Plan iedere week je verkoopgesprekken

0 Reacties

Een belangrijke manier om geld te verdienen in je business is verkopen. Dat klinkt als een eenvoudige, universele wet van oorzaak en gevolg: om geld te verdienen moet je iets verkopen. Helaas is de edele kunst van het verkopen bij nogal wat ondernemers een ondergeschoven kind, waardoor ze onvoldoende verkopen of te lage prijzen vragen en te veel weggeven. Dan werk je dus hard voor weinig. Hiermee doe je niet alleen jezelf, maar ook je klant tekort. Als jij niet verkoopt verdien je niks, komt het voortbestaan van je business in gevaar en kan je niets voor je klant betekenen. Dus ik zou zeggen: ga lekker verkopen :-). Gewoon veel en vaak. 

Geld verdienen is dus gewoon een gevolg van goed verkopen. 

Bouw een relatie

Goed verkopen is weten aan wie je wil verkopen. Je wil niet leuren met je diensten, dat kost veel energie. Je wil dat je kopers naar jou toekomen: klanten die bereid zijn om te kopen, klanten die je diensten graag willen afnemen omdat die goed zijn en bieden wat je klanten nodig hebben. 

Goed verkopen is een relatie opbouwen met je klanten. Kom met hen in contact. Weet wie je klanten zijn en luister naar hun wensen en behoeften. Ga met hen in gesprek, toon begrip, ontvang je klanten in hun worstelingen. Je hoeft niet meteen allerlei adviezen te geven, luister gewoon en ga het gesprek aan vanuit hun wensen en behoeften. Dat is verkopen. 

Goed verkopen is van grote waarde zijn voor je klanten. Zorg dat zij goede resultaten halen. Want dan zullen ze altijd nieuwe klanten bij je aanbrengen (kijk nog even naar de strategie van aanbevelingen). 

Sluit af met een verkoop

De meeste ondernemers zijn uitstekend in staat om van grote waarde te zijn voor hun klant, maar op een zeker moment moeten je klanten langs de kassa voor een aanbod voor je dienstverlening. Want dat gesprek moet je afsluiten met een verkoop, je moet een prijs noemen en je klant moet bij voorkeur ja zeggen. 

Plan dergelijke verkoopgesprekken wekelijks in je agenda. Dat betekent dat je wekelijks aan verschillende mensen je dienstverlening verkoopt. Reserveer hier een dag in de week voor. Deze dag vul je dus niet met andere afspraken, maar markeer je in je agenda als salesdag. Ga met de goede energie deze dag in. Ben je blij, omdat je jouw dienstverlening gaat verkopen? Of ben je bang omdat je jouw dienstverlening moet verkopen? 

Businessmodel

Aan hoeveel mensen je verkoopt is afhankelijk van je businessmodel en de winst die je wil maken. Heb je een businessmodel waarbij je online programma’s van 197 euro verkoopt, dan heb je veel mensen nodig aan wie je wekelijks verkoopt om een goede omzet te maken. Heb je een businessmodel waarbij je jaarprogramma’s van 4200 euro verkoopt, dan heb je minder verkopen nodig om dezelfde goede omzet te maken. Of je nu verkoopt voor 197 euro of voor 4200 euro, de verkoop blijft de verkoop.

Heb je een businessmodel waarbij je uurtje-factuurtje verkoopt, dan raad ik je aan om je business aan te passen. In dit blogartikel geef ik je daarvoor de noodzakelijke tips.

Welke verkoopgesprekken plan je? 

Ik geef je hieronder enkele suggesties.

Kennismakingsgesprekken

Coachings, behandelingen, consulten of wat voor een-op-eensessies jij ook geeft, kan je gratis of tegen onkosten aanbieden. Het is een kennismaking, jij selecteert je klanten en je klanten selecteren jou. Tijdens het kennismakingsgesprek doe je altijd ter plekke een aanbod voor een vervolgtraject. Bewaak goed je tijd, zodat je aan het eind van het gesprek je verkoop kan doen. Reserveer hier ruim de tijd voor, zodat je niet je sales hoeft af te raffelen en je klanten je er nog wat vragen over kunnen stellen. Doe ook een duidelijke call to action en geef ze een deadline wanneer ze uiterlijk een besluit moeten nemen over je aanobd. Plan zonodig een vervolggesprek. 

Van dit type gesprek kan je er meerdere op een dag plannen. Deze gesprekken zijn uitermate geschikt om individuele trajecten en jaarprogramma’s te verkopen tegen een hogere prijs.   

Trainingen

Online trainingen, webinars of trainingen in de zaal kan je ook ter kennismaking gratis of tegen onkosten aanbieden. Plan voor de online trainingen een dagdeel en voor de trainingen in de zaal een hele dag. Online trainingen en webinars zijn heel geschikt om online programma’s te verkopen. Trainingen in de zaal zijn vooral geschikt om jaarprogramma’s te verkopen. 

Telefoontjes

Bel al je (potentiële) klanten en leads na en bied hen (nogmaals) een verkoop aan. Je kan klanten met wie je eerder een kennismaking hebt gehad nog eens bellen. Ook klanten die bij je trainingen waren kan je nabellen. 

Bel ze gerust meerdere keren – het ouderwetse saleswerk. Een belscript is heel behulpzaam voor dergelijke gesprekken. Dergelijke telefoontjes zijn ook geschikt om weer opnieuw het gesprek met je klant aan te gaan over hun wensen en behoeften en hoe jij hen daar in kan ondersteunen. Je kan altijd vervolggesprekken inplannen. 

En zo is de cirkel rond en ben je weer terug bij het begin van je verkoop. 

Moeiteloosheid

Verkopen vraagt om toewijding en uiteraard ook om verkoopvaardigheden. Dan wordt verkopen een moeiteloze handeling die zich manifesteert in leuke klanten die je goed betalen. 

Hoe je dit vorm en inhoud geeft behandel ik uitgebreid op de masterclass Moeiteloos Manifesteren. 

Meld je direct aan voor de masterclass Moeiteloos Manifesteren.

 

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *