Blauwdruk voor je producten en diensten – vervolg

8 reacties

Vorige week leerde ik je al om je kennis in kleine stukken te hakken. Zo kun je het in hapklare brokken aanbieden met verschillende producten en diensten. Wanneer je namelijk te grote stappen zet, raken je klanten je kwijt en gaan ze bij je weg. Gebruik voor de ontwikkeling hiervan het format wat je ook deze week cadeau krijgt als dank voor je reactie op mijn blog.

Vandaag zet jij de volgende stap in de ontwikkeling van je blauwdruk.

Wat doe je met een blauwdruk?

  • Je blauwdruk is om voor jezelf helder te krijgen welke lessen jij kan delen met je doelgroep.
  • Je klant heeft herhaling nodig. Dat betekent dat je één les meerdere keren kan delen en op veel verschillende manieren: online en offline, als tekst en als video.
  • Je ontwikkelt je blauwdruk alleen op basis van de wensen en behoeften van je klant. Heb je die nog niet helder, dan ga je ze eerst vragen aan je klant.
  • Je blauwdruk is dynamisch. Je kan altijd iets aanpassen of verbeteren.

Vul nu je blauwdruk in.

Stap 1: wat is je thema?

Het thema is waar jij je klant mee helpt. Dat is altijd positief. In mijn geval is dat succes met je bedrijf. Voor jouw bedrijf is dat misschien zichtbaarheid, persoonlijke groei, fitte kinderen, gezonde huid, financiële zekerheid of zelfvertrouwen. Kies één thema.

Stap 2: bepaal de onderwerpen.

Welke vragen stellen jouw klanten over je thema? Is je thema bijvoorbeeld fitte kinderen, dan zijn de vragen die ze kunnen stellen:

  1. Wanneer is mijn kind fit?
  2. Hoeveel moet mijn kind bewegen?
  3. Wat is een gezonde voeding?
  4. Wat is verstandig gebruik van suiker?
  5. Wat doe ik als mijn kind te dik is?
  6. Welke sport kan ik mijn kind laten doen?
  7. Hoe krijg ik mijn kind weg van de televisie of iPad?

Als je hier niet uitkomt, vraag dan aan je doelgroep: “Welk onderwerp vind jij dat sowieso in mijn programma terug moet komen?”
Grote kans dat ze het daarna ook nog van je kopen.

Stap 3: bepaal de lessen.

Bepaal per onderwerp minimaal 7 lessen. Hou het zo klein mogelijk. Door je klanten te helpen kleine stappen te zetten, gaan ze het ook werkelijk doen en bereiken ze resultaat. Daardoor blijven ze bij jou. Bijvoorbeeld de fitte kinderen en het gebruik van suiker:

  • Wat is het effect van suiker op mijn kind?
  • Waarom is het zo belangrijk op het gebruik van suiker te letten?
  • Waar zit suiker in?
  • Hoe weet ik hoeveel ergens in zit?
  • Wat zijn gezonde alternatieven?

Gewoon doen.

Het is een kwestie van gewoon doen. Pak bijvoorbeeld een groot vel papier en een stapel geeltjes. Schrijf alle lessen op en rangschik ze per onderwerp. Het kan best dat lessen overlappen of bij verschillende onderwerpen terugkomen. Dat is prima.

Lukt het zo? Ik ben benieuwd. Laat het weten in het reactieveld hieronder. Zoals ik al zei, als dank krijg je mijn format. Ik stuur het je zodra ik je reactie heb toegelaten.

Wil je direct een volgende stap zetten?

Je bent van harte welkom op mijn Training Succes met je Bedrijf. In deze training leer ik jou dé methode die je helpt aan mooie resultaten. Resultaten in de vorm van meer klanten en meer geld. Maar vooral het resultaat dat je echt doet wat je passie is, dat je dagelijks blij bent met je werk en leeft zonder angst en stress.

Ik heb nu een mooi aanbod voor je. Ik vraag namelijk alleen een kleine bijdrage in de onkosten. Daarvoor geef ik je waanzinnig veel waarde. Ontdek wat de training inhoudt en meld je direct aan!

Ik kijk uit naar je reactie en zie je op mijn training!

Make it a HAPPY day!
Marielle

8 Reacties

  1. Ivana

    Deze blauwdruk gaat mij enorm helpen bij het ontwerp van mijn afstudeeropdracht!

    Antwoord
  2. Marie-José

    Helemaal met Femke eens: de blauwdruk helpt enorm om wat in mijn hoofd zit in beeld te brengen!

    Antwoord
  3. Anna

    Wat inspirerend om zo’n blauwdruk te zien. Ik worstel al langer met het feit dat ik slechts 1 product in de aanbieding heb. Nu weet ik wat mij te doen staat en begin ik ideeën te krijgen over de mogelijkheden in andere producten. Dank daarvoor!

    Antwoord
    • Marielle van der Vlies

      Graag gedaan, Anna. Start meteen met je blauwdruk, dat gaat je zeker helpen.
      Liefs Marielle

      Antwoord
  4. Margreet van Bork

    Wat ik gedaan heb bij het ontwikkelen van mijn blauwdruk was als het ware van achter naar voren werken. Dus eerst wat wil ik ze in een vervolg cursus leren. Welke kennis en ervaring hebben ze daarvoor nodig? Die staat in mijn blauwdruk in een cursus. Wat kan ik ze in een introductie cursus geven waardoor de cursus daarop aansluit? En van daar uit heb ik nog een stap terug gedaan voor de inhoud van mijn e-book.

    Wat ik nog lastig vind is om te bepalen op welk niveau ik mijn blogs hier bij aan laat sluiten zodat die zowel voor beginners als voor gevorderden waarde blijven bieden.

    ik ben benieuwd naar je format.

    Antwoord
  5. Marion Geelen-Landeo

    Hoi Marielle, ik was het daadwerkelijk opschrijven toch weer aan uitstellen. Je oproep om het gewoon te gaan doen heeft me aangezet in ieder geval een begin te maken. Het lijkt elke keer dat er iets anders is dat belangrijker is. Best gek want ik verlang ook naar de helderheid van de blauwdruk. En ik ontvang graag jouw format om door te gaan met het gewoon doen!

    Antwoord
  6. Femke

    Deze blauwdruk gaat me enorm helpen om de kennis in mijn hoofd op papier/in beeld te brengen en zo aan mijn opdrachtgevers te kunnen gaan aanbieden!

    Antwoord
  7. Rebecca

    Grappig, Marielle, hier was ik indirect al mee bezig door mijn blog. Ik was aan het bedenken welke onderwerpen voor bloggen goed zijn om ze ook mee te kunnen nemen naar mijn front end middagen. Ik ga nog even aan de slag met een verdeling van onderwerpen op deze manier. Bedankt!

    Antwoord

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *