Meer klanten en geld met een nieuw businessmodel in 5 stappen - Succes met je Bedrijf

Meer klanten en geld met een nieuw businessmodel in 5 stappen

0 Reacties

Als ondernemer ben je behalve expert op je vakgebied en goed in je vak ook marketeer, verkoper, schrijver, videomaker, ICT’er en nog een heleboel dingen meer. Dat betekent dat je in je werk daar ook tijd en aandacht aan moet geven. Als je een volle praktijk hebt en altijd ín je business bezig bent, heb je zelden tijd om ook nog áán je business te werken.

Hier krijg je een eenvoudig nieuw businessmodel in 5 stappen.

Je businessmodel

Er komt een moment dat je hierin stagneert. Dat je tegen de grenzen van je tijd aanloopt, dat je business volledig afhankelijk is van jou, en dat je te weinig verdient. Het is moeilijk om daar verandering in te brengen, omdat je dan minder klanten zou krijgen en minder zou verdienen. Ten minste, wanneer je aan je business werkt in het businessmodel dat je nu toepast. En ga je de tijd die je aan je business besteedt wel terug verdienen in omzet? 

Je persoonlijke ontwikkeling

Werken aan je bedrijf is een belangrijke stap naar je groei. Want besef één ding heel goed. Werken aan je bedrijf is werken aan je persoonlijke ontwikkeling. Je kan heel goed zijn in je vak, maar je bent ook ondernemer. Dat betekent dat je een aantal vaardigheden in ondernemerschap moet beheersen. Als je daar geen voor tijd hebt omdat je alleen maar in je bedrijf werkt, stort de boel vroeg of laat in. Want stagnatie in je bedrijf is een projectie van stagnatie in jezelf. Geef daarom als ondernemer altijd de prioriteit aan je persoonlijke ontwikkeling. 

Nieuw model

Je kan die groei alleen maken als je de keus maakt om het anders te doen dan je het tot nu toe hebt gedaan. Neem dus afscheid van het oude model dat je op dit moment zekerheid en inkomsten geeft. Ga een nieuw model toepassen, zodat je meer klanten kan ontvangen en meer kan verdienen in minder tijd. Het is mijn persoonlijke ervaring en die van mijn klanten dat je dan meer kan betekenen voor je klanten en voor de wereld. 

Werk jij in je bedrijf?

Heb jij een business die volledig afhankelijk is van jouzelf? Heb je zelf de contacten met je klanten, doe je zelf de gesprekken en voer je zelf de behandelingen uit? Dan moet je daarnaast ook alle andere dingen doen om de boel enigszins op de rit te houden. Je werkt dan ín je bedrijf en moet dus heel hard werken om je eigen zaak draaiende te houden. 

Een zwak model

Ik zie bij veel ondernemers die op deze manier werken, dat hun leven wordt beheerst door hun werk. Dat is ook begrijpelijk, want wanneer jij weg valt, stopt je business ook. Dus doe je er alles aan om die overeind te houden. Maar het is wel een heel zwak en risicovol model. Daarnaast heb je weinig tijd om áán je bedrijf te werken, wat wel nodig is als je niet vast wil lopen. 

Maar hoe pak je dat aan? Het model waarbij je ín je bedrijf werkt lijkt zekerheid te bieden, zeker als je een volle praktijk hebt. Maar dat is een grote valkuil. Het is de ratrace, die je een gevoel van zekerheid geeft. Maar geld waar je hard voor moet werken, geeft je nooit echte zekerheid – alleen een gevóél van zekerheid. Echte zekerheid zit in jezelf. Weet, dat jij de enige bent die jou echte zekerheid en veiligheid kan bieden. Alleen vanuit die zekere plek in jezelf kan je goede besluiten nemen. Dus verander je model en ga áán je business werken!

Aan je business werken – wat dan?

Wanneer je áán je business werkt, heb je voldoende tijd voor alle taken die voor continuïteit in je klanten- en geldstroom zorgen. 

Denk aan dit soort taken:

  • Marketing om een kwalitatief hoogwaardige lijst met potentiële klanten te ontwikkelen – mensen die echt fan van jou zijn.
  • Waardevolle content ontwikkelen, waardoor je een goedbezochte website kan maken met goedgelezen blogs. Of een boek kan schrijven, dat is natuurlijk helemaal supercool!
  • Een goed verkoopscript maken, dat oefenen en regelmatig toepassen.
  • Kwalitatief hoogwaardige programma’s ontwikkelen, die je keer op keer kan verkopen.
  • Nieuwe vormen van dienstverlening ontwikkelen, bijvoorbeeld een online programma, in combinatie met een-op-eencoaching en een community. 
  • Een businessmodel implementeren, zodat je je werk meer kan automatiseren en systematiseren. 
  • Je netwerk onderhouden en in gesprek gaan met gelijkgestemden, waardoor je geïnspireerd blijft en nieuwe dingen leert.
  • Een goede klantenservice ontwikkelen en contacten onderhouden met je klanten over de inzichten die ze van je krijgen en hun feedback. 
  • Een team ontwikkelen dat je ondersteunt in je business.

Wat levert het op?

Aan je business werken geeft stabiliteit en continuïteit in je klanten en je geldstroom. Het zorgt dat je business onafhankelijk van jouw aanwezigheid en tijd doordraait. Die stabiliteit brengt je leven in balans, in plaats van dat het wordt beheerst door je bedrijf. 

Hoe dan? 5 stappen

Hoe ga je van ín je bedrijf werken naar áán je bedrijf werken? Ik raad je af om de boel in één keer helemaal om te gooien. Doe het stapsgewijs. Ik geef je vijf eenvoudige stappen om meer aan je bedrijf te werken:

Stap 1: Neem een bewust besluit

Weet dat de groei waar jij naar verlangt ontstaat vanuit jezelf. Daar begint de verandering. Wanneer je een bewust besluit neemt, ben je daar altijd aan toegewijd en is het altijd terug te zien in je handelen en in je resultaten. 

Stap 2: Reserveer het in je agenda

Reserveer om mee te beginnen een dagdeel per week of een uur per dag in je agenda om aan je bedrijf te werken. Gebruik hiervoor bijvoorbeeld iedere dag van 9 tot 10 uur. Gebruik die tijd ook echt om aan je bedrijf te werken en ga hem dan niet vullen met andere dingen. Als een klant op dat tijdstip met je wil afspreken, zeg je dus nee. 

Stap 3: Begin bij je marketing

Gebruik de tijd allereerst voor je marketing. Die heb je nodig om de klanten te krijgen die je in je business wil hebben. Begin bij je website als die nog geen klanten oplevert. Zet daar een goede weggever op en zorg zo voor een kwalitatief hoogwaardige lijst. 

Stap 4: Hak je werk in stukken

Als je je website eerst wil aanpakken, is het handig om dat werk in stukken te hakken. Dat maakt het overzichtelijk: op maandag de homepagina, op dinsdag de salespagina, op woensdag de over mij-pagina, op donderdag een blog, op vrijdag de koppeling met de e-maillijst. Zo heb je in een week al heel wat stappen gezet en is je website in 3 weken klaar. Het is een stuk overzichtelijker dan ineens een hele website maken en je voorkomt dat die klus nog maanden blijft liggen. 

Stap 5: Onderzoek wat je kan automatiseren en uitbesteden

Automatiseer eerst een aantal taken en ga dan pas uitbesteden. Veel ondernemers besteden hun boekhouding uit of schakelen een assistent in voor allerhande werkzaamheden. Maar uitbesteden van werk is vaak duur, dat moet je allemaal terugverdienen. 

Wanneer je eerst automatiseert, blijkt vaak dat je veel minder hoeft uit te besteden. Denk aan het digitaal verzenden van je facturen en betalingen ontvangen of geautomatiseerd verzenden van e-mailreeksen. Maar ook webinars kan je automatiseren: een webinar met goede resultaten kan je keer op keer herhalen. 

Stap voor stap

Werk dus stapsgewijs áán je bedrijf. Begin met iedere dag een kleine stap. Want behalve coach, therapeut, webbouwer, fotograaf of schoonheidsspecialiste, ben je ook ondernemer. Je hebt tijd nodig om dat vak te leren en toe te passen, zodat je de resultaten haalt waar je naar verlangt. Neem iedere dag een stap om je daarin te ontwikkelen. Besteed 50% van je tijd ín je bedrijf en 50% áán je bedrijf. Dat is een heel mooi streven om binnen een jaar tijd te bereiken. 

Meer weten?

Ik kan me voorstellen dat je hier meer over wil weten. Meld je daarom direct aan voor mij gratis Online Training GROEI met je Bedrijf. In deze training ontdek je hoe je de groei kan realiseren waar je naar verlangt.

Meld je hier aan voor de gratis Online Training GROEI met je Bedrijf

Uiteraard behandel ik jouw persoonlijke gegevens vertrouwelijk.
Ik verwijs je hiervoor naar de Privacy Verklaring.

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *