Wil je een business die voor jou zorgt? 2 verdienmodellen - Succes met je Bedrijf

Wil je een business die voor jou zorgt? 2 verdienmodellen

0 Reacties

Wil jij een business creëren die voor jou zorgt? Wil jij een business die altijd inkomsten genereert, ook als je ziek bent, in een persoonlijke crisis verkeert of om wat voor reden dan ook minder of niet kan werken? 

Als je verschillende verdienmodellen hebt geïmplementeerd, heb je als ondernemer financiële stabiliteit. Dan ben je minder vatbaar voor bijvoorbeeld een crisis zoals deze. Als je op die manier je business vormgeeft, heb je simpelweg veel meer rust en ontspanning in je leven. En dan kan je er ook meer voor je klanten zijn. 

Ik behandel vandaag twee verdienmodellen. Welk verdienmodel ook je voorkeur heeft, bij het ontwikkelen van de inhoud zijn de behoeften van je klanten uiteraard altijd het uitgangspunt. 

Verdienmodel 1 – Online Programma

Een online programma is een dienst die je eenmalig maakt en steeds weer verkoopt aan je klanten. Het online programma bevat enkele video’s die je klanten ondersteunen bij de urgente vraag die ze nu hebben. Aan die video’s voeg je lesmateriaal toe in de vorm van opdrachten en templates. Je kan je online programma op verschillende manieren opbouwen. 

Met je online programma behandel je bijvoorbeeld een specifieke vraag en je biedt een aantal video’s aan waarin je antwoord geeft op die vraag. Je kan er ook voor kiezen om verschillende onderwerpen te behandelen en je video’s in te delen in een paar modules. Per module geef je dan enkele video’s. 

Een online programma maak je één keer. Wanneer het eenmaal staat, kan je het keer op keer verkopen. Omdat alles online beschikbaar is, is jouw aanwezigheid niet meer nodig. 

Afhankelijk van de waarde die je levert, bepaal je de prijs. Je kan een online programma verkopen voor 47 euro of voor 497 euro. Je kan uiteraard ook een online programma verkopen voor 1497 euro. Ik zou je altijd adviseren om zo een waardevol mogelijke programma te maken en dat te verkopen voor een goede prijs. Dus het programma van 1497 euro heeft mijn voorkeur. Want hoe hoger de waarde, hoe hoger de prijs, hoe beter jij je klanten van dienst bent. Het is onmogelijk om je klanten uitgebreid te ondersteunen met een online programma van 47 euro. 

Het verkopen van een programma van 47 euro verschilt bovendien niet veel van het verkopen van een programma van 1497. Je verkoopt het enkel aan een ander type klant. 

Er kleeft echter wel een risico aan een online programma: je klanten kopen het en doen er nooit wat mee. Dat wil je niet. Het is net als een boek dat ongelezen in de kast verdwijnt. Het staat misschien leuk, maar je hebt er weinig aan. Daarom adviseer ik je altijd om je online programma te verkopen in combinatie met begeleiding. Daar is het LidmaatschapsProgramma een mooi voorbeeld van. 

Hoe je een online programma ontwikkelt en de begeleiding vormgeeft behandel ik in mijn gratis online training Happy Online Programma

Verdienmodel 2 – LidmaatschapsProgramma

Wanneer je een lidmaatschapsprogramma verkoopt, betalen je klanten een maandelijks bedrag aan jou. Jij levert hiervoor maandelijkse diensten. Wanneer een online programma onderdeel uitmaakt van dat lidmaatschap, is dat extra waardevol voor je klanten. 

Stel dat je coach bent en je biedt een een-op-eencoachingstraject aan van een half jaar. Je vraagt daarvoor 3000 euro. Voor je klanten is dat op dit moment misschien een te grote investering. Je kan daarvoor in de plaats je klanten ook een lidmaatschap aanbieden, waar ze bijvoorbeeld 200 euro per maand voor betalen. 

Voor die 200 euro per maand bied je een maandelijkse mastermind, waarin je bijvoorbeeld 8 klanten tegelijk coacht. Ter ondersteuning bied je een besloten Facebookgroep waarvoor je deze mensen toegang geeft en waar ze onderling hun vragen kunnen uitwisselen, feedback aan elkaar kunnen geven en jouw hulp kunnen inroepen. 

Je kan dit LidmaatschapsProgramma heel waardevol invullen, door bijvoorbeeld toegang te geven tot een online programma waarin je iedere maand nieuwe video’s plaatst. Zolang ze lid zijn van de mastermind, hebben ze dan toegang tot je online programma. Je kan daarnaast periodieke Q&A’s geven, iedere week met je klanten de week starten of een buddy-systeem implementeren. Er zijn heel veel mogelijkheden waar je klanten gedurende hun lidmaatschap gebruik van kunnen maken. Heel waardevolle activiteiten voor je klanten. En ook hier geldt: hoe waardevoller voor je klanten, hoe hoger de prijs. Maar omdat je meer klanten tegelijk ‘behandelt’ kan jij de prijs lager houden dan je een-op-eenbegeleiding. 

Stel, je klanten besluiten alsnog de investering te doen van 3000 euro in een-op-eenbegeleiding. Mijn ervaring is dat veel klanten die eerst besluiten alleen een lidmaatschap aan te gaan, later alsnog besluiten toch te investeren in een-op-eenbegeleiding. Omdat het vertrouwen groeit, in zichzelf en in jou. Laten we ervan uitgaan dat ze alsnog besluiten het een-op-eentraject aan te gaan, dan kan je ze het lidmaatschap van de mastermind als bonus erbij geven. Dat is een heel mooi en waardevol cadeau, want dan hebben ze twee diensten voor de prijs van één. 

Een groot voordeel van dit Lidmaatschap Programma is dat jij het gaandeweg kan invullen en ontwikkelen. Je hoeft niet al een heel online programma op de plank te hebben om het te verkopen. Je kan het vanaf dag 1 verkopen. 

Omdat ik zelf altijd de begeleiding van klanten als uitgangspunt in mijn dienstverlening neem, heeft dit model mijn voorkeur. Je klanten hebben hier veel aan. Daarbij kan je, net als met het eerste verdienmodel, ook met dit verdienmodel ongelimiteerd klanten toelaten als lid. 

Gratis online training Happy Online Programma

In mijn gratis online training Happy Online Programma bespreek ik beide verdienmodellen. Meld je hier aan voor de gratis online training: Happy Online Programma.

 

Uiteraard behandel ik jouw persoonlijke gegevens vertrouwelijk.
Ik verwijs je hiervoor naar de Privacy Verklaring.

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *