Het Businessmodel voor Goed Betalende Klanten

0 Reacties

Er komen veel ondernemers naar mijn opleidingen die alleen omzet maken als ze klanten hebben. De meesten hebben regelmatig klanten en maken ook wel omzet, maar niet elke maand. En ze hebben al helemaal geen zicht op hun toekomstige omzet. Dus als ze nu niets meer doen, komt er ook geen omzet meer. Het ontbreekt ze aan een businessmodel en daarmee aan continuïteit. 

Continuïteit betekent dat je gegarandeerd omzet en winst maakt. Er zijn geen pieken of dalen. Natuurlijk fluctueert je omzet wat, maar maanden waarin je helemaal geen omzet maakt zijn definitief verleden tijd. Met een businessmodel dat continuïteit biedt, heb je gegarandeerd altijd omzet. 

High-End Businessmodel

Hoe creëer jij continuïteit? Implementeer een goed businessmodel. Een businessmodel waarmee je goed betalende klanten aantrekt heeft altijd mijn voorkeur: het high-end businessmodel. Dat is zeer geschikt voor coaches, therapeuten en trainers die de voorkeur geven aan persoonlijke begeleiding en persoonlijk contact. 

Wat maakt een businessmodel high-end? High-end gaat niet alleen maar over hoge prijzen vragen. Het gaat vooral over veel waarde leveren aan je klant. Echte kwaliteit, zodat je klanten goede resultaten halen. Jij en je klanten hebben er niets aan als je heel veel mensen in je businessmodel harkt en ze vervolgens allemaal via de achterdeur weer verdwijnen, omdat de kwaliteit van je werk onder de maat is. Met een high-end businessmodel trek je klanten naar je toe die bereid zijn om te investeren, die willen implementeren en die resultaten willen halen. Ze verwachten daarom ook kwalitatief hoogwaardige begeleiding. 

Een businessmodel is een systeem in je business dat aan 3 eisen voldoet:

1. Het is schaalbaar

In een businessmodel ontwikkel je enkele diensten die waardevol zijn voor je klanten en waarbij de werkelijke levering en het bedrag dat je factureert los staan van het aantal uren dat je voor hen werkt. Sterker nog, het aantal uren dat je werkt is helemaal niet meer relevant. Je maakt je dienst één keer en je kan die dan steeds weer herhalen, met een eindeloos aantal klanten. Het is dus schaalbaar. Of je nu 10 of 100 klanten hebt, het vraagt evenveel uren van je.

2. Het is eenvoudig

Je dienstverlening is overzichtelijk en duidelijk voor jou en voor je klanten. Ontwikkel om te beginnen twee of drie diensten die aansluiten bij de meest urgente vraag van je klanten. Automatiseer dat wat er geautomatiseerd kan worden, zodat het opschalen geen extra handelingen vraagt. 

Ook je marketing is eenvoudig. Je kiest een strategie die werkt en die pas je keer op keer toe. Als die eenmaal staat en werkt, hoef je hem alleen nog maar op te schalen. Met opschalen genereer je meer leads die in je businessmodel terechtkomen. Of heel concreet, meer mensen op je lijst. Ook dit kan je grotendeels automatiseren.

3. Het is winstgevend

Een schaalbaar businessmodel levert geld op, maar je kosten blijven gelijk. Een belangrijk onderdeel van dit businessmodel bestaat uit de diensten die je levert tegen een bepaalde prijs. Hoe hoger de waarde, hoe hoger de prijs. Voor coaches en therapeuten zit de waarde vaak in de persoonlijke begeleiding van je klanten. 

Je kan diensten verkopen tegen een hoge prijs, bijvoorbeeld 4 coachingstrajecten van 3.000 euro. Je kan diensten verkopen tegen een lage prijs, bijvoorbeeld 120 online programma’s van 100 euro. Beide is goed, beide levert 12.000 euro op, het zijn alleen twee verschillende businessmodellen. Maar wanneer je 120 mensen persoonlijk begeleidt, kom je tijd tekort. En wanneer je 4 mensen een online programma verkoopt van 100 euro, kom je ook geld te tekort. In zulke gevallen moet je opnieuw naar je businessmodel kijken.

Alleen met een goed businessmodel kan je zakelijke groei realiseren en financiële vrijheid bereiken. Uiteraard kan je verschillende modellen naast elkaar implementeren.

Hoe ziet het high-end businessmodel eruit?

Een high-end businessmodel is bijvoorbeeld een programma waarmee je klanten in een groep begeleidt gedurende een jaar. Ze ontvangen je begeleiding in de groep. Dat kan, want je klanten hebben vaak dezelfde vragen. Daarnaast is het faciliteren van een groep an sich ook heel zinvol. Ieder lid van de groep heeft baat bij de hulp die je aan de anderen geeft. Je klanten vinden ondersteuning bij elkaar, kunnen samenwerken en elkaar feedback geven. 

Vraag voor dit groepsprogramma bijvoorbeeld 3.000 euro per deelnemer. Dan verdien je 24.000 euro met een groep van 8 deelnemers. Het kost je per maand bijvoorbeeld een dag. Als je daarnaast nog een andere groep begeleidt, verdubbel je direct je omzet. Dan heb je met 2 dagen werken per maand een omzet van 48.000 euro in een jaar.

Stel, een aantal van deze deelnemers wil daarnaast graag een-op-een-begeleiding van je. Daar heb je dan ook tijd voor. Omdat een-op-een-begeleiding altijd intensiever en waardevoller is, is de prijs ervoor hoger. Je vraagt bijvoorbeeld 6.000 euro voor een jaar een-op-een-begeleiding. Dat omvat 12 individuele sessies van 1,5 uur en daarnaast bied je de mogelijkheid voor een kort wekelijks contactmoment op de app of mail. Je verkoopt dat aan 4 mensen. Dan heb je een extra omzet van 24.000 euro. Het kost je 4 x 1,5 uur per maand, de contactmomenten op de app niet meegerekend. Je hebt met 20 klanten dan een jaaromzet van 72.000 euro. 

Daarnaast vormen je klanten gezamenlijk een community die bij elkaar komt in een Facebookgroep die jij faciliteert. In deze groep kunnen je klanten feedback vragen van elkaar, hulpvragen stellen aan elkaar en successen delen met elkaar. Ook kan je, naast je vaste begeleidingssessies, een aantal regelmatig terugkerende activiteiten organiseren voor je community. Denk aan Q&A’s, meditaties, masterclasses of implementatiesessies. 

Dit hele pakket aan dienstverlening maakt het heel waardevol voor je klant en heel schaalbaar, eenvoudig en winstgevend voor jou. 

Verkopen voor een goede prijs

Onderdeel van het businessmodel is dat jij de boel verkoopt voor een passende prijs. Laat je prijzen goed passen bij de waarde die je levert. Als je veel waarde levert, is je prijs hoog.

Bij een groep- of coachingstraject past een prijs van 2.000 of 3.000 euro. Afhankelijk van de duur van je traject, de business waar je in zit en je ervaringsjaren kan een prijs van 6.000 tot 10.000 euro ook heel redelijk zijn. Ik zou je als beginnende coach niet zo snel aanraden 6.000 euro te vragen, maar het is wel iets waar je in een aantal jaar naartoe kan groeien.  

Mijn favoriete model

Met dit high-end businessmodel werk ik het liefst. Ik vind het fijn om klanten langdurig te begeleiden en hen persoonlijk te ondersteunen. Ik kan hen dan veel waarde leveren en van grote betekenis zijn. In het high-end businessmodel tref ik altijd de klanten waar ik graag mee werk, ze zijn bereidwillig en passen toe wat ze van mij aangereikt krijgen. Uiteraard zijn er ook andere businessmodellen waar je voor kan kiezen, bijvoorbeeld een online programma of een lidmaatschapsprogramma, zoals ik dat in een ander blogartikel uit de doeken doe. Je kan ook verschillende modellen combineren binnen je bedrijf.

Kies in elk geval een schaalbaar, eenvoudig en winstgevend businessmodel. Waardevol voor je klant en waardevol voor jou. Wanneer je dit businessmodel op de juiste manier implementeert, trek je ook de juiste klanten aan: mensen die bereid zijn om te investeren en gecommitteerd zijn aan hun groei. Ze kopen graag van je en ze implementeren het – ze doen iets met wat jij hen leert. 

Gloednieuwe Masterclass: Moeiteloos Manifesteren

Hoe trek jij Moeiteloos Meer Leuke klanten, klanten die jou graag en goed betalen en klanten waar je energie van krijgt? Ik vertel het je op de masterclass Moeiteloos Manifesteren. Deze masterclass is onmisbaar voor ondernemers die meer en betere resultaten willen. Je ontdekt dat harder werken, meer strategieën of andere strategieën niet helpen. 

Wat werkt wel? Werken vanuit flow en zachtheid. Moeiteloos betekent dat je minder doet en meer bereikt. Voor jezelf én voor je klant. Je vindt hier alle informatie over de masterclass Moeiteloos Manifesteren. 

Let op: ik heb 10 plekken voor deze masterclass beschikbaar, dus meld je direct aan: masterclass Moeiteloos Manifesteren. Het zou zonde zijn als je deze masterclass moet missen. 

Uiteraard behandel ik jouw persoonlijke gegevens vertrouwelijk.
Ik verwijs je hiervoor naar de Privacy Verklaring.

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *