7 magische redenen om te kiezen

12 reacties

Ze had zoveel dingen die ze leuk vond en zoveel mensen die ze graag wilde helpen. Ze durfde niet te kiezen. Maar het groeide haar allemaal een beetje boven het hoofd, al dat werk. Bovendien leverde het te weinig op. 

Het hele idee van ondernemerschap is dat je er geld aan verdient. Immers, als het geld kost, is je bedrijf meer een dure hobby en heb je er een baan bij nodig om het te betalen. Overigens zie ik geld verdienen niet als een doel op zich, maar als een resultaat van de keuzes die je maakt en de handelingen die daaruit voortvloeien.

Je ideale klant

Ondernemers in mijn praktijk hebben vaak moeite met keuzes maken. Bijvoorbeeld de keus voor hun ideale klant. Want ze denken dat er niemand meer komt als ze kiezen voor een ideale klant. Of dat ze mensen die niet voldoen aan het profiel van hun ideale klant niet meer kunnen helpen.

Maar wanneer je geen keuzes maakt, kan je geen verdere stappen zetten in je onderneming. Je stagneert onmiddellijk. Ik heb juist ervaren dat je veel meer voor je klanten kan betekenen wanneer je kiest. Hier zijn 7 magische redenen om te kiezen:

1. Kiezen geeft duidelijkheid

Door in gesprek te gaan met je ideale klanten leer je hen kennen. Je ontdekt wat hun uitdagingen zijn, hun verlangens, hun wensen en behoeften, en wat ze willen veranderen in hun leven. Door met hen in gesprek te gaan, ontdek je wat je voor hen kan betekenen. Dat is onmisbare input voor de ontwikkeling en levering van je diensten.

Bel je klanten gewoon eens op en vraag: “Wat is jouw grootste uitdaging van dit moment?”

2. Kiezen geeft focus

Omdat je duidelijkheid hebt, heb je focus. Je weet wat je klanten nodig hebben. Het enige wat je hoeft te doen, is dat te leveren. Andere acties zijn niet meer nodig. Ga gewoon dat webinar geven. Organiseer die training. Nodig je klanten uit voor een coachingsgesprek. 

3. Kiezen maakt je zichtbaar

Door in gesprek te zijn met je klanten, ontdek je steeds beter bij jezelf waarom je dit eigenlijk allemaal doet. En hoe goed je dat kan. Je voelt je geroepen er echt te zijn voor je klanten. Van betekenis te zijn voor hen. Kwaliteit te leveren. Daarom is het zo magisch: het gebeurt gewoon vanzelf.

Je drijfveer om iets voor je klanten te betekenen maakt je zichtbaar. Zichtbaarheid krijg je niet door zoveel mogelijk aanwezig te zijn op social media. Maar je wordt juist zichtbaar als je zoveel mogelijk van betekenis bent voor je ideale klanten. Geef je klanten gewoon wat ze nodig hebben.

4. Kiezen geeft energie

Hoe fijn is het als jouw klanten mooie resultaten halen? Daar word je toch superblij van! Het plezier dat je daar uit haalt, maakt het ondernemerschap ontzettend leuk. En het geeft je energie om nog meer mensen te helpen en van nog grotere betekenis te zijn.

5. Je ontwikkelt meesterschap

Omdat je jouw ideale klanten steeds beter leert kennen en levert wat ze nodig hebben, word je steeds beter in wat je doet. Steeds weer in gesprek zijn, steeds weer feedback vragen. Daardoor ontwikkel je je steeds verder. Het stelt je in staat een businessmodel te ontwikkelen dat voor jou werkt, in plaats van dat jij werkt voor je business. Je ontwikkelt meesterschap en je bedrijf groeit uit tot een volwassen bedrijf.

Bel je klanten eens op en vraag: “Wat zou je beter of anders willen?” 

6. Je onderscheidt je van anderen

Doordat je kwaliteit levert, onderscheid je je van anderen. Je ideale klanten komen bij jou omdat ze verbinding voelen met jou. Ze vertrouwen je en ze voelen zich veilig bij je. Ze stellen zich open en kwetsbaar op. Je luistert en bent er voor ze, dat doet vaak al zoveel goeds! Je geeft ze de handreikingen die ze nodig hebben.

Andere ondernemers doen het anders. Dat is helemaal oké. Je hoeft je niet te vergelijken met anderen. Jij bent al uniek en onderscheidend door gewoon jezelf te zijn.

7. Je bedrijf groeit

Jouw kwaliteiten, de zorg en aandacht die je hebt voor je klanten, de kwaliteit van je dienstverlening en de resultaten van je klanten zijn gewoon de stevigste fundamenten waarop je een bedrijf kan bouwen. Het zorgt dat je geld verdient en daardoor groeit je bedrijf.

Wie is dan die ideale klant?

Je ideale klant is de persoon waar jij graag mee werkt en waar je een relatie mee op wil bouwen. Het is een persoon waar je wat voor wil betekenen. Je hebt veel te bieden aan deze persoon. Het is iemand met een echt leven, met uitdagingen en verlangens. Met problemen die opgelost moeten worden.

Dat zijn precies de problemen waar jij je ideale klanten in kan steunen. Omdat jij lessen hebt geleerd die je klanten nog moeten leren. Omdat jij de kennis en ervaring hebt die nodig is om de problemen het hoofd te bieden waar je klanten mee worstelen.

Je klanten zijn gecommitteerd en bereid om zich open te stellen. Ze nemen verantwoordelijkheid voor zichzelf en hun problemen. Ze zijn bereid om werkelijk actie te ondernemen en hun problemen op te lossen. Je klanten zijn bereid om tijd, energie en geld in zichzelf te steken. Ze passen jouw lessen werkelijk toe en kunnen die daardoor ook weer doorgeven aan anderen.

Kies en word gekozen

De groei van je bedrijf begint dus bij jou. Bij de keuzes die jij maakt en de handelingen die daaruit voortvloeien. Maak een keus. Realiseer je goed dat je keuzes altijd consequenties hebben. Als jij de keus maakt voor je ideale klant, kies je voor groei en kwaliteit. Kies je niet, dan loop je vast.

Als jij ervoor kiest een succesvol bedrijf op te bouwen, dan raad ik je aan naar de masterclass Succesvol Ondernemerschap te komen.

In deze training leer je hoe je de klanten vindt die jij wenst voor jezelf. Ideale klanten, leuke klanten, klanten waar je graag mee werkt, klanten die energie geven en klanten die bereid zijn te investeren en jouw diensten willen kopen.

Het belooft superwaardevol te worden! Je kan je nog aanmelden, doe het direct: Masterclass Succesvol Ondernemerschap

 

Uiteraard behandel ik jouw persoonlijke gegevens vertrouwelijk.
Ik verwijs je hiervoor naar de Privacy Verklaring.

12 Reacties

  1. Simone

    Hoi Marielle,

    Dank voor je blog waarin je beschrijft hoe belangrijk focus is.
    Ik kan daar nog in leren.

    Antwoord
    • Marielle van der Vlies

      We leren allemaal iedere dag.. 😉

      Antwoord
  2. Veron Goemans

    Mooi blog Marielle en oh zo waar die punten.
    Je ideale klant goed kennen en waarde bieden, is het fundament van je bedrijf.

    Antwoord
    • Marielle van der Vlies

      Precies Veron

      Antwoord
  3. Marieke

    Hier ga ik de komende tijd een mooie stap in zetten! Dank je voor je blog.

    Antwoord
    • Marielle van der Vlies

      Fijn Marieke, veel succes met het zetten van jouw mooie stap!

      Antwoord
  4. Simona

    Hai Marielle,

    Mooi want alle 7 punten zijn zo cruciaal en ondervind ik elke dag in mijn onderneming. Dankzij de tips die ik van je geleerd heb weet ik dat ik mezelf kan zijn en inderdaad mijn doelgroep zelf uitkies. En klanten mij uitkiezen om wie ik ben. Dit was de grootste les die ik heb geleerd. Het vertrouwen in jezelf geeft zoveel rust in je leven, want je weet dat de klanten komen omdat je jezelf bent en je ze de waarde kan geven die ze nodig hebben. Dank voor de beste les die er is.😍

    Liefs Simona

    Antwoord
    • Marielle van der Vlies

      Fijn om te lezen Simona dat je de waarde hiervan ook ervaart in jouw ondernemerschap. Met alle liefde gedeeld uiteraard.

      Antwoord
  5. Kit

    Hoi Marielle,
    Ik herken alle 7 punten die je beschrijft als je kiest voor je ideale klant. Hier heb ik nog veel op te ontwikkelen, maar de belangrijkste stap heb ik gezet en dat is het kiezen van een ideale klant. De rest volgt vanzelf. Stap voor stap. Bedankt voor deze uitleg. Behulpzaam

    Liefs Kit

    Antwoord
    • Marielle van der Vlies

      Het ontvouwt zich vanzelf Kit, bij iedere stap die je zet wordt het duidelijker.

      Antwoord
  6. Marie-José

    Mijn ideale klant kiezen was een van de eerste stappen naar mijn bloeiende praktijk 🍀
    Doe dat en ga aan de slag met jouw beperkende overtuigingen en ook jouw business bloeit als nooit tevoren 🍀

    Antwoord
    • Marielle van der Vlies

      Ja mooi Marie-José. Ben ontzettend blij om te lezen dat je dat ervaart en dat je business bloeit.

      Antwoord

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *