Het Businessmodel voor Goed Betalende Klanten

0 Reacties

Veel ondernemers die naar mijn opleidingen komen verdienen alleen geld als ze klanten hebben. De meesten hebben regelmatig klanten en verdienen ook wel geld, maar niet elke maand. En ze hebben al helemaal geen zicht op hun toekomstige omzet. Dus als ze nu niets meer doen, komt er ook geen geld meer binnen. Het ontbreekt hen aan een businessmodel en daarmee aan continuïteit. 

Continuïteit betekent dat je gegarandeerd niet alleen omzet maar ook winst maakt. Elke maand. Zonder pieken of dalen. Natuurlijk fluctueert je omzet wat, maar maanden waarin je helemaal geen omzet maakt zijn definitief verleden tijd. Met een businessmodel dat continuïteit biedt, heb je gegarandeerd altijd omzet. 

High-End Businessmodel

Hoe creëer je continuïteit? Implementeer een goed businessmodel. Een businessmodel waarmee je goed betalende klanten aantrekt heeft altijd mijn voorkeur: het high-end businessmodel. Dat is zeer geschikt voor coaches, therapeuten en trainers die de voorkeur geven aan persoonlijke begeleiding en persoonlijk contact. 

Wat maakt een businessmodel high-end? High-end gaat niet alleen maar over hoge prijzen vragen. Het gaat vooral over veel waarde leveren aan je klant. Echte kwaliteit, zodat je klanten goede resultaten halen. Jij en je klanten hebben er niets aan als je heel veel mensen in je businessmodel harkt en ze vervolgens allemaal via de achterdeur weer verdwijnen, omdat de kwaliteit van je werk onder de maat is. Met een high-end businessmodel trek je klanten aan die bereid zijn om te investeren, die willen implementeren en die resultaten willen halen. Ze verwachten daarom ook kwalitatief hoogwaardige begeleiding. 

Een businessmodel is een systeem in je business dat aan 3 eisen voldoet: schaalbaar, eenvoudig en winstgevend.

1. Schaalbaar

In een businessmodel ontwikkel je enkele diensten die waardevol zijn voor je klanten, waarbij de werkelijke levering en het bedrag dat je factureert los staan van het aantal uren dat je voor hen werkt. Sterker nog, het aantal uren dat je werkt is helemaal niet meer relevant. Je maakt je dienst één keer en die herhaal je dan steeds weer, met een eindeloos aantal klanten. Het is dus schaalbaar. Of je nu 10 of 100 klanten hebt, het vraagt evenveel uren van je.

2. Eenvoudig

Je dienstverlening is overzichtelijk en duidelijk voor jou en voor je klanten. Ontwikkel om te beginnen twee of drie diensten die aansluiten bij de meest urgente vraag van je klanten. Automatiseer wat je kan automatiseren, zodat het opschalen geen extra handelingen vraagt. 

Ook je marketing is eenvoudig. Je kiest een strategie die werkt en die pas je keer op keer toe. Als je marketing eenmaal staat, hoef je hem alleen nog maar op te schalen. Met opschalen genereer je meer leads die in je businessmodel terechtkomen. Of heel concreet, meer mensen op je lijst. Ook dit kan je grotendeels automatiseren.

3. Winstgevend

Een schaalbaar businessmodel levert geld op, maar je kosten blijven gelijk. Een belangrijk onderdeel van dit businessmodel zijn de diensten die je levert tegen een bepaalde prijs. Hoe hoger de waarde, hoe hoger de prijs. Voor coaches en therapeuten zit de waarde vaak in de persoonlijke begeleiding van je klanten. 

Je kan diensten verkopen voor een hoge prijs, bijvoorbeeld 4 coachingstrajecten van 3.000 euro. Je kan ook diensten verkopen voor een lage prijs, bijvoorbeeld 120 online programma’s van 100 euro. Beide is goed, beide levert 12.000 euro op, het zijn alleen twee verschillende businessmodellen. Maar wanneer je 120 mensen persoonlijk begeleidt, kom je tijd tekort. En wanneer je 4 mensen een online programma verkoopt van 100 euro, kom je geld te tekort. In zulke gevallen moet je opnieuw naar je businessmodel kijken.

Alleen met een goed businessmodel bereik je zakelijke groei en financiële vrijheid. Uiteraard kan je verschillende modellen naast elkaar implementeren.

Hoe ziet het high-end businessmodel eruit?

Een high-end businessmodel is bijvoorbeeld een programma waarmee je klanten in een groep begeleidt gedurende een jaar. Ze ontvangen je begeleiding in de groep. Dat kan, want je klanten hebben vaak dezelfde vragen. Daarnaast heeft ieder lid van de groep baat bij de hulp die je aan de anderen geeft. Je klanten vinden ondersteuning bij elkaar, kunnen samenwerken en elkaar feedback geven. 

Vraag voor dit groepsprogramma bijvoorbeeld 3.000 euro per deelnemer. Dan verdien je 24.000 euro met een groep van 8 deelnemers. Het kost je per maand bijvoorbeeld een dag. Als je daarnaast nog een andere groep begeleidt, verdubbel je direct je omzet. Dan heb je met 2 dagen werken per maand een omzet van 48.000 euro in een jaar.

Stel, een aantal van deze deelnemers wil daarnaast graag een-op-een-begeleiding van je. Daar heb je dan tijd voor. Omdat een-op-een-begeleiding altijd intensiever en waardevoller is, is de prijs ervoor hoger. Je vraagt bijvoorbeeld 6.000 euro voor een jaar een-op-een-begeleiding. Dat omvat 12 individuele sessies van 1,5 uur en daarnaast bied je de mogelijkheid voor een kort wekelijks contactmoment op de app of mail. Je verkoopt dat aan 4 mensen. Dan heb je een extra omzet van 24.000 euro. Het kost je 4 x 1,5 uur per maand, de contactmomenten op de app niet meegerekend. Je hebt met 20 klanten dan een jaaromzet van 72.000 euro. 

Daarnaast vormen je klanten gezamenlijk een community die bij elkaar komt in een Facebookgroep die jij faciliteert. In deze groep geven je klanten feedback aan elkaar, beantwoorden ze elkaars hulpvragen en delen ze successen met elkaar. Ook kan je, naast je vaste begeleidingssessies, een aantal regelmatig terugkerende activiteiten organiseren voor je community. Denk aan Q&A’s, meditaties, masterclasses of implementatiesessies. 

Dit hele pakket aan dienstverlening maakt het heel waardevol voor je klant en heel schaalbaar, eenvoudig en winstgevend voor jou. 

Verkopen voor een goede prijs

Onderdeel van het businessmodel is dat jij de boel verkoopt voor een passende prijs. Laat je prijzen goed passen bij de waarde die je levert. Als je veel waarde levert, is je prijs hoog.

Bij een groep- of coachingstraject past een prijs van 2.000 of 3.000 euro. Afhankelijk van de duur van je traject, de business waar je in zit en je ervaringsjaren kan een prijs van 6.000 tot 10.000 euro ook heel redelijk zijn. Ik zou je als beginnende coach niet zo snel aanraden 6.000 euro te vragen, maar het is wel iets waar je in een aantal jaar naartoe kan groeien.  

Mijn favoriete model

Met dit high-end businessmodel werk ik het liefst. Ik vind het fijn om klanten langdurig te begeleiden en hen persoonlijk te ondersteunen. Ze krijgen dan veel waarde en ik kan echt wat voor ze betekenen. In het high-end businessmodel tref ik altijd de klanten waar ik graag mee werk; ze zijn bereid om toe te passen wat ze van mij aangereikt krijgen. 

Kies een schaalbaar, eenvoudig en winstgevend businessmodel. Waardevol voor je klanten en waardevol voor jou. Wanneer je dat businessmodel op de juiste manier implementeert, trek je ook de juiste klanten aan: mensen die bereid zijn om te investeren en gecommitteerd zijn aan hun groei. Ze kopen graag van je en ze implementeren het – ze doen iets met wat jij hen leert. 

Een heel waardevol onderdeel van dit businessmodel is een online programma. Hiermee kan je je klanten bijvoorbeeld ondersteunen in de toepassing van wat jij hen leert. Ze kunnen je video’s raadplegen, je formats en werkboeken gebruiken. Stel je hebt een bepaald onderwerp behandeld in je coaching, dan is het heel mooi als ze naderhand nog een keer je video over dat onderwerp kunnen kijken en jij kan ze verwijzen naar de templates die je daar deelt. 

Masterclass: Financieel Vrij met een Online Programma

Financiële Vrijheid is ook voor jou mogelijk. Op de masterclass Financieel Vrij met een Online Programma ontdek je hoe je dat bereikt. Deze masterclass is onmisbaar voor ondernemers die maximaal impact willen maken. 

Schrijf je nu in.

Uiteraard behandel ik jouw persoonlijke gegevens vertrouwelijk.
Ik verwijs je hiervoor naar de Privacy Verklaring.

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.