte betaling is ook heel prettig 🙂
      Eerlijkheid is altijd belangrijk te vragen van je klant, dan kan je gewoon het meest voor ze doen he?

      Dank je wel Percy voor het delen.

      Antwoord
  4. Miriam

    Mijn ideale klant heeft een prachtig product, boekt haar plek op de markt op tijd en betaald vooraf voor haar plaats, ze weet de regels en houdt zich daar ook goed aan. ze doet marketing, ze heeft gevoel voor humor en is een toffe fijne verkoopster die vrolijk is en niet moppert. Ik merk dat mijn waarden anders liggen, en ga mijn lijstje uitbreiden met de tips. Dank daarvoor. xoxo

    Antwoord
    • Marielle van der Vlies

      Heel graag gedaan Miriam. Kijken naar je ideale klant vraagt ook dat je naar je eigen waarden kijkt inderdaad, mooi inzicht, dank je wel voor het delen.

      Antwoord
  5. Veron Goemans

    Mijn ideale klant wil heel graag haar kennis in een winnende bestseller opschrijven maar weet niet hoe ze dat aan moet pakken.
    Ze straalt enthousiasme en energie uit, ze staat open voor coaching en ze voert ondanks haar angst de te nemen stappen uit.
    Ze is gecommitteerd aan het resultaat; haar boek.

    Antwoord
    • Marielle van der Vlies

      tadaaaa! Mooi, dank je wel voor het delen Veron.

      Antwoord
    • Marielle van der Vlies

      Dank je wel Saskia.

      XX

      Antwoord
    • Veron Goemans

      En welke kwaliteit moet jouw ideale klant absoluut hebben wil je haar toelaten tot je Business VIP lounge Saskia?
      Leer graag van je, ben benieuwd…

      Antwoord
      • Marielle van der Vlies

        Ja inderdaad Saskia, ben ik ook benieuwd naar 🙂

        Antwoord
  6. Kit

    Leuk blog! Mijn ideale klanten zijn klanten die doorzetten ook als het moeilijk wordt. Die de huiswerkopdrachten maken en die reageren op mails. Het zijn klanten die hongerig zijn naar meer en nooit moeilijk doen over betalen. Ze nemen iniatief en verantwoordelijkheid en ik zie ze voor mijn neus grote stappen in hun ontwikkeling

    Antwoord
    • Marielle van der Vlies

      Heel fijn Kit om deze mensen in je Business VIP Lounge te hebben. Belangrijk inderdaad mensen te hebben die nooit moeilijk doen over betalen. Sterker nog die je GOED willen betalen, omdat jij hen heel veel waarde geeft.

      Antwoord
  7. Boukje

    Mijn ideale klant heeft oog voor schoonheid en trekt zich niet zoveel aan van wat anderen denken. Deze klant durft te kiezen en weet duidelijk hoe men het wil hebben.

    Antwoord
    • Marielle van der Vlies

      Wat mooi Boukje, dank je wel voor het delen.

      Antwoord
  8. Anitha Wagemans

    Mijn ideale klant borrelt van enthousiasme om zijn of haar expertise uit te dragen.
    Hij of zij is pro-actief, die weet waar hij of zij van betekenis kan en wil zijn en dit verlangen wil omzetten in mooie producten en diensten. Hij of zij wil niet meer uitgesloten worden, heeft lef en toont moed om zichtbaar te worden.
    Beseft en streeft naar samenwerking voor persoonlijke groei en om zijn of haar expertise te laten groeien.
    Iemand die open staat voor ideeen en kritiek van anderen.
    En die gedrevenheid met humor weet te combineren.

    Antwoord
    • Marielle van der Vlies

      Lijkt me een heerlijke klant om mee samen te werken Anitha, ik kan me voorstellen dat je deze klant graag in je Business VIP Lounge wilt hebben.

      Antwoord
  9. Marieke

    Mijn ideale klant vindt het spannend om met de eigen persoonlijke ontwikkeling aan de slag te gaan maar voelt tegelijk dat het nodig is. Mijn klant is vooral gemotiveerd en leergierig en bereid kritisch te reflecteren op eigen gedrag als dat nodig is. En mijn klant is ook gewoon leuk om mee te praten 🙂 ik heb behoefte aan ‘vlotte types’!

    Antwoord
    • Marielle van der Vlies

      Dat is heul belangrijk, dat ze leuk zijn 🙂

      Antwoord

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *