De klant is koning

0 Reacties

Verkopen is de ideale gelegenheid om je ego een belangrijke rol te geven. Vaak stap je ook in die valkuil als ondernemer.

Want precies op het moment van de verkoop vind je de dienstverlening niet goed, ben je te duur, te goedkoop, te ongepast, op het verkeerde moment, niet perfect, vergelijk je jezelf met anderen, ben je te prestatiegericht, is je aanpak not done, je aanbod te mooi om waar te zijn of de concurrent is beter.

Wanneer het ego koning is

Met als resultaat dat je niets verkoopt. En dat vindt het ego fijn, want die bevestigt namelijk exact wat je gelooft: dat het niet goed genoeg is. Daarmee maak jij je ego koning, in plaats van je klant.

Zet dus gewoon even je ego buiten de deur. Ga er nu eens vanuit dat je ongelofelijk veel voor je klanten kan doen. Dat je kwaliteiten en talenten hebt waarmee jij je klanten ongelofelijk goed kan helpen. Ga dan die kwaliteiten vol inzetten, waar je maar kan.

De klant is koning

Verkopen is een relatie opbouwen met je klanten. Het betekent dat jij je kwaliteiten inzet om je klanten te helpen met het wegnemen van hun uitdagingen. De daadwerkelijke verkoop is het moment waarop je klanten daar verdere stappen in kunnen nemen.

Wanneer je ego koning is, geef je voorrang aan je eigen twijfel en onzekerheid. Maar wanneer je klant koning is, geef je voorrang aan de wensen en behoeften van je klant.

Wat zou jou meer voldoening geven, denk je?
Wat zou je klant meer opleveren?
Wat zou meer verkopen genereren?

Het betekent dus niet dat jij je klant aan het stuur van je bedrijf zet. Het betekent dat je in je bedrijf de prioriteit geeft aan de wensen en behoeften van je klanten en je kwaliteiten inzet om hen daarin te ondersteunen. Je verkoopt aan je klanten om je dat ook werkelijk levert.

Kroon je klant tot koning

Wanneer je klant koning is, is verkopen geen enkel probleem meer. Ik geef je drie eenvoudige tips om toe te passen in de verkoop:

1. Selecteer de klanten aan wie je verkoopt

Niet iedereen krijgt de kroon van de koning. Jij bepaalt. Je verkoopt niet aan iedereen, je verkoopt alleen aan de mensen die jij selecteert als je ideale klanten. Dat maakt je verkoop bij voorbaat al aantrekkelijk: omdat het voor een select publiek beschikbaar is. De kroon is gewild. Je gebruikt de verkoopmomenten om je klanten te selecteren en te verkopen.

2. Duw op de pijn

Niemand houdt van pijn, dus je denkt dat duwen op de pijn niet kan. Want je klant is immers koning. Mis! Want juist nu is het nodig. Realiseer je goed: je klanten komen niet bij jou omdat ze zo gelukkig zijn en zo’n geweldig leven hebben. Je klanten komen bij jou omdat ze uitdagingen en problemen hebben die opgelost moeten worden. Je benoemt die problemen, omdat je daarmee duidelijk maakt dat het heel urgent is dat je klanten gaan handelen. Pas wanneer ze in actie komen, komt er een oplossing voor de problemen die ze ervaren. Daarom moet je duwen op de pijn, zodat je klanten in beweging komen. En ja, dat is regelmatig confronterend voor je klanten, maar het nodigt hen wel elke keer uit om mooie stappen te zetten.

3. De verlangens van je klant

Behalve pijn, hebben je klanten ook verlangens. Ken de verlangens van je klanten en benoem ze in je verkoop. Ze kopen bij jou omdat ze deze verlangens graag willen realiseren. De stappen die ze onder jouw begeleiding zetten zijn enerzijds om hun problemen op te lossen en anderzijds om hun verlangens te realiseren. Deze verlangens zijn groter dan je denkt. Bijvoorbeeld het verlangen naar zekerheid, avontuur, plezier, liefde, een bijdrage leveren, groei en verdieping. Ga in gesprek met je klanten als hun verlangens onvoldoende helder voor je zijn en neem die vervolgens op in je verkoop.

Het is het voortbestaan van je bedrijf!

De klant is koning. Het klinkt zo cliché, maar het is zo ontzettend waar. Veel ondernemers zijn met zichzelf bezig en met hun eigen uitdagingen. Daarmee vergeet je gewoon je klant en al helemaal om je verkoop. Dan komt het voortbestaan van je bedrijf in gevaar. Ik weet zeker dat je ontzettend veel kwaliteiten hebt en veel voor je klant kan betekenen. Focus je daarop en neem die kwaliteiten als uitgangspunt in je ondernemerschap.

Verkoop is nodig om je bedrijf bestaansrecht en continuïteit te geven. Hoe je er verder vorm aan geeft, behandel ik in het gratis webinar Goed Verkopen. In dit webinar vertel ik je hoe je verkoopmomenten creëert: de uitgelezen momenten om te verkopen. Ook geef ik je een Simpel Sales Script wat je kan gebruiken bij de verkoop.

Meld je hier direct aan voor het gratis webinar Goed Verkopen.

Ik kijk ernaar uit je te zien op het webinar.

Hartelijke groet,
Marielle

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *