Laat je klanten groeien.
Je kan al je kennis en expertise over je klanten uitstorten. Zodat ze zeker weten dat je een expert bent. Maar dan voelen ze zich ook overweldigd en in verwarring. Omdat je klanten niet weten wat ze met al jouw kennis aan moeten. Dan komen ze helemaal niet in actie en haken uiteindelijk af. Zo groeien je klanten dus niet.
Ik geloof dat jij verantwoordelijk bent voor de groei van je klanten. Jij neemt je klanten bij de hand en vertelt welke stappen ze moeten zetten. Daar komen ze voor, daar betalen ze voor en daar groeien ze van. Net als jij. Zo bereik je allebei mooie resultaten.
Hoe je dat voor elkaar krijgt? Ik geef je 5 tips:
Tip 1: Blijf vragen stellen.
Maak producten en diensten die aansluiten op de behoeften van je klant. Zoek steeds afstemming door vragen te stellen aan je klant: “Wat is je probleem?”, “Wat is je ambitie?” en “Wat heb je nodig?”
Tip 2: Maak een blauwdruk.
Maak op basis van je eigen kennis en expertise samen met de antwoorden van je klanten een blauwdruk. Deze blauwdruk is een overzicht van alle onderwerpen en lessen die jij kan meegeven aan je klant. Hiermee maak je voor jezelf inzichtelijk welke producten en diensten jij kan aanbieden en in welke vorm.
Als je hieronder op mijn blog reageert, stuur ik je mijn format voor deze blauwdruk.
Tip 3: Kleine stappen zetten.
Laat je klanten kleine stappen zetten. Dus in plaats van al je kennis over hen uit te storten, doseer je het. Je helpt je klanten alleen met wat zij op dit moment kunnen implementeren. Als je klanten toe zijn aan de volgende stap, help je hen door samen die stap te zetten. Hierdoor bereiken je klanten stap voor stap resultaten.
Tip 4: Vraag feedback.
Blijf vragen stellen aan je klanten: “Is dit wat je nodig hebt?”, “Ben je tevreden?”, “Wat kan beter?”
Toon echte belangstelling. Zorg voor je klanten vanuit je hart. De verbinding die je klanten met jou voelen, maakt dat jij een voorbeeld bent voor hen. Zo groei je beiden.
Tip 5: Help je klant met de implementatie.
Begeleid je klanten in de implementatie van de lessen die jij hen leert. Voor jou is het gesneden koek. Je klanten worstelen en hebben jou nodig. Help hen door heel concreet aan te geven: dit is stap 1.
Het resultaat van deze stappen is dat je klanten mooie resultaten halen met de stappen die jij hen leert. Niet meteen, maar wel op lange termijn. En dat is wat je allebei vervulling en rijkdom geeft.
Mijn format cadeau?
Ik zei het al. Ik heb een format dat ik je cadeau geef. Dit format gebruik je voor het maken van jouw blauwdruk. Ik stuur je dit cadeau als dank voor je reactie op mijn blog. Wat is jouw uitdaging in het ontwikkelen van je producten en diensten? Ik ben heel benieuwd. Laat het me weten in het reactieveld hieronder! Zodra ik je reactie heb toegelaten op de site, ontvang je het format in je mail.
Zet direct je volgende stap.
Je bent van harte welkom op mijn Training Succes met je Bedrijf. In deze training leer ik jou dé methode die je helpt aan mooie resultaten. Resultaten in de vorm van meer klanten en meer geld. Maar vooral het resultaat dat je echt doet wat je passie is, dat je dagelijks blij bent met je werk en leeft zonder angst en stress.
Klik hier voor meer informatie en om je direct aan te melden: https://www.eventbrite.nl/e/tickets-aanbieding-training-succes-met-je-bedrijf-32068494731
Ik kijk uit naar je reactie en zie je op mijn training!
Make it a HAPPY day!
Marielle
Dankjewel Marielle, kleine stappen: hoeveel is genoeg? Hoeveel is teveel? Zeker ook mijn uitdaging. Mijn andere uitdaging zit in het weggeven van gratis producten. Ik wil graag uitnodigingen sturen voor gratis webinars, maar heb dat technisch nog niet voor elkaar gekregen. Heb je voorbeelden van simpelere manieren van gratis producten, zodat mensen mijn werk beter leren kennen en vertrouwen kunnen opbouwen? Bedankt!
De simpelste weggever is om een gratis gesprek aan te bieden. Dat kun je via de mail aanbieden en uitvoeren zoals je wil: 1-op-1 op jouw locatie, via skype, of per telefoon.
Liefs Marielle
Hi Mariëlle, mijn uitdaging zit in keuzes maken. Wat doe ik wel, wat niet? Wat zal werken, wat niet.
Ja, Marjolein, dat snap ik. Je weet pas of iets werkt als je het doet. Kies wat je klanten willen. Doe het vervolgens, en blijf om feedback vragen zodat je kunt blijven verbeteren. Laat je weten waar je mee begint?
Liefs, Marielle
Dag Marielle,
Mijn uitdaging is dat ik soms niet weet waar te beginnen. Ik vraag me soms af weet ik wel genoeg?
groetjes
Aduni
Het antwoord is ‘ja’. Je weet wat je nu weet en dat is genoeg om jouw klanten te leren wat jij nu weet. Daar help je ze echt mee, Aduni. Gewoon beginnen.
Liefs Marielle
Hey Mariëlle
dank voor deze blog. Zelf m’n blauwdruk neerzetten en een step-by-step plan uitwerken voor mijn doelgroep – dat is waar ik naartoe wil. Denk dat we jouw blauwdruk al eens gezien hebben bij de workshop Online Programma maar dat geeft niet. Zie hem graag nog eens. Groetjes Marieke
Goed zo, Marieke, dit is een nieuwe blauwdruk, dusss: ga die meteen afdrukken en ook stap voor stap invullen. Elke dag een stapje.
Liefs Marielle
Hoi Mariëlle,
Bedankt voor het blog. Mijn uitdaging is om mijzelf zichtbaar te maken voor potentiële klanten. Ik heb vaak het gevoel opdringerig te zijn als ik bijv. vaker een nieuwsbrief of blog post. Terwijl ik echt wel feedback krijg dat de informatie waardevol is.
Hi Dominique, focus je op wat jij wel wil: als je feedback krijgt dat het waardevol is, dan is het waardevol voor hen. Dat zijn de mensen die jij kunt helpen. Dan ben je nooit opdringerig, dan neem je jouw verantwoordelijkheid.
Liefs Marielle
Mijn uitdaging is meer potentiële cliënten aan te trekken zodat ik mijn producten beter op hen af kan stemmen.
Hi Marielle,
Mijn uitdaging is om content te laten aansluiten op aanbod en wanneer wat. Verder vind Ik het vaak lastig om bij mezelf te blijven en vanuit flow het allemaal te laten stromen. Dit maakt me heel onrustig en ongeduldig en Ik bereik m’n klanten niet.
Ik doe as dinsdag mee aan je online training/webinar en Ben benieuwd naar je blauwdrukformat, alvast hartelijk dank!
P.s. mooie blogs!
Mijn uitdaging is content schrijven. Dat wat in mijn hoofd zit op papier zetten in kleine stapjes. En wat ik ook een leuke uitdaging vind is de juiste vragen stellen en geduld hebben 😉 Nog genoeg werk aan de winkel dus!
Dank je wel Mariëlle, mijn valkuil is inderdaad dat ik vaak de hele taart aanbiedt ipv deze eerst in stukken te snijden en dan stap voor stap te laten doen. Vindt het zelf dan niet waardevol genoeg. Zoals gezegd, is mijn valkuil. Ben heel benieuwd naar jouw blauwdruk. Dank je alvast.
Hoi Mariëlle,
Hoe is het met je?
Voor mij is het belangrijk om te weten, wat voor effect ik geef op mijn klanten.
Dat ik kan omschrijven wie mijn specifieke doelgroep is en waarom mijn
doelgroep voor mij kiest.
Heel graag zie ik jouw format tegemoet.
Voor jou ook een Happy happy, zonnige en mooie dag!
Alvast dank je veel!
Warme groet,
Liefs
Hallo Marielle,
Bedankt voor je tips. Ik probeer mij voor te stellen welke informatie mijn klanten willen hebben. Ik heb nog niet zoveel klanten gehad en vind het daarom soms wel lastig om waardevolle informatie in mijn Blogs te geven die nog onbekend is.
Verder wil ik een online programma gaan ontwikkelen dus is het nodig om stappen te gaan bepalen en in te vullen. Ik denk dat een blauwdruk daar goed bij kan helpen.
Alvast bedankt Marielle .
Dank je wel, Marielle, voor je waardevolle tips.
Systematiseren vind ik lastig, maar ik ervaar dagelijks hoe belangrijk het is.
Ik ben erg benieuwd naar de blauwdruk, dank je wel!
Met een hartelijke groet van
Jet.
ik heb behoefte aan input hoe ik mijn dienstverlening in stukken kan opdelen zonder dat ik mijn klanten ga overvoeren. Ben benieuwd naar je blauwdruk Marielle. Thx!
Hi Marielle, Je bent een kei in het aanbieden van hapklare stukken! Mijn uitdaging blijft structuur, ik heb zoveel ideeën, zoveel kennis die ik zou kunnen delen, maar door een gebrek aan structuur begin ik er gewoon niet aan … komt goed want ik heb het door 🙂 Jouw format kan me helpen. Groetjes Hilde
Dank je wel voor je mooie blog. Wij zijn bezig met het opzetten van een bedrijf en hebben onze doelgroep nog niet helemaal duidelijk. Feitelijk richten wij ons op kinderen, om die te bereiken hebben we ouders en leerkrachten nodig.
Daarnaast hebben wij geld nodig om onze producten in de markt te zetten, we zijn de mogelijkheden van crowdfunding aan het onderzoeken maar dat is een nieuw terrein voor ons.
Wij zijn heel benieuwd naar je blauwdruk.
Hallo Mariëlle, mijn uitdaging is om mijn doelgroep te bereiken met mijn diensten en producten. Ik vind het leuk om jouw blauwdruk te ontvangen. Bedankt.
Dank voor je blog Marielle, goede reminder. Mag daarmee ook mijn eigen weerstand loslaten om mensen te helpen herinneren…. Komt soms maar langzaam binnen al die informatie. Dus mijzelf niet meer bezwaart voelen om keer op keer vragen te stellen en informatie te herhalen.
Ik blijf het lastig vinden om continue informatie te blijven delen. Ik laat me nog steeds leiden door de waan van de dag. Dank je wel alvast voor je blauwdruk!
Ik heb al aardig wat ingevulde surveys en heb ook mondelinge interviews gedaan. Wat ik lastig vind om het alles onder 1 paraplu te krijgen en hoe ik het pakkend verwoord zodat het aanspreekt. En kiezen. Ook lastig.
Ik vind het altijd wel heel spannend om feedback te vragen. Per mail komt het te Amerikaans over; vaak reageer ik zelf ook niet op dat soort mail. Mondeling vraag je gewoon naar kritiek en dat is nooit leuk.
Ik vind het moeilijk om het balans te vinden wat de klanten zouden willen en wat ik zelf kan maken. Ik maak woonaccessoires van hout. Werk meer in opdracht. Als ik zelf iets bedenk is er ook wel interesse voor maar word minder gekocht.
Hi Marielle, ik heb jouw tips als herinnering op een post-it geschreven. Kan ik ze niet meer vergeten! Vragen stellen blijft interessant. En het is voor mij de kunst de vragen op zo’n manier te stellen dat er ook echt een antwoord uitkomt waar ik iets mee kan. Sommige prospects willen ook gelijk weten hoe ik dat ga oplossen. Gelukkig begrijpen ze het vrij snel als ik aangeef dat ik ze ga helpen zodat zij het zelf kunnen oplossen. Dat zij verder komen als zij zichzelf als eigenaar van de oplossing kunnen identificeren.
Die blauwdruk is een hele mooie leidraad. Hieraan kan ik steeds meer onderwerpen toevoegen. En dat heeft alles te maken met mijn eigen groei. En de informatie die mijn klanten en prospects met mij delen.
Hoi, ik zie dat ik te grote stappen neem voor mijn klant. Mijn blogs te lang en te veel info. Daar waar ik ze niet naar huis wil sturen met de standaard 5 tips… die ze vaak al kennen. En waar is dan de balans wat wel. Daar in ben ik zoekende, ook omdat ik zie hoeveel ze gewaardeerd worden, EN ze moeten gewoon korter. Dat is mijn grootste uitdaging. Keep it simple. Voor mijn klant en voor mezelf. Dank weer voor deze reminder! Groetjes Kim
Ik werk met kinderen en met moeders. Dat betekent dat de moeders mijn doelgroep zijn voor zichzelf en als ouder van hun kind(eren). Soms vind ik dat lastig.
In de fase waarin ik nu zit, vind ik het nog lastig te weten wat mijn klanten nu van mij willen. ik ga dus gewoon doen. steeds een klein stapje. Langzaam aan ontwikkeld zich een plaatje. En jouw blauwdruk kan daarbij een hele grote hulp zijn. Geweldig! Bedankt Marielle!
Ik leer (nog) van de arvaringen van anderen, maar lijkt mij een uitdaging om precies datgene aan te bieden/ontwikkelen wat je klanten wil, aangezien alle klanten weer anders zijn.Ik ben dus ook zeer geinteresseerd in de blauwdruk.
Inderdaad is dit herkenbaar. Jeklsnt overspoelen met teveel informatie. Ik los dit nu op om egen genaakte leaflets mee te geven, die aansluiten op hun huidprobleem. Zo krijgen ze gercht antwoord. Dit geeft mij rust en de gelegenheid om een stapje verder te gaan voor mijn klant als er dieper op het onderwerp in gegaan moet worden.
Bedankt Marielle
Ik blijf vaak hangen in allerlei details: zal ik het over 3 dagen verspreiden of 5 ; begin ik eerst met onderwerp X of Y; of moet X juist in een vervolgtraning. Veel heeft inderdaad te maken met teveel informatie in eens te willen geven, dus dank voor het herinneren daaraan!
Ik wil dat mijn klanten die zeggen ‘ik weet niet wat ik wil’, ‘ik weet niet wat ik moet doen’, ‘ik weet niet wat ik moet beslissen’, om bij hun wensen en verlangens komen het stuur even laten voor wat het is, zo komt er ruimte om je eigen gedrag bewust waar te nemen, dus eerst naar binnen gaan, kijken, afwachten en waarnemen wat er gebeurt, dan beweeg je je vanzelf in een richting die prettig voor je is, je beslissingen komen vanzelf, om je vervolgens naar dit verlangen te richten en er acties aan te verbinden. ik ben benieuwd naar de blauwdruk met stappenplan, mijn uitdaging is om de route nog overzichtelijker te maken. Mariëlle. Dank je wel!
Helemaal waar dat teveel informatie en te nemen acties de klant overweldigen en hen daardoor weg jaagt. Een blauwdruk om dat goed te doen komt zeker van pas! Dank je wel.
Je geeft het treffend weer Mariëlle. Ik heb ook de neiging om veel kennis “uit te storten” omdat ik mijn klanten goed van dienst wil zijn. Natuurlijk is in kleine stappen werken beter en krijg je een betere connectie met klanten. Maar…. hoe doe ik dat? Ben wel benieuwd naar je blauwdruk. Bedankt alvast!
Wat een mooi blog weer Marielle. Het zet mij weer in actie voor vandaag. Ik heb zelf al een blauwdruk voor mijn Online Programma gemaakt, zoals je weet. Jouw format heb ik volgens mij nog nooit gezien. Ik ben erg benieuwd hoe jij dat doet.
Ik vind het heel lastig om mijn beoogde doelgroep te bereiken. In mijn netwerk zitten nog maar weinig zorgprofessionals. Daarom kan ik niet gemakkelijk met hen in gesprek. Ik ben erg benieuwd naar de blauwdruk, Mariëlle. Dank je wel!