Hoe word je een goed mens? 6 suggesties

0 Reacties

Wil jij een goed mens zijn? Wil je het juiste doen? Mag je van jezelf geen fouten maken? 

Dan doe je er alles aan om fouten tegen te gaan. Dan leg je jezelf continu langs een lat van goed of fout, van juist of onjuist. Je beoordeelt alles, inclusief jezelf, volgens hoge normen die jij oplegt.

Moeten

Ondernemers vertellen me vaak dat ze veel van zichzelf moeten en vragen mij dan coaching om daar vanaf te komen. Daarvoor heb je allereerst inzicht nodig in waarom je zoveel van jezelf moet. 

Moeten van jezelf komt voort uit de overtuiging dat je een goed mens moet zijn en geen fouten mag maken. Want wanneer je fouten maakt, ben je geen goed mens meer. Je werkt erg hard, je voelt je zeer verantwoordelijk en je bereidt je altijd uitermate goed voor op sessies en gesprekken met klanten. Ook de follow-up doe je heel zorgvuldig. Dat alles kost veel tijd.

Je innerlijke slavendrijver

Je innerlijke criticus, of liever gezegd je innerlijke slavendrijver, levert continu kritiek. Die zegt dat je het niet goed doet en wél fouten maakt. Dus werk je nog harder. Totdat je op enig moment nauwelijks nog energie hebt om ook maar iets aan je bedrijf te doen. Dit patroon speelt niet alleen in je bedrijf, maar op alle vlakken van je leven. 

Behalve dat je jezelf beoordeelt aan de hand van die hoge normen en waarden, doe je dit ook bij anderen. Daardoor neem je regelmatig taken over van anderen, want je vindt dat jij het beter kan. Regelmatig ben je ook boos, want jijzelf en anderen kunnen niet voldoen aan die normen. Oei, dat is lastig, want boosheid hoort niet in het plaatje van een goed mens, dus dat onderdruk je.

Type 1 Perfectionist

Je betaalt hiermee een hoge prijs voor de eisen die je aan jezelf stelt: dat harde werken en die onderdrukte woede: je krijgt gezondheidsklachten of raakt chronisch vermoeid. Je hebt regelmatig rust nodig en moet dagelijks een paar keer gaan liggen om je batterij op te laden. 

Dit patroon is een beschrijving van Type 1 Perfectionist van het Enneagram. Herken je wat ik hierboven beschrijf? Als je dit type bent, noem je jezelf niet direct een perfectionist, omdat jij jezelf helemaal niet perfect vindt. Je voelt je vaak tekort schieten, je ergert je vaak, je piekert, je moet veel van jezelf en je doet er ondanks dat alles aan om jezelf daarin te beheersen. 

Wat zeggen Type 1 Perfectionisten?

In de voorbereiding van de Masterclass Schrijf je Boek in 5 Dagen vroeg ik een aantal Type 1 Perfectionisten wat de belemmeringen zijn die ze tegenkomen in het schrijven van een boek. Dit zijn enkele antwoorden:

“Ik heb weleens gedacht aan het schrijven van een boek. Maar mijn type 1 denkt dat ik te weinig interessants te melden heb, niet creatief genoeg ben, het toch nooit echt goed kan doen en ik weet niet hoe te beginnen. Niet beginnen is niet kunnen falen. Dat gevoel.”

“Vanuit mijn Type 1: heel lang nadenken over wat ik zou moeten schrijven en dan heel erg ingaan op de details (al bij de planning) en dan door de bomen het bos niet meer zien en dan boos zijn op mezelf dat ik het niet doe, want ik zou het moeten kunnen. En als ik dan eenmaal aan het werk ben, me er volledig op concentreren en dan komt de flow (hopelijk) en dan vergeet ik tijd en ruimte tot de concentratie op is. En dan natuurlijk een keer of 10 herschrijven tot er precies staat wat ik wil.”

“Mijn boek MOET PERFECT zijn, daarom begin ik er maar niet aan (Type 1). Ik zou wel graag nog eens een boek willen schrijven.”

Jij bent perfect

In al deze antwoorden is er iets wat mensen van Type 1 vergeten. Je Bent namelijk al een goed mens, daar hoef je niets voor te doen, je hoeft het aan niemand te bewijzen. Je hoeft het enkel te Zijn. In Essentie Ben Je Perfect. Wanneer je Bent in plaats van doet, ervaar je meer ontspanning in je leven. 

Minder doen dus. Ik geef je enkele suggesties voor meer ontspanning:

  1. Heb compassie met jezelf. Erken dit patroon bij jezelf en gun jezelf de tijd en ruimte voor nieuwe inzichten en vaardigheden die je meer ontspanning geven. 
  2. Accepteer dat er geen truc is waarmee je van dit patroon afkomt. Het is een proces van bewustzijnsontwikkeling, waarin je gedurende lange tijd kleine stapjes zet en langzaamaan meer ontspanning ervaart. Bewustzijnsontwikkeling betekent bijvoorbeeld dat je meer grip krijgt op je innerlijke criticus. 
  3. Om je patroon te veranderen, zijn andere keuzes nodig. Ga dingen anders doen dan je tot nu toe deed. 
  4. Begrens jezelf in het juiste en het goede willen. Dus herschrijf je tekst niet 10 keer, maar geef jezelf toestemming het één keer te herschrijven. Of bereid een training die je geeft voor in een uur, in plaats van in een hele dag. 
  5. Kijk naar je planning. Hoeveel tijd heb je ingepland voor jezelf? Tijd waarin je niets doet? Plan dit dagelijks in. En neem dan eens de tijd om te voelen. Wat voel je?
  6. Kijk naar je actielijst. Loop hem langs en bepaal voor elke actie of het echt nodig is dat je dit doet. Wat gebeurt er als je het niet doet? 

Het Enneagram is een heel fijn model om inzicht te krijgen in jezelf. Inzicht in jezelf is een belangrijke basis voor persoonlijke ontwikkeling en zakelijke groei. Je kan namelijk aan je business trekken, maar als je geen inzicht hebt in jezelf is het trekken aan een dood paard. Natuurlijk kan je allerlei businessmodellen implementeren, maar wat voor de ene heel goed werkt, heeft bij de ander geen enkel resultaat. 

Ieder mens is anders en iedere ondernemer bereikt op een andere manier zakelijk succes en financiële vrijheid. Ik geef je graag inzicht en handvatten voor jouw specifieke situatie.

Binnenkort geef ik de zoomworkshop Wijsheid met het Enneagram. Meld je hier direct aan.

Uiteraard behandel ik jouw persoonlijke gegevens vertrouwelijk.
Ik verwijs je hiervoor naar de Privacy Verklaring.

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.