Het Businessmodel voor Goed Betalende Klanten - Succes met je Bedrijf

Het Businessmodel voor Goed Betalende Klanten

0 Reacties

Werk jij met uurtje-factuurtje? Het kan zijn dat je met dat uurtarief lekker verdient, omdat je een goed tarief hebt en veel uren maakt. Toch zie ik het uurtje-factuurtje-model niet als als ondernemerschap, maar als werknemerschap. 

Bovendien loop je met deze constructie als ondernemer nog meer risico’s dan als een werknemer die per uur wordt betaald. Want je werkt een uurtje en je stuurt een factuurtje. Maar wanneer je niet werkt, heb je ook geen facturen om te sturen. Daarmee is je business afhankelijk van je klant. Wanneer je klanten jou niet nodig hebben, kan je geen uren factureren. Je hebt daarmee dus geen grip op je eigen business. Daarom raad ik uurtje-factuurtje af.

Implementeer een businessmodel

Wat kan je wel doen? Implementeer een businessmodel. Het businessmodel waarmee je goed betalende klanten aantrekt heeft altijd mijn voorkeur: het high-end businessmodel. Dat is zeer geschikt voor coaches, therapeuten en trainers die de voorkeur geven aan persoonlijke begeleiding en persoonlijk contact. 

Wat maakt een businessmodel high-end? High-end gaat in mijn optiek niet alleen maar over hoge prijzen vragen. Het gaat vooral over veel waarde leveren aan je klant. Echte kwaliteit, zodat je klanten lang je klanten blijven. Jij en je klanten hebben er niets aan als je heel veel mensen in je businessmodel harkt en ze vervolgens allemaal via de achterdeur weer verdwijnen, omdat de kwaliteit van je werk onder de maat is. Met een high-end businessmodel trek je die klanten naar je toe, die bereid zijn om te investeren, die willen implementeren en die daarom dus ook kwalitatief hoogwaardige begeleiding van je verwachten. 

Een businessmodel is een systeem in je business dat aan 3 eisen voldoet:

1. Het is schaalbaar

In een businessmodel ontwikkel je enkele diensten die waardevol zijn voor je klanten en waarbij de werkelijke levering en het bedrag dat je factureert losstaan van het aantal uren dat je werkt voor je klanten. Sterker nog, het aantal uren dat je werkt is helemaal niet meer relevant. Je maakt je dienst één keer en je kan het dan steeds weer herhalen, met een eindeloos aantal klanten. Het is dus schaalbaar. Of je nu 10 of 100 klanten hebt, het vraagt evenveel uren van je.

2. Het is eenvoudig

Je dienstverlening is overzichtelijk en duidelijk voor jou en voor je klanten. Ontwikkel om te beginnen twee of drie diensten die aansluiten bij de meest urgente vraag van je klanten. Automatiseer dat wat er geautomatiseerd kan worden, zodat het opschalen geen extra handelingen van je vraagt. 

Ook je marketing is eenvoudig. Je kiest een strategie die werkt en die pas je keer op keer toe. Als die eenmaal staat en werkt, hoef je hem alleen nog maar op te schalen. Met opschalen genereer je meer leads die in je businessmodel terechtkomen. Of heel concreet, meer mensen op je lijst. Ook dit kan je grotendeels automatiseren.

3. Het is winstgevend

Een schaalbaar businessmodel levert geld op, maar je kosten blijven gelijk. Een belangrijk onderdeel van dit businessmodel bestaat uit de diensten die je levert tegen en bepaalde prijs. Hoe hoger de waarde, hoe hoger de prijs. Voor coaches en therapeuten zit de waarde vaak in de persoonlijke begeleiding aan je klanten. 

Je kan diensten verkopen tegen een hoge prijs, bijvoorbeeld 4 coachingstrajecten van 3000 euro. Je kan diensten verkopen tegen een lage prijs, bijvoorbeeld 120 online programma’s van 100 euro. Beide is goed, beide levert 12.000 euro op, het zijn twee andere businessmodellen. Maar wanneer je 120 mensen persoonlijk gaat begeleiden, kom je tijd tekort. Wanneer je 4 mensen een online programma verkoopt van 100 euro, kom je geld te tekort. In zulke gevallen moet je opnieuw naar je businessmodel kijken.

Alleen met een goed businessmodel kan je zakelijke groei realiseren en financiele vrijheid bereiken. Uiteraard kan je verschillende modellen naast elkaar implementeren.

Hoe ziet het high-end businessmodel er uit?

Een high-end businessmodel is bijvoorbeeld een programma waarmee je klanten in een mastermindgroep begeleidt gedurende een jaar. Je klanten hebben vaak dezelfde vragen en ze hebben ook baat bij de hulp die je aan je andere klanten geeft en bij elkaar. Vraag hier bijvoorbeeld 3000 euro voor. Dan verdien je 24.000 euro met een groep van 8 deelnemers. Het kost je per maand bijvoorbeeld een dag. Als je daarnaast nog een andere groep begeleidt, verdubbel je direct je omzet. Dan heb je met 2 dagen werken per maand een omzet van 48.000 euro. 

Stel, een aantal van deze deelnemers wil daarnaast graag een-op-een-begeleiding van je ontvangen. Daar heb je dan ook tijd voor. Omdat een-op-een-begeleiding altijd intensiever en waardevoller is, is de prijs ervoor hoger. Je vraagt bijvoorbeeld 6000 euro voor een jaar een-op-een-begeleiding. Dat omvat een kort wekelijks contactmoment op de app of mail en 12 individuele sessies van 1,5 uur. Je verkoopt dat aan 4 mensen. Dan heb je een extra omzet van 24.000 euro. Het kost je 4 x 1,5 uur per maand, de contactmomenten op de app niet meegerekend. Je hebt met 20 klanten dan een jaaromzet van 72.000 euro. 

Verkopen voor een goede prijs

Onderdeel van het businessmodel is dat jij de boel gaat verkopen voor een passende prijs. Wanneer je bang bent voor verkopen of twijfelt of je wel goed genoeg bent, stagneert de verkoop direct. Verkoop dus zo vaak en zo veel mogelijk en leer daardoor afscheid te nemen van je verkoopangst. 

Laat je prijzen goed passen bij het businessmodel dat je kiest. Bij een mastermind of een coachingstraject past een prijs van 2000 of 3000 euro. Afhankelijk van de duur van je traject, de business waar je in zit en je ervaringsjaren kan een prijs van 6000 tot 10.000 ook heel redelijk zijn. Ik zou als beginnende coach niet zo snel 6000 euro te vragen. 

Mijn favoriete model

Met dit high-end businessmodel werk ik het liefst. Ik vind het fijn om klanten langdurig te begeleiden en hen persoonlijk te ondersteunen. Ik kan hun dan veel waarde leveren en van grote betekenis zijn. In het high-end businessmodel tref ik altijd de klanten waar ik graag mee werk, ze zijn bereidwillig en passen toe wat ze van mij aangereikt krijgen. Uiteraard zijn er ook andere businessmodellen waar je voor kan kiezen, denk bijvoorbeeld aan een online programma of een lidmaatschapsprogramma, zoals ik dat in een ander blogartikel uit de doeken doe. 

Kies dus een schaalbaar, eenvoudig en winstgevend businessmodel. Waardevol voor je klant en waardevol voor jou. Wanneer je dit businessmodel op de juiste manier implementeert, trek je ook de juiste klanten naar je toe. Mensen die bereid zijn om te investeren en gecommitteerd aan hun groei. Ze kopen graag van je en ze implementeren het – ze doen iets met wat jij hun leert. 

Gratis online GROEI-training

Hoe maak je en verkoop je high-end dienstverlening? En waarom is dat zo aantrekkelijk voor jou en je klanten? Hoe werkt het businessmodel dat goed betalende klanten naar je toetrekt? Dat behandel ik allemaal in uitgebreid de gratis online GROEI-training. 

Meld je hier aan

 

Uiteraard behandel ik jouw persoonlijke gegevens vertrouwelijk.
Ik verwijs je hiervoor naar de Privacy Verklaring.

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *