Twee verdienmodellen

4 reacties

Wil jij een business die altijd inkomsten genereert?

Ook tijdens je vakantie, als je ziek bent, in een persoonlijke crisis zit, om wat voor reden dan ook minder werkt, of zelfs helemaal niet kan werken? Met verschillende verdienmodellen heb je als ondernemer financiële stabiliteit. Dan ben je minder vatbaar voor bijvoorbeeld een crisis zoals de huidige. Als je op die manier je business vormgeeft, heb je simpelweg veel meer rust en ontspanning in je leven. En dan kan je er ook meer voor je klanten zijn. 

Ik behandel vandaag twee verdienmodellen. Welk verdienmodel je ook kiest, de behoeften van je klanten zijn uiteraard altijd het uitgangspunt. 

Verdienmodel 1 – Online Programma

Een online programma is een dienst die je één keer maakt en steeds weer verkoopt aan je klanten. Het online programma bevat allerlei lesmaterialen in de vorm van video’s, audio’s en geschreven tekst (ik spreek de rest van dit artikel over alleen video’s, maar het kan dus ook audio of geschreven tekst zijn). Dit materiaal gebruiken je klanten om te leren wat ze willen leren, om te raadplegen wanneer ze vragen hebben, en om hun opdrachten en oefeningen te doen. Kortom, om te doen waarvoor ze jouw diensten inkopen. Ze kunnen je lesmateriaal raadplegen op momenten dat ze het nodig hebben. Je ondersteunt je online materiaal met opdrachten, oefeningen, formats en templates om je klanten te helpen het werkelijk toe te passen.  

Opbouw van je programma

Een online programma is een dienst die je één keer maakt en steeds weer verkoopt aan je klanten. Het online programma bevat allerlei lesmaterialen in de vorm van video’s, audio’s en geschreven tekst (ik spreek de rest van dit artikel over alleen video’s, maar het kan dus ook audio of geschreven tekst zijn). Dit materiaal gebruiken je klanten om te leren wat ze willen leren, om te raadplegen wanneer ze vragen hebben, en om hun opdrachten en oefeningen te doen. Kortom, om te doen waarvoor ze jouw diensten inkopen. Ze kunnen je lesmateriaal raadplegen op momenten dat ze het nodig hebben. Je ondersteunt je online materiaal met opdrachten, oefeningen, formats en templates om je klanten te helpen het werkelijk toe te passen.

Jouw aanwezigheid

Een online programma maak je één keer. Wanneer het eenmaal staat, kan je het keer op keer verkopen. Omdat alles online beschikbaar is, is jouw aanwezigheid niet meer nodig. 

Masterclass

Hoe je een online programma ontwikkelt en de begeleiding vormgeeft behandel ik in mijn masterclass Financieel Vrij met een Online Programma. Ik laat je dan ook precies zien hoe ik mijn online programma’s heb opgebouwd en waarom die zo goed zijn te verkopen. 

Welke prijs?

Je bepaalt de prijs van je programma, afhankelijk van de waarde die je levert. Je kan een online programma verkopen voor 47 euro of voor 497 euro. Je kan uiteraard ook een online programma verkopen voor 1997 euro. Ik zou je altijd adviseren om zo een waardevol mogelijke programma te maken en dat te verkopen voor een goede prijs. Dus het programma van 1997 euro heeft mijn voorkeur. Want hoe hoger de waarde, hoe hoger de prijs, en hoe beter jij je klanten van dienst bent. Het is onmogelijk om je klanten uitgebreid te ondersteunen met een online programma van 47 euro. 

Het verkoopproces van een programma van 47 euro verschilt bovendien niet veel van het verkoopproces van een programma van 1997 euro. Je verkoopt het enkel aan een ander type klant. 

Kopen maar er niets mee doen

Er kleeft echter wel een risico aan een online programma: je klanten kopen het en ze hoeven er niets mee te doen. Net als een boek dat ongelezen in de kast verdwijnt. Het staat misschien leuk, maar je hebt er weinig aan. Daarom adviseer ik je altijd om je online programma te verkopen in combinatie met begeleiding, bijvoorbeeld in de vorm van een Lidmaatschapsprogramma. 

Verdienmodel 2 – Lidmaatschapsprogramma

Wanneer je een lidmaatschapsprogramma verkoopt, betalen je klanten een maandelijks bedrag aan jou. Jij levert hiervoor maandelijkse diensten. Het is extra waardevol voor je klanten als een online programma onderdeel uitmaakt van dat lidmaatschap. Het online programma ondersteunt op die manier je dienstverlening. Je klanten kunnen het raadplegen bij bijvoorbeeld de implementatie van de onderwerpen die jij behandelt in je coaching. 

Investering

Stel, je bent coach en je biedt een een-op-eencoachingstraject aan van een half jaar. Je vraagt daarvoor 3000 euro. Voor je klanten is dat op dit moment misschien een te grote investering. Je kan daarvoor in de plaats je klanten ook een lidmaatschap aanbieden, waar ze bijvoorbeeld 200 euro per maand voor betalen. 

Voor die 200 euro organiseer je een maandelijkse mastermind, waarin je bijvoorbeeld 8 klanten tegelijk coacht. Daarnaast bied je een besloten Facebookgroep aan, waarvoor je deze mensen toegang geeft en waar ze hun vragen kunnen uitwisselen, feedback aan elkaar kunnen geven en jouw hulp kunnen inroepen. 

Nog waardevoller

Je kan dit Lidmaatschapsprogramma heel waardevol maken met toegang tot een online programma waarin je iedere maand nieuwe video’s plaatst. Zolang ze lid zijn van de mastermind, hebben ze dan toegang tot je online programma. Je kan daarnaast periodieke Q&A’s geven, iedere week met je klanten de week starten of een buddy-systeem implementeren. Er zijn heel veel mogelijkheden waar je klanten gedurende hun lidmaatschap gebruik van kunnen maken; heel waardevolle activiteiten. 

Ook hier geldt: hoe waardevoller voor je klanten, hoe hoger de prijs. Maar omdat je meer klanten tegelijk helpt, kan je de prijs lager houden dan die van een-op-eenbegeleiding. 

2 voor de prijs van 1

Stel, je klanten besluiten alsnog de investering te doen van 3000 euro in een-op-eenbegeleiding. Mijn ervaring is dat veel klanten, die eerst besluiten alleen een lidmaatschap aan te gaan, later alsnog besluiten toch te investeren in een-op-eenbegeleiding. Omdat hun vertrouwen groeit, in zichzelf en in jou. Als ze dat inderdaad besluiten, kan je ze het lidmaatschap van de mastermind als bonus geven. Dat is een heel mooi en waardevol cadeau, want dan hebben ze twee diensten voor de prijs van één. 

Gaandeweg ontwikkelen

Een groot voordeel van dit Lidmaatschapsprogramma is, dat jij het gaandeweg kan invullen en ontwikkelen. Je hoeft niet al een heel online programma op de plank te hebben om het te verkopen, terwijl je wel meteen kan beginnen met verkopen. 

Omdat ik zelf altijd de begeleiding van klanten als uitgangspunt in mijn dienstverlening neem, heeft dit laatste model mijn voorkeur. Je klanten hebben er veel aan. Daarbij kan je, net als met het eerste verdienmodel, ook met dit verdienmodel ongelimiteerd klanten toelaten als lid. 

Mijn cadeau

Ik heb een cadeautje voor je. Ik geef je heel graag mijn template, waarmee je jouw lidmaatschapsprogramma ontwikkelt. Het enige wat je hiervoor hoeft te doen is in het reactieveld hieronder laten weten wat het belangrijkste onderwerp is van jouw lidmaatschapsprogramma. Waarmee ga jij jouw klanten helpen? Ik lees het graag. 

Gratis masterclass Financieel Vrij met een Online Programma

Nog een cadeau! In mijn gratis masterclass Financieel Vrij met je Online Programma bespreek ik beide verdienmodellen. Ik laat je zien hoe ik mijn eigen online programma’s en lidmaatschapsprogramma’s heb opgebouwd. Meld je hier aan

4 Reacties

  1. Ellen

    Hallo, ik ben me aan het oriënteren om een online programma voor leeftijl voor jonge moeders te gaan opzetten. Ik zou graag het template ontvangen.
    Bedankt!

    Antwoord
    • Marielle van der Vlies

      Wat goed Ellen, ik ben heel benieuwd naar het onderwerp van jouw online programma en waar jij deze jonge moeders mee gaat helpen.
      Succes!

      Antwoord
  2. Rowan Blinde

    Cool. Ik wil graag een lidmaatschap aanbieden voor mijn klanten waar ik campagnes voor draai. Er is namelijk heel veel dat zij kunnen doen om te zorgen dat de campagnes een nog groter succes worden. Dit zijn zaken waar al mijn klanten mee worstelen en waar ik ze nu al mee help. Ik zou dit graag (deels) digitaliseren.

    Antwoord
    • Marielle van der Vlies

      Wat goed Rowan! Ik ben heel benieuwd hoe het template je hierbij helpt. Laat je het weten?

      Antwoord

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *