Zakelijke groei is onmogelijk als je twijfelt

0 Reacties

Twijfel jij aan je eigen capaciteiten?

Je twijfelt bijvoorbeeld aan je diensten voor je ideale klanten, je verkoop, de prijs van je dienstverlening of wat precies je rol is in je business. Ben je nou een coach, of ben je meer een adviseur, een expert, een specialist, een healer, een schrijver of een lichtwerker? Er zijn allerlei zaken waarover je in je business kan twijfelen. 

Maar als je twijfelt is het onmogelijk om een stabiel bedrijf te bouwen. Jouw twijfel zorgt voor onmiddellijke stagnatie. Je legt daarmee allerlei obstakels op je pad, met als gevolg dat je geen besluiten neemt en dan kom je niet verder. Vaak ben je je niet eens bewust van je eigen twijfel en onzekerheid. 

Zakelijke groei

Wil je zakelijke groei realiseren? Dan moet je zekerheid ontwikkelen. Ontwikkel de zekerheid dat je goed bent zoals je bent. Dat je grootse dingen kan neerzetten. Dat je veel voor je klant kan betekenen. Voel die zekerheid in alle vezels van je Zijn. Word Bewust van je Zekerheid. Zakelijke groei ontstaat als je dat ontwikkelt en steeds weer oefent. 

Mieke

“Ik heb lang niet in mezelf geloofd en ik durfde niet te kijken naar mijn eigen grootsheid. Ik heb nu ontdekt dat je je geen zorgen hoeft te maken over je potentieel, want dat is er al heel je leven. Maar zodra je jezelf écht bewust bent van die ongelofelijk waarde in jou, ga je die waarde ook leven. Je hoeft er niks voor te doen of voor te laten. Het sprankelt in jou, neem de tijd om ernaar te luisteren en het te omarmen. En dan: the magic happens, want hoe vaker je dat doet, hoe zekerder je wordt van jouw kracht én hoe meer jij dus voor jezelf én je klant betekent!”

Kwaliteiten en twijfel

Waar ben je goed in? Maak eens een overzicht van al je kwaliteiten. Het heeft geen enkele zin om stil te staan bij alles waar je aan twijfelt en waar je onzeker over bent. Wat je aandacht geeft groeit, dus hoe meer aandacht jij aan je twijfel geeft, hoe groter die wordt. Hoe meer aandacht je echter aan je kwaliteiten geeft, hoe groter díe wordt. De twijfel en onzekerheid verdwijnen dan langzamerhand naar de achtergrond. 

Goede en dure programma’s

Een belangrijk onderdeel van mijn jaarprogramma is het ontwikkelen van een high-end-dienstverlening voor je klanten. Dus je leert afscheid te nemen van uurtje-factuurtje en je leert kwalitatief hoogwaardige programma’s te verkopen. Programma’s met ongelofelijk veel waarde voor je klanten, waar ze goede resultaten mee halen en waar je een goede prijs voor vraagt. Simpel gezegd: heel goede en dure programma’s. 

Goede en dure programma’s zijn interessant voor jou als ondernemer. Want je gaat dan intensief aan de slag met een aantal klanten die jou goed betalen. Doorgaans halen deze klanten goede resultaten, jij kan daarmee echt van betekenis zijn. Ze blijven lange tijd je klant. Natuurlijk kan je ook veel verkopen voor weinig, dat is een ander businessmodel. Maar daar krijg je andere klanten mee. 

Goede resultaten

Deze high-end-dienstverlening is onmisbaar voor ondernemers. Want wanneer je klanten goede resultaten halen, haal jij als ondernemer ook goede resultaten. En als je mijn programma volgt, leer je hoe je die goede en dure programma’s verkoopt. 

Bezwaren

Op de training passeren alle bezwaren de revue waarom ondernemers dit soort programma’s niet kunnen verkopen. Het komt vooral omdat ze twijfels hebben:

  • Kan ik dit echt beloven?
  • Kan ik dit echt waarmaken?
  • Kan ik deze garanties echt geven?
  • Kan ik deze prijs echt vragen?
  • Zouden mensen zoveel willen investeren?
  • Kan ik dit verkopen?
  • Kan ik dit überhaupt leveren?
  • Is het wel goed genoeg? 
  • Durf ik dit wel? 
  • Heeft mijn doelgroep hier wel geld voor?
  • Wat vinden mijn collega’s hiervan?

Willen is kunnen 

Jij maakt een keus. Als je wil groeien, moet je dingen anders doen dan je tot nu toe deed. Dus stap uit je comfortzone en maak de keus om nu wel te groeien. Je kan het, het is goed voor je klanten en het is goed voor jou. 

Je mag je best ongemakkelijk voelen over de prijs die je vraagt. Je mag best twijfelen. Zolang de twijfel maar geen vat op je heeft. Wanneer je onzekerheid en twijfel leidend zijn in je verkoop, stagneert die direct. Zekerheid betekent terug gaan naar wie je Bent, je Bewust Zijn en vanuit die bewuste en zekere plek verkopen. 

Het ontwikkelen van deze noodzakelijke zekerheid is een oefening. Dat oefenen doe je bijvoorbeeld door steeds bewust de keus te maken om dingen anders te doen dan je tot nu toe deed. 

Mieke

“Ik geef mijn klanten het gevoel dat ik ze écht kan helpen. Dat komt omdat ik tot in mijn haarvaten voel dat ik ze ontzettend goed van dienst kan zijn met mijn expertise. Dat geeft mij de zekerheid dat het heel legitiem is dat ik dan waarde terugvraag. Niet meer en niet minder. Waarde vragen betekent namelijk ook dat je je waarde inzet en dat het resultaat voor jouw klant superwaardevol is. En daar wordt iedereen weer blij van!”

Klanten krijgen is relaties opbouwen 

Zichtbaarheid is voor iedere ondernemer een gezonde en onmisbaar stap. Maar veel ondernemers denken bij zichtbaarheid aan aanwezigheid op social media. Daar willen ze een zo groot mogelijk netwerk hebben en zoveel mogelijk berichten plaatsen met likes, shares en reacties. 

Het nadeel aan zichtbaarheid op social media is dat je zichtbaar wordt bij mensen die je niet persoonlijk kent, die je zelfs nog nooit ontmoet hebt. Het zijn vaak vluchtige contacten. Klanten krijgen is relaties opbouwen. Relaties met mensen die je ‘kent’ via social media duurt lang, en vraagt veel tijd en aandacht van jou. 

Effectieve strategie

Zichtbaarheid voor zakelijke groei kan met een andere, veel effectievere strategie. Focus op de ontwikkeling van zichtbaarheid bij de mensen met wie je echt een relatie wil opbouwen. Dan heeft het namelijk ook veel meer effect. 

Mieke

Mieke is fotograaf en ondersteunt haar klanten om zichtbaar te zijn. Ze heeft de afgelopen maanden veel individuele gesprekken gevoerd met ondernemers. Gesprekken over problemen, uitdagingen, verlangens en over zichtbaarheid uiteraard. Ze heeft haar tips en adviezen gedeeld, vragen beantwoord en feedback gegeven. Met ieder gesprek ontwikkelde ze ook het vertrouwen in zichzelf. 

Dit is wat ze erover zegt:

“Ik weet nu dat ik alleen wil werken met ondernemers die ook willen investeren in hun zichtbaarheid. Die, net als ik, uit hun comfortzone stappen en hun pure potentieel leven. Ik zit op hun stoel en door met ze in contact te komen, weet ik wat ze van me nodig hebben en hoe ik ze het beste kan helpen. 

Ik heb heel veel tijd gestoken in gesprekken met deze groep: ‘Wat heb je van me nodig en hoe kan ik je helpen?’ Daar haal ik veel waardevolle informatie uit voor mijn dienst en ik ontwikkel een vertrouwensband met de mensen die ik het liefste help.” 

Ik geef je twee stappen om dit te bereiken. 

Stap 1: Bepaal je ideale klant

Bepaal wie jij graag als klanten wil. Wie zijn nou die leuke types die graag goede en dure programma’s bij je kopen? Dat zijn natuurlijk allereerst de mensen met wie je een langdurige relatie wil opbouwen en die de komende jaren je klant blijven. 

Hoe zien die klanten eruit? Maak daar een heel precies beeld van. Het zijn mensen met een echt leven, omstandigheden, gebeurtenissen in hun leven, uitdagingen en verlangens. Ze hebben jouw hulp nodig. Waarbij precies? Wat zijn hun urgente problemen? Beschrijf dat in een profiel van je ideale klanten.

Stap 2: Ga met ze in gesprek

Onderzoek vervolgens of jij zulke ideale klanten in je netwerk hebt. Daarvoor kan je dan je socialmediacontacten wel goed gebruiken. Bel ze op en ga met ze in gesprek. Niet om te verkopen, maar om hun wensen en behoeften te ontdekken. Vraag: “Waar loop je tegenaan? Wat ben je ontevreden over? Wat zou je anders willen?” Vraag hun feedback: “Hoe kijk je hier tegenaan? Hoe zou dat voor je werken? Hoe kan ik dat verbeteren?”

Deze gesprekken zorgen voor jouw zichtbaarheid bij de mensen die echt jouw klanten kunnen worden. Het is een mooie manier om met je potentiële klanten in contact te komen en het toont jouw oprechte belangstelling. En met alle informatie die je krijgt kan je vervolgens jouw high-end-dienstverlening ontwikkelen.

Ideale klanten

Voor een verdere uitwerking van deze stappen verwijs ik je naar mijn boek Succes met je Bedrijf. In dat boek behandel ik de SUCCES-methode en vertel ik je uitgebreid welke stappen je kan zetten om je ideale klanten te kiezen en te ontdekken wat hun wensen en behoeften zijn. 

Ook ik werk alleen met ideale klanten. Ondernemers die de ambitie hebben om iets moois neer te zetten en die een goedlopende business willen bouwen. Die van betekenis willen zijn voor de mensen om hen heen en voor deze maatschappij. Ik geloof dat we die heel hard nodig hebben. En natuurlijk zijn mijn ideale klanten mensen die willen investeren in zichzelf en daarom mijn programma’s kopen. Ik ervaar het als een voorrecht om deze mensen te mogen helpen in hun leven en hun ondernemerschap.

Succes Webinar

Wie zijn die leuke, ideale en goed betalende klanten waar jij graag mee werkt? Hoe kom je in contact met hen? Welke marketingstrategie pas je toe om zichtbaar te zijn? Hoe verkoop je jouw dienstverlening voor een goede prijs?

Het zijn allemaal stappen die zorgen voor zakelijke groei. Ik behandel ze in mijn gratis Succes Webinar

Meld je hier aan

 

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *